Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik wil mijn PC misschien upgraden maar heb wat vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Walles6464
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen in 2K 120fps op mijn monitor en 4K 60fps op mijn TV

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder de duizend Euro maar ik ben ook wel nieuwschierig naar de beste opties

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Hier is mijn huidige rig, ik heb hier zelf niet super veel verstand van.

- AMD Ryzen 5 2600X WRAITH 4250 AM4 BOX 70

- AMD50 Gamebundle

- Asus ROG STRIX B450-F GAMING B450 

- Asus6GB D6 RTX 2060 DUAL OC 

- SSD 250GB 510/560 MX500 SA3 CRU 

- WD 1TB WD10EZEX Blue SA3 

- Aerocool Cruisestar Advance bk ATX 

- Corsair VS550 (2018) 550W ATX23 

- D416GB 3200-16 Vengeance LPX K2 COR 

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is dus de grote vraag waar ik hiervoor ben. Met de nieuwe GPU's die NVIDIA gaat uitbrengen, ben ik gewoon nieuwschierig naar wat ik nodig zou hebben voor een goeie upgrade. Ik zelf hoop dat ik het met een nieuwe CPU en GPU kan redden maar zoals ik zei heb ik er niet superveel verstand van

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Misschien een i9 processor of sorts en een RTX model, 2080 of die nieuwe 3000 series

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee geen eisen

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten wat voor upgrades ik nodig heb om de wensen die ik in de eerste vraag heb beantwoord te behalen. Red ik het met alleen het vervangen van de GPU/CPU? Moet er meer aangeschraft worden? Red ik wat ik wil met een budget van 1000 Euro? Zo nee, wat zou ik dan kwijt zijn? Optioneel zou een alternatief waarmee ik zo dicht mogelijk kom bij de wensen die ik heb ook fijn zijn, mocht het met 1000 Euro niet lukken

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
Begin met de RTX 3080 en kijk hoe ver je dan komt. De Ryzen 5 2600X is niks mis mee, en kan waarschijnlijk al heel goed meekomen, zonde om gelijk ook een nieuwe processor (en eventueel nieuw moederbord en geheugen) te gaan kopen.

The devil is in the details.

• Walles6464
Hahn schreef op zondag 13 september 2020 @ 01:20:
Begin met de RTX 3080 en kijk hoe ver je dan komt. De Ryzen 5 2600X is niks mis mee, en kan waarschijnlijk al heel goed meekomen, zonde om gelijk ook een nieuwe processor (en eventueel nieuw moederbord en geheugen) te gaan kopen.
Ja de vraag was meer of dat uberhaubt kan. Het is dus gewoon mogelijk om een 3080 te halen zonder andere aankopen? Had namelijk ook gehoord dat de 3000 series een nieuw type moederbord nodig hadden ofzo maar dat is niet zo dus?

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:57

Zenix

BOE!

Inderdaad op 4K is de 2060 sowieso geen bottleneck. Ik zou gewoon die 3080 kopen en kijken hoe het gaat. Daarna zou je een upgrade kunnen overwegen naar de Zen 3 (4600, 4700) die aan het einde van het jaar komt. AMD heeft aangegeven dat de B450 chipset die gaat ondersteunen, moet je wel nieuwe BIOS flashen als het zover is.

@Walles6464 Geen nieuw moederbord nodig. Gewoon huidige GPU vervangen en gaan!

[ Voor 32% gewijzigd door Zenix op 13-09-2020 01:28 ]

• Walles6464
Zenix schreef op zondag 13 september 2020 @ 01:26:
Inderdaad op 4K is de 2060 sowieso geen bottleneck. Ik zou gewoon die 3080 kopen en kijken hoe het gaat. Daarna zou je een upgrade kunnen overwegen naar de Zen 3 (4600, 4700) die aan het einde van het jaar komt. AMD heeft aangegeven dat de B450 chipset die gaat ondersteunen, moet je wel nieuwe BIOS flashen als het zover is.

