Harde schijf issues, pc toe aan vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maldar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2020
Mijn huidige systeem heb ik nu al meer dan 10 jaar, maar een paar harde schijven beginnen toch wel wat moeilijk te doen. Eentje geeft nu een AHCI port error bij het opstarten van mijn PC, al staat die in raid. CrystalDiskInfo geeft het volgende aan bij mijn harde schijven.

Mijn harde schijven:
Intel SSD 80gb - Status GOOD
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - In Raid - Status BAD
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - In Raid - Status CAUTION
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ 1TB - Status GOOD
WDC WD30EFRX-68EUZN0 3TB - Status CAUTION

Optie 1 - Harde schijf vervangen
Wat ik in ieder geval nodig heb is een 1TB harde schijf om de slechtste te vervangen. Dan behoudt ik componenten zoals ze nu zijn. Of ik koop een 3TB harde schijf en zet die in raid met diegene die ik al heb. Wat is handiger? 1TB schijven zijn toch wat klein tegenwoordig en het zijn best veel HDs intussen.

Mogelijke opties:
Seagate Barracuda, 1TB
WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB
WD Red (64MB cache), 3TB

Optie 2 - Nieuw systeem
Een 1TB SSD zou ook een goede toevoeging zijn omdat die 80gb SSD altijd al een beetje te klein is geweest. Maargoed, als je eenmaal verder kijkt naar het vervangen/upgraden dan zie ik dat mijn moederbord geen SATA600 ondersteund maar SATA 300. En dan kom ik bij de vraag of het tijd wordt om de rest ook te vervangen.

Mijn huidige systeem:
MSI P55-GD65
Intel Core i7 i7-860 / 2.8 GHz - LGA1156 Socket
Corsair Professional Series HX750W
OCZ Platinum Dual Channel Kit - totaal 8gb
videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2*
Antec Nine Hundred Two - Midtowermodel

*Mijn videokaart is vergeleken met de rest wat matig. Toen ik mijn systeem kocht was de kaart die ik wilde, de 5870 uitverkocht, en toen heb ik een midrange kaartje gekocht met het idee om later nog 1 bij te plaatsen. Dat heb ik nooit meer gedaan en heb je tien jaar lang gedaan met een midrange kaartje.

Ik heb even gekeken bij de andere desktopadviezen en wat uiteindelijk hier aangeraden wordt dat ziet er wel aardig uit zo op het eerste gezicht: Upgrade Desktop ZZP-er / hobbyist (alleskunner)

AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
MSI B550-A PRO
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK

Daarbij nog een SSD waarbij ik de volgende drie wel bij de andere desktopadviezen tegenkom. Ik lees ook dat de snelheid van de pci varianten niet veel nut hebben maar de Kingston is het goedkoopste dus zal ik die dan nemen?
Kingston A2000 1TB (pci)
Samsung 970 EVO 1TB (pci)
Samsung 860 EVO 1TB

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Corsair Professional Series HX750W
videokaart: ASUS EAH5770/2DIS/1GD5/V2
Alle harde schijven

Computerkast, al zou ik ook wel graag een andere willen zonder lampjes.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game al heel lang bijna niet meer op mn PC. Daarom vind ik het ook niet erg om mijn huidige videokaart nog een tijdje te blijven gebruiken. Wel gebruik ik Photoshop/Illustrator maar ik verwacht dat ik met deze upgrade in ieder geval hetzelfde kan als wat ik met mijn huidige pc kan doen.

Wat verwacht je van ons?
Wat is het beste om te doen met mijn harde schijf situatie?
Is het nieuwe systeem een solide systeem om weer jaren mee vooruit te kunnen?

PS: Hoe kan ik product lijsten formatten?

[ Voor 0% gewijzigd door Maldar op 12-09-2020 23:39 . Reden: Product lijsten format? ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Maak in je wenslijst een lijst met producten die je wilt.
Klik onderaan die lijst op genereer rml code
Plak code hier.

Vraag is vooral of je je pc sneller wilt maken, of is dat niet nodig?
Het is een gigantisch snelheidsverschil tussen wat je nu hebt en wat je gaat krijgen.

Let op,
Die voeding kan je NIET hergebruiken.
De enige harde schijf die mee kan is die Samsung met goed beoordeling, gooi rest weg (eerst even data uitsorteren?). Maar ook daarover kan je twijfelen.
Kast KAN mee, maar dat is een afrader, pak gewoon een be quiet pure base 500. Dan heb je meteen geen last meer van stof in je kast.

Dat zou betekenen dat je kast (50 euro) en voeding (70-100 euro) extra erbij moet kopen.

Als je net zoveel opslag wilt als nu, pak je inderdaad die Kingston SSD, voor alle programma's etc. Dan een Kingston a400 voor Scratch (safe files die je gebruikt om mee te werken) en gewoon 2x een 2 tb hdd (waar je uiteindelijk alles op opslaat dat af is). Heb je echt zoveel opslag nodig?

Je kan je afvragen of je niet voorb100 euro een stuk betere gpu bij wilt kopen, als je toch heel je systeem updated. Dan kan je heel je oude systeem in elkaar laten zitten, hooguit minus 1 HDD... Voor je ouders die veel geduld hebben.

Als je nu zegt ik hoef geen sneller systeem, kan je twijfelen om alle harde schijven weg te gooien behalve die samsung, en hier 2x een 2 tb bij te zetten. Weet wel dat de voeding het mogelijk binnenkort gaat begeven, die is al 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
Bedankt Ruud

Mijn huidige systeem loopt wel een beetje op zn einde en als ik dan wat nieuws koop, dan is het wel fijn dat het weer up to date is. En ik ben niet op zoek naar een heel extreem duur systeem maar wel iets wat ik een lange tijd kan gebruiken. Mocht ik weer gaan gamen op mn PC, dan is een goede videokaart er in doen het enige wat dan nodig is.

