Denon AVR-S650H gaat in protection mode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevriendt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-07-2024
Mijn vraag

Nadat mijn Panasonic SC-PT470 onlangs problemen begon te hebben met het opstarten heb ik vorige week een Denon AVR-S650H aangeschaft. Ik dacht deze te kunnen gebruiken met mijn bestaande setje speakers die bij de panasonic meegeleverd werd. Gisteravond was ik tv aan het kijken en had ik het volume iets hoger staan (> 50) wegens achtergrond lawaai en ging de unit steeds opnieuw in protection mode. Na wat specs bekijken stelde ik vast dat de front & surround speakers van de panasonic set 3 ohm zijn. In de handleiding van Denon vond ik dat je de output van 8 naar 4 ohm kan zetten. Nu is de vraag: kan ik hier veilig mee verder of kan ik nog meer protection modes verwachten en kijk ik dus beter uit naar een nieuw setje speakers die wel 4-8 ohm gerate zijn ? Ook de geafficheerde wattages van die panasonic speakers liggen veel hoger dan het uitgangsvermogen van de Denon. Ergens las ik dat dit clipping veroorzaakt en niet goed zou zijn voor de receiver ?

Als eventueel alternatief dacht ik aan

https://teufelaudio.be/consono-35-mk3-51-set-105495000

Relevante software en hardware die ik gebruik
pricewatch: Denon AVR-S650H
Speakers van pricewatch: Panasonic SC-PT470

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verlagen van uitgangsimpedance op de Denon.

[ Voor 7% gewijzigd door bdevriendt op 13-09-2020 11:57 . Reden: Speakers toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19

Jag

Mooie openingspost :). De combinatie van niet al te gevoelige speakers (dat soort kleine speakers zijn niet efficient!) en hun lage impedantie maakt het wat zwaar voor de receiver als je het harder zet. We geven op dit forum vaak het advies dat je niet hoeft te letten op het max vermogen en de minimale impedantie die de receiver aankan, maar dit is toch een mooi voorbeeld van dat het soms toch problemen geeft.

Met de 4 ohm instelling op de Denon verlaag je niet de uitgangsimpedantie van de receiver, maar de voedingsspanning (van de receiver), waardoor hij minder stroom/vermogen kan/hoeft te leveren. Het is misschien ook wel een beetje een zwakke unit die denon. Maar goed idee, zeker proberen. En als het dan niet hard genoeg meer gaat of hij schiet nog steeds in protectie: nieuw speakers (echte) kopen, dan gaat er een wereld voor je open!

[ Voor 11% gewijzigd door Jag op 13-09-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Jag schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:07:
Mooie openingspost :). De combinatie van niet al te gevoelige speakers (dat soort kleine speakers zijn niet efficient!) en hun lage impedantie maakt het wat zwaar voor de receiver als je het harder zet. We geven op dit forum vaak het advies dat je niet hoeft te letten op het max vermogen en de minimale impedantie die de receiver aankan, maar dit is toch een mooi voorbeeld van dat het soms toch problemen geeft.

Met de 4 ohm instelling op de Denon verlaag je niet de uitgangsimpedantie van de receiver, maar de voedingsspanning (van de receiver), waardoor hij minder stroom/vermogen kan/hoeft te leveren. Het is misschien ook wel een beetje een zwakke unit die denon. Maar goed idee, zeker proberen. En als het dan niet hard genoeg meer gaat of hij schiet nog steeds in protectie: nieuw speakers (echte) kopen, dan gaat er een wereld voor je open!
Mee eens! Evengoed zou ik dat Teufel Consono 35 Mk3 setje aanraden om uit te proberen. De prijs/kwaliteitsverhouding is erg goed en je kan ze eventueel binnen 8 weken retourneren. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

FeaR

In GoT we trust

We geven op dit forum vaak het advies dat je niet hoeft te letten op het max vermogen en de minimale impedantie die de receiver aankan, maar dit is toch een mooi voorbeeld van dat het soms toch problemen geeft.
Ik sta hier ook wel een beetje van te kijken. Eerste keer dat ik hoor dat dit niet goed gaat.

