Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RTX3080 in tweede PCI slot (8x)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrBrickALot
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 09:30
Ik hoop later deze week een RTX 3080 te bemachtigen en heb derhalve mijn kast maar eens opengemaakt om te kijken of deze er uberhaupt fysiek in past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkfgbCMjocr4foXmLPCpqxiUPDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8Oath3Ntx6JT5oLChA9L1Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bleek geen probleem. Nu werd ik echter herinnerd aan het feit dat mijn huidige GPU (GTX1080) in het tweede PCI slot zit dankzij de Noctua NH-D15 die ik vorig jaar geinstalleerd heb.

Dus toen ik vandaag de handleiding van mijn moederbord (Strix Z370-G Gaming) doornam zag ik dat de tweede slot inderdaad slechts op 8x draait. Als ik het goed heb begrepen moet dat geen probleem zijn voor een 1080 maar kan dat wel een bottleneck worden voor een 3080?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3Rq7h7ilqn4tVyVA-4xhknFvZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvLbFMtFNNC3lG9ffFAHsnPz.jpg?f=fotoalbum_large

Als oplossing zou ik of een nieuw moederbord of een nieuwe koeler erop kunnen zetten. Maar ik vraag mij af of het nodig is? Zou ik de 3080 gewoon in het tweede slot moeten doen?

Bedankt voor enige tips!

Beste antwoord (via MrBrickALot op 14-09-2020 10:03)

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:38
Ben zelf ook fan van die (240) arctic liquid cooler. Ik heb zelf de 360 versie en die koelt een graadje of 5-7 lager dan mijn vorige nh-d15 chromax.black
Maar hij heeft een dikke radiator, dus je moet bovenin wel genoeg ruimte hebben.

Maar ik denk dat als ik echt een 3080 zou willen, dan zou ik de reviews afwachten, daarop mijn keuze maken (rekening houdend met geluid en temperaturen, maar in jouw geval vooral afmetingen) en hem eerst in het x8 slot proberen. Merk je duidelijk verlies in performance, kun je dan mooi kijken naar een andere cpu koeler (lucht of aio). Ga je voor de founders editie, dan zou ik voor aio gaan, aangezien je anders die fan op de 3080 gaat blokkeren met je luchtkoeler (en je zuigt de warme lucht van de 3080fe echt direct in je cpu koeler).

[ Voor 57% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 17:13 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Zou ik niet doen met een kaart die eigenlijk PCI-E4.0 wil.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 16:49
Kan je die Noctua NH-D15 niet 90 graden draaien om zo net voldoende ruimte vrij te maken om het eerste PCI-E slot te kunnen gebruiken?

• MrBrickALot
Leader98 schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:55:
Kan je die Noctua NH-D15 niet 90 graden draaien om zo net voldoende ruimte vrij te maken om het eerste PCI-E slot te kunnen gebruiken?
Ja, zou misschien voor de airflow niet ideaal zijn maar ik kan het wellicht proberen. De case staat in een kast die voorzien is van actieve koeling aan de achterzijde dus het liefst gooi ik daar zoveel mogelijk warmte uit.

• MrBrickALot
Uszka schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:54:
Nee, daar was ik ook bang voor :-(

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je echt de bandbreedte nodig hebt kun je een riser pakken en je kaart verder naar beneden zetten.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik voorzie twee problemen:
  • Ten eerste de bandbreedte, want je gaat niet naar een x8 PCIe 4.0 maar naar x8 PCIe 3.0, dus is de vraag of hij van voldoende data voorzien kan worden;
  • Ten tweede zal de kaart je koeler voorzien van lekker veel warme lucht. Want je hebt te weinig intake cooling en er is een totale onbalans in je kast. Die kleine fan gaat een mooie tornado van lucht genereren voor je CPU koeler. Er is geen mooie flow. Ik zou aan de voorkant een FAN er bij zetten boven de ander en die kleine fan weg doen.
O ja, een extra outtake waar nu de kleine FAN zit is mooi, ware het niet dat deze gewoon de lucht uit de 3080 naar boven zal zuigen en doordat het warme lucht is gaat er bijna niks meer door je CPU koeler heen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• MrBrickALot
Wim-Bart schreef op maandag 14 september 2020 @ 00:01:
Ik voorzie twee problemen:
  • Ten eerste de bandbreedte, want je gaat niet naar een x8 PCIe 4.0 maar naar x8 PCIe 3.0, dus is de vraag of hij van voldoende data voorzien kan worden;
  • Ten tweede zal de kaart je koeler voorzien van lekker veel warme lucht. Want je hebt te weinig intake cooling en er is een totale onbalans in je kast. Die kleine fan gaat een mooie tornado van lucht genereren voor je CPU koeler. Er is geen mooie flow. Ik zou aan de voorkant een FAN er bij zetten boven de ander en die kleine fan weg doen.
O ja, een extra outtake waar nu de kleine FAN zit is mooi, ware het niet dat deze gewoon de lucht uit de 3080 naar boven zal zuigen en doordat het warme lucht is gaat er bijna niks meer door je CPU koeler heen.
Ok, bedankt voor de tips. Mijn idee was, omdat de kleine fan een intake is, dat deze koele lucht specifiek voor de cpu zou binnenhalen maar misschien dat dat inderdaad niet werkt. Ik zal eens kijken naar een extra intake aan de voorzijde.

