Antieke microcprocessor cursus/boek?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:30
Misschien niet helemaal het jusite forum maar dit leek me de beste plaats voor deze vraag.

Ik wil me verdiepen in de wat oudere microprocesoren, met name de Motorola MC6801 en zijn klonen maar ik kan hier behalve de datasheet maar bar weinig van vinden. De datasheet bevat vast alle informatie die nodig moet zijn maar ik ken de materie niet genoeg om enkel hier vanuit te beginnen. Zijn er tweakers die een goede (thuis)cursus / boek hiervoor weten?
Ik heb vrijwel geen ervaring met microprocessoren qua software (wel met microcontrollers maar da's een andere tak van sport) dus het leek me handig om bij de basis te beginnen.

Vrijwel alle cursussen die ik vind zijn voor arduino, raspberry pi, ect.
Mijn uiteindelijke doel is om de inhoud van deze chips te "dumpen" en begrijpen wat er intern precies gebeurt. (reverse-engineering dus eigenlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je in de archieven van Elektuur en Radio Bulletin gezocht?
Die zouden er een artikel aan gewijd kunnen hebben; dat zou je een eind op weg helpen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-07 16:19

Fordox

00101010

De meest bekende architectuur qua microcontrollers is de Wikipedia: Harvard architecture
Als je vanuit daar een beetje de Rabbit Hole van Wikipedia door gaat, dan kom je al heel veel info tegen.

Als je de bekende Arduino microcontroller erbij pakt, de ATmega328P, kun je daar in de blockdiagrammen terug kijken hoe die microcontrollers hun eigen implementatie doen.

Als je wil weten hoe de code/firmware werkt met de microcontroller, kun je je een beetje verdiepen in de programmeertaal Wikipedia: Assembly language
Het is een rottaal om te leren maar wel het meest low level wat je kan hebben. In Assembly programmeer je per instructie en dus per clocktick kun je zien wat er gebeurt. Uiteindelijk wordt C code compiled naar Assembly, die het daarna converteerd in een HEX bestand die je upload in je microcontroller.

Ik hoop dat dit je opweg helpt :)

[ Voor 62% gewijzigd door Fordox op 13-09-2020 14:00 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:26

Blokker_1999

Full steam ahead

Het grote probleem is natuurlijk dat boeken voor oude architecturen al lang niet meer gedrukt worden. Die enkele exemplaren die af en toe op de markt komen zijn vaak ook duur.

Zelf vermaak ik mij wel eens met de filmpjes en projecten van Ben Eater. die heeft op een gegeven moment een heel eigen computer op breadbords gebouwd om de basis van een CPU uit te leggen. Hij heeft ook het boek genoemd waaruit het idee is gekomen en ben er naar op zoek gegaan maar had geen zin om honderden dollars neer te leggen voor dat boek. Maar wat ik er vooral uit onthouden heb tot op heden (op dit moment is hij volop bezig met een 6502 project) is dat als je die basis eenmaal hebt en begrijpt hoe alles intern werkt, je eigenlijk aan de datasheet voldoende zou moeten hebben.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:22:
Heb je in de archieven van Elektuur en Radio Bulletin gezocht?
Die zouden er een artikel aan gewijd kunnen hebben; dat zou je een eind op weg helpen
Radio Bulletin ga ik even naar op zoek, Had wel een Teleac cursus van eind jaren 70 gevonden maar daar staat niet alles van online.
Fordox schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:53:
Als je wil weten hoe de code/firmware werkt met de microcontroller, kun je je een beetje verdiepen in de programmeertaal Wikipedia: Assembly language
Het is een rottaal om te leren maar wel het meest low level wat je kan hebben. In Assembly programmeer je per instructie en dus per clocktick kun je zien wat er gebeurt. Uiteindelijk wordt C code compiled naar Assembly, die het daarna converteerd in een HEX bestand die je upload in je microcontroller.
Dat is inderdaad de bedoeling, de assembly code terug decompilen. De Ardiuno uC is toch een heel ander ding dan de MC6801 :D
Blokker_1999 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:00:
Het grote probleem is natuurlijk dat boeken voor oude architecturen al lang niet meer gedrukt worden. Die enkele exemplaren die af en toe op de markt komen zijn vaak ook duur.

Zelf vermaak ik mij wel eens met de filmpjes en projecten van Ben Eater. die heeft op een gegeven moment een heel eigen computer op breadbords gebouwd om de basis van een CPU uit te leggen.
Precies, zo nu en dan komt er wel eens een MIKBUG of MEK6800D2 kit voorbij op ebay maar om daar nou duizenden dollars aan te spenderen? Ben Eater site ziet er interessant uit, die ga ik eens even doorpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Volgens mij is de Z80 veel gebruikt in oudere cursussen. Ik heb nog kort even machinetaal op gehad op de MTS en weet van een oude vriend dat ze als schoolopdracht er een klok mee gemaakt hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Zoek naar "MC6801 mcu manual" in Google en je krijgt een bitsavers link naar een reference manual. 400+ pagina's aan pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Valen_76 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:51:
Zoek naar "MC6801 mcu manual" in Google en je krijgt een bitsavers link naar een reference manual. 400+ pagina's aan pdf.
Die heb ik inmiddels gevonden en wil komende week eens kijken of mijn MCU ook het lilput programma aan boord heeft, dan zou het een stuk makkelijker maken om de data te dunpen.

