Zwevend toilet, ideeen

Pagina: 1
Acties:

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 08:58
Goedemorgen,
Sinds enkele weken eigenaar van een andere woning, bevalt uitstekend gelukkig. :)
Nu is het zo dat het toilet op de begane grond erg krap is. Als je zit, zit je met je knieen tegen de deur aan, echt te krap voor zittend werk.
Nu is er in het toilet wel ruimte om de rioolaansluiting naar achteren te verplaatsen, 15 cm, echter in de kruipruimte volgens mij niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31YLuSMSyYdaUCp2XhGTDcaiS8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rMtg14tOpTsRGM1nEqW6DI6H.jpg?f=user_large
De PVC-pijp aan de rechterkant is de huidige afvoer. Volgens mij is dat een drager die ik zie, ik neem aan dat ik daar niet doorheen kan boren. Deze drager is 12 cm breed dus houd ik veel te weinig ruimte over om een aansluiting te maken.

Een andere optie die ik heb is om het door te boren naar de meterkast en daar weer naar beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmBqcrzan64zdfliGygxsiLW6uQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NuzVYdBp6TRPhI2283I55Muq.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZTjMI0XbjdZmiKNiYr1938KV6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MyqMdYplmUuuL6uJLkNECmEX.jpg?f=user_large
Echter ben ik hier niet weg van, ik kan er ook niet goed bij en het is altijd lastig met kabels/leidingen en dergelijken.

Een andere optie is om een sleuf in de vloer weg te hakken tot aan de drager, een flexibele pijp door deze sleuf en dan 180 graden terug naar de toiletpot, echter ben ik hier ook niet weg van omdat een 180 graden bocht natuurlijk vragen om verstopping is en je blijft het altijd zien omdat de vloer geen 120 diep is.

Een andere optie is om een toiletpot te plaatsen met de aansluiting direct aan de onderkant, maar dan hebben we geen zwevend toilet meer en vrouwlief wil dat toch wel erg graag.

Een verhoging bouwen zien we ook niet echt zitten.

Iemand nog een ingenieus idee of moet ik gewoon niet zeuren? :>

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Is een kortere toiletpot een optie?

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Geberit heeft een vrij platte sprongbocht, al zal je dan alsnog wat uit de vloer moeten kappen.

Hoe diep is de toiletruimte? Een hangend toilet is normaal gezien niet compacter dan een staande pot, het is wel compact te krijgen, maar kost je iets meer.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
ff out of the box: je wc-hok qua oppervlakte verdubbelen en de deur 90 graden naar de gang toe draaien?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Ik mis de maten van het toilet, en eventueel een foto van het toilet zelf zou ook helpen.

Voorschrift voor een hangend toilet is dat de ruimte 120 cm diep is. Er gaat zo'n 20 cm vanaf door de spoelbak + ombouw, dus dan blijft er een meter over tussen ombouw (waaraan de pot zit) en deur.
Ik heb in mijn vorige huis in een toiletruimte van 105 diep met een verkort reservoir én een verkorte pot toch een hele nette wc gekregen. Je hebt daar niet het gevoel dat het een ruim toilet is, maar ook zeker niet dat het een krap toilet is.

Een hangend toilet vind ik zelf ook fijner i.v.m. schoonmaken e.d. maar ik zou ook niet zomaar door die draagbalk heen boren (zonder er iemand met verstand van constructies naar te laten kijken). Gaat het echter om de ruimte tussen toiletpot en deur, dan zijn er nog andere opties met potten die wel op de grond staan.

Je kunt ook letterlijk 'out of the box' denken en een ronde deur nemen om zo meer benenruimte te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/250e14_d79897023ded4581a35c061109a4d2e7~mv2_d_3648_2736_s_4_2.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door EMP op 14-09-2020 09:41 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:52
Je vierkante tekening van toiletruimte is wellicht niet echt in verhouding, maar als je de meterkast of gang kant nu als achterkant toilet neemt? Daar kan de buis wel langs de wand naar beneden?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 16:54
ik zou zeggen, gebruik een sprongbocht, heeft mij bij alle WC renovaties geholpen (waarbij ik ook altijd van staand naar hangend ben gegaan).

• rbaidjoe
EMP schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:38:
Ik mis de maten van het toilet, en eventueel een foto van het toilet zelf zou ook helpen.

