[PV] Goedkoop of duurkoop? SolarEdge vs. LG vs. Longi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05 23:26

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Beste allemaal,

Momenteel zijn bezig met het aankopen van een nieuwe woning, en als alles goed gaat krijgen we half december de sleutel. Als een van de zaken die we graag willen laten doen aan de woning heb ik een aantal offertes opgevraagd over zonnepanelen, mede op aangeven van onze hypotheekadviseur. Gezien de huidige regelingen is het aantrekkelijk voor ons om dit te gaan doen, aangezien we de investering mee kunnen nemen in de hypotheek.

Inmiddels heb ik een aantal offertes opgevraagd, en die lopen nogal uit een. Het prijsverschil wordt grotendeels verklaard door de keuze van het type paneel, en het aantal panelen dat gelegd wordt.

De situatie is als volgt:
  • Gezinssamenstelling: 7 personen (2v, 5k)
  • Huis: Twee-onder-1-kap, met plat dak, uitbouw, en losse garage
  • Huidig verbruik: 4200kw/h, maar gaat de komende jaren waarschijnlijk wel toenemen als de kinderen groter worden.
In ons nieuwe huis willen we ook direct airco laten installeren, mede ook om te verwarmen, en daarvoor is dus ook wat extra capaciteit benodigd.

De aanbiedingen met elkaar vergeleken:

MerkSunpowerLGLongi
Panelen15x Maxeon 3 395wp18x LG NeON R Black 375Wp18x LONGI Solar Mono
365Wp
Capaciteit592567506570
OmvormerSMA SB 5.0SolarEdge 3PH 5.0KWSolarEdge 3PH 5.0KW
OptimizersOnbekendSolarEdge P370SolarEdge P370
Prijs (~), incl BTW11.80011.0827.600

Van zowel de LG als de Longi heb ik gevraagd om ook in de offerte te specificeren om hier nog 3 panelen extra in op te nemen, en dat scheelt 1500 (LG) of 1000 (Longi).

Mijn vraag is nu, wat is wijsheid, en zijn deze prijzen een beetje reëel? Ik vind het prijsverschil zelf nogal groot, en vraag me af of dat verschil ooit goedgemaakt kan worden. Voor dat prijsverschil kunnen er nogal wat panelen vervangen worden.

De gedachte om zoveel mogelijk panelen te nemen komt uit mijn gedachte dat overcapaciteit nu nog teruggeleverd kan worden tegen een redelijk tarief, en later, als de salderingsregeling is afgeschaft, ook in de wintermaanden nog genoeg capaciteit te hebben om niet overdreven veel bij hoeven te kopen.

Graag jullie mening en input :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is er 1 of 3-fase in huis?
Heb je schaduw?

Fototje daksituatie?
Schuindak levert meer op in de winter.
Heb je een dakplan?

Zonder verdere info ook niks over te zeggen allemaal.
Het is duur of goedkoop te maken.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-09-2020 16:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Longi als ik moest kiezen, tevens zou ik solar-edge wegaten tenzij daar goede reden voor is.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Lardman Er moet wel een omvormer aan hoor.... :o

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Een mooie SMA, Fronius, Goodwe of Growatt is al snel goedkoper. Is er er schaduw is dan de grote vraag :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Huidige aansluiting is een 1 fase 35A, omschakelen naar 3x 25a is een optie, kosten zijn te overzien en levert geen stijging maandelijkse kosten op. Geen schaduw op het dak naar het nu lijkt, anders dan wat pijpjes die er op staan.

Fotootje van Google maps, te benutten dakdelen rood gemarkeerd, betreffen:
- Grootste oppervlak op het dak tweede etage, dus waarschijnlijk altijd zon
- Kleinere oppervlak: dak uitbouw begane grond, maar ligt op ZZO, dus ook gunstig
- Dak van garage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/616UGjHCe5sbTkwDTDx-K8tKzm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2z6e68jBciwtnYRo03Q0OwY1.png?f=user_large
Mogelijk legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca1O7GuUfvn4XlBACHdJW8HF2Gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oO6UqXAFPJ6ZV75DfyrRbrgd.jpg?f=user_large
Wat me opvalt aan dit legplan is dat de oriëntatie niet volledig zuid is. Ook vraag ik me af of het reëel is dat er 'maar' 3 panelen naast elkaar passen - het huis is volgens tekening 6,32m breed (binnenmuren)

// instant edit: de offertes die ik heb gekregen zijn allemaal inclusief installatie, installatiemateriaal, ballast, kabels, etc.

