Sony WH-1000XM4 - noise cancelling werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10-2020
Beste forumleden,

Sinds vanmiddag de nieuwe WH-1000XM4 koptelefoon binnen. Ik heb deze vooral gekocht voor de geweldige noice cancelling, zodat ik voor m'n studie in wat rumoerige ruimtes alsnog de on-line video colleges goed kan beluisteren. De WH-1000XM4 zou zo ongeveer de beste noice cancelling moeten hebben die er is. Het rare is dat ik hier niets van merk, het lukt mij op de een of andere manier niet om deze goed werkend te krijgen. Dat terwijl ik de instellingen wel goed heb gezet, ik heb alle mogelijke opties al geprobeerd in het onderstaande scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-brK71L525lgnFYJOZq6f-h4M1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZgYpayFBpylM2f1HyzJCHWsJ.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYohNemOWBOje3hQFTXjGNu9hKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qkcaQadbIV68CJPGmdts10y3.png?f=user_large

Heb ook al geprobeerd te spelen met die schuifbalk, en "optimalisatie ruisonderdrukking" heb ik ook al regelmatig gedaan. Als ik op de "custom" knop op de koptelefoon druk dan hoor ik wel iets veranderen qua omgevingsgeluid, maar in geen enkel geval wordt het omgevingsgeluid echt adequaat gedempt. Om even een beeld te schetsen: als ik een PlayStation 4 of een laptop aan heb staan die hard werkt, dan hoor je het geluid van de ventilatoren nog steeds overduidelijk.

Het raarste van alles is misschien nog wel dat het omgevingsgeluid het beste gedempt wordt wanneer de koptelefoon helemaal uitstaat (en je dus puur de demping hebt vanwege het feit dat je oren bedekt zijn). Dat zou toch moeten betekenen dat er iets niet helemaal juist is met de noice cancelling.

Ik hoor graag wat ik misschien verkeerd heb ingesteld, alvast bedankt!

Gr. Bart

[ Voor 13% gewijzigd door -Bart-. op 13-09-2020 18:05 . Reden: Te grote afbeeldingen verkleind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Klinkt alsof hij bij het aan staan altijd in de mode staat van jouw eerste afbeelding; om omgevingsgeluid toe te laten. Bij de XM3 kan je ook naar de pure noise cancelling mode wisselen door op de 'nc/ambient' knop te drukken, bij XM4 vast ook. Probeer anders een reset. https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0002752743.html En als ook dat niet werkt, wellicht is hij defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
Dank voor je reactie Saturnus. De nc/ambient knop is bij de XM4 de "custom" knop (staat standaard ingesteld voor noice cancelling maar kan ook voor andere dingen ingesteld worden). Helaas werkt geen één stand van deze knop/functie adequaat. Zoals ik zeg hoor ik echt wel verschil in geluid, bij de ene stand hoor je omgevingsgeluid duidelijk beter dan bij de andere. Maar feit blijft dat het omgevingsgeluid het beste gedempt wordt wanneer de koptelefoon gewoon uit staat.

Reset zojuist geprobeerd, ook factory settings maar even geprobeerd. Helaas zonder resultaat. Morgen maar even terug naar de winkel dan vrees ik.

P.S. Ik stel toch niet te hoge eisen als ik wil dat het geluid van de ventilatoren van een PlayStation 4 niet meer te horen is met die noice cancelling, of wel? Ik begrijp dat mensen zelfs in een trein of in een vliegtuig het geluid voor een heel stuk kunnen dempen met goeie noice cancelling, het geluid van een PlayStation 4 leek mij dan eigenlijk een makkelijke opgave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 12:05
Misschien is dit een goede test. Ga naast je afzuigkap staan en zet hem dan op max stand. Zet je XM4 op je hoofd en zet hem daarna aan. Bij mijn XM3 wordt dan ongeveer 3 seconden na het aanzetten het geluid van de afzuigkap met minimaal 70% gereduceerd. Als jij niets merkt na het aanzetten dan is er toch iets mis gok ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bart-.
Beste Thodekroo,

