Advies camera's eigen netwerk, welke optie beste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wgsem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-10-2020
Hallo,

Ik heb recent vier camera's besteld om mijn woning beter te beveiligen, drie bedraad en een middels wifi.
Deze camera's wil ik op een eigen netwerk hebben zonder toegang met het internet. In het verlengde wil ik mijn netwerk wat beter gaan beveiligen, op het moment heb ik alleen de Experia van KPN in gebruik.

Ik heb een tevens een Synology NAS, ik wil de beelden van de camera's graag opslaan op de NAS.

Ik loop alleen vast op het punt wat ik nou moet aanschaffen. Koop ik;
- Een extra router met een losse PoE switch (un-/managed?) Ik neig naar de Synology RT2600ac/MR2200ac ivm NAS.
- Een setje Ubiquiti (niet bekend mee maar komt steeds terug in mijn zoekopdrachten)

Ga ik voor de opstelling:
Experia (KPN) - Extra router - PoE switch
Experia (KPN) - Switch - Losse accespoint

Merken, combinaties, sets, ervaringen, alles is welkom.

Bvd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Experia vervangen voor een EdgeRouter of Microtik? En eventueel met VLAN's en routing je camera's op een ander subnetje zetten en alleen connectie naar je NAS opzetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wgsem
Hallo Max,

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog helemaal nieuw als het gaat om het merk Ubiquiti maar het komt wel steeds terug in mijn zoekresultaten. Is er een achterliggende gedachte om voor de Edgerouter te gaan ipv de Unifi reeks? En waar zou ik specifiek dan op moeten letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:18

FreakNL

Well do ya punk?

Een extra router? Dat lijkt me verre van ideaal..

Ik zou inderdaad gewoon met VLANs gaan werken... En dan plaats je de camera's (samen met de rest van je Internet of Shit) in een VLAN wat niet naar buiten mag, maar wel naar de Syno (en wellicht nog naar ntp.xs4all.nl)...

Je moet gewoon een router hebben die VLANs snapt.. Daar zijn er al genoeg van.. Let wel, ook je switches moet dan VLANs snappen...

Access points hebben er verder weinig mee te maken, behalve dat jij 1 camera op de WiFi hebt zitten.. Dus dat betekent dan automatisch dat je dat nieuwe VLAN ook moet gaan broadcasten op een SSID...

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2020 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Als je de cameras met goede firmware updates hebt en een eigen password is er weinig om je zorgen over te maken. Ik wil juist mijn cameras op internet want op vakantie kan ik ze dan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
tweakerharrie schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:37:
Als je de cameras met goede firmware updates hebt en een eigen password is er weinig om je zorgen over te maken. Ik wil juist mijn cameras op internet want op vakantie kan ik ze dan bekijken.
Het is voldoende om je NAS toe te laten met internet te verbinden, voor de camera's moet dat niet. Maar akkoord, je kan hier héél ver in gaan maar voor thuis lijkt me dit allemaal wat overkill. Je NAS moet dan al gekoppeld worden aan 2 VLAN's, eentje voor de camera beelden binnen te halen en eentje om te connecteren met internet en gezien je openingspost vrees ik dat dit wat buiten je kennis gebied ligt, maar als je echt wilt proberen.. Zoals hier al reeds aangeven, je hebt gewoon router & switch nodig die om kan met VLAN's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wgsem
FreakNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:28:

Je moet gewoon een router hebben die VLANs snapt.. Daar zijn er al genoeg van.. Let wel, ook je switches moet dan VLANs snappen...

Access points hebben er verder weinig mee te maken, behalve dat jij 1 camera op de WiFi hebt zitten.. Dus dat betekent dan automatisch dat je dat nieuwe VLAN ook moet gaan broadcasten op een SSID...
Vanuit mijn onkunde dacht ik dat ik sowieso iets van een AP moest hebben voor die wifi camera want hoe kan ik die anders op mijn "IOT-vlan" krijgen?

Kun je zo iets van een type/merk noemen wat dit voor mij zou kunnen oplossen? Ik begrijp dat de Synology RC2600ac niks met VLAN kan dus die schrappen we dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja, ja kan natuurlijk heel simpel een VLAN aanmaken op je router, dan (op de router or op een andere switch) een switchpoort op dat VLAN zetten en aan die switchpoort een AP hangen.. Dan hangt dat AP in dat VLAN....

Maar dat is wel een echte houtje-touwtje oplossing, wat je dan veel beter kan doen is een AP pakken wat VLANS snapt en dan meerdere SSIDs in de lucht brengt (bijvoorbeeld SSID-1 = vlan1, SSID-2 = vlan2, etc).. En dan zet je de poort op de switch op trunk uiteraard...

Welke APs dit kunnen weet ik niet.. Cisco Aironets sowieso en Meraki APs ook.. Maar da;s zakelijk spul... Bij oude Airports kun je VLAN1003 gebruiken.. Als je daar een trunk heengooit dan zit het gasten-netwerk op 1003.. (http://www.potatofi.com/2...rt-extreme-use-vlans.html) .. Ook dat is overigens houtje-touwtje, want dat is het enige VLAN wat ondersteund wordt.. Wil je nog een 2e VLAN in de lucht brengen ben je ook al klaar...

In jouw geval zijn je keuzes:

1) Een kabel trekken naar die 4e cam
2) Een AP pakken die VLANs snapt (https://tweakers.net/acce...RZYo6SVbSSobGpialSbG1tLQA)
3) Een "dom" AP pakken en die specifiek inzetten voor die CAM..

