Drive-inn garage isoleren of toch maar niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 23:39
De inpandige garage is vorstvrij, redelijk geventileerd maar kent wat temperatuurschommelingen en lijkt me toch een beetje vochtig (in de lente schimmel in de klapstoelen). Om deze geschikt te maken voor opslag en hobbyruimte, zou ik het er warmer en vooral ook droger willen hebben.

Momenteel ligt er een betonnen vloer in (direct op zand gok ik), zijn de zijwanden naar de kruipruimte en de buren gipsblokken en is het plafond voorzien van strovezelplaten (en daarachter eps denk ik). De deur is een stalen Hormann kanteldeur met de nodige kieren. De achterwand is een simpele houten wand met 4 cm ruimte aan de onderzijde (voor de ventilatie?).

Is het isoleren van de garagedeur en achterwand en afdichten van alle kieren en gaten voldoende om het klimaat te verbeteren? Of is de "passieve verwarming" door de rest van het huis onvoldoende en is mijn aanpak juist de bron van nog veel meer condensatie/vocht? En zal ik er dus toch CV moeten plaatsen, net als vloer- en wandisolatie?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CM9nRx3R/158b048324bdd47763d2c8f3af01b04da04ca4ec.png

[ Voor 4% gewijzigd door mca2 op 14-09-2020 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je behalve de kieren iets van ventilatieroosters oid?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Appart dat je daar vocht hebt. Als je denkt dat het condensvorming door kou is dan moet je kijken waar dat vandaan komt (waarschijnlijk die stalen deur en misschien dat hout aan de andere kant. Met het afdichten van kieren en gaten kun je het ook erger maken (minder ventilatie).

Ik heb een losse garage (wel dubbelsteens) en daar nergens last van vocht. Ik heb er zelfs de wasmachine in staan die nog wat extra vocht maakt.

Heb je de luchtvochtigheid in je garage al eens gemeten? Die zal nu wel goed zijn, maar misschien in de winter te vochtig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:57
Marzman schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:09:
Appart dat je daar vocht hebt. Als je denkt dat het condensvorming door kou is dan moet je kijken waar dat vandaan komt (waarschijnlijk die stalen deur en misschien dat hout aan de andere kant. Met het afdichten van kieren en gaten kun je het ook erger maken (minder ventilatie).
Tenzij het binnenregent is lijkt mij het het meest waarschijnlijk dat de 'passieve verwarming door de rest van het huis' de oorzaak is. In de winter komt damp niet van buiten.

Waar warme lucht afkoelt tot het dauwpunt slaat vocht neer. Ik neem aan dat er een binnendeur is waar door kieren en gaten warme (vochtige) lucht uit het huis de garage instroomt. Die slaat dan neer op koude voorwerpen in de garage (bijvoorbeeld de tuinstoelen).

Lucht van 20 graden met 65% luchtvochtigheid (en meestal zal de luchtvochtigheid in de winter een stuk lager liggen binnen, dit is vrij extreem) slaat zeker neer als deze afkoelt tot 14 graden. Als je de garage de hele winter warmer dan 14 graden kunt houden zijn je tuinstoelen veilig. Je hebt dan wel de mogelijkheid dat de schimmel in je houten wand gaat groeien, omdat het vocht dáár afkoelt en neerslaat.

Het makkelijkste is misschien om nóg meer te ventileren, lucht van buiten is in de winter juist veel minder vochtig dan lucht van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Erasmo schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:02:
Heb je behalve de kieren iets van ventilatieroosters oid?
De houten achterwand aan de tuinzijde (zuiden) heeft over de volledige breedte een 4cm opening aan de onderkant, de garage is wat minder ruim bedeeld en heeft alleen de kieren en gaten.
Marzman schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:09:

Ik heb een losse garage (wel dubbelsteens) en daar nergens last van vocht. Ik heb er zelfs de wasmachine in staan die nog wat extra vocht maakt.