• MrBrickALot
TERW_DAN schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:50:
Als je echt de bandbreedte nodig hebt kun je een riser pakken en je kaart verder naar beneden zetten.
Interessant, helemaal niet aan gedacht!

• Pirelly
Past die kaart echt niet in het bovenste slot? Het lijkt erop dat er nog wat ruimte is, maar dat kan ik verkeerd zien.

Zo ja, dan zou ik niet de founders editie kiezen. Dan zou de fan geblokkeerd worden.
Maar met een ander merk met een normale backplate, zou het misschien wel gaan.

Heb je ook wel genoeg lengte in de kast?

• MrBrickALot
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:11:
Past die kaart echt niet in het bovenste slot? Het lijkt erop dat er nog wat ruimte is, maar dat kan ik verkeerd zien.

Zo ja, dan zou ik niet de founders editie kiezen. Dan zou de fan geblokkeerd worden.
Maar met een ander merk met een normale backplate, zou het misschien wel gaan.

Heb je ook wel genoeg lengte in de kast?
Nee hij past echt niet :-(

Qua lengte is het op het randje, niet zozeer voor de founders edition maar wel voor sommige varianten van andere merken. Ik wacht even af of ik een founders edition te pakken kan krijgen.

Ja je hebt gelijk dat ik uit moet kijken niet de exhaust van de 3080 founders edition te blokkeren.

• Pirelly
Hmm, jammer.
Het is ook wel erg krap in je kast met dat moederbord.

Volgende vraag, wat voor processor heb je nu? Wordt dat geen bottleneck voor een 3080?

• Uszka
Bij 140mm luchtkoelers moet het bovenste PCI-e slot van het moederbord een x1 zijn want anders past het niet met de videokaart. Goedkoopste oplossing is een 120mm koeler erin, wellicht zelfs een AIO met 240 rad.

• Pirelly
Hoeveel ruimte kom je ongeveer te kort bij het plaatsen van de kaart in het bovenste slot?
De NH-D15 heeft een breedte van 150mm
Een Dark Rock Pro 4 (ook een erg goede) is 135mm breed. Maar check net op hun website. Helaas past dat ook niet. Je komt denk ik echt op 120mm koeler uit.

Wat hierboven gezegd wordt is ook een optie. Een aio met de radiator bovenin misschien? Maar ook dat is passen en meten...

[ Voor 56% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 08:24 ]

• MrBrickALot
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:37:
Hmm, jammer.
Het is ook wel erg krap in je kast met dat moederbord.

Volgende vraag, wat voor processor heb je nu? Wordt dat geen bottleneck voor een 3080?
Processor is een i7-8700, dus ik hoop daar nog minstens een jaar of twee mee verder te kunnen.

• MrBrickALot
Uszka schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:39:
Bij 140mm luchtkoelers moet het bovenste PCI-e slot van het moederbord een x1 zijn want anders past het niet met de videokaart. Goedkoopste oplossing is een 120mm koeler erin, wellicht zelfs een AIO met 240 rad.
Ja denk dat een nieuwe koeler inderdaad de makkelijkste oplossing is. Ik weet ook dat de huidige nogal overkill is maar door zijn grote koelcapaciteit was hij heerlijk stil.

