Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Die bovendien een BIOS update nodig heeft, die niet op elk bord kan zonder processorUszka schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:24:
Waarom zou je nu al een moederbord willen kopen als je op de cpu nog een dikke maand moet wachten?
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Dat kan je dan i.d.d. weer oplossen door een mobo te kiezen die zonder CPU een nieuwe BIOS kan flashen.nelizmastr schreef op maandag 14 september 2020 @ 06:52:
[...]
Die bovendien een BIOS update nodig heeft, die niet op elk bord kan zonder processor
O.a. sommige ASUS, Gigabyte en MSI mobo's hebben die voorziening.
@3clectic: Tenzij je al een oudere Ryzen CPU hebt die je tijdelijk wilt gebruiken op je nieuwe board,
waarom zou je nu al een nieuw mobo kopen als je nog geen Ryzen 4000 chip in huis hebt?
Ik ben zelf ook in de markt voor een B550 mobo, en heb gezien dat een paar ASUS mobo's al vanaf de eerste BIOS versies compatible zijn met Ryzen 4000. MSI levert ook compatible mobo's maar daar hebben alleen de nieuwere BIOSsen ondersteunig voor Ryzen 4000. Een (CPU-loze) flash kan dan nodig zijn.
Ik heb overigens zelf mijn keuze inmiddels beperkt tot ASUS of MSI. Asrock en GigaByte zijn voor mij niet interessant.
Weet iemand overigens waarom de meeste B550 mobo's bedoeld lijken voor gamers? Zijn er geen non-gaming mobo's?
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Ik zou dan in ieder geval even van een paar mobo fabrikanten de CPU compatibility lijst controleren
of te kijken of zowel de 2600x als de Ryzen 4000 die jij op het oog hebt ondersteund worden.
Ik ga zelf voor een B550 mobo omdat deze nieuwer en wellicht toekomstbestendiger is,
maar vooral vanwege het lagere energieverbruik dan de 570.
Edit:
Heb je gecontroleerd of een B550 uberhaupt wel compatible is met een 2600x? AMD kondigde aanvankelijk aan dat 2xxx CPU's niet ondersteund werden door de B550, maar dat lijkt niet helemaal meer te kloppen?
Wel even een aandachtspuntje, lijkt me.
[ Voor 23% gewijzigd door ReneK op 14-09-2020 12:16 ]
Dan is het slimmer tzt een bord te kopen die zonder CPU kan updaten.
I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold
Wat je zegt klopt niet helemaal. Alleen de B550 borden ondersteunen ryzen 1xxx en ryzen 2xxx (inclusief 3200g/3400g) niet, daarentegen ondersteunt de X570 het wel. Dus voor TS zijn de opties nogal beperkt.nelizmastr schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:22:
De Ryzen 1000 en 2000 zijn idd niet ondersteund op de 500 serie chipsets. Dus je zal voor de 4000 serie bios flash een zen2 chip moeten hebben, zoals een Ryzen 3 3100 (3200g/3400g uitgezonderd).
Edit: Ryzen 1xxx is ook niet mogelijk op X570.
[ Voor 4% gewijzigd door kyrillajax op 14-09-2020 17:25 ]
Ik heb anders al een hele tijd een Ryzen 7 2700 op een X570 moederbord.nelizmastr schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:22:
De Ryzen 1000 en 2000 zijn idd niet ondersteund op de 500 serie chipsets. Dus je zal voor de 4000 serie bios flash een zen2 chip moeten hebben, zoals een Ryzen 3 3100 (3200g/3400g uitgezonderd).
Werkt prima hoor.
Het is meer een probleem met de 300 en 400 chipsets,daarvan is de bios chip te klein om alle cpu's te kunnen ondersteunen.
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
Zen+ werkt wel op X570 maar niet op B550.fordrwd4ever schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:17:
[...]
Ik heb anders al een hele tijd een Ryzen 7 2700 op een X570 moederbord.
Werkt prima hoor.
/i/2003578436.png)
Bron: Ryzen 3 en het B550-platform Review
Door de storm die AMD te verduren kreeg hebben ze wel compatibiliteit toegevoegd die verder ging dan beloofd, maar de grootte van het BIOS bestand scheen wel een echt probleem te zijn. Het verhaal gaat dat het niet aan de BIOS chip zelf ligt, maar dat de adresruimte die de processors kunnen uitlezen gewoon niet groot genoeg is. Daardoor zijn er zogenoemde "beta-BIOSsen" uitgekomen. Dat zijn BIOSsen die alleen de nieuwe processors op niet-overlappende manier ondersteunen, nieuwere BIOSsen zijn dan dus niet compatibel met oudere processors, zelfs als dat moederbord die eerst wel ondersteunde. Ik geloof dat MSI nogal had ingezet op het organiseren van ondersteuning omdat zij compatibiliteit met alle processors op het AM4 platform hadden gegarandeerd op een aantal van hun moederborden.
@3clectic: Als je nu zonder computer zit heb je IMHO geen andere keuze dan de onmiddelijke aanschaf van een nieuw moederbord. Het feit dat je nu vraagt of je moet wachten doet vermoeden dat het niet je hoofd-pc is en je evetueel nog wat tijd hebt. Als er nieuwe hardware op het punt staat uit te komen kan het altijd waardevol zijn om te wachten, al is het alleen maar omdat de oude hardware dan goedkoper wordt en er meer informatie is om mee te kiezen. Ik vermoed dat het nog wel even zal kunnen duren voor de mid-range 4000-serie processors voor zinnige bedragen te krijgen zijn. Ze zullen alles op alles zetten om hun hardware voor de kerst op de markt te hebben, maar ze zullen waarschijnlijk beginnen met de duurdere high-end modellen. De kosteneffectieve processors die je echt wil hebben als consument komen waarschijnlijk vrij laat na de launch daadwerkelijk op de markt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de 3300X: een processor die alom geprezen wordt om zijn budgetgame-potentie, maar al een vol kwartaal praktisch niet beschikbaar is.
Zijn er specifieke dingen die je op je moederbord nodig hebt? Anders zou je misschien zelfs kunnen overbruggen met een goedkoop A520 of zelfs A320 moederbord en achteraf iets volledig nieuws kopen met de kennis van dan. Op dit moment hebben grafische kaarten zelfs in de meest extreme omstandigheden ruim genoeg aan PCI-e 3.0, dus zelfs een A320 moederbord kan als overbrugging dienen zonder al teveel in te leveren. Ik gebruikte tot recent een A320 moederbord, maar eigenlijk mis ik daar verrassend weinig aan behalve wat I/O, de processor doet toch bijna alles zelf (videokaartverbinding, geheugen, SSD slot). Overklokken kan je er niet mee, maar dat moet je willen, en ik miste het niet. Het zal je toelaten om na de initiële lancering en beschikbaarheidsproblemen nog rustig door te kunnen werken/gamen en als alles een beetje op orde is een nieuw bordje te kopen. Wie weet gooit Intel zijn prijzen ook omlaag als AMD hen het vuur aan de schenen legt...