Upgrade netwerk met MoCa

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 10:33
Door de belabberde prestaties van de pricewatch: TP-Link AC1200 + AV1000 Multiroom Hybrid Mesh Wifi-systeem Deco P... wil ik het eindelijk eens goed gaan aanpakken om een dekkend en snel WIFI netwerk aan te leggen.

Ik weet dat kabels trekken altijd de voorkeur heeft, maar dat is door het verplaatsen van de meterkast geen optie.Het betreft een huis van 4 verdiepingen met betonnen muren/vloeren, dus het bereik is niet briljant. Nu heb ik gekeken naar een oplossing om de bestaande coax aansluitingen op elke verdieping te gaan gebruiken voor het internet. Als ik de Hirschmann Inca 1G Plug in in de antenneversterker doe, en deze adapters op twee verdiepingen aansluit pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks. Dan zou ik twee Access Points kunnen aansluiten om het netwerk te verbeteren?

Ik zoek een?
En dat is mijn vraag, welke router + Access points moet ik aanschaffen voor voldoende dekking en stabiele internetverbinding. Ik hoor veel goede verhalen over deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) access points. Echter vroeg ik mij af of ik dan ook nog een router zoals de Ubiquiti Dream Machine moet kopen om als router te functioneren? Ook wil ik op de plekken waar de APs komen te hangen 2/3 apparaten bedraad aansluiten, dit lijkt ook niet te lukken met de Ubiquiti. Kortom hebben jullie een idee welke oplossing voor mij het beste is?
Wat is je budget?
Ik wil een goedwerkend netwerk dus het mag wat kosten, is 5/600 euro redelijk?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Na de ervaringen met de Deco P9 het liefste geen TP-Link meer

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een huis met 4 verdiepingen, meterkast op de begane grond. Alleen mogelijkheid om via MoCa bedraad internet op de andere verdiepingen te krijgen. Op de eerste verdieping wil ik de TV/Versterker en Xbox bedraad aansluiten. Op de Tweede verdieping wil ik een Printer/scanner en laptop bedraad aansluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05 23:21
Het ligt eraan wat je kwijt wilt, je kunt die ap heel goed gebruiken met
een edge router lite. Die zijn ook nog eens tweedehands goed verkrijgbaar, ben je zo rond de 50 euro klaar met de router en veel instelmogelijkheden.

[ Voor 1% gewijzigd door chemist13 op 13-09-2020 14:43 . Reden: Taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
chemist13 schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:33:
Het ligt eraan wat je kwijt wilt, je kunt die ap heel goed gebruiken met
een edge router lite. Die zijn ook nog eens tweedehands goed verkrijgbaar, ben je zo rond de 50 euro klaar met de router en veel instelmogelijkheden.
Bedankt! Dus dan zou het Ziggo Connectbox -> Edgerouter -> Hirschmann MoCa -> Ap zijn. Zou dit dan gewoon werken? Ik lees veel over PoE in combinatie met de Ubiquiti lijn, maar ik snap niet helemaal of dit zou werken met de MoCa oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Ik heb een vergelijkbare situatie. De ziggo in bridge modus, vandaar een netwerkkabel naar de edgerouter lite.

En die lite verbindt je weer met een switch die poe aan boord heeft. Vanaf de switch trek je kabels naar de verschillende ap. Die netwerkkabel voorziet dan dus ook in de voeding voor het ap.

Heb je niet de mogelijkheid om met kabelgootjes te werken in de juiste kleur?

Volgens mij sluit je die Hirschman aan op een bestaande kabelverbinding die al in jouw kamer ligt. Nadeel van de Hirschman, geen poweradapter bijgeleverd, geen stekkers en lampjes kunnen niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

@chemist13 Er zijn ook Hirschman setjes_met_ adapters. Ik heb ze zelf ook zo gekocht, paar maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik weet niet hoe hard je die coax nog nodig hebt maar ik heb bij mij de coaxkabel gebruikt als trekveer voor 2 Cat 6 UTP kabels. Ik gebruik zelf geen Ziggo dus heb nu in de meterkast de kabeltv aansluiting afgemonteerd. En in de woonkamer en boven een UTP aansluiting.