Heb al even zitten kijken en de Mugen 5 PCGH Edition lijkt erg goed gereviewed te worden.

• Pirelly
Ja, of, als je bij noctua wilt blijven, misschien de NH-D15S
pricewatch: Noctua NH-D15S

Die is asymetrisch.
Moet je denk ik wel die top fan weghalen, maar die kun je dan als extra weer op de koeler zetten.
Dan je NH-D15 te koop zetten voor 50-60 euro.

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:46
Bekijk de story van YouTube: Hardware Canucks - YouTube (wij hebben de zelfde mobo en cooler) En ik denk dat het niet past. Zij installeren de kaart en hebben dezelfde cooler maar een andere mobo. Je moet die story wel kijken op je telefoon, ik weet niet hoe je die story kan kijken de pc.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:19
Voordat je moeilijk gaat doen met risers of nieuwe bord gaat aanschaffen kun je natuurlijk hem ook gewoon installeren en met wat benchmarks vergelijken of het wat word

• Pirelly
goosche schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:56:
Bekijk de story van YouTube: Hardware Canucks - YouTube (wij hebben de zelfde mobo en cooler) En ik denk dat het niet past. Zij installeren de kaart en hebben dezelfde cooler maar een andere mobo. Je moet die story wel kijken op je telefoon, ik weet niet hoe je die story kan kijken de pc.
Ik kan die story zo niet vinden.
Bedoel je de NH-D15S, of zijn huidige configuratie (we zijn er al uit dat dat niet past).
atsan schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:12:
Voordat je moeilijk gaat doen met risers of nieuwe bord gaat aanschaffen kun je natuurlijk hem ook gewoon installeren en met wat benchmarks vergelijken of het wat word
Of kijken of er benchmarks/reviews komen, waar ie in zo'n pcie x8 poort getest is. Misschien kan het inderdaad wel gewoon (met mogelijk wat verlies).

[ Voor 92% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 09:15 ]

• goosche
Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:13:
[...]

Ik kan die story zo niet vinden.
Bedoel je de NH-D15S, of zijn huidige configuratie (we zijn er al uit dat dat niet past).

[...]

Of kijken of er benchmarks/reviews komen, waar ie in zo'n pcie x8 poort getest is. Misschien kan het inderdaad wel gewoon (met mogelijk wat verlies).
Druk op het logo van het kanaal op je telefoon.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrBrickALot Kleinere koeler kopen. met i7-8700 is dit wel beetje overdreven.
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Persoonlijk zou ik voor een AIO koeler gaan. Zo'n Noctua koelt fantastisch maar ze nemen veel ruimte in op een plaats waar dat vaak niet handig is.

Als je bijvoorbeeld zo'n ding neemt kan je de radiator gewoon bovenin doen en daarmee de rest van je systeem ook koelen: pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • Beste antwoord

• Pirelly
Ben zelf ook fan van die (240) arctic liquid cooler. Ik heb zelf de 360 versie en die koelt een graadje of 5-7 lager dan mijn vorige nh-d15 chromax.black
Maar hij heeft een dikke radiator, dus je moet bovenin wel genoeg ruimte hebben.

Maar ik denk dat als ik echt een 3080 zou willen, dan zou ik de reviews afwachten, daarop mijn keuze maken (rekening houdend met geluid en temperaturen, maar in jouw geval vooral afmetingen) en hem eerst in het x8 slot proberen. Merk je duidelijk verlies in performance, kun je dan mooi kijken naar een andere cpu koeler (lucht of aio). Ga je voor de founders editie, dan zou ik voor aio gaan, aangezien je anders die fan op de 3080 gaat blokkeren met je luchtkoeler (en je zuigt de warme lucht van de 3080fe echt direct in je cpu koeler).

[ Voor 57% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 17:13 ]

• MrBrickALot
atsan schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:12:
:*) Ja, wellicht de beste oplossing maar een waar ik nog niet echt aan had gedacht.

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-11 14:36

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Uszka schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:54:
3.0 vs 4.0 heeft in de praktijk niet heel veel effect, vaak minder dan een procent(0.2-0.8%).
Wel maakt x8 t.o.v x16 veel uit :)

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Intergalactic schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:06:
[...]

