[Win10] Hoe kies ik een admin bij installeren van software

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Mijn vraag
Ik beheer een Windows 10 laptop met 1 gebruiker. Er zijn 3 lokale accounts aangemaakt:
  1. Normaal gebruikersaccount (account 1)
  2. Admin gebruikersaccount (account 2)
  3. Extra admin gebruikersaccount (account 3)
Er zijn dus 2 admin-users. Eentje is van mijzelf zodat ik altijd de computer kan beheren (account 3). De andere is van de gebruiker en die heeft daar ook het wachtwoord van (account 2). Het idee is dat de gebruiker normaal gesproken onder het normale gebruikersaccount werkt (account 1), maar indien hij software moet installeren toch de mogelijkheid heeft.

Het probleem: Als de gebruiker software probeert te installeren, dan meldt Windows dat daar admin-rechten voor nodig zijn en hij vraagt om het wachtwoord van account 3. Dat heeft de gebruiker niet. Hij moet daarvoor account 2 gebruiken, maar er blijkt geen keuzemogelijkheid daarvoor aanwezig te zijn. Hoe kan de gebruiker kiezen om een ander admin-account te gebruiken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 op een Dell laptop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om dit op te zoeken, maar dat valt nog niet mee. Ik krijg alleen irrelevante resultaten, blijkbaar heb ik een unieke situatie gecreeerd. Ik weet zeker dat deze mogelijkheid er vroeger wel was (zeker in eerdere versies van Windows).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:34
CTRL+RECHTERMUIS op de applicatie en dan kiezen voor "uitvoeren als...." ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verberg de admin accounts welke je niet wilt weergeven in de UAC prompt. Dit kost een beetje moeite maar kan met een registeraanpassing:

https://winaero.com/blog/...uac-prompt-in-windows-10/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:46
Bij de UAC melding zou je toch ook gewoon een optie "more choices" moeten hebben? Daar zou je dan het juiste admin account kunnen selecteren. Granted dit is op W10 Pro, dus geen idee of je die optie hebt op bijv een Home installatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVFpSNmGAQbdn_MZV9xdc-_q0-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pWuZRyZ423bL7vrv9zVNXoee.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Itrme schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:49:
Bij de UAC melding zou je toch ook gewoon een optie "more choices" moeten hebben? Daar zou je dan het juiste admin account kunnen selecteren. Granted dit is op W10 Pro, dus geen idee of je die optie hebt op bijv een Home installatie. [Afbeelding]
Juist! En die optie ontbreekt dus. Wellicht komt dat door de maffe manier van opstarten (daardoor lukt het met 'run as' ook niet, ze moeten iets opstarten via een website. Voor zover ik weet is het inderdaad 10 Pro. Ik kom er nog even op terug als ik de laptop weer hier heb.
akimosan schreef op maandag 14 september 2020 @ 02:58:
Verberg de admin accounts welke je niet wilt weergeven in de UAC prompt. Dit kost een beetje moeite maar kan met een registeraanpassing:

https://winaero.com/blog/...uac-prompt-in-windows-10/
Dat ziet eruit als een handige optie als het anders niet lukt. Wordt vervolgd!