Mijn huidige systeem heb ik nu al meer dan 10 jaar, maar een paar harde schijven beginnen toch wel wat moeilijk te doen. Eentje geeft nu een AHCI port error bij het opstarten van mijn PC, al staat die in raid. CrystalDiskInfo geeft het volgende aan bij mijn harde schijven.
Mijn harde schijven:
Intel SSD 80gb - Status GOOD
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - In Raid - Status BAD
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - In Raid - Status CAUTION
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - Status GOOD
WDC WD30EFRX-68EUZN0 3TB - Status CAUTION
Optie 1 - Harde schijf vervangen
Wat ik in ieder geval nodig heb is een 1TB harde schijf om de slechtste te vervangen. Dan behoudt ik componenten zoals ze nu zijn. Of ik koop een 3TB harde schijf en zet die in raid met diegene die ik al heb. Wat is handiger? 1TB schijven zijn toch wat klein tegenwoordig en het zijn best veel HDs intussen.
Mogelijke opties:
Seagate Barracuda, 1TB
WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB
WD Red (64MB cache), 3TB
Optie 2 - Nieuw systeem
Een 1TB SSD zou ook een goede toevoeging zijn omdat die 80gb SSD altijd al een beetje te klein is geweest. Maargoed, als je eenmaal verder kijkt naar het vervangen/upgraden dan zie ik dat mijn moederbord geen SATA600 ondersteund maar SATA 300. En dan kom ik bij de vraag of het tijd wordt om de rest ook te vervangen.
Mijn huidige systeem:
MSI P55-GD65
Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156 Socket
Corsair Professional Series HX750W
OCZ Platinum Dual Channel Kit - totaal 8gb
videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2*
Antec Nine Hundred Two - Midtowermodel
*Mijn videokaart is vergeleken met de rest wat matig. Toen ik mijn systeem kocht was de kaart die ik wilde, de 5870 uitverkocht, en toen heb ik een midrange kaartje gekocht met het idee om later nog 1 bij te plaatsen. Dat heb ik nooit meer gedaan en heb je tien jaar lang gedaan met een midrange kaartje.
Ik heb even gekeken bij de andere desktopadviezen en wat uiteindelijk hier aangeraden wordt dat ziet er wel aardig uit zo op het eerste gezicht: Upgrade Desktop ZZP-er / hobbyist (alleskunner)
AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
MSI B550-A PRO
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Daarbij nog een SSD waarbij ik de volgende drie wel bij de andere desktopadviezen tegenkom. Ik lees ook dat de snelheid van de pci varianten niet veel nut hebben maar de Kingston is het goedkoopste dus zal ik die dan nemen?
Kingston A2000 1TB (pci)
Samsung 970 EVO 1TB (pci)
Samsung 860 EVO 1TB
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2
Alle harde schijven
Computerkast, al zou ik ook wel graag een andere willen zonder lampjes.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game al heel lang bijna niet meer op mn PC. Daarom vind ik het ook niet erg om mijn huidige videokaart nog een tijdje te blijven gebruiken. Wel gebruik ik Photoshop/Illustrator maar ik verwacht dat ik met deze upgrade in ieder geval hetzelfde kan als wat ik met mijn huidige pc kan doen.
Wat verwacht je van ons?
Wat is het beste om te doen met mijn harde schijf situatie?
Is het nieuwe systeem een solide systeem om weer jaren mee vooruit te kunnen?
PS: Hoe kan ik product lijsten formatten?
Mijn harde schijven:
Intel SSD 80gb - Status GOOD
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - In Raid - Status BAD
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - In Raid - Status CAUTION
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - Status GOOD
WDC WD30EFRX-68EUZN0 3TB - Status CAUTION
Optie 1 - Harde schijf vervangen
Wat ik in ieder geval nodig heb is een 1TB harde schijf om de slechtste te vervangen. Dan behoudt ik componenten zoals ze nu zijn. Of ik koop een 3TB harde schijf en zet die in raid met diegene die ik al heb. Wat is handiger? 1TB schijven zijn toch wat klein tegenwoordig en het zijn best veel HDs intussen.
Mogelijke opties:
Seagate Barracuda, 1TB
WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB
WD Red (64MB cache), 3TB
Optie 2 - Nieuw systeem
Een 1TB SSD zou ook een goede toevoeging zijn omdat die 80gb SSD altijd al een beetje te klein is geweest. Maargoed, als je eenmaal verder kijkt naar het vervangen/upgraden dan zie ik dat mijn moederbord geen SATA600 ondersteund maar SATA 300. En dan kom ik bij de vraag of het tijd wordt om de rest ook te vervangen.
Mijn huidige systeem:
MSI P55-GD65
Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156 Socket
OCZ Platinum Dual Channel Kit - totaal 8gb
videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2*
Antec Nine Hundred Two - Midtowermodel
*Mijn videokaart is vergeleken met de rest wat matig. Toen ik mijn systeem kocht was de kaart die ik wilde, de 5870 uitverkocht, en toen heb ik een midrange kaartje gekocht met het idee om later nog 1 bij te plaatsen. Dat heb ik nooit meer gedaan en heb je tien jaar lang gedaan met een midrange kaartje.
Ik heb even gekeken bij de andere desktopadviezen en wat uiteindelijk hier aangeraden wordt dat ziet er wel aardig uit zo op het eerste gezicht: Upgrade Desktop ZZP-er / hobbyist (alleskunner)
AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
MSI B550-A PRO
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK
Daarbij nog een SSD waarbij ik de volgende drie wel bij de andere desktopadviezen tegenkom. Ik lees ook dat de snelheid van de pci varianten niet veel nut hebben maar de Kingston is het goedkoopste dus zal ik die dan nemen?
Kingston A2000 1TB (pci)
Samsung 970 EVO 1TB (pci)
Samsung 860 EVO 1TB
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2
Alle harde schijven
Computerkast, al zou ik ook wel graag een andere willen zonder lampjes.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game al heel lang bijna niet meer op mn PC. Daarom vind ik het ook niet erg om mijn huidige videokaart nog een tijdje te blijven gebruiken. Wel gebruik ik Photoshop/Illustrator maar ik verwacht dat ik met deze upgrade in ieder geval hetzelfde kan als wat ik met mijn huidige pc kan doen.
Wat verwacht je van ons?
Wat is het beste om te doen met mijn harde schijf situatie?
Is het nieuwe systeem een solide systeem om weer jaren mee vooruit te kunnen?
PS: Hoe kan ik product lijsten formatten?
[ Voor 0% gewijzigd door Maldar op 12-09-2020 23:39 . Reden: Product lijsten format? ]