3.0 vs 4.0 heeft in de praktijk niet heel veel effect, vaak minder dan een procent(0.2-0.8%).
Wel maakt x8 t.o.v x16 veel uit :)
Dus is het tweede slot niet aan te raden, wat @Uszka bedoelt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Hackus schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:08:
[...]

Dus is het tweede slot niet aan te raden, wat @Uszka bedoelt.
Jep, maar de optie Riser die werd genoemd is een prima oplossing als je dit mooi kan maken in de kast.
Kosten geen drol meer deze dagen, de andere oplossing is zoals de rest zegt; een andere koeler.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Vraag me ook af waar de lanes van het 2e slot vanaf komen. Als het PCH is, dan kan de bottleneck best wel fors zijn, dat gaat namelijk zelf met 4 lanes naar de CPU, en daar zitten dan ook alle externe apparaten aan zoals USB, S-ATA, etc... Het intel platform heeft maar 20 lanes, waarvan 4 altijd naar de PCH gaan. 16 lanes óf 2x8 lanes (sommige 370 bordjes kunnen switchen) gaan naar de GPU. Vooral bij SLI bordjes zie je de switching.

Dat terzijde... sommige games gaan meer bandbreedte nodig hebben dan anderen, zelfs áls je 8x vanaf de CPU kan krijgen, zal een game als Horizon (dat heeft zelfs al nut bij 4.0 x16) bottlenecken. Minecraft waarschijnlijk niet ;)

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Umbrah schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:13:

Dat terzijde... sommige games gaan meer bandbreedte nodig hebben dan anderen, zelfs áls je 8x vanaf de CPU kan krijgen, zal een game als Horizon (dat heeft zelfs al nut bij 4.0 x16) bottlenecken. Minecraft waarschijnlijk niet ;)
Van wat wij zelf syntetisch en real world hebben getest is er tot nu toe weinig tot geen verschil.
Dit kan natuurlijk anders worden zodra de gehele industrie over is op 4.0.

De test waar in dit echt verschil maakte was de 3DMark PCI Express Feature Test, daar zag je duidelijk 13GB/s VS 26GB/s(afgerond naar onder).

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11 17:17
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-pci-express-scaling/images/relative-performance_2560-1440.png

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti-pci-express-scaling/images/relative-performance_3840-2160.png
lijkt me voldoende zo

De impact zal groter zijn met een RTX 3080 (en nog meer met een RTX 3090), dus 8x 3.0 is niet ideaal, maar het is ook niet het eind van de wereld in de meeste gevallen. Zelf zou ik inderdaad naar een oplossing kijken die niet meteen een halve rebuild gaat betekenen.

[ Voor 59% gewijzigd door Intergalactic op 14-09-2020 13:55 ]

• MrBrickALot
Paprika schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De "highlights":
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De impact zal groter zijn met een RTX 3080 (en nog meer met een RTX 3090), dus 8x 3.0 is niet ideaal, maar het is ook niet het eind van de wereld in de meeste gevallen. Zelf zou ik inderdaad naar een oplossing kijken die niet meteen een halve rebuild gaat betekenen.
Super interessant! Nee maar als ik dan toch 800 euro stukgooi aan een grafische kaart wil ik er wel alles uithalen :)

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

MrBrickALot schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:38:
[...]

Super interessant! Nee maar als ik dan toch 800 euro stukgooi aan een grafische kaart wil ik er wel alles uithalen :)
Ik zou kiezen waar je zelf het meeste achterstaat, als je koeler nog voldoende is zou ik eerder een riser kiezen, maar dan moet dit wel kunnen in je kast.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Paprika schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De "highlights":
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier hadden twee afbeedlingen wel genoeg geweest, het is nu een beetje "veel"

• MrBrickALot
Intergalactic schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:40:
[...]

Ik zou kiezen waar je zelf het meeste achterstaat, als je koeler nog voldoende is zou ik eerder een riser kiezen, maar dan moet dit wel kunnen in je kast.
Ik ga een beetje puzzelen de komende dagen wat de beste oplossing is. Maar linksom of rechtsom, hij gaat in de bovenste slot. (Ervan uit gaande dat ik uberhaupt een 3080 kan bemachtigen binnen afzienbare tijd)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrBrickALot Heb je een i7-8700 of 8700K en heb je de K overclockt ?
In compacte kast, met 360 rad. klooien is ook niks, dan kun je beter de Fractal Celsius S24 pakken. Maar voor 5 tientjes, heb je de Mugen die ik al aangaf, en prima koelt.