Ik heb in mijn vorige huis in een toiletruimte van 105 diep met een verkort reservoir én een verkorte pot toch een hele nette wc gekregen. Je hebt daar niet het gevoel dat het een ruim toilet is, maar ook zeker niet dat het een krap toilet is.
Let op dat bij een verkorte pot voor mannen het probleem kan ontstaan dat bij zitten contact met de voorste rand gemaakt kan worden zonder dat je per se oversized xxl geschapen bent.
Tevens is bij een verkorte pot de bocht (zwanehals in de wc pot) krapper, waardoor de wc sneller verstopt kan raken.

Voor beide waarschuwingen geldt: hoe korter de pot, hoe groter de kans.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:30
rbaidjoe schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:02:
[...]

Let op dat bij een verkorte pot voor mannen het probleem kan ontstaan dat bij zitten contact met de voorste rand gemaakt kan worden zonder dat je per se oversized xxl geschapen bent.
Tevens is bij een verkorte pot de bocht (zwanehals in de wc pot) krapper, waardoor de wc sneller verstopt kan raken.

Wij hebben boven ook een verkorte pot, en dat is een verkorte versie van de pot die we beneden hebben.
En boven is dat stuk waar de bril op gemonteerd zit korter, dus als het omhoog staat staat hij echt bijna verticaal.
Beneden staat de bril dan schuin tegen de wand.

Je merkt inderdaad bij een grote boodschap dat boven de wc dat minder makkelijk wegspoelt.
het interne zwanenhals gedeelte is inderdaad krapper.

• Ora et Labora
EMP schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:38:

Voorschrift voor een hangend toilet is dat de ruimte 120 cm diep is. Er gaat zo'n 20 cm vanaf door de spoelbak + ombouw, dus dan blijft er een meter over tussen ombouw (waaraan de pot zit) en deur.

Een hangend toilet vind ik zelf ook fijner i.v.m. schoonmaken e.d. maar ik zou ook niet zomaar door die draagbalk heen boren (zonder er iemand met verstand van constructies naar te laten kijken). Gaat het echter om de ruimte tussen toiletpot en deur, dan zijn er nog andere opties met potten die wel op de grond staan.

Je kunt ook letterlijk 'out of the box' denken en een ronde deur nemen om zo meer benenruimte te hebben.
[Afbeelding]
Ik heb de maten even ingetekend.
De gehele ruimte is 107 diep dus niet de vereiste 120
Vanaf hart huidige afvoer tot aan de muur is het 25 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MbhAmvMC6nDs3KzVqSygZHXHJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/exRVDGwBWHSI1zrZ0bt5Q74g.png?f=user_large

@KeRsTmAnNeKe de maten staan er nu bij.
rbaidjoe schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:34:
ff out of the box: je wc-hok qua oppervlakte verdubbelen en de deur 90 graden naar de gang toe draaien?
Na de WC deur is een kleine ruimte waar nu de kapstok is, daarna begint de trap, echt groter maken zal helaas ook niet lukken.
Cyriel85 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:44:
Je vierkante tekening van toiletruimte is wellicht niet echt in verhouding, maar als je de meterkast of gang kant nu als achterkant toilet neemt? Daar kan de buis wel langs de wand naar beneden?
Dat zou dan in de meterkast kunnen inderdaad. De gang zou ook kunnen, dan zou daar een koof of iets dergelijks.

Bedankt voor de suggestie van een sprongbocht, dat is zeker interessant, deze kan ik dan niet helemaal in de vloer vrezen, deze is zo'n 7 cm dik en komt er dan 1-2 centimeter nog bovenuit.

[ Voor 23% gewijzigd door Ora et Labora op 14-09-2020 11:18 ]

• KeRsTmAnNeKe
FRANQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:19:
[...]

Wij hebben boven ook een verkorte pot, en dat is een verkorte versie van de pot die we beneden hebben.
En boven is dat stuk waar de bril op gemonteerd zit korter, dus als het omhoog staat staat hij echt bijna verticaal.

