Leraren in Quarantaine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09-2020
Hey hallo!

Ik studeer ICT Systeem/Netwerk beheer op mijn school, en ik loop nu een half jaar stage op een middelbaren school.

Nu door het Corona pandemie in Nederland zitten wij soms met leraren die lichtelijke vormen van Corona hebben.

Zoals: Verkoudheid, Griep, Etc.

Maar die leraren moeten dan in quarantaine thuis zitten en moeten dan les kunnen geven omdat ze dan ruim 3 à 5 dagen thuis zitten te wachten voor hun uitslag op hun Corona test.

Alleen hebben we dus problemen met het les wat gegeven moet worden, want de leerlingen zijn dan gewoon op school maar de leraar moet dan vanuit huis zo danig verbonden zijn op een laptop die in de klas staat met een onderwijs assistent die dan alles onder controle houd met alle leerlingen.

Alleen als we dus z'n laptop aansluiten met een docking station op een smart board krijg je dus een geluids loop, omdat de leraren dus de leerlingen via de laptop hoort en de leerlingen dus de leraar door de speakers van de smart board horen alleen moeten we dus zo zien dat er een oplossing voor dit komt.

We hebben zelf na gedacht en dan misschien de microfoon van de laptop in de klas muten en dan dus zo danig als leerlingen een vraag hebben dat ze dat via de chat kunnen vragen, alleen weten we niet als dit dan gaat lukken en dan wel soepel gaat.

Wat voor oplossing hebben jullie hier voor?
Want we komen er niet echt uit.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:31
Het lijkt me niet dat je het geluid volledig wilt muten want dan hoor je echt niet meer wat er in de klas wordt geroepen en ben je als leraar 100% de controle kwijt. Heb even geen technische oplossing iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Audio via onderstaand apparaat laten lopen.
Video dan via het whiteboard

https://www.logitech.com/en-roeu/product/meetup-conferencecam

Wij hebben deze op de zaak voor conferencing.
Deze heeft AEC (Acoustic echo cancellation)

[ Voor 8% gewijzigd door Quadradial op 14-09-2020 09:19 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34
Normaliter als we een conference opzetten met mensen samen in een ruimte met mic-speakers, mensen thuis met audio over de laptop of een conference speaker of met een headset gaat dit altijd goed.

De software filtert de overspraak of terugkoppeling (echo) er uit zodat je jezelf niet hoort. Als dit principe niet meer werkt en je dus wel jezelf gaat horen dan herkent de software denk ik niet dat het een echo is en onderdrukt dat niet. Mogelijk is het op te lossen door bijvoorbeeld audio in- en output helemaal of helemaal niet via het smartboard te laten werken?

Want als je geluid uit het smartboard doet hoort de docent dit thuis dus ook?

Een betaalbare versie van een conference speaker is wellicht ook een optie? Doe je daar geluid + mic mee en zal het prima verstaanbaar zijn. Beeld via het smartboard.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Normaal moet software die prima kunnen onderdrukken, tenzij er teveel vertraging zit tussen laptop die het geluid naar smartboard stuurt, en smartboard die het geluid op de speakers zet. Maar gezien dat dus een verbinding is via een draadje, zou dat wel moeten meevallen. Oftewel welke software gebruiken jullie? En wat gebeurd er als je Skype/Teams bijvoorbeeld gebruikt?

Vergelijkbare zaken bij mijn werkgever werken allemaal prima zonder iets te muten. Alleen als in één ruimte meerdere mensen mic / speakers op hun laptop aan hebben, dan kan de software het niet meer onderdrukken en krijg je leuke pieptonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het meest handig lijkt mij om middenin de klas een vergadertelefoon (conference phone) te plaatsen. Die zijn bedoeld om grote vergaderzalen te verbinden met mensen die thuis of elders in de wereld werken. Die pakken geluid een stuk beter op dan de microfoons van een laptop.
Zie ook: https://www.telecomshop.nl/tags/vergadertelefoon/
Of goedkopere variant: https://www.coolblue.nl/en/conference-microphones/jabra

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Tot je een goede oplossing hebt gevonden, zou je de leraar een headset kunnen geven. Dan doorbreek je aan zijn kant de lus van overspraak van luidsprekers --> microfoon.

Een permanente oplossing is het niet, want hij zal zichzelf nog steeds met lichte vertraging horen en niet iedereen vindt het fijn op de hele dag een headset op te hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 14-09-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin88
PS: De loopback is alleen in het klas lokaal, niet bij de leraar.

En de oplossingen die jullie sturen zijn best handig.

Alleen komen met deze oplossingen wel weer kleine probleempjes zoals: Budget, Onderwijs Assistenten en of Leraren en voor dat de les begint testen.

Natuurlijk probeer ik hier mee niet te zeggen dat jullie oplossingen niet worden gewaardeerd, want ik ben al blij dat ik in zijn kleine tijd span al 6 reacties binnen heb gekregen.