In de BBG van juli staat bij de pc van 1000 euro dit moederbord: MSI B450M PRO-VDH Max. Die is wel weer wat goedkoper dan die nu in de lijst staat. Is dat een idee? Of misschien een andere?

Daar worden ook andere voedingen genoemd zoals Corsair TX550M V2 en Cooler Master MWE Bronze V2. De laatste zou wat stiller zijn volgens de review.

Je hebt gelijk dat ik dan ook maar meteen een nieuwe videokaart kan doen. Wat zou een prima videokaart zijn? De laatste BBGs hebben redelijk force videokaarten er in zitten, wat natuurlijk logisch is voor game PCs.

Naast mijn documenten heb ik nog een hele bibliotheek aan films en series die wel veel ruimte innemen. Het lijkt mij zonde om alle schijven weg te doen zolang ze het nog doen. Op Stack heb ik 1TB aan backup voor de 1TB die in raid staat voor alle documenten, projecten en dergelijke.

Waarvoor is die Scratch Disk nodig? Dat heb ik nu niet maar kan ik die 1TB SSD daar niet ook voor gebruiken?

Met jouw advies heb ik nu deze lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 122,-€ 122,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 100,34€ 100,34
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 98,91€ 98,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Lol, 3 van de 5 schijven geven aan dat ze bad zijn of caution. Wat betekent: zo snel mogelijk de data er af halen omdat de schijf op instorten staat.

En jij gaat nu een nieuw systeem maken terwijl alles op die schijven na goed werkt en gaat die zelfde rommel-schijven weer terugzetten in je nieuwe systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Het KAN wel, maar als je zegt: ik ben veel bezig met data herschrijven, dan "slijt" een ssd sneller.
Daarbij komt, een a400 is VEEL sneller dan een hdd, terwijl ze ook aan die sata600 poorten zitten. (je hebt niet genoeg m.2 poorten om veel m.2 SSD-opslag te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
@White Feather Betekend Caution dat de schijven echt al toe zijn aan vervanging? Dat is waar ik een beetje mee zit. Ergens las ik dat het best kan zijn dat ze nog lang genoeg meekunnen.

En de reden voor een nieuw systeem komt omdat een nieuwe SSD van 1TB wel handig is.

Maar wat ik ook kan doen is dus een nieuwe 1TB SSD kopen + wat extra harde schijven en deze in mijn huidige systeem zetten.

@99ruud99 Wat ik mij afvroeg is of ik die 1TB SSD daar niet ook voor kan gebruiken. Volgens mij heb ik daar niet nog een extra schijf voor nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Maldar hoe belangrijk is je data op je HDD? caution betekend dat hij tussen 1 uur en 1 jaar kapot gaat gaan. Bad betekend tussen 1 seconde en 1 jaar.

Je kan wel de 1 tb ssd daarvoor gebruiken, maar hij slijt dan wel sneller.
verstandiger is 2x 1 tb te kopen: 1x nvme (kingston a2000) en 1x sata-600 (kingston a400), die is namelijk wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Maldar schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:11:
@White Feather

Maar wat ik ook kan doen is dus een nieuwe 1TB SSD kopen + wat extra harde schijven en deze in mijn huidige systeem zetten.
Ik snap de opmerking wel, want als je (afgezien van de versleten HDD's) tevreden bent met je systeem, is het zonde om er 700 euro op stuk te slaan toch? Een SATA SSD kan je ook prima kwijt in je huidige systeem, dus daarvoor hoef je het niet te upgraden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
99ruud99 schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:26:
@Maldar hoe belangrijk is je data op je HDD? caution betekend dat hij tussen 1 uur en 1 jaar kapot gaat gaan. Bad betekend tussen 1 seconde en 1 jaar.

Je kan wel de 1 tb ssd daarvoor gebruiken, maar hij slijt dan wel sneller.
verstandiger is 2x 1 tb te kopen: 1x nvme (kingston a2000) en 1x sata-600 (kingston a400), die is namelijk wat goedkoper.
Dat is wel een belangrijke opmerking. Ik wist niet zo goed hoe ik de statussen van CrystalDiskInfo moest interpreteren.

En je hebt het nog over die scratch disk. Maar dat gebruik ik op dit moment ook niet dus hoe belangrijk is dit?

Wat ik dus moet doen is alle schijven vervangen die niet meer goed zijn. Dan hou ik de 80gb ssd en de 1TB schijf over. Maar de 80gb ssd is wel erg klein en die 1TB schijf is ook al oud dus daar moet ik ook niet meer teveel van verwachten. (Heeft er volgens CrystalDiskInfo wel al 17998 power on hours opzitten :) )

Klopt het dat ik op mijn moederbord geen pci ssd kan aansluiten? Ik zie geen specifieke PCI-e 3.0 x4 aansluiting. Dan kan ik het beste deze nemen: Samsung 860 EVO 1TB

En wat voor gewone harde schijven zijn kwa merken het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Nee die ka. Ook niet op jouw bord. Jij kan enkel Sata300. Dat is zonde om nu nog te kopen, want zodra je ooit nieuwe pc koopt gebruik je ze niet meer en ze zijn schreeuwend duur.

Als je je pc bewaart, koop HDD.
Pagina: 1