Allereerste gaming pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckSunr1se
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-09-2023
(jarig!)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats gamen (assassins creed, cod, satisfactory, fifa). Momenteel heb ik een 1080 monitor, maar wil deze in de toekomst upgraden (of dit 1440 of 4K wordt weet ik niet). Videobewerken doe ik ook wel soms (vakantiefilmpjes gemaakt op m'n mavic en m'n osmo)

Wat mag het systeem gaan kosten?
+-2000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens Pcpartpicker passen deze onderdelen samen

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 385,94€ 385,94
1MoederbordenMSI MAG Z490 Tomahawk€ 184,-€ 184,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 Tempered Glass Black€ 114,64€ 114,64
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home (alle talen) 32/64bit, Retail€ 122,95€ 122,95
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 86,85€ 86,85
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 162,91€ 162,91
1VoedingenAntec HCG850 Extreme€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 960GB€ 279,95€ 279,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.337,24

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar wat ik begrijp kiest men bij gaming voor singlecoreperformance en dus voor Intel. En de GPU's van Nvidia zouden beter zijn dan die van AMD. Corrigeer me als dit fout is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance komt op de eerste plaats, maar daarna is het estethisch belangrijkste voor mij: onopvallend en stil (wolf in schapenvacht ;) ) Dus geen RGB, er mag een venster zijn, en zo stil mogelijk. Energie is onbelangrijk.

Ga je overklokken?
Ik zou niet weten hoe dit werkt en of dit belangrijk is?

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik even met jullie willen aftoetsen of bovenvermelde systeem beter afgesteld kan worden.
- Is de 10700K een goede keuze? Of kies ik een andere i7? Of is een i5 voldoende?
- Is het moederbord goed genoeg? Of kan ik daar zelfs nog op besparen?
- Kies ik bij ramgeheugen voor de 4000 mhz of is 3000 ook nog ok?
- Kan ik ipv één nvme ssd ook een kleine nvme en een grote gewone ssd nemen?
- Nvidia Founders kaart of een custom kaart?

En dan: wat doe ik na het ineensteken? Gebeurt alles automatisch of hoe werkt dat? Software, drivers, ...

Edit: Ik moet er misschien nog bij vermelden dat ik momenteel een Razer Blade 15 (i7, 1070 max q, nvme) heb. Ik zou zeker geen stap terug willen doen. Het probleem bij de Razer is dat hij zo heel erg heet wordt en ik toch wel erg veel frameratedrops waarneem.

[ Voor 47% gewijzigd door Bl4ckSunr1se op 14-09-2020 10:37 ]

Beste antwoord (via Bl4ckSunr1se op 14-09-2020 15:44)

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 00:09
@Bl4ckSunr1se
Ik kan je doodleuk vertellen dat je beter naar een winkel kan gaan, maar daar leer je niets van.
Als je wil leren begin dan bij het herkennen van de onderdelen. Waar zijn ze voor, waar moet je op letten, hoe sluit je ze aan. Dat is echt de basis. Als je een SSD in een PCIe express slot wilt stoppen ben je dus verkeerd bezig. En dan hoef ik ook deze vraag niet te beantwoorden, want die kun je dan zelf invullen.
En dan: wat doe ik na het ineensteken? Gebeurt alles automatisch of hoe werkt dat? Software, drivers, ...
Je geeft aan dat dit een grensverleggend project voor je is. Lees en kijk reviews, etc.
Loop de andere topics bij langs om te zien welke onderdelen daar gekozen worden en waarom. Je leert er een hoop van.
Wil je dat niet allemaal lezen/leren? > ga naar een winkel en stel daar een build samen. Vergeet dan onderstaande.

is de GPU overkill? Dat is afhankelijk van wat je plannen zijn. Dat is met elk onderdeel van je PC. Ben je fan van een merk dan kan ook dat de prijs opdrijven.

Een build heeft de juiste waarde als het voor jou de komende jaren doet wat het moet doen en waar jij achter staat. Niet wat ik ervan vind.
In de eerste plaats gamen. Momenteel heb ik een 1080 monitor, maar wil deze in de toekomst upgraden (of dit 1440 of 4K wordt weet ik niet). Videobewerken doe ik ook wel soms (vakantiefilmpjes gemaakt op m'n mavic en m'n osmo)
Over welke games hebben we het dan en op welke settings? 2000 euro voor een build waarvan niet duidelijk is wat je exact wil doen vind ik zonde van het geld. Een 3080 is mijn ogen een behoorlijke overkill voor wat je wil gaan doen.

