Water, Elektra en UTP naar aanbouw

Pagina: 1
Acties:

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 18:19
Over een aantal weken start de bouw van onze aanbouw. Dit wordt een (klus)schuur & bijkeuken. Voor het aanleggen van de elektra en water vroegen ze ruim 2000 euro dus dit was een klus die ik zelf gewoon wilde oppakken en ik wil graag even mijn plan met jullie toetsen of dit de way to go is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9ssjIoE9NN7i_xMpJ1oQXms-_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SciIYOq4Z4O4ElWcnBpj2N3x.png?f=user_large

blauw: water
paars: elektra
oranje: utp

Links onderin op het plaatje zit mijn meterkast waar water, stroom en utp te vinden zijn. Het plan wat ik had was om een geul te graven van min 60 diep. PVC buis 60mm leggen en hier dan alles doorheen te knallen. Tyleen los ernaast en deze kan dan onder de fundering door van de aanbouw en daar naar boven komen.

1x 16mm ZPE buis Tyleen slang (met KIWA-keur) voor het water
4x YMVK 3x2,5 voor elektra (4 groepen, wasmachine, droger, PV omvormer en aanbouw zelf)
1x UTP Cat5e vanuit de meterkast en daarna nog 3 aftakkingen die erbij komen vanuit de woonkamer

Enige waar ik nog echt mee zit met hoe ik de doorvoer vanuit de meterkast naar buiten ga doen. Zomaar ff 60mm gat boren lijkt me niet persee de beste oplossing?

Thanks voor het meedenken!

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-01 22:28
Je hebt geen kruipruimte?

• sjorsjes
Ah vergeten te vermelden, nee helaas geen kruipruimte

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pak in plaats van CAT5 even een fatsoenlijke CAT6 kabel met goede afscherming. Je legt het tenslotte een aardig stukje langs een 230V voeding voor die berging.

En in plaats van 1 UTP-kabel te leggen zou ik er 2 leggen, je wilt later geen spijt krijgen dat je dat niet meteen gedaan hebt.

En... leg er ook meteen een trekdraad in voor het geval je nog iets vergeten bent om in die 60mm buis te leggen.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik zou de 4 losse kabels voor elektra vervangen door een enkele 3 fase en dan kleine verdeler plaatsen in de aanbouw voor de verschillende groepen. Dan ben je wat flexibeler naar de toekomst toe.

• sjorsjes
Een enkele YMVK-AS kabel 5x2,5 kabel bedoel je dan? Ik heb (nog) geen 3 fase, maakt dat nog uit in de verhaal?

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Ik zou niet zomaar een geul graven maar precies langs de gevel en de boel ophangen aan de fundering. Ligt er natuurlijk aan waar je woont, maar zou niet graag de boel hebben afbreken omdat de grond inklinkt.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
sjorsjes schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:05:
Een enkele YMVK-AS kabel 5x2,5 kabel bedoel je dan? Ik heb (nog) geen 3 fase, maakt dat nog uit in de verhaal?
Gezien de afstand zou ik voor 5x4mm2 gaan. 4mm2 kan over deze afstand ongeveer 40A per ader aan dus dan kun je een enkele ader gebruiken om eea nu aan te sluiten via de onderverdeler. Na overstap op 3 fase kun je dan de andere aders aansluiten en belasting verdelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 13-09-2020 20:48 ]

Verwijderd

Sethro schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:49:
Ik zou de 4 losse kabels voor elektra vervangen door een enkele 3 fase en dan kleine verdeler plaatsen in de aanbouw voor de verschillende groepen. Dan ben je wat flexibeler naar de toekomst toe.
Extra verdelers zijn ook niet gratis. Selectief afzekeren wordt ook al snel een probleem. Van 100 euro bespaarde onderverdeler kosten kun je 50 meter YMVK 3x2,5 kopen én 20 meter YMVK 5x2,5

Als je ook nog selectieve aardlekbeveiliging gaat doen dan wordt die onderverdeler helemaal een duur geintje.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 18:26
Ik heb zelf een wachtbuis van PVC van 110 liggen, enkel bochten van 45° (geen 90°). Daar duw je zo een alupex van 20mm door voor water, en met de trekveer krijg je daar veel kabels door. Meerkost tov 60 is wellicht minder dan het gemak van een ruime buis.

Om je gat te maken, zal je moeten (laten) boren. Als je wat handig bent kan je een kernboormachine huren, gaatje boren, zorgen dat je in gat naast huis terechtkomt, en van daar verder lopen. Of je huurt iemand in om het gat voor je te boren, want het is wel even een karwei en die ander brengt een hoop ervaring mee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-01 19:54

barktus

Moehhhh!

naftebakje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:46:
Ik heb zelf een wachtbuis van PVC van 110 liggen, enkel bochten van 45° (geen 90°). Daar duw je zo een alupex van 20mm door voor water, en met de trekveer krijg je daar veel kabels door. Meerkost tov 60 is wellicht minder dan het gemak van een ruime buis.

Om je gat te maken, zal je moeten (laten) boren. Als je wat handig bent kan je een kernboormachine huren, gaatje boren, zorgen dat je in gat naast huis terechtkomt, en van daar verder lopen. Of je huurt iemand in om het gat voor je te boren, want het is wel even een karwei en die ander brengt een hoop ervaring mee.
Ik zou altijd een beton-boorder laten komen. Die weten wat ze doen en zijn zo klaar. :)
Waren laatst op een klus waar ze vergeten waren te boren voor de afvoer van de afzuigkap. Met 10 minuten waren ze opgebouwd, geboord en weer weg.

[ Voor 8% gewijzigd door barktus op 22-09-2020 17:52 ]

My middle finger salutes you.

Pagina: 1