GPU een 1080p signaal laten uitsturen naar HDMI-grabber

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Ik wil de HDMI-output van de videokaart opnemen met zo'n USB HDMI-grabber. De grabber zelf werkt als in hij kan een inkomend HDMI-signaal tonen en laten opnemen.

Probleem is echter dat de bron-PC (Ubuntu 20.04, nVidia Geforce GTX 1050) geen beeld uit de HDMI-aansluiting stuurt als ik de grabber erop aansluit en dan de PC aanzet. Zowel in het BIOS als het OS niet.

Ik weet dat het werkt omdat als ik tijdens het opstarten een HDMI=>VGA adapter aansluit met een VGA-monitor hij wel beeld uit de HDMI stuurt, alleen wel slechts 1024x768 omdat die adapter geen EDID doorgeeft en Ubuntu een "unknown monitor" ziet. Als ik dan de kabel omwissel met die van de grabber zonder de PC te herstarten krijg ik op de grabber ook gewoon het beeld in 1024x768 binnen.

Dit is echter geen oplossing omdat ik toch wel 1080p wil èn geluid.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de grafische kaart een 1920x1080 beeld met geluid wil uitsturen over de HDMI-aansluiting als de grabber is aangesloten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:05
Ja kan de resolutie aanpassen met xrandr commando eens je beeld hebt
https://www.x.org/release...oc/man/man1/xrandr.1.html

[ Voor 31% gewijzigd door marwatt op 14-09-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Dat kan niet als een scherm niet goed detecteert kan worden en als "unknown monitor" wordt gezien: Ubuntu detecteert "Unknown monitor", geen 1280x1024 mogelijk

In deze situatie is trouwens beeld krijgen uit de HDMI het voornaamste probleem. Want met de grabber aangesloten wordt er geen signaal uitgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Niemand een idee? Is het blijkbaar zo moeilijk om een signaal uit de HDMI-aansluiting te laten komen als er geen monitor "gezien" wordt? :/

Vroeger was er de TV-out die je kon forceren als er geen TV werd gedetecteerd. En de VGA-aansluiting gaf signaal ongeacht of er een scherm was aangesloten. Is dat zoveel moeilijker geworden met wat moderners? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Josefien op 18-09-2020 00:25 ]