FE3080 +-29cm lang, en 11 cm hoog. ook moet je huidige voeding 2x 8-pin aansluiting hebben, om de adapter van Nvidia te kunnen gebruiken( 2x 8-pin to 12-pin)

• MrBrickALot
Hackus schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:12:
@MrBrickALot Heb je een i7-8700 of 8700K en heb je de K overclockt ?
In compacte kast, met 360 rad. klooien is ook niks, dan kun je beter de Fractal Celsius S24 pakken. Maar voor 5 tientjes, heb je de Mugen die ik al aangaf, en prima koelt.

FE3080 +-29cm lang, en 11 cm hoog. ook moet je huidige voeding 2x 8-pin aansluiting hebben, om de adapter van Nvidia te kunnen gebruiken( 2x 8-pin to 12-pin)
Ik heb de 8700 non-K en die Mugen ziet er inderdaad ook goed uit ja.

2x 8-pin en voeding zijn in orde voor 3080

• Uszka
MrBrickALot schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:19:

Die 8 pins moeten wel ieder een eigen kabel hebben voor een 3080 dus niet één kabel met twee 8 pin connectors.

• Pirelly
Hackus schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:12:
@MrBrickALot
Nee, 360 is te groot voor die kast. Past netaan in mijn h500m.
Maar arctic liquid freezer II 240 zou misschien wel een optie zijn (80 euro) .

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrBrickALot schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:19:
[...]

Ik heb de 8700 non-K en die Mugen ziet er inderdaad ook goed uit ja.

Heb je nu 1 kabel met 2x 8-pin, dus 1 aansluiting in je voeding die split ?
Welke voeding heb je, je moet plek hebben voor 2x 8-pin ingang in je voeding, die wordt 1x 12-pin van Nvidia.
(krijg je bij de GPU meegeleverd)

@Pirelly Je praat over 360, zodoende. luchtkoeler die ik aangaf is prima en kost 5 tientjes.

• Pirelly
Hackus schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:47:
[...]

@Pirelly Je praat over 360, zodoende. luchtkoeler die ik aangaf is prima en kost 5 tientjes.
Nee, dan heb je de thread niet helemaal gelezen. Dat was een antwoord op iemand die de 240 voorstelde, waarbij ik aangaf dat ik erg tevreden ben met mijn 360 versie daarvan.
Zou hem nooit adviseren in zijn kast een 360 te proppen ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pirelly schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:55:
[...]

Nee, dan heb je de thread niet helemaal gelezen. Dat was een antwoord op iemand die de 240 voorstelde, waarbij ik aangaf dat ik erg tevreden ben met mijn 360 versie daarvan.
Zou hem nooit adviseren in zijn kast een 360 te proppen ;)
Je mist dan de quote, en dat komt onduidelijk over als groen antwoord bovenaan. maar water is niet altijd ideaal. Je zit altijd met een Rad. die ruimte wegneemt waar je normaal Fans kunt plaatsen voor intake of exhaust.

• Pirelly
Ja, je hebt gelijk. Had niet gezien dat ie nu groen is. Ik kom echter ook vaak op fora, waar het niet gewenst is de persoon boven je te quoten... Vandaar...
Heb de post iets aangepast om misverstanden te voorkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pirelly op 14-09-2020 17:14 ]

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16:59
Zou die kleine top fan weg halen, of terug stoppen waar je m uitgesloopt hebt :P
en dan die grotere aan de voorkant gooien als 2e intake.
Op die manier creëer je overdruk, met een lucht pad door je stof filter, voorzie je zowel gpu als cpu van verse lucht en trekt r minder stof door de kleine kiertjes de kast in.

Cooling bovenin is imo vooral handig voor watercooling, of als je een echte heethoofd van een cpu hebt met een lullig blokje waar gewoon te veel hitte van af komt in meerdere richtingen (zoals een stock cooler).

Hoe de cooling t gaat doen van de nieuwe kaarten valt weinig over te zeggen als t nog niet getest is. maar ik zou me met zon toren niet te druk maken. nu gooien gpu's t tenslote ook min of meer omhoog, en anders word t die kant wel opgetrokken door outtake fans, tenzij je een blower kaart hebt...