Met de 1070 die je nu hebt zou dit geen probleem mogen zijn. Te heet worden kan bij een PC ook. Ik zou eerst gaan troubleshooten waarom je laptop zo heet wordt. Blijkbaar kan de hitte er niet uit. Heb je hem wel eens schoongemaakt?

Tussen 1080p en 4K zit wel een wereld van verschil. Dat redt je niet met dit budget. 1440p is wel een goede maatstaaf.

M.b.t hardware. Als je niet voorzichtig bent kun je zo wat breken (cpu pinnen). Garantie krijg je dan ook niet (user abuse). Durf je dat niet aan? Koop de complete set dan bij één winkel en betaal 50 euro extra voor de assemblage. Dan hoef je zelf alleen nog windows te installeren.

Wanneer komen nieuwe releases van GPU's en CPU's. Kun je wachten op de nieuwe releases? Nee, dan is over 3 maand je setup al weer verouderd. Het kan je zo een paar honderd euro schelen als je wel wacht. Been there, done that.

Leg je opties eens voor en beargumenteer de keuze. Het kan goedkoper namelijk.Geef aan waar je vastloopt. Vragen staat vrij, maar ik wil het ook niet voorkauwen en ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben.

Moederbord:
Wat zijn je eisen (aantal usb, aantal m2 slots, wifi wel/niet, aantal sata poorten, rgb wel/niet)?
Je wil geen RGB, maar het moederbord wat je kiest heeft die opties wel. Gebruik de vergelijk functie in de pricewatch om te filteren. type (ATX/ITX, etc). Een ITX moederbord in een ATX behuizing is ook lelijk, maar kan prijstechnisch soms wel interessant zijn.

RAM:
Belangrijkste is dat deze compatible is met je moederbord. Check of de ram sticks die je kiest in de lijst van je moederbord (Supported RAM) staan. AMD is gebaat bij een hogere clock van je geheugen. Jij mag uitzoeken waarom.

GPU:
Welke games wil je gaan spelen? Ultra/High, aantal FPS ook nog van belang? Wil je streamen tegelijkertijd?, multimonitor setup (in de toekomst?). Lengte van de kaart (hij moet namelijk ook in je behuizing passen).
Let erop dat de GPU in je behuizing past!
game specs. 2 of 3 fans. RGB wel/niet. coilwhine issues? Lees reviews van anderen.

CPU:
Ik zou zelf geen Intel CPU build meer doen (ik heb zelf belang bij meer cores, snelheid van een single core mag wel iets lager). Heb je meer belang bij een snellere single core dan kun je voor Intel gaan. Dit is afhankelijk welke games je doet of andere software die je gebruikt.

Behuizing:
- wel/geen venster, stoffilters!, externe knoppen (hdmi / usb voorkant). wel/geen dvd lade, cable management , gpu moet erin passen. (lengte en diepte van belang).

Audio:
Ik zie geen speakersetje staan, of gebruik je alleen je headset?

Monitor:
Je geeft aan een 1080p monitor te hebben. Is de aansluiting nog wel toereikend voor je nieuwe GPU (hdmi,displayport)? verloop van DVI naar HDMI kan nog wel. Displayport verloop weet ik zo niet

CPU waterkoeling.
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 gaat niet passen op je nieuwe CPU. Socket 1200 wordt niet ondersteund als ik het zo lees in de specs. https://www2.arctic.ac/liquidfreezer2/liquid-freezer-280-en/
Socket Compatibility Intel™ 115X, 2011-3*, 2066* *Square ILM AMD™ AM4

SSD:
Die kan wel flink goedkoper:
Dit kan ook: pricewatch: Kingston A2000 1TB dan heb je er 2 voor hetzelfde geld.
Vergelijking:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1165163;1439052/

Schijnt issues te hebben i.c.m Gigabyte moederbord en RGB functie. Maar dat wil je toch al niet. Dus geen probleem. Fusi0nking in "Ultrawide monitor gaming setup 3080/3090"

Voeding:
Voor zover ik kon vinden gebruikt de 3080 iets van 320W. Je cpu op piek (all cores maxed) 190W. Tel daar nog een 20W voor randzaken bij op en je zit op iets van 530W max. Dus een 650W voeding is al meer dan genoeg. Mogelijk dat andere tweakers dat kunnen invullen. Ik ben niet echt meer thuis in voedingen de laatste tijd.
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Let er ook op dat de aansluitingen er zijn voor de te kiezen GPU (2x 6pins of 8pins).
Voeding info: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

- Extra Fans:
Kan handig zijn om de airflow goed te sturen in je behuizing.