@bdevriendt wat heb je met de subwoofer gedaan? Die is namelijk ook passief en kan niet op de Denon aan worden gesloten. Actieve subwoofer gekocht en niet de passieve subwoofer ook op de Denon aangeslo?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevriendt
FeaR schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:40:
[...]
@bdevriendt wat heb je met de subwoofer gedaan? Die is namelijk ook passief en kan niet op de Denon aan worden gesloten. Actieve subwoofer gekocht en niet de passieve subwoofer ook op de Denon aangeslo?
De subwoofer is momenteel ook nog een probleem. Hiervoor had ik het volgende gekocht:

https://www.allekabels.be...5ivgC-2ZeAVQaArxBEALw_wcB

Maar hiermee werkt het niet, dus momenteel zit ik nog zonder subwoofer. Als IT’er heb ik duidelijk niet veel kaas gegeten van dit soort zaken :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bdevriendt schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:45:
[...]
De subwoofer is momenteel ook nog een probleem. Hiervoor had ik het volgende gekocht:

https://www.allekabels.be...5ivgC-2ZeAVQaArxBEALw_wcB

Maar hiermee werkt het niet, dus momenteel zit ik nog zonder subwoofer. Als IT’er heb ik duidelijk niet veel kaas gegeten van dit soort zaken :*).
Dat verloopje gaat inderdaad ook niet werken. De subwoofer wil vermogen hebben en dat gaat de Denon niet leveren uit de Pre-Out. Enige manier om de subwoofer werkend te krijgen is een losse eindtrap die je tussen de Denon en de subwoofer zet. Of je dan meteen een plate amp besteld om eventueel in de subwoofer te verwerken is aan jou. Al zou ik nooit geld uitgeven aan dit soort setjes en een nieuwe actieve subwoofer kopen. De vraag kwam voort uit de gedachte dat je mogelijk de subwoofer door had gelust of creatief aan had gesloten waardoor de weerstand nog lager werd en de Denon (en met zo'n lage weerstand haast geen één receiver) het zou trekken. Maar dat is dus niet het geval.

Receiver verder wel goed ingesteld qua crossovers en dergelijke? Kabels aan de achterzijde maken geen contact? Ik heb haast het gevoel dat er iets niet lekker staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevriendt
FeaR schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:49:
[...]
Receiver verder wel goed ingesteld qua crossovers en dergelijke? Kabels aan de achterzijde maken geen contact? Ik heb haast het gevoel dat er iets niet lekker staat.
Ik heb enkel de setup wizard gevolgd en die Audyssey Audio Optimization laten lopen met de microfoon in de woonkamer. Verder geen settings gewijzigd qua crossover oid.

Wat betreft de aansluitingen: ik heb alle kabels 1cm afgestript en in de connectors gestoken. Ik zie niet direct iets dat zou kortsluiting kunnen veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ykJH-7ddWmb7U2Dn6Np2oBI1Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hE78AxgJF6FHnw3FDmuobqOA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevriendt
Maar goed idee, zeker proberen. En als het dan niet hard genoeg meer gaat of hij schiet nog steeds in protectie: nieuw speakers (echte) kopen, dan gaat er een wereld voor je open!
Gisteravond verzet en de kinderen zijn al een heel eind aan het kijken zonder dat protectie aangesprongen is. Merk wel dat het volume nu iets hoger moet staan om verstaanbaar te zijn.

Beschouw je die Teufel set dan al als echte speakers ? Of vallen die ook nog onder kleine inefficiente speakers ? Of zou dit toch al een step up zijn tov de huidige speakers ?