• MrBrickALot
Hackus schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:47:
[...]

Heb je nu 1 kabel met 2x 8-pin, dus 1 aansluiting in je voeding die split ?
Welke voeding heb je, je moet plek hebben voor 2x 8-pin ingang in je voeding, die wordt 1x 12-pin van Nvidia.
(krijg je bij de GPU meegeleverd)

Heb een Seagate Focus Plus Gold 650W, inderdaad een enkele 8-pin kabel achterin de voeding die split in twee 8 pin connectors aan het eind van de kabel. Maar zo'n enkele kabel moet toch de load aankunnen van een enkele 3080? Neem aan dat zulke kabels normaal bedoeld zijn voor bijvoorbeeld SLI opstellingen?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:58
MrBrickALot schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:40:
[...]

Heb een Seagate Focus Plus Gold 650W, inderdaad een enkele 8-pin kabel achterin de voeding die split in twee 8 pin connectors aan het eind van de kabel. Maar zo'n enkele kabel moet toch de load aankunnen van een enkele 3080? Neem aan dat zulke kabels normaal bedoeld zijn voor bijvoorbeeld SLI opstellingen?
Check dan de doos van je PSU nog even, want de Focus Gold 650Watt werd toch echt met 2 aparte PEG kabels geleverd. Heb er zelf ook een.
Seasonic adviseerde om uit mijn hoofd niet meer dan 250W via 1 kabel te trekken. Met een 3080 zou ik dus sowieso 2 aparte kabels gebruiken.

• Uszka
MrBrickALot schreef op maandag 14 september 2020 @ 19:40:
[...]

Seasonic adviseert voor een videokaart >225w 2 aparte kabels te gebruiken.

Installation remark for high power consumption graphics cards

High power graphics cards (above 225 Watts) are usually outfitted with two (or three) PCIe slots. For performance and safety reasons, Sea Sonic highly recommends the use of two (or three) separate PCIe cables to connect such cards to the power supply.

Het gaat bij die voeding ook om de productiedatum. Vroege modellen geproduceerd tussen juli 2017 en mei 2018 kunnen trippen met een high-end videokaart zoals Vega 56/64 en 2080 Ti. Aangezien een RTX 3080 in dezelfde lijn zit qua verbruik kan de voeding problemen geven. De productiedatum haal je uit de eerste 4 cijfers van het serienummer.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrBrickALot je krijgt 1 kabel, met 2 aansluitingen aan de voeding 2x 8-pin.
Die wordt samen 1x 12-pin naar de GPU.

• Uszka
Hackus schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:57:
@MrBrickALot je krijgt 1 kabel, met 2 aansluitingen aan de voeding 2x 8-pin.
Die wordt samen 1x 12-pin naar de GPU.
Dat wordt dus afgeraden!

• MrBrickALot
Uszka schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:48:
[...]

Seasonic adviseert voor een videokaart >225w 2 aparte kabels te gebruiken.

Installation remark for high power consumption graphics cards

High power graphics cards (above 225 Watts) are usually outfitted with two (or three) PCIe slots. For performance and safety reasons, Sea Sonic highly recommends the use of two (or three) separate PCIe cables to connect such cards to the power supply.

Het gaat bij die voeding ook om de productiedatum. Vroege modellen geproduceerd tussen juli 2017 en mei 2018 kunnen trippen met een high-end videokaart zoals Vega 56/64 en 2080 Ti. Aangezien een RTX 3080 in dezelfde lijn zit qua verbruik kan de voeding problemen geven. De productiedatum haal je uit de eerste 4 cijfers van het serienummer.
Duidelijk, zal er een extra kabel bij kopen zodat er twee lijnen lopen vanaf de PSU

• Pirelly
MrBrickALot schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:38:
[...]

Duidelijk, zal er een extra kabel bij kopen zodat er twee lijnen lopen vanaf de PSU
Mocht je besluiten om voor de 3080 founders editie te gaan, dan zou ik daar even mee wachten. De meeste psu makers zullen namelijk met een kabel komen die in de 12 pin connector van de 3080 past. Als je dan toch een kabel koopt, kun je beter die kopen. Dan heb je geen lelijke verloopjes nodig en hoef je maar 1 kabel weg te werken, ipv 2 kabels, inclusief de Nvidia verloopkabel. Staat veel netter.