@Walles6464 Geen nieuw moederbord nodig. Gewoon huidige GPU vervangen en gaan!
Dat is fijn om te horen! Scheelt al een hoop centen! Denk dat ik dat dan gewoon ga proberen maar eerst maar eens even afwachten hoe alles loopt want als de 2080 ti nou nog super veel in prijs daalt is dat natuurlijk ook altijd een optie. Ding is nu gewoon al 500 euro gedaald dus wie weet haha.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
Walles6464 schreef op zondag 13 september 2020 @ 01:34:
[...]

Dat is fijn om te horen! Scheelt al een hoop centen! Denk dat ik dat dan gewoon ga proberen maar eerst maar eens even afwachten hoe alles loopt want als de 2080 ti nou nog super veel in prijs daalt is dat natuurlijk ook altijd een optie. Ding is nu gewoon al 500 euro gedaald dus wie weet haha.
Volgens Nvidia zal de RTX 3070 sneller zijn dan de 2080 Ti, dus tenzij je een 2080 Ti (ruim) onder de €500 kunt krijgen, is dat niet echt een interessante optie.

The devil is in the details.

• Walles6464
Hahn schreef op zondag 13 september 2020 @ 01:37:
[...]

Volgens Nvidia zal de RTX 3070 sneller zijn dan de 2080 Ti, dus tenzij je een 2080 Ti (ruim) onder de €500 kunt krijgen, is dat niet echt een interessante optie.
Ik lees het nu underdaad, shit man. Deze kaarten zijn echt bizar. Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn zelfs. Ik denk dat ik gewoon de 3080 ga halen, dan maar beetje extra inleggen. Wie weet kan ik m'n hyidige kaart nog voor 100/200 verkopen, leg ik dat er bij in.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:38
Walles6464 schreef op zondag 13 september 2020 @ 02:17:
[...]

Ik lees het nu underdaad, shit man. Deze kaarten zijn echt bizar. Klinkt een beetje te mooi om waar te zijn zelfs. Ik denk dat ik gewoon de 3080 ga halen, dan maar beetje extra inleggen. Wie weet kan ik m'n hyidige kaart nog voor 100/200 verkopen, leg ik dat er bij in.
Haal ook een nieuwe voeding want je VS550 gaat een 3080 niet trekken. Neem een high-end 650w als de be quiet Straight Power 11, Fractal Design ION+ of Enermax Revolution D.F.

• Walles6464
Uszka schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:13:
[...]

Haal ook een nieuwe voeding want je VS550 gaat een 3080 niet trekken. Neem een high-end 650w als de be quiet Straight Power 11, Fractal Design ION+ of Enermax Revolution D.F.
Oeiii dan komt er wel al meteen weer 165 Euro bij. Is dit echt een must? Sloop ik mijn PC als ik dat niet doe?

• Walles6464
Uszka schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:13:
[...]

Ik heb me even ingelezen en ze zeggen dat het aanbevolen is om een 750W voeding te nemen. Hier zijn 2 die ik heb gevonden:

EVGA SuperNOVA P2 750

Cooler Master MasterWatt 750

Dat zijn 2 voedingen die werden aambevolen op deze website:

https://www.windowscentral.com/best-psu-nvidia-rtx-3080?amp

Het liefste haal ik gewoon die Cooler Master want die is lekker goedkoop maar zou dat goedkomen? Wat kunnen de nadelen zijn? Ik las dat je dan meer met kabels in je PC zit die je niet gebruikt maar heeft dat meer effect dan dat het onpraktisch is? Gaan er bijvoorbeeld sneller dingen stuk?