Zo. Genoeg leesvoer voor je dacht ik zo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:29
mijn advies: ga naar een computerwinkel en laat daar een systeem voor je bouwen. Mijn advies is volledig gebaseerd op de laatste zin in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckSunr1se
(jarig!)
Nja, dat is misschien het verstandigst. Maar waar is de fun dan? Ik beschouw dit als het verleggen van mijn grenzen en kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG1989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-11-2024
Hey @Bl4ckSunr1se ,

zet om te beginnen even je huidige lijstje even in een wenslijst en voeg die toe aan je OP.
De Handleiding Pricewatch (Handleiding Pricewatch) vertelt je precies hoe je een PW-wenslijst maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dit vind ik altijd wel een goede guide.

Verder zou ik nog even wachten op de Ryzen 5 4600. Leuk B550 bord erbij + 16GB en je zit geRAMd.

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 14-09-2020 10:29 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1310
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:37
Ik zou zelf eerlijk gezegd voor een AMD systeem gaan (al kan Intel ook prima voor je eisen). En voor kaart zou ik niet een 3080 kiezen gezien die kaart alleen al de prijs flink omhoog haalt.
En voor het bouwen zou ik een paar tutorials kijken. Of iemand vragen mee te kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Gijs1310 op 14-09-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1310
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:37
En overklokken zou ik nog niet aan beginnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• NLMaca
@Bl4ckSunr1se
Ik kan je doodleuk vertellen dat je beter naar een winkel kan gaan, maar daar leer je niets van.
Als je wil leren begin dan bij het herkennen van de onderdelen. Waar zijn ze voor, waar moet je op letten, hoe sluit je ze aan. Dat is echt de basis. Als je een SSD in een PCIe express slot wilt stoppen ben je dus verkeerd bezig. En dan hoef ik ook deze vraag niet te beantwoorden, want die kun je dan zelf invullen.
Je geeft aan dat dit een grensverleggend project voor je is. Lees en kijk reviews, etc.
Loop de andere topics bij langs om te zien welke onderdelen daar gekozen worden en waarom. Je leert er een hoop van.
Wil je dat niet allemaal lezen/leren? > ga naar een winkel en stel daar een build samen. Vergeet dan onderstaande.

is de GPU overkill? Dat is afhankelijk van wat je plannen zijn. Dat is met elk onderdeel van je PC. Ben je fan van een merk dan kan ook dat de prijs opdrijven.

Een build heeft de juiste waarde als het voor jou de komende jaren doet wat het moet doen en waar jij achter staat. Niet wat ik ervan vind.
In de eerste plaats gamen. Momenteel heb ik een 1080 monitor, maar wil deze in de toekomst upgraden (of dit 1440 of 4K wordt weet ik niet). Videobewerken doe ik ook wel soms (vakantiefilmpjes gemaakt op m'n mavic en m'n osmo)
Over welke games hebben we het dan en op welke settings? 2000 euro voor een build waarvan niet duidelijk is wat je exact wil doen vind ik zonde van het geld. Een 3080 is mijn ogen een behoorlijke overkill voor wat je wil gaan doen.

Met de 1070 die je nu hebt zou dit geen probleem mogen zijn. Te heet worden kan bij een PC ook. Ik zou eerst gaan troubleshooten waarom je laptop zo heet wordt. Blijkbaar kan de hitte er niet uit. Heb je hem wel eens schoongemaakt?

Tussen 1080p en 4K zit wel een wereld van verschil. Dat redt je niet met dit budget. 1440p is wel een goede maatstaaf.

M.b.t hardware. Als je niet voorzichtig bent kun je zo wat breken (cpu pinnen). Garantie krijg je dan ook niet (user abuse). Durf je dat niet aan? Koop de complete set dan bij één winkel en betaal 50 euro extra voor de assemblage. Dan hoef je zelf alleen nog windows te installeren.