[ Voor 5% gewijzigd door bdevriendt op 13-09-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bdevriendt schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:24:
[...]
Ik heb enkel de setup wizard gevolgd en die Audyssey Audio Optimization laten lopen met de microfoon in de woonkamer. Verder geen settings gewijzigd qua crossover oid.
Puur uit nieuwsgierigheid, waar staan de instellingen op? Zo zonder subwoofer zou de Denon op "large" ingesteld staan en krijgen de speakers het gehele spectrum voor de kiezen. Settings waar deze speakers niet blij van worden. Zet voor de grap de subwoofer eens op "yes", speakers op "small" en de crossover op een 150 Hz. Zien wat dat doet.
Wat betreft de aansluitingen: ik heb alle kabels 1cm afgestript en in de connectors gestoken. Ik zie niet direct iets dat zou kortsluiting kunnen veroorzaken.

[Afbeelding]
Dat ziet er goed uit inderdaad.
bdevriendt schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:29:
[...]
Beschouw je die Teufel set dan al als echte speakers ? Of vallen die ook nog onder kleine inefficiente speakers ? Of zou dit toch al een step up zijn tov de huidige speakers ?
Je moet "echte speakers" en het inefficiënte niet samen zien. Het "inefficiënte" van de speakers van de Panasonic hebben de Teufel niet, op dat vlak gaat je Denon niet meer in de protectie schieten. Het inefficiënte valt op de weerstand van de Panasonic (en mogelijk ook de gevoeligheid maar die heb ik zo niet inzichtelijk). Persoonlijk schaar ik die Teufel onder dezelfde klasse speakers met dezelfde eigenschappen, lees nadelen. Als je echter de Panasonic afdoende vindt dan ga je er met de Teufel zeker niet op achteruit. Persoonlijk zou ik liever speakers hebben met wat meer body (woofer van zeker 4 - 5" en een bereik vanaf 80 Hz) maar dat moet je wel kwijt kunnen en ook in de kamer willen hebben. Dan praat je mijns inziens meer over "echte speakers".

• bdevriendt
FeaR schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:50:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, waar staan de instellingen op? Zo zonder subwoofer zou de Denon op "large" ingesteld staan en krijgen de speakers het gehele spectrum voor de kiezen. Settings waar deze speakers niet blij van worden. Zet voor de grap de subwoofer eens op "yes", speakers op "small" en de crossover op een 150 Hz. Zien wat dat doet.
Stond inderdaad zo. Heb het even aangepast maar snel terug gezet. Geluid klonk niet goed op die manier. :)

Nu een paar dagen verder en niet meer in protectie gegaan. Aanpassing naar 4 ohm heeft precies geholpen. Op een bepaald moment mss toch nog eens een vervanging zoeken zodat ik terug subwoofer heb ook.

Bedankt iedereen voor de info!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:19

Jag

bdevriendt schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:09:
[...]

Stond inderdaad zo. Heb het even aangepast maar snel terug gezet. Geluid klonk niet goed op die manier. :)

Nu een paar dagen verder en niet meer in protectie gegaan. Aanpassing naar 4 ohm heeft precies geholpen. Op een bepaald moment mss toch nog eens een vervanging zoeken zodat ik terug subwoofer heb ook.

Bedankt iedereen voor de info!
Ja met speakers op small heb je helemaal geen laag meer omdat er geen sub is, dus dat klinkt niet erg wenselijk.

Mooi dat de 4 ohm instelling helpt, is ook wat je verwacht. Maar het lijkt me dat je gewoon nieuwe speakers nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bdevriendt schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:09:
[...]
Veel van het frequentiebereik kan je niet missen met de crossover op 150 Hz... Panasonic is heel eerlijk over het bereik en dat is behoorlijk slecht:
100 Hz tot 25 kHz (-16 dB)
120 Hz tot 22 kHz (-10 dB)
Overigens wel in de verwachtingen bij een set met een opzet als deze: kleine speakers (slechts een 2,5" woofer") waarvan de subwoofer hoger moet spelen dan alleen sublaag. Maar deze speakers op "Large" versus "Small" met genoemde crossover moet mijns inziens niets extreem veel uit moeten maken kijkende naar het bereik.

Sets als deze leunen zwaar, zeer zwaar op de subwoofer. Ik zou daar toch eens naar kijken. Mogelijk val ik in herhaling maar ik kan me niet voorstellen dat je dit in 5.0 wilt gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 18-09-2020 00:55 ]

Pagina: 1