Ik hoorde ook iets van een maatje dat je 2 PCI slots nodig hebt voor de 3080 maar mij zegt dat dus echt helemaal niks. Klopt het dat dat zo is? Zo ja, heb ik dat? Als ik dat niet heb, wat zou ik dan nog moeten halen?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 08:15
Een goede kwaliteit 650 Watt voeding zal al meer dan voldoende zijn voor je huidige systeem incl 3080. Gezien de huidige prijs is een be quiet! Straight Power 11 650W een goede keuze.
Om alles netjes weg te kunnen werken kun je sowieso het beste een volledig modulaire voeding kopen, zodat je alleen de kabels hoeft aan te sluiten die je echt nodig hebt.
In je huidige case en met huidige moederbord moet je een 3080 prima kwijt kunnen. Die Inter Tech case zou ik hoe dan ook niet nemen, aangezien een 3080 flink wat stroom verbruikt en dus flink wat hitte zal genereren kan hij een goede airflow wel gebruiken, wat die Inter Tech case niet lijkt te hebben. Zelf zou ik dan vooral kijken maar een case met flink wat mesh aan de voorkant.

• Walles6464
Wekko306 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:20:
Een goede kwaliteit 650 Watt voeding zal al meer dan voldoende zijn voor je huidige systeem incl 3080. Gezien de huidige prijs is een be quiet! Straight Power 11 650W een goede keuze.
Om alles netjes weg te kunnen werken kun je sowieso het beste een volledig modulaire voeding kopen, zodat je alleen de kabels hoeft aan te sluiten die je echt nodig hebt.
In je huidige case en met huidige moederbord moet je een 3080 prima kwijt kunnen. Die Inter Tech case zou ik hoe dan ook niet nemen, aangezien een 3080 flink wat stroom verbruikt en dus flink wat hitte zal genereren kan hij een goede airflow wel gebruiken, wat die Inter Tech case niet lijkt te hebben. Zelf zou ik dan vooral kijken maar een case met flink wat mesh aan de voorkant.
Ahh oke dus het maakt verder niet uit dat ik een vrij simpele CPU heb? En ja die case is gewoon meer iets dat het oog wilt. Het is een OK case maar ik wil een wat grotere met meer zichtbaarheid in de kast en RGB verlichting dus vandaar dat ik daar ook naar zit te kijken. Ik zal onthouden wat je zei, misschien dat ik er nog even een paar doorstuur hier en ook bedankt voor de second opinion voor die voeding. Vervanging van degene die ik nu heb is dus wel gewoon een must dus daar zal ik rekening mee houden. Ik zat ook te overwegen om een i9 9900K te halen maar als dat nou niks veranderd aan hoe goed ik kan gamen dan ga ik het niet doen. Weet je toevallig wat de voordelen zijn van een betere CPU?

• Uszka
Walles6464 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 05:20:
[...]

Oeiii dan komt er wel al meteen weer 165 Euro bij. Is dit echt een must? Sloop ik mijn PC als ik dat niet doe?
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
pricewatch: Fractal Design ION+ 660W Platinum
en
pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt
kosten geen €165 hoor!

En ja, het is een must. Je huidige voeding gaat een 3080 niet trekken.
Walles6464 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 06:31:
[...]

Ik heb me even ingelezen en ze zeggen dat het aanbevolen is om een 750W voeding te nemen. Hier zijn 2 die ik heb gevonden:

EVGA SuperNOVA P2 750

Cooler Master MasterWatt 750

Dat zijn 2 voedingen die werden aambevolen op deze website:

https://www.windowscentral.com/best-psu-nvidia-rtx-3080?amp

Het liefste haal ik gewoon die Cooler Master want die is lekker goedkoop maar zou dat goedkomen? Wat kunnen de nadelen zijn? Ik las dat je dan meer met kabels in je PC zit die je niet gebruikt maar heeft dat meer effect dan dat het onpraktisch is? Gaan er bijvoorbeeld sneller dingen stuk?

Ik hoorde ook iets van een maatje dat je 2 PCI slots nodig hebt voor de 3080 maar mij zegt dat dus echt helemaal niks. Klopt het dat dat zo is? Zo ja, heb ik dat? Als ik dat niet heb, wat zou ik dan nog moeten halen?
De Cooler Master is veruit de slechtste en door het interne design, double forward aan de primaire kant, ook niet geschikt voor een high-end videokaart. Wil je high-end onderdelen dan moet je niet gaan besparen op de voedingen. De andere voedingen uit die link zijn overigens ook niet bijster interessant. Wat ik hierboven voorstel is dat wel.