Wanneer komen nieuwe releases van GPU's en CPU's. Kun je wachten op de nieuwe releases? Nee, dan is over 3 maand je setup al weer verouderd. Het kan je zo een paar honderd euro schelen als je wel wacht. Been there, done that.

Leg je opties eens voor en beargumenteer de keuze. Het kan goedkoper namelijk.Geef aan waar je vastloopt. Vragen staat vrij, maar ik wil het ook niet voorkauwen en ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben.

Moederbord:
Wat zijn je eisen (aantal usb, aantal m2 slots, wifi wel/niet, aantal sata poorten, rgb wel/niet)?
Je wil geen RGB, maar het moederbord wat je kiest heeft die opties wel. Gebruik de vergelijk functie in de pricewatch om te filteren. type (ATX/ITX, etc). Een ITX moederbord in een ATX behuizing is ook lelijk, maar kan prijstechnisch soms wel interessant zijn.

RAM:
Belangrijkste is dat deze compatible is met je moederbord. Check of de ram sticks die je kiest in de lijst van je moederbord (Supported RAM) staan. AMD is gebaat bij een hogere clock van je geheugen. Jij mag uitzoeken waarom.

GPU:
Welke games wil je gaan spelen? Ultra/High, aantal FPS ook nog van belang? Wil je streamen tegelijkertijd?, multimonitor setup (in de toekomst?). Lengte van de kaart (hij moet namelijk ook in je behuizing passen).
game specs. 2 of 3 fans. RGB wel/niet. coilwhine issues? Lees reviews van anderen.

CPU:
Ik zou zelf geen Intel CPU build meer doen (ik heb zelf belang bij meer cores, snelheid van een single core mag wel iets lager). Heb je meer belang bij een snellere single core dan kun je voor Intel gaan. Dit is afhankelijk welke games je doet of andere software die je gebruikt.

Behuizing:
- wel/geen venster, stoffilters!, externe knoppen (hdmi / usb voorkant). wel/geen dvd lade, cable management , gpu moet erin passen. (lengte en diepte van belang).

Audio:

Monitor:
Je geeft aan een 1080p monitor te hebben. Is de aansluiting nog wel toereikend voor je nieuwe GPU (hdmi,displayport)? verloop van DVI naar HDMI kan nog wel. Displayport verloop weet ik zo niet

CPU waterkoeling.
pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 gaat niet passen op je nieuwe CPU. Socket 1200 wordt niet ondersteund als ik het zo lees in de specs. https://www2.arctic.ac/liquidfreezer2/liquid-freezer-280-en/

SSD:
Dit kan ook: pricewatch: Kingston A2000 1TB dan heb je er 2 voor hetzelfde geld.
Vergelijking:

Schijnt issues te hebben i.c.m Gigabyte moederbord en RGB functie. Maar dat wil je toch al niet. Dus geen probleem. Fusi0nking in "Ultrawide monitor gaming setup 3080/3090"

Voeding:
Voor zover ik kon vinden gebruikt de 3080 iets van 320W. Je cpu op piek (all cores maxed) 190W. Tel daar nog een 20W voor randzaken bij op en je zit op iets van 530W max. Dus een 650W voeding is al meer dan genoeg. Mogelijk dat andere tweakers dat kunnen invullen. Ik ben niet echt meer thuis in voedingen de laatste tijd.
Let er ook op dat de aansluitingen er zijn voor de te kiezen GPU (2x 6pins of 8pins).

- Extra Fans:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
NLMaca schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:29:
@Bl4ckSunr1se

[...]

[...]

Moederbord:

RAM:

GPU:

CPU:

Behuizing:

Audio:

Monitor:

CPU waterkoeling.

SSD:
Vergelijking:

Voeding:

- Extra Fans:

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckSunr1se
(jarig!)
Wow, @NLMaca, bedankt. Inderdaad meer dan genoeg leesvoer. Ik ga daar eens mee aan de slag. En misschien spring ik daarna gewoon eens bij Alternate binnen om te zien of zij mij de hele set kunnen verkopen en of zij nog twijfels hebben over die rig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
Geen probleem. Veel plezier met uitzoekwerk.
Pagina: 1