Bij de afzuigkap maakt de noice cancelling inderdaad een enorm verschil! Of ik de koptelefoon helemaal uit heb staan, of aan + noice cancelling maakt nu echt een groot verschil ja. Dan vraag ik me wel af, heeft dit dan met de frequentie te maken of iets dergelijks? Op zich heel fijn dat ik nu rustig bij de afzuigkap kan studeren haha, maar zou op zich wel handig zijn als hoger geluid ook gedempt zou worden. Tot nu toe doet de noice cancelling dus niks aan het geluid van PS4 fan, niks aan het geluid van stofzuiger en ook niks aan het geluid van pratende mensen in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
@-Bart-.
Die eisen zijn niet te hoog. Hier een RX580 die bij een behoorlijke game de ventilatoren middel-hoog aanzet. Met de XM3 blijft er weinig van dat geluid over. Ook een stofzuiger wordt hier prettig gedept maar die blijft goed hoorbaar. Pratende mensen...dat valt al meer onder een dynamisch in plaats van statisch geluid, komt meer op de oorschelpisolatie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
Hmm oké Saturnus, maakt het bij jou dan wel echt een verschil of je de koptelefoon aan hebt staan (met noise cancelling), of gewoon helemaal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 12:05
Ik heb het idee dat mijn xm3 eigenlijk alle monotone ruis 'gelijkwaardig' behandelt. Dus ook een fan van een videokaart of stofzuiger wordt met 70% (puur gevoelsmatig percentage) gedimd. Stemmen worden ook wel iets gedimd/vervormd. Maar het is algemeen bekend dat noice cancelling vooral voor ruisonderdrukking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
Ja precies, dat idee had ik inderdaad ook, dat onvoorspelbaar/wisselend geluid (zoals van een gesprek) lastig te filteren is. Dat noise cancelling het beste werkt met een constant/monotoon geluid. Na net even wat onderzoek gedaan te hebben, blijken er momenteel nog geen koptelefoons te zijn met noise cancelling voor de hogere frequenties. Dat verklaart misschien ook dat ik niks van de noice cancelling merk bij de ventilatoren van de Playstation 4 of met de stofzuiger.

Ik denk dat zo'n noise cancelling koptelefoon vooral heel fijn is wanneer je reist met het vliegtuig, bus, of iets anders met een zwaar ronkend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

-Bart-. schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:35:
Ja precies, dat idee had ik inderdaad ook, dat onvoorspelbaar/wisselend geluid (zoals van een gesprek) lastig te filteren is. Dat noise cancelling het beste werkt met een constant/monotoon geluid. Na net even wat onderzoek gedaan te hebben, blijken er momenteel nog geen koptelefoons te zijn met noise cancelling voor de hogere frequenties. Dat verklaart misschien ook dat ik niks van de noice cancelling merk bij de ventilatoren van de Playstation 4 of met de stofzuiger.

Ik denk dat zo'n noise cancelling koptelefoon vooral heel fijn is wanneer je reist met het vliegtuig, bus, of iets anders met een zwaar ronkend geluid.
Dat klopt - en het nadeel daarvan is dat, in ieder geval voor mij, de goedkope noice-cancelling het net zo goed doet als de dure.

Ik vlieg (lees: vloog, voor corona) veel en heb de XM3 gehad. Die had problemen met Windows 10 in veel gevallen, dus ik heb een "goedkope" tussenoplossing gezocht. Dat werd de New-Bee NB10, 50euro +-. En wat schetst mijn verbazing? De noise cancelling werkt gewoon net zo goed als de XM3.

Disclaimer: het geluid niet. De XM3 is overall zeker beter, maar als het je om noise-cancelling te doen is...

Heb nu de Edifier TWS NB2 in-ears en NewBee NB10. Voor vliegverkeer-gebruik doet dat niet onder voor de WF en en WH XM3's. Behalve dat de goedkopere WEL sweatproof zijn...

En ze kosten samen minder dan 1 van de XM3s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
Goeie tip Intelligo, mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik zie in Nederland vooralsnog alleen bol.com die deze NewBee NB10 aanbiedt.

Ik vind het geluid van de XM4 wel echt geweldig moet ik zeggen, maar dat is niet waar ik hem voor gekocht heb. Zag het echt als een goeie investering in mijn studie en dan is €380,- toch wel een hele smak geld voor iets wat dan blijkbaar ook voor ongeveer €50,- zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kun je een andere XM3 of XM4 lenen om de ruisonderdrukking mee te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

-Bart-. schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:07:
Goeie tip Intelligo, mag ik vragen waar je die gekocht hebt? Ik zie in Nederland vooralsnog alleen bol.com die deze NewBee NB10 aanbiedt.

Ik vind het geluid van de XM4 wel echt geweldig moet ik zeggen, maar dat is niet waar ik hem voor gekocht heb. Zag het echt als een goeie investering in mijn studie en dan is €380,- toch wel een hele smak geld voor iets wat dan blijkbaar ook voor ongeveer €50,- zou moeten kunnen.
Ik heb de NewBee van Amazon gehaald. Was destijds met een coupon voor 45 euro, geloof dat hij normaal rond de 55 zit.