• Walles6464
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:29:
[...]

en
kosten geen €165 hoor!

[...]

De Cooler Master is veruit de slechtste en door het interne design, double forward aan de primaire kant, ook niet geschikt voor een high-end videokaart. Wil je high-end onderdelen dan moet je niet gaan besparen op de voedingen. De andere voedingen uit die link zijn overigens ook niet bijster interessant. Wat ik hierboven voorstel is dat wel.
Oke, hartstikke bedankt! Dan ga ik daar even naar kijken!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-11 08:15
Walles6464 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:25:
[...]

Ahh oke dus het maakt verder niet uit dat ik een vrij simpele CPU heb? En ja die case is gewoon meer iets dat het oog wilt. Het is een OK case maar ik wil een wat grotere met meer zichtbaarheid in de kast en RGB verlichting dus vandaar dat ik daar ook naar zit te kijken. Ik zal onthouden wat je zei, misschien dat ik er nog even een paar doorstuur hier en ook bedankt voor de second opinion voor die voeding. Vervanging van degene die ik nu heb is dus wel gewoon een must dus daar zal ik rekening mee houden. Ik zat ook te overwegen om een i9 9900K te halen maar als dat nou niks veranderd aan hoe goed ik kan gamen dan ga ik het niet doen. Weet je toevallig wat de voordelen zijn van een betere CPU?
Een 9900K (of überhaupt Intel in de huidige markt) is niet zo interessant. Een nieuwe CPU koop je als je huidige niet meer afdoende is en je door je huidige CPU in games wordt beperkt in je framerate en je framerate lager is dan de refresh rate van je monitor. Als je overigens echt overweegt je CPU te vervangen (zeker als je naar Intel wilt en je dus ook je moederbord moet vervangen) zou ik serieus gaan overwegen om je huidige systeem compleet te verkopen en een geheel nieuw systeem samen te stellen. Immers is het vervangen van je GPU, voeding CPU en moederbord al het grootste deel van een heel nieuw systeem. Maar als je zegt dat het zo goedkoop mogelijk moet lijkt me dat nu niet de meest logische keuze.

• Walles6464
Uszka schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:29:
[...]

en
kosten geen €165 hoor!

[...]

Welke van de 3 voedingen die je stuurde zou je het meest aanraden? De Be Quiet?

• Walles6464
Wekko306 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:36:
[...]

Een 9900K (of überhaupt Intel in de huidige markt) is niet zo interessant. Een nieuwe CPU koop je als je huidige niet meer afdoende is en je door je huidige CPU in games wordt beperkt in je framerate en je framerate lager is dan de refresh rate van je monitor. Als je overigens echt overweegt je CPU te vervangen (zeker als je naar Intel wilt en je dus ook je moederbord moet vervangen) zou ik serieus gaan overwegen om je huidige systeem compleet te verkopen en een geheel nieuw systeem samen te stellen. Immers is het vervangen van je GPU, voeding CPU en moederbord al het grootste deel van een heel nieuw systeem. Maar als je zegt dat het zo goedkoop mogelijk moet lijkt me dat nu niet de meest logische keuze.
Ja het is meer een beetje kijken wat mogelijk is maar als ik het allemaal prima kan redden met mijn huidige CPU dan laat ik het voor wat het is en haal ik alleen een nieuwe voeding en de 3080.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:11
Die 2600x gaat natuurlijk bij veel games moeite hebben om 120fps te halen.
Op zich geen ramp lijkt me maar hou er alvast rekening mee.
De 9900k is sowieso verouderd, 10700k is goedkoper en sneller, maar wellicht dat 10600k al afdoende is.
Advies is echter eerst even proberen en wachten op Ryzen 4000.