Je merkt inderdaad bij een grote boodschap dat boven de wc dat minder makkelijk wegspoelt.
Geloof dat dit bij oa en Duravit en Ben/GSI het geval is, maar bij Villeroy & Boch is het 'gat' daadwerkelijk kleiner, net of het een kindertoiletje is :p

• EMP
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Dat is inderdaad geen groot hokje. Echter niet onmogelijk.

Omdat je hier met een standaard bouwmarktpot waarschijnlijk niet gaat uitkomen, is het niet een idee om eens langs een sanitairwinkel te gaan voor wat advies? Mijn ervaring daar is (i.t.t. de keukeboeren) dat ze graag meedenken en adviseren, en ook gewoon alleen de spullen leveren en niet lopen te pushen op montage etc. (but YMMV ;))

Inhoudelijk: een hangend toilet is mogelijk met de spoelbak aan de achterkant van de lange zijde. Met een sprongbocht het riool in orde maken... het wordt wel puzzelen, maar dat moet je als je de kleine ruimte zo efficient mogelijk wilt gebruiken. Het is mij nog niet 100% duidelijk welke zijde in het plaatje nou 107 is...

Diagonaal kan ook nog een optie zijn (random internet plaatje):
Afbeeldingslocatie: https://www.kleinbehuisd.nl/wp-content/uploads/2015/11/DSC083141-681x1024.jpg

Hier een plaatje van mijn oude toilet. De ruimte was 105 diep en ik weet niet meer hoe breed, iets van 90 ofzo...

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Ora et Labora
EMP schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:24:
Dat is inderdaad geen groot hokje. Echter niet onmogelijk.

Omdat je hier met een standaard bouwmarktpot waarschijnlijk niet gaat uitkomen, is het niet een idee om eens langs een sanitairwinkel te gaan voor wat advies? Mijn ervaring daar is (i.t.t. de keukeboeren) dat ze graag meedenken en adviseren, en ook gewoon alleen de spullen leveren en niet lopen te pushen op montage etc. (but YMMV ;))

Inhoudelijk: een hangend toilet is mogelijk met de spoelbak aan de achterkant van de lange zijde. Met een sprongbocht het riool in orde maken... het wordt wel puzzelen, maar dat moet je als je de kleine ruimte zo efficient mogelijk wilt gebruiken. Het is mij nog niet 100% duidelijk welke zijde in het plaatje nou 107 is...

Diagonaal kan ook nog een optie zijn (random internet plaatje):
[Afbeelding]

Hier een plaatje van mijn oude toilet. De ruimte was 105 diep en ik weet niet meer hoe breed, iets van 90 ofzo...
Bedankt voor het advies, de 107 lijn is de horizontale lijn, vanaf de deur tot aan de achterkant welke tegen de meterkast aangrenst.
De foto van je oude toilet ziet er mooi uit, lijkt niet heel klein in elk geval.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:59
Wij hebben beneden ook een klein toilet en hebben het toilet ook diagonaal staan zoals @EMP aangeeft. Er zit ook een sprongbocht in de afvoer

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-01 13:00
rbaidjoe schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:02:
[...]

Wij hebben thuis tweemaal hetzelfde toilet, waarvan die onder verkort is. Daarbij is alles hetzelfde alleen de afstand van achterrand toiletrand tot achterwand is korter. De toiletrand etc. zijn allemaal gelijk. Dus bovenstaande hoeft niet per se waar te zijn...

Ik zou denk ik voor een ondiep reservoir gaan, een verkort toilet en kijken of je iets in de meterkast kunt snoepen..

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:25

Bob Popcorn

Plop!

rbaidjoe schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:34:
Ik gok dat daar de trapopgang zit...

Kan niet stoppen met ontploffen!

• KeRsTmAnNeKe
107cm diep, ondiep toilet is een 50cm, ondiepe geberit reservoir 8cm zonder afwerking.

Je kan een 45 cm voor de pot over houden, ongeveer hetzelfde als met 120cm en een normaal toilet, ik weet niet wat je nu aan ruimte hebt?

het enige ding van een ondiep reservoir is dat de afvoer dikker is dan het reservoir zelf en iets aan de achterkant zal uitsteken, je moet wel kijken of je daar ook wat ruimte hebt.

• rbaidjoe
Krijnemans schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:24:
[...]