Hier: https://www.amazon.de/-/e...bee&qid=1600069692&sr=8-3

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 14-09-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
TBTL schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:45:
Kun je een andere XM3 of XM4 lenen om de ruisonderdrukking mee te vergelijken?
Ga straks even terug naar de mediamarkt, dan ga ik daar even in de winkel testen. Momenteel wordt er geboord in huis, in een kamer boven me. Het geluid van de boormachine overstijgt (met active noise cancelling aan) nog steeds ruimschoots m'n muziek, zou dan idd bijna denken dat er een productiefoutje in zit of zo.
Anoniem: 472287 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:46:
[...]

Ik heb de NewBee van Amazon gehaald. Was destijds met een coupon voor 45 euro, geloof dat hij normaal rond de 55 zit.

Hier: https://www.amazon.de/-/e...bee&qid=1600069692&sr=8-3
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Die slider hoort helemaal naar rechts te zijn volgens mij. Tevens geeft AAC vrij "hmmm" resultaten, probeer eens naar LDAC te schakelen (heb de XM3, die ondersteund AAC, aptX evt HD, en LDAC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
Umbrah schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:40:
Die slider hoort helemaal naar rechts te zijn volgens mij.
Hoe verder die slider naar rechts staat, hoe meer omgevingsgeluid er juist wordt doorgelaten. Helemaal naar rechts lijkt het zelfs versterkt te worden, omgevingsgeluid nog beter hoorbaar dan zonder koptelefoon.
Umbrah schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:40:
Tevens geeft AAC vrij "hmmm" resultaten, probeer eens naar LDAC te schakelen (heb de XM3, die ondersteund AAC, aptX evt HD, en LDAC).
Heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik dat moet instellen, heb heel die sony headphones app doorgespit maar zo'n optie heb ik niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Het staat ook in je OS settings, en niet in de app. Bij android staat het onder developer options in meer detail, en als puur een toggle onder de bluetooth instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zou je misschien een review kunnen plaatsen over deze koptelefoon op Tweakers.net? Ik heb de XM3, lage geluiden worden soms compleet weggehaald (zo'n pomp bij bouwplaatsen). Andere geluiden worden gedempt. Stemmen lijken nauwelijks te veranderen, hetzelfde met hoge geluiden.

In het vliegtuig kan je prima alle aankondigen (veiligheidsinstructies, etc) horen met muziek en noise cancelling aan. Alleen als iemand echt zachtjes praat hoor je het misschien niet meer. Dit komt deels omdat alle andere geluiden worden gefilterd, stemmen komen hierdoor luider over. Ooit in een vliegtuig een gesprek kunnen volgen dat ik met koptelefoon af totaal niet kon horen.

Mogelijk voor je PS4: ding open maken en alles even schoonmaken (zoek wel ff op Google voor hoe dat het beste aan te pakken). Ik heb geen PS4, maar ventilatoren worden vaak luid als ze vies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:10
Stemmen worden bij mijn XM3 wel wat gedempt waardoor ik met een beetje muziek absoluut niets hoor van de buitenwereld. Relatief tot het andere omgevingsgeluid wordt het verschil wel groter dus kan het zijn dat je bij muziek uit of zacht de stemmen redelijk goed blijft horen. Het is helaas lastig om stemmen en hogere geluiden goed te cancelen, maar met een relatief bescheiden volume kun je toch wel alle geluiden buitensluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Heb je de koptelefoon bedraad aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bart-.
Umbrah schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:08:
Het staat ook in je OS settings, en niet in de app. Bij android staat het onder developer options in meer detail, en als puur een toggle onder de bluetooth instellingen.
Ok, ik zal dit eens uitzoeken, heb zo gauw via google niet kunnen vinden hoe dat zit bij de XM4 maar zal er eens goed onderzoek naar doen.
bkor schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:23:
Zou je misschien een review kunnen plaatsen over deze koptelefoon op Tweakers.net? Ik heb de XM3, lage geluiden worden soms compleet weggehaald (zo'n pomp bij bouwplaatsen). Andere geluiden worden gedempt. Stemmen lijken nauwelijks te veranderen, hetzelfde met hoge geluiden.

In het vliegtuig kan je prima alle aankondigen (veiligheidsinstructies, etc) horen met muziek en noise cancelling aan. Alleen als iemand echt zachtjes praat hoor je het misschien niet meer. Dit komt deels omdat alle andere geluiden worden gefilterd, stemmen komen hierdoor luider over. Ooit in een vliegtuig een gesprek kunnen volgen dat ik met koptelefoon af totaal niet kon horen.

Mogelijk voor je PS4: ding open maken en alles even schoonmaken (zoek wel ff op Google voor hoe dat het beste aan te pakken). Ik heb geen PS4, maar ventilatoren worden vaak luid als ze vies zijn.
Sowieso bedankt voor je tip over de PS4, dat is een hele goeie idd. Los van heel de koptelefoon denk ik dat daar inderdaad ook wel winst te behalen valt.

