Toon posts:

moederbord, kast en amd processor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik zag in de faq dat je geen complete systeempjes die je wilt gaan kopen mag plakken, maar ik moet alleen weten of onderstaande moederbord, kast en processor wel passen enzo :) ik wil een goedkoop systeempje dus ik weet dat het niet top-hardware is allemaal, als het maar redelijk werkt :) bedankt alvast! O+

Open AK33 UDMA/66 / socket A 315,00

AMD Athlon 1000 thunderbird Socket A 269,00

CG Wave Midi-Tower (6001) ATX 99,00

Verwijderd

Uhm.. waarom neem je niet een Chaintech 7AJA-1 mainboard?

Dat ding heeft tenminste ATA-100.. en Chaintech levert verder prima stabiele bordjes. En hij's nog goedkoper ook.

Verder zal het allemaal wel gaan denk ik. Alhoewel je met kasten wel moet opletten dat je een goede voeding hebt. Niet zo zeer veel watts... maar meer een stabiele betrouwbare voeding..

Een In-Win kast prefereer ik altijd..

Verwijderd

Je kunt denk ik beter een nokia "lookalike" kastje nemen. Zijn volgens mij stukken goedkoper en heb je ook nog eens een 300 watt voeding erbij.

Verwijderd

Topicstarter
chainteck en nokia lookalike ofzo zijn niet te koop op www.gistron.de .... en daar ben ik van plan te bestellen....

dit staat overgens bij de info van de kast (die overgens 300 watt is)

Suitable for Pentium I / II / III, Celeron and AMD K6 series
Also suitable for AMD Athlon

Verwijderd

D'r zijn meer winkels dan Gistron.. zucht.. |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 22:51 schreef Sigma het volgende:
D'r zijn meer winkels dan Gistron.. zucht.. |:(
ja zucht |:( misschien dat gistron hier in de buurt zit en ik hier altijd koop ??? |:(

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

EaS

ik moet alleen weten of onderstaande moederbord, kast en processor wel passen
Zal allemaal prima passen. Kast ATX, plank ATX = geen probleem. Wel even opletten dat je een 200 FSB Athlon neemt, een 266 FSB exemplaar zal op 750 Mhz draaien op dat Aopen AK33 plankje.

Verwijderd

D'r zal vast nog wel een winkel zijn die in de buurt zit :P

Voor onder de 300 piek zijn er ook zat leuke Socket A borden met ATA-100..

Maar goed succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 22:53 schreef EaS het volgende:

[..]

Zal allemaal prima passen. Kast ATX, plank ATX = geen probleem. Wel even opletten dat je een 200 FSB Athlon neemt, een 266 FSB exemplaar zal op 750 Mhz draaien op dat Aopen AK33 plankje.
wat bedoel je :? ben niet echt expert op het gebied van hardware :)

Verwijderd

Uhm ik denk dat hij bedoelt dat het AOpen bordje alleen de 200MHz FSB Athlon's ondersteund.

Maar ik denk dat als het een VIA KT133 chipset heeft ook de 266 versie herkend. Echter zal die echter niet op 266MHz lopen..

Maar er zijn gevallen bekende waar dat dus niet het geval is.. en dus niet werkt :(

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 augustus 2001 23:05 schreef Sigma het volgende:
Uhm ik denk dat hij bedoelt dat het AOpen bordje alleen de 200MHz FSB Athlon's ondersteund.

Maar ik denk dat als het een VIA KT133 chipset heeft ook de 266 versie herkend. Echter zal die echter niet op 266MHz lopen..

Maar er zijn gevallen bekende waar dat dus niet het geval is.. en dus niet werkt :(
sorry maar dus ? :) wat moet ik dan doen?

Verwijderd

Voor de zekerheid de Athlon 1000 "B" nemen. Die met 200MHz FSB.. Dan zit je goed.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:58

EaS

wat bedoel je ben niet echt expert op het gebied van hardware
Kort: Niet over inzitten, past allemaal prima, werkt perfect met elkaar.

Lang: Er zijn 2 versies van de 1 Ghz Athlon een 200 Mhz FSB (= Front Side Bus) en de 266 FSB versie. Het Aopen AK33 moederbord kan alleen Athlon's met een 200 Mhz FSB aan (VIA KT133 chipset).

Nog langer: De snelheid van een processor wordt ingesteld door FSB x multiplier
Bij 266 FSB -> 133 x 7,5 = 1000 Mhz
Bij 200 FSB -> 100 x 10 = 1000 Mhz
De multiplier is vast ingesteld op een processor.
Neem je dus de 266 FSB versie (met dus een 7,5 multiplier) en die doe je op een bord met 200 MHz FSB (de AK33 bijv.) Dan krijg je dus 7,5 x 100 Mhz = 750 Mhz. Je hebt natuurlijk een 1 Ghz gekocht, dus dat wil je niet. Maar ik zie op gistron dat je de juiste hebt besteld (die van f269,- is een 200 FSB), dus don't worry.

ATX houdt het formaat (= afmetingen etc.) van je moederbord in. Een ATX moederbord past dus alleen in een ATX compatible kast.
De kast die je wilt, en het moederbord zijn beide ATX, dus ook dat is geen probleem.
Volgens mij worden er bijna geen kasten meer geleverd die niet voor het ATX formaat gemaakt zijn, dus eigenlijk kun je daar niet eens zo snel mee de fout ingaan.

Succes ermee.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 23:25 schreef EaS het volgende:

[..]

Kort: Niet over inzitten, past allemaal prima, werkt perfect met elkaar.

Lang: Er zijn 2 versies van de 1 Ghz Athlon een 200 Mhz FSB (= Front Side Bus) en de 266 FSB versie. Het Aopen AK33 moederbord kan alleen Athlon's met een 200 Mhz FSB aan (VIA KT133 chipset).

Nog langer: De snelheid van een processor wordt ingesteld door FSB x multiplier
Bij 266 FSB -> 133 x 7,5 = 1000 Mhz
Bij 200 FSB -> 100 x 10 = 1000 Mhz
De multiplier is vast ingesteld op een processor.
Neem je dus de 266 FSB versie (met dus een 7,5 multiplier) en die doe je op een bord met 200 MHz FSB (de AK33 bijv.) Dan krijg je dus 7,5 x 100 Mhz = 750 Mhz. Je hebt natuurlijk een 1 Ghz gekocht, dus dat wil je niet. Maar ik zie op gistron dat je de juiste hebt besteld (die van f269,- is een 200 FSB), dus don't worry.

ATX houdt het formaat (= afmetingen etc.) van je moederbord in. Een ATX moederbord past dus alleen in een ATX compatible kast.
De kast die je wilt, en het moederbord zijn beide ATX, dus ook dat is geen probleem.
Volgens mij worden er bijna geen kasten meer geleverd die niet voor het ATX formaat gemaakt zijn, dus eigenlijk kun je daar niet eens zo snel mee de fout ingaan.

Succes ermee.
En daar voeg ik nog aan toe dat je op sommige borden de multiplier kan aanpassen zodat 266MHz ("C") ook werken.. maar goed.. is niet van toepassing nu :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry 2x geplaatst O+

Verwijderd

Topicstarter
ok thx, ik weet genoeg voorlopig, ik ga hem maar is kopen, als niet werkt dan hou ik jullie persoonlijk verantwoordelijk :)

thanks nogmaals :*
Pagina: 1