Pirelly schreef op zondag 13 september 2020 @ 07:15:
Persoonlijk zorg ik er altijd voor dat mijn moederbord bios up to date is. Ik installeer altijd de nieuwste, aangezien dit stabiliteitsproblemen en compatibiliteitsproblemen kan oplossen. In principe is dit niet gevaarlijk, maar er is altijd een klein risico dat de bios update fout gaat (door bijvoorbeeld stroom uitval).
De meeste nieuwere moederborden hebben de mogelijkheid dan terug te gaan naar een bios dat wel werkte. Ook jouw moederbord heeft dit (gigabyte dual bios) en ze hebben software om je bios vanuit windows te updaten (al geef ik zelf ook de voorkeur om dit direct vanuit het bios te doen).
Ik zou dat toch als eerste proberen.
Is je geheugen wel compatibel met je moederbord? Officieel staat het niet op gigabytes memory support list (
https://www.gigabyte.com/...ev-1x/support#support-doc)
Wel de 3200C16, maar niet jouw 3000C15.
Je zou het eerst eens met 2x4GB kunnen proberen.
Heb je het voltage op 1.35 staan, als je 3000 probeert met de juiste timings?
Ja ik kwam er ook achter dat het niet op de QVL staat van mijn moederbord.
Dus ik zou 2x4GB kunnen proberen met voltage op 1.35 en 3000? Nog een vraag dan. op de site van AMD staat dat de 1600x tot 2666Mhz support. Is 3000Mhz wel mogelijk. toen ik op Reddit keek naar mensen die hetzelfde CPU en MOBO hebben zag ik inderdaad mensen die 3000Mhz stabiel hadden met een 1600(x). Ik vraag het dan even voor de zekerheid is dit wel mogelijk voor mijn setup?
nelizmastr schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:15:
[...]
Dit geheugen reageert heel slecht op de settings van de calculator. Heb hetzelfde type gehad, maar dan 2x8GB. Die pakte met een overvolt nog wel 3000CL15, maar geen tweaks, dat was meteen geen POST. Het grootste probleem is inderdaad de 4 sticks en een 1e generatie chip. Dat gaat nooit 3000 worden, hooguit 2666 met een overvolt naar 1.38v en wat hoger SOC voltage.
Ja ik las dat dit geheugen niet zo goed werkt met die instellingen. ik zou al blij zijn met 2666 sinds dat officieel de hoogste Mhz die mn CPU kan supporten.
Bedankt iedereen voor jullie reacties, wat ik hier uit heb kunnen halen is dat dit mijn opties zijn als ik het goed begrijp:
Houden zoals ik het nu heb 2400Mhz 4 sticks geen XMP. en de rest op auto.
2666Mhz met voltage op 1.38 en een iets hoger SOC voltage proberen met alle 4 de sticks (alhoewel ik niet denk dat dit stabiel gaat zijn.)
3000Mhz met voltage op 1.35 (moet ik ook de SOC hoger doen dan?) met 2 sticks
wat zou dan beter zijn 2 sticks op 3000 of misschien 2933? of 4 sticks op 2666/2400? op wat voor timings zou ik ze moeten zetten? Ik doe pas net wat kennis op over timings dus ben daar niet zo goed bekend mee.
PS. Ik wou er nog even bij zeggen dat, het raarste is dat ik het gewoon op 2666 kan zetten zonder problemen de hele dag, maar dat wanneer ik mijn PC uit doe in de nacht en de volgende morgen opstart. Start hij wel op maar programma's beginnen continu te crashen. Ik heb gister nacht mijn PC aan laten staan. Het is nu 12 uur in de middag, en ik merk geen problemen met crashende discord of slechte performance in games.
Ik ga nu na een restart kijken of het nogsteeds stabiel is en laat het jullie weten. Nog een keer bedankt voor jullie reacties.
EDIT: dus de problemen die ik meestal had nadat mijn PC uit stond voor een lange tijd; zie ik op dit moment niet. Ik heb een restart gedaan en het is gewoon stabiel. Niks crashed. Wat ik mij dan afvraag komen de stabiliteit problemen tevoorschijn nadat mijn PC voor een lange tijd uit is?? is dat mogelijk?
EDIT 2: na veel programma's te gebruiken stond mn RAM op 60-80% use. en kreeg ik een blue screen na 5 min.

en begonnen programma's weer te crashen
dus ik denk dat de enige 2 stabiele opties 2400 met 4 sticks zijn of 2 sticks op een hogere frequentie. Wat denken jullie?
snel vraagje: Als ik upgrade naar een nieuwe CPU bv een 3000 series CPU of misschien de nieuwe zen 3 CPU's binnenkort. en natuurlijk een nieuw moederbord (
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE) kan ik dan deze zelfde RAM gebruiken (4x4GB) of adviseren jullie om toch een nieuwe set te halen van misschien 2x8 3200Mhz (misschien beter om eentje te halen die op de supported lijst staat van het moederbord)?
[
Voor 12% gewijzigd door
uchihamadara op 13-09-2020 13:09
]