Een review wil ik op zich best schrijven, maar ik denk niet dat ik je daarmee een heel welgevormd beeld kan geven. Dit is namelijk mijn eerste noise cancelling koptelefoon ooit, en überhaupt mijn eerste koptelefoon. Hiervoor gebruikte ik altijd in-ear oortjes (soundmagic E10). Dus ik heb nog heel weinig ervaring met koptelefoons. Ik vind wel dat er echt een geweldig geluid uit de XM4 komt!

Voor de rest kan ik me zeker vinden in wat jij zegt, ik heb dat nu ook zelf ervaren. Ik heb gemerkt dat mijn XM4 eigenlijk minder goed werkt voor de geluiden die ik oorspronkelijk wilde dempen (geluiden binnenshuis, zoals pratende mensen, gezoem van laptops/PS4, stofzuiger etc) maar dat buiten het geluid écht goed gedempt wordt.

Net was ik ook terug in de MediaMarkt, waar ze zo'n zwaar brommende (lage toon) airconditioning hadden, het geluid daarvan werd vrijwel geheel weggefilterd, dat was wel echt heel nice. Heb toen ook de noise cancelling van de XM3 even kunnnen proberen en ook van de nieuwste Bose (weet zo 1 2 3 even niet het typenummer, maar zou samen met de XM4 momenteel het beste moeten zijn in het segment). Moet zeggen dat het niet veel scheelde, maar dat de XM4 het toch nét even iets beter deed qua noise cancelling. Dus als je de XM3 hebt zou ik zeker niet overstappen naar de XM4 (in ieder geval, niet voor de noisecancelling), want het verschil is redelijk klein.

Het heeft me wel doen inzien dat er niets mis is met de noise cancelling van mijn XM4, zeker bij de lage "brommende" geluiden in de stad werkt dit subliem. En voor de irritante geluiden binnnenshuis dan toch even een andere oplossing zoeken, zoals idd gewoon die PS4 eens goed stofvrij maken.
PatrickH89 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:37:
Stemmen worden bij mijn XM3 wel wat gedempt waardoor ik met een beetje muziek absoluut niets hoor van de buitenwereld. Relatief tot het andere omgevingsgeluid wordt het verschil wel groter dus kan het zijn dat je bij muziek uit of zacht de stemmen redelijk goed blijft horen. Het is helaas lastig om stemmen en hogere geluiden goed te cancelen, maar met een relatief bescheiden volume kun je toch wel alle geluiden buitensluiten.
Klopt idd, dat herken ik wel ja. Heb gemerkt dat als een lekker muziekje op zet je idd prima het meeste geluid in het centrum buiten kan houden. Met videocolleges kijken/luisteren blijft het wat lastiger. Misschien moeten ze die maar eens in een muzikale variant gaan uitbrengen haha.
TBTL schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:01:
Heb je de koptelefoon bedraad aangesloten?
Nee, maar het ging me ook niet om de kwaliteit van de audio/muziek, die is top namelijk. Het gaat me om de noise cancelling, dat zou toch geen verschil moeten maken bedraad of draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
-Bart-. schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:35:
Nee, maar het ging me ook niet om de kwaliteit van de audio/muziek, die is top namelijk. Het gaat me om de noise cancelling, dat zou toch geen verschil moeten maken bedraad of draadloos?
Je hebt gelijk, zojuist even getest met de XM3. Ik was in de veronderstelling dat de alle elektronica gepasseerd werd bij het bedraad aansluiten, maar dat is dus niet zo.

• Zerrel
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 15:13
noise cancelling*

Topic Titel aangepast. Dit soort meldingen mogen in de toekomst via een Topic Report.

[ Voor 74% gewijzigd door FeaR op 23-09-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:36

ricardo246

Life's what you make it!

-Bart-. schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:35:
[...]

Als je de M3 of de M4 met de kabel aansluit en hem niet "aan" zet dan krijg je geluid, zonder dat de NC actief is. Ik heb trouwens nooit geprobeerd om met een kabel de hoofdtelefoon ook aan te zetten, dus ik weet niet of dat wel werkt.
Probeer ook eens met de adaptieve, locatie functie te spelen. De NC zou zich dan aan omgeving moeten aanpassen.
Voor mij was de M4 een upgrade tov de M3 (betere audio, iets betere NC, en wat simpele dingen zoals multiple connecties, hoofdtelefoon afzetten = pauze). En mij dochter blij gemaakt met mijn M3, want haar senheiser was gaan hemelen.

I have no special talent. I am only passionately curious.

Pagina: 1