• Walles6464
mitsumark schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:10:
Die 2600x gaat natuurlijk bij veel games moeite hebben om 120fps te halen.
Op zich geen ramp lijkt me maar hou er alvast rekening mee.
De 9900k is sowieso verouderd, 10700k is goedkoper en sneller, maar wellicht dat 10600k al afdoende is.
Advies is echter eerst even proberen en wachten op Ryzen 4000.
Ja oke, maar 4K gamen op 60 fps op mijn TV lukt wel? En als ik op mijn monitor nou gewoon op 1080p speel? Zou ik dan wel die 120 fps halen? Grote vraag is gewoon of het het waard is om zoveel geld uit te geven aan een GPU als ik geen betere CPU haal.

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:21

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Walles6464 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:39:
[...]
Grote vraag is gewoon of het het waard is om zoveel geld uit te geven aan een GPU als ik geen betere CPU haal.
Maar dan nog. De 3080 en de voeding kan dan toch mee naar een eventuele nieuwe build?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Walles6464
Dwarlorf schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:45:
[...]

Maar dan nog. De 3080 en de voeding kan dan toch mee naar een eventuele nieuwe build?
Ja zeker waar. Ik ga ze denk ik ook gewoon halen en dan kijken hoe goed mijn huidige CPU het trekt en mocht het dan echt sub par zijn dan kan ik later nog altijd een nieuwe CPU halen. Net wat mensen zeggen, gewoon wachten op de Zen 3 en tot die tijd zal ik ongetwijfeld een wereld van verschil zien met deze upgrade!

• mitsumark
Walles6464 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:39:
[...]

Ja oke, maar 4K gamen op 60 fps op mijn TV lukt wel? En als ik op mijn monitor nou gewoon op 1080p speel? Zou ik dan wel die 120 fps halen? Grote vraag is gewoon of het het waard is om zoveel geld uit te geven aan een GPU als ik geen betere CPU haal.
Voor 4k60 is de processor niet de bottleneck maar de videokaart, dat zal dus prima gaan met de 2600X.
Voor 1080p120 zal eerder de processor de bottleneck zijn, maar dat zal per game verschillen en sowieso wel meevallen (misschien een keer 90-100 fps, maar zal geen 60 worden voorlopig).

• Uszka
Walles6464 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:38:
[...]

Welke van de 3 voedingen die je stuurde zou je het meest aanraden? De Be Quiet?
Ja, dat is de beste van de 3.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:02
Een vraag en een opmerking voor @Walles6464:

Vraag: wat voor fps haal je met je huidige setup in de scenario's die je schetst? Ik heb namelijk zelf een systeem dat niet zo heel veel sneller is dan dat van jou (Ryzen 3600 met RTX 2060 Super) en ik haal op 1440p tot nu toe in alle spellen die ik heb geprobeerd (toegegeven, dat zijn er niet zo veel) makkelijk meer dan 100 fps op max settings. Dat is dus een hogere resolutie dan 2k. Met 4k heb ik geen ervaringen. Dus is de upgrade wel nodig voor de wensen die je hebt?

(update na het kort doorklikken van de RTX 3080 review van vandaag: de spellen die ik op m'n systeem tot nu toe gespeeld heb, bijv. Doom Eternal, zijn niet de meest veeleisende voor de GPU zo te zien)

Opmerking: Je hebt het een aantal keer over een nieuwe CPU halen en noemt een intel. Je weet dat je dan sowieso ook een nieuw moederbord moet hebben? Voor de huidige generatie AMD CPU's kan je nog wel je bestaande moederbord gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Lapa op 16-09-2020 15:34 ]

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Welke games en welke fps haal je nu? (Is 120fps niet extreem overrated?)

[ Voor 33% gewijzigd door Manke op 16-09-2020 14:24 ]

• Walles6464
mitsumark schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:09:
[...]