Wij hebben thuis tweemaal hetzelfde toilet, waarvan die onder verkort is. Daarbij is alles hetzelfde alleen de afstand van achterrand toiletrand tot achterwand is korter. De toiletrand etc. zijn allemaal gelijk. Dus bovenstaande hoeft niet per se waar te zijn...
.
Ben ik wel benieuwd naar welk merk en type dat is :Y

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:01
Wat dacht je van een Geberit Sprongbocht PVC 90/110°
https://www.hornbach.nl/s...-110/7464865/artikel.html

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• KeRsTmAnNeKe
rbaidjoe schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:38:
[...]

Starck 3 van Duravit, de zittingen zijn in ieder geval even groot. Mogelijk andere modellen ook, maar die Starck weet ik toevallig uit mijn hoofd. Segno toilet van Ben zou ook hetzelfde moeten zijn.

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-01 12:06
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ikzelf zou huiverig zijn zoiets te plaatsen. Teveel ervaringen met verstoppingen gehad :+

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11-2025
marcunator schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ikzelf zou huiverig zijn zoiets te plaatsen. Teveel ervaringen met verstoppingen gehad :+
Ervaring mee en beviel prima. Geen problemen in de tijd gehad dat we er woonden (4 jaar).

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• JT
  • Laatst online: 15:26

JT

VETAK y0

[...]

@Krijnemans Same here. Boven hebben we die Starck en die is inderdaad niet kleiner qua gat, maar spettert een beetje op de rand. Daar hoopte ik vanaf te zijn. Moet voor 22:00 wat anders bestellen dus zou snel antwoord waarderen :+ En anders is voor een fatsoenlijke zit de Me by Starck wel wat voor @Ora et Labora

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08
Er zit verschil in de diepte van inbouwreservoirs, dus daar kun je een paar centimeter winst mee pakken.

Is het mogelijk om de afvoerbocht in de muur te hakken? Is de muur waar het inbouwreservoir tegen komt te staan een dikke muur? Dan schuif je je afvoerbocht gewoon wat verder naar achteren zodat je achter de houten vloerbalk uitkomt, of net erop en de houten vloerbalk verstevigt en uitspaart.

• rbaidjoe
JT schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:58:
[...]

@Krijnemans Same here. Boven hebben we die Starck en die is inderdaad niet kleiner qua gat, maar spettert een beetje op de rand. Daar hoopte ik vanaf te zijn. Moet voor 22:00 wat anders bestellen dus zou snel antwoord waarderen :+ En anders is voor een fatsoenlijke zit de Me by Starck wel wat voor @Ora et Labora
Wij hebben de Boss Wessing Calitri https://www.tegeldepot.nl/toilet/hangtoilet gekocht voor onze badkamer. Want: Compact en relatief goedkoop, met bril die over de zitting heen valt.
Spettert niet, fijne soft close bril die er ook makkelijk vanaf te halen is voor schoonmaak. Niet rimless overigens. Volgens mij is het sowieso geen A merk.

Ik twijfelde ook over de o.a. de Starck maar die heeft wel degelijk een scherpere bocht in de zwanehals bij het compact model. Niet zoveel verschil als bij een aantal andere merken, maar toch ook verschil. De Boss en Wessing overigens ook.

Je kan ook de Villeroy & Boch subway 2.0 overwegen. Is wel een A-merk, mag hopen dat die niet spettert. Bij dat merk kan je kiezen tussen wel of niet rimless. Let wel op de hoogte van de afvoeraansluiting van je inbouwreservoir (ervanuit gaande dat die al gemonteerd is). Verschillende merken wc potten hanteren verschillende afstanden tussen zitvlak en hartmaat afvoer. Je WC hoogte kan daardoor anders uitpakken dan je verwacht had.

@Ora et Labora ik zou inderdaad op zoek gaan naar het inbouwreservoir met de smalste inbouwdiepte, en naar een compact model wc. Reken en meet dan even uit hoeveel winst het oplevert. Ik schat dat je hiermee 10 a 20 cm winst kan behalen. Evt (maar dan wordt het wel kostbaar) je meterkast (deels) slopen en de boel opnieuw opbouwen.