Heb je de luchtvochtigheid in je garage al eens gemeten? Die zal nu wel goed zijn, maar misschien in de winter te vochtig.
Ik heb de vochtigheid nog niet gemeten, ik zal eens een apparaatje aanschaffen (suggesties?) maar ik vermoed ook gewoon het condenseren.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:14:
[...]
Tenzij het binnenregent is lijkt mij het het meest waarschijnlijk dat de 'passieve verwarming door de rest van het huis' de oorzaak is. In de winter komt damp niet van buiten.

Waar warme lucht afkoelt tot het dauwpunt slaat vocht neer. Ik neem aan dat er een binnendeur is waar door kieren en gaten warme (vochtige) lucht uit het huis de garage instroomt. Die slaat dan neer op koude voorwerpen in de garage (bijvoorbeeld de tuinstoelen).

Lucht van 20 graden met 65% luchtvochtigheid (en meestal zal de luchtvochtigheid in de winter een stuk lager liggen binnen, dit is vrij extreem) slaat zeker neer als deze afkoelt tot 14 graden. Als je de garage de hele winter warmer dan 14 graden kunt houden zijn je tuinstoelen veilig. Je hebt dan wel de mogelijkheid dat de schimmel in je houten wand gaat groeien, omdat het vocht dáár afkoelt en neerslaat.

Het makkelijkste is misschien om nóg meer te ventileren, lucht van buiten is in de winter juist veel minder vochtig dan lucht van binnen.
Het regent niet in en er loopt ook geen water over de drempel naar binnen. Er staat ook geen wasmachine oid. Wel een server die ±70W trekt.

Er is geen deur naar het huis maar alleen de stalen garage deur en een enkel glas deur aan de tuinzijde. Wel is er halverwege een opening naar de kruipruimte (split level huis) en deze is redelijk klam (gewoon zand) maar normaliter is deze opening afgesloten met een plaat hout.

Met passive verwarming bedoelde ik meer de warmte van de keuken/huiskamer erboven. Ik heb zelfs in strenge winters (ja vroeger) de temperatuur nooit zien zakken onder de 5 graden.

Enig verder lezen geeft de volgende 2 opties:
- niet isoleren en ventileren
- isoleren en verwarmen

Ik had gedacht dat isolatie van garagedeur en achterwand zou helpen tegen vocht en aangenamer klusklimaat maar dan moet ik dus all the way gaan met vloer- en wandisolatie en verwarming ;(

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 14-09-2020 22:14 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 11:48
Ik zou eens kijken waar het vocht vandaan komt. Misschien moet je de ruimte naar de kruipruimte met een houten plaat met flink isolatiemateriaal dat exact in de opening past erin leggen. Zelf heb ik een inpandige garage met stalen hormann deur. De woning is uit 2000, de vloer is enorm dik en geisoleerd, het is koud in de winter door tocht maar kouder dan 10 graden wordt het niet. De huidige Hormann deur isoleert voor geen meter en heeft veel kieren, wel zitten er isolatieplaten in geklikt. Ik heb bv geen vocht in die ruimte, bij mij is het een inpandig garage, geen toegang tot de kruipruimte en 1 brandwerende interne deur met goede rubbers, de garage is niet verwarmd. In onze gang hebben wij het luik naar de kruikruimte, daar zit dus een zware betonnen luik in, met ogen, en dus isolatiemateriaal dat exact in dat gat valt. Het zand in mijn kruipruimte is wat vochtig maar niet zeiknat.

Ik denk trouwens dat wanneer je kiest voor niet isoleren en ventileren je het nooit droog krijgt, dit zal altijd een vochtige boel blijven. Maar zelfs in een buitenstaande stenen berging met een slechte deur heb ik geen schimmel op kussens. Zelfs niet in een, niet goed ventilerende, houten tuinhuis. Er is denk ik een directe vochtbron in je garage, vermoedelijk de kruipruimte met houten plaat.

Als ik the next step wil zetten qua isolatie dan haal ik de Hormann eruit en komen er hardhouten openslaande deuren in met goede rubbers. Dat zal helemaal correct afsluiten.

Ik hoop je hiermee wat zicht op mijn vergelijkbare situatie te geven, wellicht kun je er iets mee.