• triesvan
synoniem schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:59:
Ik weet niet hoe hard je die coax nog nodig hebt maar ik heb bij mij de coaxkabel gebruikt als trekveer voor 2 Cat 6 UTP kabels. Ik gebruik zelf geen Ziggo dus heb nu in de meterkast de kabeltv aansluiting afgemonteerd. En in de woonkamer en boven een UTP aansluiting.
De meterkast is verplaatst, en de coax kabels zijn doorgelust waardoor het niet mogelijk is ze weg te trekken. Anders was dit de perfecte oplossing geweest. Helaas zijn er ook geen loze leidingen meer.
Sangroid schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:50:
@chemist13 Er zijn ook Hirschman setjes_met_ adapters. Ik heb ze zelf ook zo gekocht, paar maanden geleden.
Hoe bevalt de Hirschmann set? Ben je tevreden over de prestaties?

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

triesvan schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:57:
Hoe bevalt de Hirschmann set? Ben je tevreden over de prestaties?
Ja, absoluut tevreden!.

Hoe snel het allemaal is heb ik niet nagemeten, maar ik kan Netflix, Kodi en ZiggoTV er prima mee kijken en dat was mijn use-case. 8)

Aanvullend: Ik heb er geen AP op aangesloten, maar een rechtstreekse verbinding met een NVidia Shield.

[ Voor 13% gewijzigd door NaN op 16-09-2020 14:01 . Reden: typo's en aanvulling ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er is altijd een mogelijkheid kabels te trekken. Ga nou niet weer met halve oplossingen aan de slag die veel geld kosten maar doe het in een keer goed en trek gewoon die kabels.

Eventueel laat je dit doen door een elektricien die dagelijks met dit bijltje hakt.

Daarna zet je beneden een Unifi Security Gateway en een POE Switch neer en op iedere verdieping een A-C Lite.

[ Voor 45% gewijzigd door Sethro op 16-09-2020 14:10 ]

• chemist13
Agree:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 20:41
Sangroid schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:58:
[...]

Ja, absoluut tevreden!.

Hoe snel het allemaal is heb ik niet nagemeten, maar ik kan Netflix, Kodi en ZiggoTV er prima mee kijken en dat was mijn use-case. 8)

Aanvullend: Ik heb er geen AP op aangesloten, maar een rechtstreekse verbinding met een NVidia Shield.
Beetje necro post maar wellicht toch relevant. Ik heb die hirschmann dingetjes ook toegpast in mn nieuwe woning die overal coax heeft liggen.

Ik heb Gigabit Ziggo, en ik krijg keurig 900+ megabit met speedtest over een huis tuin en keuken coax kabel van een metertje of twintig met die Hirschmann dingetjes aan beide kanten van de kabel. Ik vind het echt wel een succes als je die coax kabels toch al hebt liggen.
Bijkomend voordeel is dat je dus ook nog gewoon tv's kan aansluiten.

Ik wou de coax kabels eerst gebruiken om netwerkkabels te trekken maar dit werkt gewoon super dus ik laat het lekker liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Polderviking op 12-11-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• triesvan
Polderviking schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:26:
[...]

Beetje necro post maar wellicht toch relevant. Ik heb die hirschmann dingetjes ook toegpast in mn nieuwe woning die overal coax heeft liggen.

Ik heb Gigabit Ziggo, en ik krijg keurig 900+ megabit met speedtest over een huis tuin en keuken coax kabel van een metertje of twintig met die Hirschmann dingetjes aan beide kanten van de kabel. Ik vind het echt wel een succes als je die coax kabels toch al hebt liggen.
Bijkomend voordeel is dat je dus ook nog gewoon tv's kan aansluiten.

Ik wou de coax kabels eerst gebruiken om netwerkkabels te trekken maar dit werkt gewoon super dus ik laat het lekker liggen.
Ik ben uiteindelijk ook overgegaan tot aanschaf van de Hirschmann set. Ik heb gebruik gemaakt van de INCA 1G plugin die ik in mijn antenneversterker kon steken, en ben niets dan tevreden. Goede snelheden en erg stabiel.
Pagina: 1