Wat je ook nog kan doen is je wc afvoer door je meterkast laten lopen, en een ouderwets water reservoir boven je hoofd nemen: https://www.google.com/se...ECAwQBA&biw=1700&bih=1020
evt kan je daar nog een koof omheen bouwen om het netjes af te werken. Wederom kan het helpen om te zoeken naar een compact model. De stortpijp kan evt ook achter de muur langs lopen met wat extra bochtjes. Door de hoogte van zo'n reservoir zou ik me geen zorgen maken om het drukverlies door de extra bochtjes.

• JT
  • Laatst online: 15:26

JT

VETAK y0

rbaidjoe schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:03:
[...]

Wij hebben de Boss Wessing Calitri https://www.tegeldepot.nl/toilet/hangtoilet gekocht voor onze badkamer. Want: Compact en relatief goedkoop, met bril die over de zitting heen valt.
Spettert niet, fijne soft close bril die er ook makkelijk vanaf te halen is voor schoonmaak. Niet rimless overigens. Volgens mij is het sowieso geen A merk.

Ik twijfelde ook over de o.a. de Starck maar die heeft wel degelijk een scherpere bocht in de zwanehals bij het compact model. Niet zoveel verschil als bij een aantal andere merken, maar toch ook verschil. De Boss en Wessing overigens ook.

Je kan ook de Villeroy & Boch subway 2.0 overwegen. Is wel een A-merk, mag hopen dat die niet spettert. Bij dat merk kan je kiezen tussen wel of niet rimless. Let wel op de hoogte van de afvoeraansluiting van je inbouwreservoir (ervanuit gaande dat die al gemonteerd is). Verschillende merken wc potten hanteren verschillende afstanden tussen zitvlak en hartmaat afvoer. Je WC hoogte kan daardoor anders uitpakken dan je verwacht had.
Dat is een goede en het punt met die Subway is dus dat die een kleinere opening heeft :)
@Ora et Labora ik zou inderdaad op zoek gaan naar het inbouwreservoir met de smalste inbouwdiepte, en naar een compact model wc. Reken en meet dan even uit hoeveel winst het oplevert. Ik schat dat je hiermee 10 a 20 cm winst kan behalen. Evt (maar dan wordt het wel kostbaar) je meterkast (deels) slopen en de boel opnieuw opbouwen.

Wat je ook nog kan doen is je wc afvoer door je meterkast laten lopen, en een ouderwets water reservoir boven je hoofd nemen: https://www.google.com/se...ECAwQBA&biw=1700&bih=1020
evt kan je daar nog een koof omheen bouwen om het netjes af te werken. Wederom kan het helpen om te zoeken naar een compact model. De stortpijp kan evt ook achter de muur langs lopen met wat extra bochtjes. Door de hoogte van zo'n reservoir zou ik me geen zorgen maken om het drukverlies door de extra bochtjes.
Aanvullend @Ora et Labora : volgens mij is de UP720 wel een populair model. Let wel, hoeveel winst je hiermee pakt hangt af van waar je afvoer zit. In ons nieuwbouwhuis zat de afvoer een stukje van de muur waardoor het ondiepe resevoir iets van de muur af zou komen en de winst minimaal zou zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 17:07
Paul Hewson schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:40:
Er zit verschil in de diepte van inbouwreservoirs, dus daar kun je een paar centimeter winst mee pakken.

Is het mogelijk om de afvoerbocht in de muur te hakken? Is de muur waar het inbouwreservoir tegen komt te staan een dikke muur? Dan schuif je je afvoerbocht gewoon wat verder naar achteren zodat je achter de houten vloerbalk uitkomt, of net erop en de houten vloerbalk verstevigt en uitspaart.
Zoiets heb ik hier gedaan. Ik had ook weinig diepte en wilde toch van een staande pot naar inbouwreservoir. Om niet met de knieën tegen de muur te zitten, heb ik de afvoer een stukje naar de achter muur verplaatst. Voor extra winst heb ik eerst over een hoogte van ongeveer 30cm de pleisterlaag van de binnenmuur gebikt. Toen kwam ik met aanpassing van de PVC bochten net te ver naar achter uit, ik had nog 1cm extra nodig. Daarvoor heb ik de bakstenen een cm ingeboord en zo een uitsparing uitgehakt waardoor ik het reservoir alles bij elkaar zo'n 10 tot 15cm strakker tegen de achterwand kreeg. Misschien maakt zo'n handigheidje het mogelijk bij TS om net achter de vloerbalk uit te komen.

