Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caraseria
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09-2020
Beginnende zelfstandige hier (geen hardcore IT) en heb even jullie mening nodig :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door caraseria op 13-09-2020 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik besteed maximaal 4 uur aan een nieuwe klant, dan reken ik reistijd niet mee. In die 4 uur maak ik kennis met de klant/de organisatie, ik schrijf een globaal voorstel en indien nodig geef ik een toelichting.

Alles daarna gaat tegen het afgesproken uurtarief. Ik ben ook zelfstandige in IT voornamelijk advies, support en beheer.

Edit: dat geldt dus ook voor uitzoekwerk voor een offerte, als ik voorstel om alles te vervangen en mijn klant gaat hier op in, en wil een uitgewerkt voorstel dan schrijf ik daar ook uren voor. Een globale kosten indicatie kost uiteraard niets.

[ Voor 27% gewijzigd door Diederik op 13-09-2020 15:43 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
Zie het advies van @_Diederik . Kortom....dumpen deze "Klant". Niet mee in zee gaan. Voorbode voor veel gezeur om uiteindelijk aan je geld te komen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Je altijd offertekosten gaan rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:12
Een eerste gesprek is altijd kosteloos, een vervolg gesprek ook ivm het opstellen van een offerte. Afhankelijk van de grote van de offerte moet je daar niet langer mee bezig zijn dan een 4-6 aantal uur.
Meestal kun je in deze 2 gesprekken wel een aardig beeld krijgen en een goede schatting maken van werkzaamheden. Als de klant er dieper op in wilt gaan en wijzigingen wilt of gewoon wilt dat jij er meer tijd aan gaat besteden dan mag je deze uren gewoon rekenen, is vrij normaal.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Idd, wat Diederik zegt. Misschien liggen bij jou de uren anders, ik zou niet 4 uur in een klus van 8 uur stoppen.

Misschien wel een idee om nu te bedenken:
- hoe groot wil je dat een gemiddelde klus is (8 uur, 20 uur, 100 uur?)
- hoeveel offertes worden aangevraagd/ hoeveel gaan er door
- hoeveel tijd wil/moet je in (onbetaalde) voorbereiding/sales stoppen
- kan het uit en ben je er tevreden over?

En dan over een paar maanden kijken of het ongeveer klopt en aanpassen waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caraseria
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09-2020
Bedankt voor de tips! Ik dacht eerst dat het normaal was om wellicht vrij veel tijd te zijn aan een nieuwe klant die evt. veel werk heeft, maar het loopt niet zo soepel nog (qua afstemming). Ook heb je natuurlijk niet veel aan 'later' gezien het geen gegeven is dat er veel werk uitkomt.

Ook heb ik enkele klanten maar nog niet zo veel dat ik een week kan vullen, maar beter een klant kwijt waar het niet lekker mee loopt dan er veel tijd mee kwijt zijn.. (voor mij dan). :)

Het enige wat ik lastig vind is om de klant evt te 'confronteren' dat ik niet nog meer onbetaalde aan hem wil besteden (hoe je het tactisch en duidelijk brengt), maar dat is een leerproces voor mij als beginnende zelfstandige!

[ Voor 19% gewijzigd door caraseria op 13-09-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Eerste kennismaking is gratis, offerte maken is vaak maar een half uur werk en doe ik ook gratis. De rest kost gewoon geld.
Beetje afhankelijk wat voor klant het is. Ik ben nu steeds kleine klusjes aan het doen voor een potentiële hele grote klant en dan doe ik niet zo heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
caraseria schreef op zondag 13 september 2020 @ 17:44:
Het enige wat ik lastig vind is om de klant evt te 'confronteren' dat ik niet nog meer onbetaalde aan hem wil besteden (hoe je het tactisch en duidelijk brengt), maar dat is een leerproces voor mij als beginnende zelfstandige!
Draai het om, en stel hem de vraag: wil je zaken met mij doen? Zo ja, dan kan je concrete afspraken gaan maken. Bij nee ben je klaar, en bij misschien ga jij wachten op een ja.

En dat natuurlijk op passende wijze bespreekbaar maken, ik weet natuurlijk niet hoe jij met je klant communiceert.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
De volgende keer als er een vraag komt gewoon aangeven wat het gaat kosten om een offerte/advies op te stellen. Of als niet duidelijk is hoe lang je er voor nodig hebt een uurprijs.

De klant kan dan opdracht geven of of niet, dat is aan hem

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 21:11
Bedankt voor de tips! Ik dacht eerst dat het normaal was om wellicht vrij veel tijd te zijn aan een nieuwe klant die evt. veel werk heeft, maar het loopt niet zo soepel nog (qua afstemming). Ook heb je natuurlijk niet veel aan 'later' gezien het geen gegeven is dat er veel werk uitkomt.

Ook heb ik enkele klanten maar nog niet zo veel dat ik een week kan vullen, maar beter een klant kwijt waar het niet lekker mee loopt dan er veel tijd mee kwijt zijn.. (voor mij dan). :)

Niet "tactisch" brengen. Helder en duidelijk zijn. Gewoon zeggen waar het op staat.
"Ik heb nu minstens 10-12 uur zitten in onze eventuele samenwerking" en vervolgens heldere kaders stellen wat jij van hem verwacht en dat het anders over is. Waarschijnlijk heeft die andere partij het niet eens door omdat hij zo druk is zoals je zelf aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wat is het vooruitzicht bij deze klant? Ik heb eerder dit jaar zelf wel veel (eigen) tijd in een klant gestopt, uiteindelijk 16 uur ofzo, maar dit was voor een adviestraject wat ik zelf echt heel graag wilde doen, wat me in eerste instantie al een paar honderd uur werk oplevert en een flinke kans om een vervolgtraject op te zetten en uit te voeren.

Als het echter om minder uren/omzet gaat, dan zou ik er minder tijd in stoppen. Je moet ook oppassen dat je nu niet van alles tot in detail voor die potentiele opdrachtgever uitzoekt, zodat hij straks met jouw werk en voorstellen zelf aan de gang gaat (en jij zonder opdracht en centen achterblijft).
Pagina: 1