Maar ik zou bij het begin beginnen en dat is je router.. Daar hoef je wellicht nog niet eens iets nieuws voor te kopen. Heb je iets liggen waar Tomato op kan?

https://wiki.freshtomato.org/doku.php/hardware_compatibility

Dat ondersteund gewoon VLANS... Dan kun je daarmee beginnen te spelen.. En dan zijn je switches aan de beurt... Netgear heeft relatief goedkope switches die gewoon VLANs snappen.. Het instellen qua VLANs is wel een drama (vind ik, vergeleken met Meraki of Cisco) maar ik gebruik ze zelf ook en in een thuissituatie stel je het eenmalig in en kom je er meestal lange tijd niet meer aan...

Overigens even basic:
Een trunk is een poort waar meerdere VLANs opzitten
Een AccessPort is een poort waar 1 vlan opzit..

Switches en routers verbind je onderling met trunks, en je devices zet je op accesspoorten (op het gewenste vlan).. En AccessPoints verbind je ofwel met een accessport (1 vlan, 1 ssid) of met een trunk (als het accesspoint dat ondersteund) (meerdere vlans, meerdere ssids)...

[ Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wgsem
FreakNL schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:14:
In jouw geval zijn je keuzes:

1) Een kabel trekken naar die 4e cam
2) Een AP pakken die VLANs snapt (https://tweakers.net/acce...RZYo6SVbSSobGpialSbG1tLQA)
3) Een "dom" AP pakken en die specifiek inzetten voor die CAM..

Maar ik zou bij het begin beginnen en dat is je router.. Daar hoef je wellicht nog niet eens iets nieuws voor te kopen. Heb je iets liggen waar Tomato op kan?
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie, dat stukje uitleg was van harte welkom.

Optie 1 valt af, camera is echt alleen draadloos. Niet heel logisch gezien de andere wel bekabeld zijn maar de plek waar ik zicht op wil hebben is van buitenaf lastig te pakken. Vanuit binnen wel, vandaar de (mogelijk ietwat ondoordachte) keuze.
Optie 2, de link, weer meteen Ubiquiti bovenaan de lijst. Vandaar mijn vraag over iets van een set van hun.
Optie 3 neem ik mee.

Helaas geen andere router in huis dan de Experia van KPN en die kan ook niet met vlan omgaan vandaar dat ik overwoog er een tweede router achter te hangen.

Dit is wel ingewikkeldere materie dan ik in het begin verwacht had. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvanzelst1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:56
Hoi hoi,

Hier in exact dezelfde situatie gezeten. Experiabox, cameras die ik gescheiden van mijn netwerk wil hebben (ook omdat als ze de camera van de muur schroeven en ze de kabel in een laptop stoppen ze overal intern bijkunnen), wel alleen maar cameras die bedraad aangesloten zitten.
Ik heb ook te weinig verstand van netwerken, vlan's etc. Dus uiteindelijk een losse router met PoE gekocht en deze aangesloten op de camera's en de NAS, verder helemaal geen verbinding met mijn interne netwerk.
Ik kijk toch alleen maar naar de beelden zodra er iets is gebeurd en op dat moment plug ik mijn laptop wel even in de router van het camera netwerk.
Ik weet dat het allemaal veel mooier en netter kan, maar deze oplossing werkt voor mij.
Mogelijk dat je hier iets mee kan, want bij mij is het nadeel dat ik niet even makkelijk in mijn cameras kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je niet wil dat je camera het internet op kan kan je dit natuurlijk heel simpel bereiken door handmatige IP config en geen of foutief gateway adres te gebruiken. Daar heb je verder geen VLAN's voor nodig. Goedkoper simpeler en veel makkelijker te gebruiken. Het enige is dat als ze je kabel buiten inpluggen kunnen ze je netwerk op. Maar de kans het risico daarvan is niet zo groot (wel natuurlijk een WW op je NAS) als ze zover gaan komen ze ook gewoon binnen je NAS ophalen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 08:06
Beveiligingscamera's op wifi, hang dan gewoon niks op...

Op de volgende pagina zie je een opsomming van devices die je voor een paar euro onzichtbaar maken:

https://nl.aliexpress.com/cheap/cheap-deauther-wifi.html

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wgsem
Na het lezen van alle reacties ben ik mij gaan afvragen of ik het mezelf niet onnodig ingewikkeld maak met die ene draadloze camera. Ik heb dus besloten om die om te ruilen voor een vierde poe camera.

Volgens mij heb ik dan alleen een managed PoE switch nodig om alles op een eigen netwerk te laten draaien, toch? Feedback is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee want een poe switch mag dan wellicht VLANS snappen maar je router moet dat ook snappen.

Dus je hebt ook nog een router nodig die VLANS snapt...

Je wilt namelijk wel;
DHCP op dat VLAN hebben (alhoewel niet strikt noodzakelijk l)
Vanaf VLAN X naar VLAN Y kunnen (bijv in X staat je NAS en in Y je cams

Dat regelt een router voor je...

Je kunt wel makkelijker uit met APs nu, die zet je gewoon in X...

Overigens kun je op VA een router scoren die VLANs snapte voor iets van 50 euro, moet je wel met Tomato of DD-WRT aan de slag. Ik ben zelf een Tomato adept, maar DD-WRT lijkt me ook prima.

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 14-09-2020 21:18 ]

Pagina: 1