Deze zou dat moeten zijn:
nieuws: Seasonic toont 12-pinsvoedingskabel voor Nvidia-videokaarten

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2020/08/NVIDIA-12-pin-adapter-GeForce-RTX-30.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Pirelly op 15-09-2020 07:08 ]

• goosche
Seasonic verstrekt klanten gratis verloopkabels voor Nvidia's 12-pin-aansluiting

https://nl.hardware.info/...vidias-12-pin-aansluiting

En ik heb eer gister een fractal besteld.

• Uszka
goosche schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:15:
Seasonic verstrekt klanten gratis verloopkabels voor Nvidia's 12-pin-aansluiting

Dat is geen verloopkabel maar een modulaire kabel.

• Pirelly

:S

Ik wilde het berichtje ook net hier gaan neerzetten.
Hopijk komt corsair met dezelfde deal.
Uszka schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 07:16:
[...]

Dat is geen verloopkabel maar een modulaire kabel.
Zo staat het in het nieuwsbericht van hwinfo.
Maar uh, is een modulaire kabel dan niet een verloopkabel tussen voeding en grafische kaart? :?

[ Voor 29% gewijzigd door Pirelly op 15-09-2020 08:11 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Die krijg je van Nvidia bij aankoop van de FE GPU. voor andere gpu 'merken' niet nodig. die gebruiken 2x 8-pin of 3x 8-pin.
het is btw één; 12-pin Molex MicroFit 3.0 modulaire kabel. met aan één kant de 12-pin voor in Nvidia GPU, en de andere kant 2x 8-pin voor in je voeding (VGA-PCI-e)

excuus, mijn fout !

De meegeleverde vanuit Nvidia is een korte adapter, en geen modulaire kabel op normale lengte.
Tja, waarom zou je ook een modulaire kabel leveren, als je een design GPU uitbrengt met een aansluiting die niemand verder gebruikt.....

[ Voor 22% gewijzigd door Hackus op 15-09-2020 11:23 ]

• Pirelly
Hackus schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:59:
Die krijg je van Nvidia bij aankoop van de FE GPU. voor andere gpu 'merken' niet nodig. die gebruiken 2x 8-pin of 3x 8-pin.
het is btw één; 12-pin Molex MicroFit 3.0 modulaire kabel. met aan één kant de 12-pin voor in Nvidia GPU, en de andere kant 2x 8-pin voor in je voeding (VGA-PCI-e)
Die je bij de fe edities krijgt is een verloopkabel om je 2 pcie kabels naar 1 12 pin om te zetten. Dat ziet er echt niet uit en geeft een hoop kabel zooi met extra contacten. Deze kabel van Nvidia past dus niet in je voeding.

Die je van seasonic krijgt, past wel direct in je modulaire voeding en gaat dan gelijk naar 1 kabel op een 12 pin aansluiting. Veel netter dus.

[ Voor 43% gewijzigd door Pirelly op 15-09-2020 09:13 ]

• goosche
Heb fractac gemaild en misschien doet fractal het ook wie weet.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38
TERW_DAN schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:50:
Als je een riser gebruikt blijft alles dan nog wel stevig vast zitten?

Heb ook de Noctua NH-D15 en heb als mobo de Asus Prime X570-PRO. Dan past mijn GeForce RTX 2080 SUPER net. De black plate van de Geforce RTX3080 zijn toch niet hoger geworden? Want als dat zo is ben ik bang dat het niet gaat passen?

• Pirelly
jaaoie17 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:06:
[...]

Heb ook de Noctua NH-D15 en heb als mobo de Asus Prime X570-PRO. Dan past mijn GeForce RTX 2080 SUPER net. De black plate van de Geforce RTX3080 zijn toch niet hoger geworden? Want als dat zo is ben ik bang dat het niet gaat passen?
De founders editie schijnt maar iets van 1mm hoger te zijn. Dus dat moet passen.

Ik had ook een nh-d15, maar dan de zwarte. Op een X570-e gaming. Eronder zit een 2080 super. Maar ik had daar nog best wel wat ruimte tussen. Een dikke cm, denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Pirelly op 16-09-2020 10:54 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jaaoie17 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:06:
Als je zo'n ding vastzet is dat goed te doen natuurlijk. Veel van die dingen hebben schroefgaten waarmee je zo'n ding prima vast kan zetten met een beugeltje of hoekijzer.