Overigens denk ik dat je suggestie van vloerbalk verstevigen en uitsparen niet gaat werken voor TS. Als ik de foto in de openingspost goed interpreteer, dan is het een "broodjesvloer" en is de balk van voorgespannen kneiterhard beton. Die ga je niet aanpassen, want dan tast je de structurele stevigheid van dat stukje vloer over de gehele overspanning van de kruipruimte aan. Niet doen.

• rbaidjoe
Als je met het smalste inbouwreservoir niet meer goed uit zou komen met je bestaande afvoer, kun je ook overwegen om je bestaande afvoer af te sluiten ter hoogte van de vloer. Vervolgens sloop je de afvoer uit het frame van het inbouwreservoir, en regel je zelf een afvoer door de muur van de meterkast heen, die vervolgens in de meterkast pas door de vloer heen gaat.

Dat is eigenlijk een tussen oplossing voordat je met een hoge stortbak aan de slag gaat. Indien je met een hoge stortbak aan de slag gaat kan je op zoek gaan naar het goedkoopste inbouwreservoir waar je alles uit sloopt, en alleen het frame van houdt. De rest ga je dan zelf pas maken.

[ Voor 28% gewijzigd door rbaidjoe op 14-09-2020 21:36 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 21:28
Ik begrijp je tekeningen nog niet helemaal. Die ronde vormen, zijn dat de deuren? Dan zit de deur van je meterkast dus buiten het huis?

Een hangend toilet heeft meestal een spoelwaterreservoir achter hangen. Bij jou ook, en kun je dat anders oplossen? De hoogte in, opzij, of spoelen direct vanaf de waterleiding?

Als het een benedenwoning is, kun je ook de meterkast laten verplaatsen als er in de buurt van de voordeur een andere geschikte plaats is (zijn allerlei regels voor). Ik zie alleen gas en elektra, dus valt mee. Kost wat, maar comfortabel kakken mag wat kosten toch? :7

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
ik zou toch overwegen om hem in te hakken. regels ja die zijn er wel.
maar ik zie aleen maar een paar dichte kabels deze mogen langs je riool.
hetzelfde geldt voor gas en water. er moet overaal wel wat ruimte zitten.
het moet allemaal leuk en aardig blijven voor de volgende persoon.
of als er een lekkage dan wel storing is.

• Krijnemans
[...]

Wij hebben de Plieger Zano (en Compact).

De bril staat bij het compacte toilet dus een stukje verticaler wanneer deze omhoog staat.
FRANQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:19:
[...]

Het wegspoelen van een grote boodschap gaat bij ons net zo gemakkelijk als op het 'normale' toilet.

Verder hebben wij ook het ruimtebesparende inbouwreservoir van Geberit. Alles bij elkaar scheelt het toch een centimeter of 5 8 (had nog zeker het dubbele kunnen zijn als de standleiding wat gunstiger in de ruimte naar beneden kwam..) en dat was voor ons (lees: mij) net genoeg om niet met de knieën tegen de muur te hangen.

• Ora et Labora
Hartelijk dank voor alle reacties.
Uiteindelijk een sprongbocht gekocht, deze in de vloer ingevreesd. Het is nog niet ruim maar prima te doen nu.
Een verkorte pot is nog een optie maar tot nu toe ben ik zeer tevreden.

• Krijnemans
Ora et Labora schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:46:
Hartelijk dank voor alle reacties.
Uiteindelijk een sprongbocht gekocht, deze in de vloer ingevreesd. Het is nog niet ruim maar prima te doen nu.
Een verkorte pot is nog een optie maar tot nu toe ben ik zeer tevreden.
Zet eens een kartonnen doos o.i.d. dergelijks neer met de maten van een normale pot en dan van een verkorte.. Ik heb elke cm genomen die ik kon nemen en achteraf gezien ben ik daar zeer blij mee!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:04
Volgens mij levert een korte pot niet meer knieruimte naar de deur/muur op.
Je zit met je rug opdezelfde afstand vd muur, alleen houd de voorrand vd pot eerder op en komt je piemel tegen die verkorte voorrand.

Het levert hooguit wat meer loopruimte op voor de pot? Maar wie heeft dàt nou nodig op de wc.
Pagina: 1