[ Voor 29% gewijzigd door Res-q op 14-09-2020 17:15 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21
In deze situatie zijn er twee simpele regels:
1. Geen schaduw = geen SolarEdge
2. Meer Wp is altijd beter :)

De prijzen zijn nog wat aan de hoge kant maar je krijgt dan ook relatief high-tech panelen. Ik zou voor de drie extra panelen gaan en kijken of je een van de omvormermerken die @lardman noemt kunt regelen i.p.v. SolarEdge. Als er geen schaduw is is de opbrengst van een SolarEdge-systeem doorgaans lager dan bij een goede stringomvormer, en ook de eenvoud en betrouwbaarheid van een systeem zonder optimizers is doorgaans beter.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Tip voor eerlijk vergelijken: reken excl. BTW, want die kun je toch terugvragen.
En reken van elke offerte de prijs per Wp (wattpiek) even uit, dan vis je de dure offertes er zo tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Ja, dat de SolarEdge panelen het duurst zijn had ik inderdaad ook al bedacht. De partij die dit aanbiedt heeft hier het (standaard SolarEdge?) verhaal bij over kwaliteit van de panelen, garantie, degradatie, service, etc. Daarnaast is het een partij waar ik zelf goede ervaringen mee heb, en dat vind ik ook wel wat waard. De andere partijen zijn via-via of willekeurig gekozen, en ik vind het prijsverschil gewoon erg groot. Vandaar dat ik benieuwd ben naar meningen van anderen :)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:08

lonkhuijzen

100% ADH

Die eerste offerte zijn geen solaredge panelen maar sunpower.

Ik heb de 390WP met een 3ph 5k solaredge p405 optimizer voor 11.400. Kost een bult maarja

Specifiek voor deze panelen gekozen ivm betere thermische eigenschappen en minder degradatie per jaar. Meer gekeken naar totale opbrengst over 25jaar ipv snelle terugverdientijd. Ik heb wel een flink stuk schaduw te managen.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Sorry, je hebt gelijk, zijn sunpower panelen. Ik pas de TS aan. Mijn idee is ook om ze er zo lang mogelijk op te laten liggen, en dan is dit wel aantrekkelijk. Voor hetzelfde geld kun je echter na 12j een nieuwe set Longi er op leggen, maarja, heel duurzaam is dat natuurlijk ook niet.

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:30
David schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:17:
In deze situatie zijn er twee simpele regels:
1. Geen schaduw = geen SolarEdge
2. Meer Wp is altijd beter :)

De prijzen zijn nog wat aan de hoge kant maar je krijgt dan ook relatief high-tech panelen. Ik zou voor de drie extra panelen gaan en kijken of je een van de omvormermerken die @lardman noemt kunt regelen i.p.v. SolarEdge. Als er geen schaduw is is de opbrengst van een SolarEdge-systeem doorgaans lager dan bij een goede stringomvormer, en ook de eenvoud en betrouwbaarheid van een systeem zonder optimizers is doorgaans beter.
Volgens mij klopt je verhaal niet. Er is een goede rede om voor SE te kiezen in dit geval en dat hangt zeker niet alleen van schaduw af. Daarnaast is het volgens mij ook niet waar dat solar edge Zonder schaduw minder rendement haalt. Sterker nog, de opbrengst zal, zeker t.o.v. goedkopere omvormers, iets hoger zijn.
Wat echter wel het geval is, is dat het systeem een meerprijs heeft en dat verdien je niet zomaar terug. Als cijfertjes gekkie ben ik daarnaast weg van de data die solar edge oplevert.

De panelen staan in dit geval op verschillende hoogtes, hellingshoeken en plekken. Ik zou daarom zeker voor solar edge kiezen. Daarbij is de voordeligste offerte volgens mij best redelijk.

