Laptop crasht, hangt of restart regelmatig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blonderulez
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:43
Hallo,

Ik open dit topic om advies/second opinion te krijgen. Ik zal de situatie beschrijven en ook de uitleggen wat ik zelf al heb gedaan en wat mijn gedachten zijn wat er aan de hand is.

Ik heb een oude laptop (Toshiba L350-14F) in goede staat die in gebruik was door mijn dochter voor het uitvoeren van schoolwerk tijdens de corona periode, kijken naar filmpjes en eenvoudige browser spelletjes. Hoewel de Laptop natuurlijk oud en traag is, was er voor haar best goed op te werken te meer ik de harddisk heb vervangen door een SSD. Echter kreeg mijn dochter wat meer interesse in spelletjes die wat meer (grafische) kracht nodig hadden en heb ik ergens een gebruikte laptop aangeschaft met een dedicated GPU en zwaardere CPU. De Toshiba heb ik vervolgens opnieuw met Windows 10 geïnstalleerd om die cadeau te doen aan iemand die af en toe een briefje wil typen, wat filmpjes wil kijken en wat op internet wil surfen.

Echter nadat ik op nieuwe Windows had geïnstalleerd begon de laptop af en toe spontaan te resetten, hing de computer of werd het scherm vervormd weergegeven, zoals in onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqghwWc3DeOdS15hz0JUmh6x3Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tumpAiB9BoH0F7Co2M7OPw9.jpg?f=fotoalbum_large

Soms gaat een een half uur goed, maar vaak duurt het korter. Wat heb ik zelf allemaal gedaan/getest:

1) Ik heb geprobeerd oudere versies van Windows 10 te installeren (immers de laptop deed het altijd zonder deze problemen, dacht dat het misschien een nieuwe driver was). Echter geen resultaat, tijdens de installatie van een oudere Windows versies zelfde probleem.
2) Heb geprobeerd Ubuntu te installeren, eerst de memory tests van de installatie CD gedraaid., ook tijdens de installatie van Ubuntu zelfde probleem. Memory test gaf geen errors.
3) Windows 10 op 1 geheugen bankje gedraaid, en daarna omgewisseld met het andere geheugen bankje. Beide van DIMM slot gewisseld. Geen enkel verschil, nog steeds het probleem.
4) Laptop open gemaakt, alles connector kabels gecontroleerd. Koelpasta van de CPU vernieuwd. Daarna stress tests gedraaid met temperatuur meting (niet boven de 72C). Nog steeds hetzelfde probleem.
5) Accu verwijderd en alleen op netstroom laten draaien. Zelfde probleem
6) SSD vervangen door harddisk, zelfde probleem.

Tijdens het verwijderen van het koelelement en ventilator van de CPU viel me op dat er ook een andere chip onder het koellichaam zat (ik neem aan dat die de GL960 Northbridge is), maar dat hier geen koelpasta op zat maar een soort van dubbelzijdig plakband. Ik heb dat zo laten zitten. Verder geen noemenswaardig stof oid wat de koeling kan belemmeren.

Wat me verder opvalt is dat het lijkt alsof de storingen alleen voordoen als de laptop zich in een grafische mode bevindt. Als ik de Bios laat aanstaan, of een memory test doe in tekst mode, dan lijkt het probleem zich niet voor te doen.

Wat denk ik zelf wat er aan de hand is. Ik verwacht dat er een probleem is met de geïntegreerde grafische chip, misschien dat deze te heet wordt of kapot is. Ik denk niet dat het komt doordat ik een nieuwe Windows installatie heb gedaan, maar dat dit puur toeval was. Maar ik hoor graag van anderen wat suggesties. Ik zou niet meer weten wat ik verder zou kunnen testen/proberen.

Ik begrijp goed dat deze laptop is afgeschreven en niets meer waard is, maar ik zou het toch leuk vinden als deze laptop (die uiterlijk nog in nieuwstaat is) nog een derde/vierde leven kan krijgen bij iemand die momenteel niet de condities heeft om zelf 1 te kopen, als ik dit probleem eenvoudig kan verhelpen.

Alvast bedankt voor de suggesties/tips.

Alle reacties

Verwijderd

Dit is een duidelijk geval van een defecte grafische chip of het grafische ram.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt inderdaad op defect videogeheugen.
Als je een beetje handig bent kun je de BGA chips proberen te reflowen.
Hopelijk is het een losse soldering, maar meestal is het einde oefening als je dit in beeld krijgt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• blonderulez
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:04:
Dit is een duidelijk geval van een defecte grafische chip of het grafische ram.
Daar was ik dus ook al bang voor. Een aangezien het grafische ram hetzelfde is als de normale, is het hoogst waarschijnlijk de grafische chip in de northbridge.

• blonderulez
PD2JK schreef op donderdag 17 september 2020 @ 06:25:
Lijkt inderdaad op defect videogeheugen.
Als je een beetje handig bent kun je de BGA chips proberen te reflowen.
Hopelijk is het een losse soldering, maar meestal is het einde oefening als je dit in beeld krijgt.
Heb ik naar zitten kijken of dat een mogelijkheid is. Maar ik zie ook veel ervaringen op internet dat het wel werkt, maar dat het meestal tijdelijk is (enkele weken/maanden). Ook wordt reballing genoemd, wat mogelijk beter zou zijn, maar daar heb je redelijk wat kennis/ervaring voor nodig en speciaal gereedschap lijkt me. Enige ervaring met reflow/reballing?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Geen ervaring met reballing.

Ooit eens mijn Vaio FZ38M moeten reflowen omdat de 8400GT er geen zin meer in had. Toen nog voorzichtig met een verfbrander gedaan. Aluminiumfolie over de andere componenten, soort hitteschild for what it's worth, en steeds een beetje verhitten. De laptop heeft het uiteindelijk nog twee jaar volgehouden.

10 minuutjes in de heteluchtoven, 160C ofzo, (zonder magnetron-stand :+ ) zou ook moeten werken.

Maar dit blijft hoe dan ook een long shot.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• blonderulez
PD2JK schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:33:
Geen ervaring met reballing.

Ooit eens mijn Vaio FZ38M moeten reflowen omdat de 8400GT er geen zin meer in had. Toen nog voorzichtig met een verfbrander gedaan. Aluminiumfolie over de andere componenten, soort hitteschild for what it's worth, en steeds een beetje verhitten. De laptop heeft het uiteindelijk nog twee jaar volgehouden.

10 minuutjes in de heteluchtoven, 160C ofzo, (zonder magnetron-stand :+ ) zou ook moeten werken.

Maar dit blijft hoe dan ook een long shot.
Ik zal eens in mijn omgeving rond vragen of er iemand is met zo'n verfbrander. Het is in ieder geval het proberen waard. Dank voor je suggestie. :*)

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Let wel dat het natte vinger werk is met zo'n verfbrander.
Worden de componenten te heet, dan zijn ze stuk. Aanwezige tape en plastic kan gaan smelten.
Laat je 'm te hard blazen, dan blaas je de componenten van het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blonderulez
PD2JK schreef op donderdag 17 september 2020 @ 13:51:
Let wel dat het natte vinger werk is met zo'n verfbrander.
Worden de componenten te heet, dan zijn ze stuk. Aanwezige tape en plastic kan gaan smelten.
Laat je 'm te hard blazen, dan blaas je de componenten van het moederbord.
Dat begrijp ik, ik zal eerst wat videos op youtube gaan bekijken hoe je dit het beste kan doen.
Pagina: 1