Alleen zouden we even moeten kijken van hoe of wat.

Als er misschien iemand met het zelfde probleem zit en die hier een oplossing voor heeft gevonden zou dat heel fijn zijn!

Met vriendelijke groet,
Kevin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs1310
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik neem aan dat dit via teams gaat, zo ja zou ik zeggen gewoon geluid via speakers laten gaan en leerlingen met telefoon voor vragen verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11
Ik weet natuurlijk niet hoe interactief de lessen zijn. Maar als het iets verloopt als: docent doet een praatje/uitleg en daarna is er ruimte voor vragen is er een relatief makkelijke oplossing:

Laat de assistent tijds het verhaal van de docent de microfoon van de laptop dempen. Zodra het tijd is voor vragen zet je de mic weer aan. Bij het antwoord van de docent weer uit.
Als de docent niet werkt met een headset zou deze zichzelf kunnen muten als er een vraag gesteld wordt.
Ook in vergaderingen is het goed gebruik jezelf te muten als je niet aan het woord bent.

'T is een beetje werk voor de assistent, maar wel budget vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gijs1310 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:04:
Ik neem aan dat dit via teams gaat, zo ja zou ik zeggen gewoon geluid via speakers laten gaan en leerlingen met telefoon voor vragen verbinden.
Dan krijg je dus dertig feedback lussen die door elkaar lopen. Een Teams hoort de echo van zijn eigen speaker te cancellen, er is nul kans dat die de echo van 30 telefoons ook cancelt. En ja, zolang elke leerling netjes alles uit heeft staan, en alleen zijn microfoon activeert als hij wat moet zeggen, dan zou het goed moeten gaan. In de praktijk heb ik daar niet veel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kevin88 schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:04:
PS: De loopback is alleen in het klas lokaal, niet bij de leraar.
Aha, dus de lus is:
Microfoon klas --> computer klas --> luidsprekers klas --> microfoon klas

En dus niet:
Microfoon klas --> computer klas --> computer leraar --> luidsprekers leraar --> microfoon leraar --> computer leraar --> computer klas --> luidsprekers klas --> microfoon klas

?

In dat geval staat er op de computer in de klas wellicht iets verkeerd ingesteld, waardoor microfoongeluid direct (ook) over de lokale luidsprekers wordt gestuurd. Soms gebeurt dit ook als je een hoofdtelefoon inplugt, omdat het anders voor de gebruiker erg onnatuurlijk is om te praten zonder zichzelf te horen. Misschien wordt het smartboard aangezien voor hoofdtelefoon. Je zou eens kunnen kijken of er in Windows een vinkje staat bij 'Listen to this device', bij tab 'Listen' bij het venster 'Additional device properties' bij de microfoon bij 'Sound settings'. Zo ja, vink het uit.

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 15-09-2020 12:52 ]

• Kevin88
TBTL schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:48:
[...]

Aha, dus de lus is:
Microfoon klas --> computer klas --> luidsprekers klas --> microfoon klas

En dus niet:
Microfoon klas --> computer klas --> computer leraar --> luidsprekers leraar --> microfoon leraar --> computer leraar --> computer klas --> luidsprekers klas --> microfoon klas

?

In dat geval staat er op de computer in de klas wellicht iets verkeerd ingesteld, waardoor microfoongeluid direct (ook) over de lokale luidsprekers wordt gestuurd. Soms gebeurt dit ook als je een hoofdtelefoon inplugt, omdat het anders voor de gebruiker erg onnatuurlijk is om te praten zonder zichzelf te horen. Misschien wordt het smartboard aangezien voor hoofdtelefoon. Je zou eens kunnen kijken of er in Windows een vinkje staat bij 'Listen to this device', bij tab 'Listen' bij het venster 'Additional device properties' bij de microfoon bij 'Sound settings'. Zo ja, vink het uit.
toon volledige bericht
Inderdaad, het microfoon input in de klas word door de speaker natuurlijk terug gestuurd om zo te zeggen, en daar ga ik anders zo even bekijken en even door geven aan me stage begeleider.

Bedankt voor dit bericht, ik laat straks weten als het lukt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48
Oortjes!
Alle leerlingen met oortjes laten werken, dan ben je van je loop af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kevin88 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:15:
[...]

Inderdaad, het microfoon input in de klas word door de speaker natuurlijk terug gestuurd om zo te zeggen, en daar ga ik anders zo even bekijken en even door geven aan me stage begeleider.

Bedankt voor dit bericht, ik laat straks weten als het lukt.
Zo natuurlijk vind ik dit niet, normaal stuurt teams de audio vanuit de microfoon niet terug door de speakers van dezelfde gebruiker. Dat rondzingen van teams gebeurd normaal alleen als er 2 devices van verschillende gebruikers in dezelfde kamer zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 17-09-2020 13:29 ]

Pagina: 1