[ Voor 14% gewijzigd door THxZ0NE op 14-09-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou voor isoleren en ventileren gaan. Maar belangrijk is dat je eerst weet hoe vochtig het precies is en waar het vandaan komt. Dikke kans dat als je de oorzaak hebt gevonden en die oplost je daarna ook flink minder hoeft te ventileren en dus te verwarmen(tenzij je in de werkplaats bezig bent, dan zul je altijd moeten ventileren natuurlijk).

Een hygrometer/luchtvochtigheidsmeter is vrij algemeen verkrijgbaar bij de bouwmarkt/installatiezaak.

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 15-09-2020 11:10 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
THxZ0NE schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:53:
Ik zou eens kijken waar het vocht vandaan komt. Misschien moet je de ruimte naar de kruipruimte met een houten plaat met flink isolatiemateriaal dat exact in de opening past erin leggen. Zelf heb ik een inpandige garage met stalen hormann deur. De woning is uit 2000, de vloer is enorm dik en geisoleerd, het is koud in de winter door tocht maar kouder dan 10 graden wordt het niet. De huidige Hormann deur isoleert voor geen meter en heeft veel kieren, wel zitten er isolatieplaten in geklikt. Ik heb bv geen vocht in die ruimte, bij mij is het een inpandig garage, geen toegang tot de kruipruimte en 1 brandwerende interne deur met goede rubbers, de garage is niet verwarmd. In onze gang hebben wij het luik naar de kruikruimte, daar zit dus een zware betonnen luik in, met ogen, en dus isolatiemateriaal dat exact in dat gat valt. Het zand in mijn kruipruimte is wat vochtig maar niet zeiknat.

Ik denk trouwens dat wanneer je kiest voor niet isoleren en ventileren je het nooit droog krijgt, dit zal altijd een vochtige boel blijven. Maar zelfs in een buitenstaande stenen berging met een slechte deur heb ik geen schimmel op kussens. Zelfs niet in een, niet goed ventilerende, houten tuinhuis. Er is denk ik een directe vochtbron in je garage, vermoedelijk de kruipruimte met houten plaat.

Als ik the next step wil zetten qua isolatie dan haal ik de Hormann eruit en komen er hardhouten openslaande deuren in met goede rubbers. Dat zal helemaal correct afsluiten.

Ik hoop je hiermee wat zicht op mijn vergelijkbare situatie te geven, wellicht kun je er iets mee.
Jou situatie lijkt grotendeels op die van mij, muv de inpandige deur naar de garage. Ik zal het luik naar de kruipruimte eens aanpakken, dat zal mogelijk een bron kunnen zijn. Net als bij jou is het zand daar vochtig maar niet kletsnat. Zou een bodemfolie of stoeptegels (de ruimte is ±1m hoog) een optie zijn?
Erasmo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:09:
Ik zou voor isoleren en ventileren gaan. Maar belangrijk is dat je eerst weet hoe vochtig het precies is en waar het vandaan komt. Dikke kans dat als je de oorzaak hebt gevonden en die oplost je daarna ook flink minder hoeft te ventileren en dus te verwarmen(tenzij je in de werkplaats bezig bent, dan zul je altijd moeten ventileren natuurlijk).

Een hygrometer/luchtvochtigheidsmeter is vrij algemeen verkrijgbaar bij de bouwmarkt/installatiezaak.
Wat is het nut van isoleren en ventileren? ik dacht dat het mantra was isoleren+verwarmen of niet-isoleren+ventileren?

En mijn garage is opslag- en klusruimte, dus idealiter is het daar warm en droog, ook in de winter. Maar met een stalen deur, kieren aan de achterkant, betonvloer op zand zonder isolatie en gasbetonblokken naar de buren wordt dat een hoge stookrekening ben ik bang ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 11:48
Ik denk dat het genoeg ventileert bij je door de stalen deur. Als het bij mij met de Hormann deur meer ventileert wordt het niet meer comfortabel in de winter.

Koop bouwzeil, kost niet veel, leg dat over je zandbed. Dit zal nog vochtiger worden eronder en moet je bv niet doen als je een houten vloer constructie hebt ivm rotten. Zeil op het zand, stoeptegels werkt niet. En dat kruipruimte luik goed isoleren.
Pagina: 1