Hoe te beginnen met verlichting op zonnepaneel/-panelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 00:17
Vraag
Waarmee begin ik, als absolute beginner, bij het maken van verlichting in mijn stal (18 m2, enkele LED-lampen o.i.d. nodig) gevoed op zonne-energie?

---

Ik ben absolute noob op dit gebied, dus ik weet niet eens waar ik precies naar moet vragen. Daarom dit topic. Dingen die ik kan verzinnen zijn:

Wat voor spul heb ik allemaal nodig?
Ik vermoed iets van een zonnepaneel, of meerdere kleinere. Is een omvormer nodig? Accu('s) om energie op te slaan. Dan nog de lampen zelf en wat bedrading en schakelmateriaal. Maar wat is er allemaal mogelijk? Wat is er op de markt? Waar moet ik op letten?

Hoe weet ik of een zonnepaneel voldoende mijn accu op zal laden?
Afhankelijk van mijn verbruik, dat ik ruim zal schatten, moet ik ook op de donkere dagen de accu voldoende kunnen opladen om de verlichting op te kunnen laten branden (wat natuurlijk gebeurt als het donker(der) is).

Wat moet zoiets kosten?
Stel nou dat ik alles gloednieuw koop: wat kost dat dan? Wellicht kan ik her en der e.e.a. goedkoper op de kop tikken, maar voor het overzicht: waar moet ik aan denken? En kun je sommige dingen misschien wel goedkoop importeren, bijv. uit China (e.g. AliExpress)?

Nog andere tips?
Weet jij iets dat je had willen weten als beginner? Hoe kan ik mezelf aan deze kennis helpen?

---

Bedankt voor je antwoord(en)!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Ik zou t als “beginner” in de kampeer/boot hoek zoeken. Victron heeft mooie accu laders waar je zonnepanelen op aan kan sluiten (2e hands spul van MP?) gekoppeld aan een deepcycle accu die ook in boten en campers of caravans gebruikt worden. Vervolgens kun je hier iedere 12v lamp aan hangen, keuze genoeg, ook in je favoriete Chinese (online) supermarkt.

Als t goedkoper moet en ruimte geen issue is kun je uiteraard zelf gaan knutselen.

[ Voor 8% gewijzigd door gastje01 op 12-09-2020 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik heb sinds kort mijn tuinverlichting op zonne-energie.
Een auto accu die ik over had na vervanging. Een 20w zonnepaneel van €25 en een laadcontroller van €6, beide van AliExpress. Bij reguliere shops kost dat minstens een factor 3, maar hou ook rekening met kwaliteit ivm bijv brandveiligheid.

Zodra de zon onder is springt het aan tot zonsopkomst. Met meer verlichting zul je meer accu's nodig hebben, die kan je parallel schakelen. En meer/grotere panelen om ze weer op tijd te laden.

Stap 1 is een ruime schatting maken van het vermogen dat je nodig hebt. Stap 2 is kiezen hoeveel dagen je door wilt kunnen met ondermaatse zon (overcapaciteit).

Verder heb je alleen nog de bekabeling, schakelaars en lampen nodig.

Ik vond dit blog wel informatief; https://aartjan.nl/blog/z...cu-regelpaneel-instellen/

[ Voor 67% gewijzigd door frickY op 12-09-2020 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat een goede eerste stap is bepalen hoe lang je wil dat de lampen aan zijn en hoeveel licht je eruit verwacht.
Het verschil tussen 'een paar uurtjes als ik er bezig ben' en 'atijd als de zon onder is' of
'dat je zonder te struikelen erdoor kan lopen' versus 'ik verwacht er werkzaamheden te kunnen doen' is nogal groot.

Op basis daarvan kan je berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt en daaruit kan je weer kijken wat je aan zonnepanelen nodig hebt.

De stappen hoeveel licht (en dus hoeveel watt aan ledlampen) en het aantal branduren reken je om naar Wh.
Bij een paar 5W ledlampen die 's winters 16 uur aanstaan hebben 160Wh aan energie nodig.