Radio bulletin uit 1977 staan een aantal mooie beginners artikelen in. Latere uitgaven wordt er met de KIM-1 nog wat gedaan maar ook die bordjes gaan voor de hooftprijs weg.
In 1978 een parralelcursus aan die van de Teleac gevonden, misschien moest ik die boeken toch maar eens proberen te scoren.

[ Voor 26% gewijzigd door MzKzM73 op 14-09-2020 16:55 ]

• krizie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03-07 17:58
Bij mijn studie gebruikten wij het boek Microcontroller Technology The 68HC11 van Peter Spasov. Ik vond het een prettig boek om mee te werken. Het boek gaat om microcontrollers in het algemeen en specifiek de 68HC11.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-06 22:44
Voor het tweedejaars vak computerarchitectuur hadden we het boek "Computer architecture and organization, an integrated approach" van Murdocca. Dergelijke boeken zullen je helpen om een algemene indruk te krijgen over hoe processor- en geheugenarchitecturen ontworpen kunnen zijn en de rol die een instructieset speelt. Waarschijnlijk zal elke auteur zijn eigen voorkeur hebben voor een bepaalde architectuur als voorbeeld. Het door mij genoemde boek gebruikt bijvoorbeeld ARC, een afgeleide van SPARC.

Als je de basis begrijpt, zal de MC6801 reference manual je de specifieke details van de door jou gekozen chip kunnen geven. "Hoe krijg ik het programma eruit" en "hoe interpreteer ik de machinecode" zijn eigenlijk twee verschillende problemen die je moet oplossen als je een bestaand iets wil reverse engineeren. Het voordeel van dergelijke oude chips is dat er meestal weinig tot geen beveiligingen zijn om te voorkomen dat je het programma kan uitlezen.

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 10:29
Zoek de dichtsbijzijnde hogeschool-/universiteitsbibiliotheek. Daar staan er vaak museumwaardige computerboeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-07 13:15

DaWaN

'r you wicked ??

MzKzM73 schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:19:
Dat is inderdaad de bedoeling, de assembly code terug decompilen. De Ardiuno uC is toch een heel ander ding dan de MC6801 :D
Conceptueel liggen ze toch behoorlijk dicht bij elkaar denk ik.
Probeer eens een Arduino the programmeren in assembly, dat is een goede stap om registers en instructiesets te begrijpen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAdri
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-07 23:36
Ik weet niet of deze 6802 kit nog verkrijgbaar is:
http://www.kswichit.com/6802/6802.htm
onderaan de pagina de programming book
http://www.kswichit.com/6802/programmingbook.pdf
en de kit user manual
http://www.kswichit.com/6802/6802usermanual.pdf

• MzKzM73
Ik heb inmiddels de tealeac boeken microprocessor I en II weten te bemachtigen en zal zeker eens naar die voor de 6800 en 6802 kijken. Bedankt voor de suggesties iedereen!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Het is een andere architectuur, maar onderstaand boek is een aanrader. Voornamelijk omdat het didactisch volledig is toegespitst op engineering studenten. Het behandelt architectuur en een praktische benadering tot programmmeren. Elektrische details worden vrijwel niet behandeld. Ik zal even in mijn boekenkast kijken, ik heb diverse boeken over microcontroller architectuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiSIpEohTxBlW2kLK_zOD3x9odo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N9S1H5PwfGgoLiH8U4vaPEsW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:39
Heb tijdens m'n HTS elektro opleiding ook een vak gehad over processor-architectuur en daarbij werd de 68000 als voorbeeld gebruikt. Daarbij ook gevraagd waarom niet een Intel processor als voorbeeld - en dat was volgens mij omdat een 68000 een veel handigere structuur heeft, regelmatiger en logischer met minder uitzonderingen: 8 adresregisters, 8 dataregisters en alle instructies die daar mee kunnen werken.

Nou is een 8051 ook niet enorm lastig, maar misschien wel goed om ook naar 68000 te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
memphis schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:30:
Volgens mij is de Z80 veel gebruikt in oudere cursussen. Ik heb nog kort even machinetaal op gehad op de MTS en weet van een oude vriend dat ze als schoolopdracht er een klok mee gemaakt hebben.
Voor de Z80, de processor die in de MSX en de Sinclair Z80 computertjes zat waar ik ooit mee begon, heb ik voor de aardigheid als zelfstudie oefening ooit een disassembler geschreven. Doordat het slechts een 8-bits processor en daardoor nog redelijk te overzien was dat nog wel te doen, Desondanks een stevige klus.

Met de huidige 64-bits en hoger processors zie ik me dat niet meer doen, althans niet meer met de losse hand. Maar ik heb er wel wat van geleerd, in combinatie met een assembler-cursus op ons werk voor de Intel 8080 processor die nagenoeg dezelfde instructieset had. Die processor zat in apparatuur die we daar toen hadden. Die instructieset die ik er voor nodig had stond in een boek over de Z80, als ik me goed herinner van Rodny Zaks dat ik had, maar ik vermoed dat ik het uitgeleend heb, ik kan het zo een-twee-drie niet meer vinden. Maar misschien is het ergens nog wel te koop.

Edit:
Ik ga overigens toch nog even verder zoeken. Het staat ook te koop op https://www.amazon.com/Pr...Rodnay-Zaks/dp/0895880695
Ik herinner me het als een heel duidelijk boek.

PS:
Toen realiseerde ik me niet dat deze materie na zo'n korte tijd volkomen gedateerd zou zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 29-09-2020 17:07 ]

Pagina: 1