• jaaoie17
Pirelly schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:51:
[...]

De founders editie schijnt maar iets van 1mm hoger te zijn. Dus dat moet passen.

Ik had ook een nh-d15, maar dan de zwarte. Op een X570-e gaming. Eronder zit een 2080 super. Maar ik had daar nog best wel wat ruimte tussen. Een dikke cm, denk ik.
Dikke cm is ook niet echt veel. Kun jij die videokaart er dan nog wel makkelijk uithalen?

• Pirelly
Ja, dat gaat zonder problemen.
Alhoewel...
Moest onlangs wel even iets langs gebruiken om de klem van de pcie poort open te klikken Of hoe noem je dat ding dat ervoor zorgt dat je kaart er niet zomaar uit valt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68hFsE-xVf641iJ2YaG1kzlSxpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yk3U7av9JO7HAazUnDeLqq8T.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik de nh-d15 vervangen door een arctic liquid freezer 360. Dus dat probleem heb ik niet meer.

[ Voor 37% gewijzigd door Pirelly op 16-09-2020 21:13 ]

• Uszka
Pirelly schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:51:
[...]

Niet gek dat het past. Er zit een slot ruimte tussen cpu en 1e PCI-e x16 slot. Die ruimte ontbreekt op het bord van @MrBrickALot .

• Pirelly
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:20:
[...]

Niet gek dat het past. Er zit een slot ruimte tussen cpu en 1e PCI-e x16 slot. Die ruimte ontbreekt op het bord van @MrBrickALot .
Ja, dat klopt, maar alvorens ergens een opmerking op te plaatsen, is het misschien handig even te kijken waar het over gaat.
Dat het bij MrBrickALot niet past, waren we al over uit. Dat is een compleet anders ingedeeld moederbord.

Mijn foto en reactie was op de post van jaaoie17, boven mijn reactie.

[ Voor 10% gewijzigd door Pirelly op 16-09-2020 23:54 ]

• MrBrickALot
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels een Arctic Liquid II besteld zodat er genoeg ruimte is. Nu maar hopen dat ik een 3080 kan bemachtigen :)

• jaaoie17
Pirelly schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:06:
Ja, dat gaat zonder problemen.
Alhoewel...
Moest onlangs wel even iets langs gebruiken om de klem van de pcie poort open te klikken Of hoe noem je dat ding dat ervoor zorgt dat je kaart er niet zomaar uit valt?
Toen kreeg je hem er nog wel makkelijk uit?

• Pirelly
jaaoie17 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:50:
[...]

Toen kreeg je hem er nog wel makkelijk uit?
Ja, geen probleem.

• Xzylvador
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 13:40
Hey, misschien wat laat maar ik zat met dezelfde vraag en kwam dit tegen.
Mijn reden om pci3.0 x8 te gebruiken is omdat ik op m'n pci bandbreedte gesplitst heb naar x8 om een NVMe SSD te gebruiken op m'n Z97 moederbord.

Deze test lijkt me redelijk volledig als het op gaming neerkomt: https://www.techspot.com/...vs-pcie3-gpu-performance/

Voor mij een geruststelling, misschien voor jou ook.

• Uszka
Xzylvador schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:23:
Hey, misschien wat laat maar ik zat met dezelfde vraag en kwam dit tegen.
Mijn reden om pci3.0 x8 te gebruiken is omdat ik op m'n pci bandbreedte gesplitst heb naar x8 om een NVMe SSD te gebruiken op m'n Z97 moederbord.

Deze test lijkt me redelijk volledig als het op gaming neerkomt: https://www.techspot.com/...vs-pcie3-gpu-performance/

Voor mij een geruststelling, misschien voor jou ook.
Welke videokaart heb je?

• Xzylvador
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-11 13:40
Terug moeten schakelen naar m'n GTX970 nadat m'n 1080 de geest gegeven heeft :(
Nu wachten tot de RTX 3080 20GB uit en betaalbaar is...
Heb niet direct de financiën om 'tijdelijk' een vervanger te kopen en genoeg over te houden voor die aankoop.
(3440 x 1440, 100Hz Gsync monitor... Vrees dat 10GB niet future-proof genoeg is.)
Pagina: 1