Dan moet je een accu hebben die die hoeveelheid energie kan opslaan, voor zo'n stationaire oplossing lijkt me deep-cycle loodaccu's het beste, kunnen tegen volledig leeggetrokken worden en zijn niet heel duur.

Volgens stap is de zonneenergie, dat hangt bijvoorbeeld ook af van hoe je de panelen kan plaatsen, als ze erg ongunstig liggen (schaduw/ligging/hoek naar de zon) heb je er al snel een hoop nodig.
Een accu-zonnelader erbij en je bent er dan grotendeels.

Maar bijv een 200Wp zonnepaneel levert dat vermogen in de zomer op de ideale zonhoek richting het zuiden.
Er zijn tabellen waarbij je kan zien hoeveel % je kwijtraakt omdat ze niet ideaal liggen.
Bijvoorbeeld: https://www.tentensolar.n...-rendement-berekenen.html

Dan moet je natuurlijk gaan rekenen met de slechtste cijfers van het jaar. In december kan je opbrengst zomaar een 1/6e van de zomer zijn, terwijl er dan veel meer uren licht nodig kan zijn.
En als het dan een bewolkte dag is kan dat nog eens flink lager zijn.

Als ik naar mijn eigen panelen kijk zie ik soms in december maar 0.06Wh opbrengst per Wp aan zonnepanelen terwijl dat op een zonnige dag in juni wel 100x zoveel is.
Hoe belangrijk het is dat de lampen ook de hele nacht aanblijven op dagen dat het weer slecht is is natuurlijk niet iets wat ik kan bepalen.
Al haal ik gemiddeld in december wel 0.4Wh/Wp, en je kan natuurlijk ook de accu's dimensioneren voor meerdere dagen.

Stel je wil die 160Wh aan verlichting elke dag hebben dan zou je dus bijv 480Wh aan accu's kunnen plaatsen en 160/0.4 = 400 Wp aan panelen.

Dan zou je uitkomen op 2 normale zonnepanelen en een 12V 45Ah deep-cycle accu bijvoorbeeld.
Dat zou dan in principe die 10W aan verlichting ook in de langste nacht en met een dagje slecht weer aan moeten kunnen houden.
Het kan allemaal stukken lichter of zwaarder kunnen worden op basis van hoeveel licht je wil en of het in december ook de hele nacht moet blijven werken maar dat moet je zelf beslissen.

PS: Ik sluit niet uit dat ik ergens een flinke rekenfout maak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikieperikie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 00:17
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Dit heeft me al een stuk vooruit geholpen. :D

Nog tips voor verlichting om aan te sluiten? Stel nou dat het zo'n controller wordt: https://www.aliexpress.com/item/32818868189.html
Wat voor een verlichting kan daar op?

Ik zie allerlei spanning en voltages. Hoe weet ik of een bepaald zonnepaneel (dat ook allerlei spanningen, voltages en vermogens heeft) hierop aangesloten kan worden? En kan ik simpelweg meerdere panelen parallel aansluiten voor een grotere laadstroom (uiteraard binnen de grenzen van de controller) op hetzelfde voltage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Je verlichting hang je direct aan de accu, niet aan de controller. Tenzij je gebruik wilt maken van de optie om automatisch het licht te schakelen als de zon onder gaat.

Je kiest eerst welke verbruikers je wilt. Daar kies je een accu bij. De controller en panelen match je daarbij.
12V LED op een auto accu gaat bijv prima op je genoemde controller en een 18V paneel.

Deze vragen zijn met wat Googlen, of het blog dat ik eerder linkte, zelf te beantwoorden.
Ik begin te vermoeden dat je beter een kant-en-klaar systeem kunt aanschaffen, bijv uit eerder genoemde boot-sector.

[ Voor 56% gewijzigd door frickY op 13-09-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 14:36
erikieperikie schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:57:
Vraag
Waarmee begin ik, als absolute beginner, bij het maken van verlichting in mijn stal (18 m2, enkele LED-lampen o.i.d. nodig) gevoed op zonne-energie?