Ik heb vorig jaar voor goedkopere panelen gekozen met het oog op de snelle verbetering van de techniek. Over 25 jaar zijn de sunpowers nogsteeds prima, maar is de opbrengst van nieuwere panelen mogelijk vele malen beter. Daarnaast is door de hoge aanschafprijs je terugverdientijd ongeveer 1,5x zo lang.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luc1991
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-05 08:00
uiteindelijk gaat het om rendement. De prijs kwaliteit van longi is prima.
En garantie 25 jaar ? Als ze falliet gaan heb je niks meer !

LG is gewoon weg te duur en levert niks meer op.

Wel zou ik kiezen voor een solaredge systeem om dat deze meerdere extra's bieden. Zoals een elektrische laadpaal aansluiten zonder poespas. Brandbeveiliging , monitoring per paneel + geen kosten voor eventuele defecten vervangen binnen de garantie periode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
Update:

Inmiddels liggen de panelen een maandje op het dak. Ze liggen in de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIkbst8bAzWEshQxbkWUKYeMTFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vlERYiFgLoVO25wPbGAr02N6.jpg?f=user_large

De volgende configuratie is van toepassing:
  • 14xLG NeON 2 Mono BiFacial 410Wp, op het huis en de uitbouw
  • 6x LG NeOn R Back Contact 375 Wp, op de garage
  • 20x SolarEdge P505 Optimizers
  • SolarEdge 3PH 6.0 KW HD-Wave omvormer
4 verschillende dakvlaken, met uiteindelijk hoofdzakelijk oost/west, en een aantal panelen op zuid. Zo veel mogelijk vol gelegd, eentje extra op de uitbouw past niet vanwege andere spullen en apparatuur die daar staan.
Totaal dus 7990 Wp, uiteindelijk iets meer dan €11.500 (incl BTW) betaald. Gekozen voor deze panelen ivm vermogensgarantie, en vertrouwen in de partij die ze er op heeft gelegd. SolarEdge gekozen vanwege monitoring en mogelijkheden van de omvormer.

en zo is het voorspeld!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:16
Relatief weinig panelen per richting icm 3 fase SolarEdge.

Gelukkig heb je geen dak leeg gelaten maar misschien in de gaten houden of je last krijgt van optimiser voltage clipping.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie2021
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-05 20:38
Als je geen of weinig last hebt van schaduw ( bijv alleen in de ochtend of avond of in de winter) kun je beter een string omvormer nemen. Die hebben een hoog rendement, zijn goedkoop en geen electronica op het dak die stuk kan gaan. SE is echt alleen interessant als er veel schaduw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Rikkie2021
De boel is inmiddels geinstalleerd. SolarEdge is ook handig als de panelen veel verschillende richtingen op kijken.

@Res-q
Ik ben benieuwd naar de performance, heb je misschien optimiser voltage grafiekjes van een zonnige dag?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q

Res-q

Redder in nood?

Topicstarter
@busscherski beetje late reactie, maar hierbij alsnog. Ik weet niet zo goed hoe ik een grafiekje kan maken van de optimiser voltages, kun je me daarbij helpen hoe ik dat uit de solaredge portal kan trekken?

Onderstaand wel een grafiekje van de opbrengst van een zonnige dag een tijdje terug, 29 maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_rpk4j3l_1OhbKROQsun3WljsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dlbhUfHPKfiUyqqyT8jGF04k.png?f=user_large

Volgens mij niet zo heel slecht, en een mooie parabool. Doordat de panelen vrij vlak liggen (10 graden) verwacht ik de komende perioden nog wel wat hogere pieken. Ik zie nu dat af en toe de 6k wordt aangetikt (max van de omvormer), maar dat is echt incidenteel. Er wordt nog niet afgetopt tot nu toe, dus ben benieuwd!

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dat wordt vanaf hier besproken. (zelf heb ik geen SolarEdge)

Maar bij een helling van 10 graden zal de optimiser clipping wel tot de vroege ochtend en late avond beperkt blijven, dus niet significant zijn.

Pagina: 1