Voor 4k60 is de processor niet de bottleneck maar de videokaart, dat zal dus prima gaan met de 2600X.
Voor 1080p120 zal eerder de processor de bottleneck zijn, maar dat zal per game verschillen en sowieso wel meevallen (misschien een keer 90-100 fps, maar zal geen 60 worden voorlopig).
Oh? Wat ik heb vernomen uit de benchmarks is dat de 3080 zo'n beetje alles wel op 4k60 kan runnen met ray tracing en al 🤔

• Walles6464
Lapa schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:19:
Een vraag en een opmerking voor @Walles6464:

Vraag: wat voor fps haal je met je huidige setup in de scenario's die je schetst? Ik heb namelijk zelf een systeem dat niet zo heel veel sneller is dan dat van jou (Ryzen 3600 met RTX 2060 Super) en ik haal op 1440p tot nu toe in alle spellen die ik heb geprobeerd (toegegeven, dat zijn er niet zo veel) makkelijk meer dan 100 fps op max settings. Dat is dus een hogere resolutie dan 2k. Met 4k heb ik geen ervaringen. Dus is de upgrade wel nodig voor de wensen die je hebt?

(update na het kort doorklikken van de RTX 3080 review van vandaag: de spellen die ik op m'n systeem tot nu toe gespeeld heb, bijv. Doom Eternal, zijn niet de meest veeleisende voor de GPU zo te zien)

Opmerking: Je hebt het een aantal keer over een nieuwe CPU halen en noemt een intel. Je weet dat je dan sowieso ook een nieuw moederbord moet hebben? Voor de huidige generatie AMD CPU's kan je nog wel je bestaande moederbord gebruiken.
Meeste spellen die ik op 4k probeer komen rond de 30 fps terecht en op 1440p misschien net aan 60.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
dat je 4k 60 fps kan spelen met een 3080 is aannemelijk :)
maar daar gaat je processor ook niet al te veel moeite mee hebben.

• Walles6464
Manke schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:22:
Welke games en welke fps haal je nu? (Is 120fps niet extreem overrated?)
Wat ik momenteel het meest speel is warzone en ik kan niet eens alles op de allerhoogste settings zetten zonder rond de 60 fps of minder te spelen op mijn monitor en dan speel ik zelfs in 1080p. 1440p hoef ik niet eens te proberen.

• mitsumark
Walles6464 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:59:
[...]
Oh? Wat ik heb vernomen uit de benchmarks is dat de 3080 zo'n beetje alles wel op 4k60 kan runnen met ray tracing en al 🤔
Klopt, maar alsnog zal de 3080 op 100% draaien en de 2600X niet, ondanks dat je 60fps of meer haalt is de videokaart nog steeds de bottleneck.
Of technisch gezien is dan misschien je scherm de bottleneck ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 17-09-2020 13:07 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 17:51
Walles6464 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:00:
[...]

Meeste spellen die ik op 4k probeer komen rond de 30 fps terecht en op 1440p misschien net aan 60.
Ik zou dan eens beginnen met MSI Afterbruner te gebruiken om vast te stellen of je nu gpu of cpu bottleneck hebt (op 1440p).

Betreft de invloed van je cpu op 1440p met het niveau van een 2080 Ti weten we dat al:

Afbeeldingslocatie: https://www.gamersnexus.net/images/media/2019/CPUs/r5-3600/games/total-war-2-campaign-1440p.png
Je laat in die game met een 2080 Ti circa 30% liggen wanneer je de cpu niet upgrade.

Voor 2k / 120 fps gaming zit het er dus dik in dat je cpu je bottleneck wordt. Dat is vervelend want in mijn ervaring krijg je bij een cpu bottleneck last van frame drops en die zijn veel vervelender dan een lagere maar stabielere fps, zeker in shooters.

Voor 4k gaming wordt het weer een ander verhaal. Let er wel op dat je bij een shooter beter gaat spelen bij lagere latencies. Dat is ook de reden dat je met 300 fps op een 60 Hz scherm alsnog beter kunt presteren. Veel tv's hebben een erg hoge input lag, zeker buiten de 'gaming' modus om. Weet natuurlijk niet wat voor TV je hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 17-09-2020 15:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1