---

Ik ben absolute noob op dit gebied, dus ik weet niet eens waar ik precies naar moet vragen. Daarom dit topic. Dingen die ik kan verzinnen zijn:

Wat voor spul heb ik allemaal nodig?
Ik vermoed iets van een zonnepaneel, of meerdere kleinere. Is een omvormer nodig? Accu('s) om energie op te slaan. Dan nog de lampen zelf en wat bedrading en schakelmateriaal. Maar wat is er allemaal mogelijk? Wat is er op de markt? Waar moet ik op letten?

Hoe weet ik of een zonnepaneel voldoende mijn accu op zal laden?
Afhankelijk van mijn verbruik, dat ik ruim zal schatten, moet ik ook op de donkere dagen de accu voldoende kunnen opladen om de verlichting op te kunnen laten branden (wat natuurlijk gebeurt als het donker(der) is).

Wat moet zoiets kosten?
Stel nou dat ik alles gloednieuw koop: wat kost dat dan? Wellicht kan ik her en der e.e.a. goedkoper op de kop tikken, maar voor het overzicht: waar moet ik aan denken? En kun je sommige dingen misschien wel goedkoop importeren, bijv. uit China (e.g. AliExpress)?

Nog andere tips?
Weet jij iets dat je had willen weten als beginner? Hoe kan ik mezelf aan deze kennis helpen?

---

Bedankt voor je antwoord(en)!
toon volledige bericht
Je hebt een panelen nodig die via een lader een accu laden. Vanuit die accu kan je 12V LED verlichting laten branden, of via een omvormer 230V apparaten gebruiken.

Het begint bij bepalen hoeveel kw/h je nodig hebt en wanneer. Gebruik je uur lang 100W aan LED verlichting en doe je dat elke dag, of gebruik je 1 keer per week veel meer vermogen? De zonnepanelen zullen dagelijks een hoeveelheid energie bijladen en wat er op een bepaald moment in de accu zit kan je verbruiken.

De zonnepanelen kan ik je niet echt in adviseren. Kijk naar iets dat praktisch is en voldoende bij laad.

Vervolgens heb je een "omvormer" ofwel lader nodig die het voltage van de panelen omzet naar een correcte laadspanning/stroom voor de accu. Deze zijn overal te koop voor een paar tientjes tot serieus geld. Als je het maximale uit je zonne energie wil halen heb je een MPPT lader nodig. Zonder op de techniek in te gaan, zorgen deze er voor dat alle potentie uit het zonnepaneel wordt gehaald. Dit is extra handig wanneer je meerdere panelen in serie zet. Een PWM lader is goedkoper maar kan niet alle energie uit de zonnepanelen gebruiken. Een goede MPPT lader is bijvoorbeeld de Victron Blue Solar MPPT.

Qua accu moet je tenminste een deep cycle accu hebben. Een loodaccu kan je nooit 100% ontladen. Een simple start accu uit een auto mag je maar voor 20% ontladen voordat je accu extra slijtage gaar oplopen. Een deep cycle accu kan meestal wel 80% ontlading aan. Stel je gebruikt een enkele 100Ah accu betetend dat dus 20Ah bruikbaar of 80aH. Dat is nogal een verschil. Zeker deep cycle accus zijn best duur, maar kijk uit met 2e hands accus. Je weet meestal niet in welke staat deze nog zijn en hoe lang je hiermee kan werken.

Als je met 12V LED verlichting kan werken scheelt dat je weer een omvormer en kan je goedkope 12V LED spotjes en strips van aliexpress gebruiken. Dit is ook efficiënter omdat je geen vermogen kwijt raakt in de omvormer. Er zijn ook genoeg 12V USB laders en andere 12V accesoires.

Mocht je toch ook 230V nodig hebben kan je een omvormer kopen. Hierbij moet je goed kijken naar het vermogen dat je wil gaan gebruiken. Het is ook belangrijk om te weten wat voor apparaat je dan wil aansluiten. Alle betaalbare omvormers zijn vaak "modified sine" varianten. In het kort betekend dit dat de spanning die er uit komt er niet hetzelfde uitziet zoals een normaal stopcontact thuis. Het overgrote deel van alle apparatuur kan hier niet tegen en zal niet werken. Wil je dit wel, heb je een "pure sine" of zuivere sinus omvormer nodig. Deze zijn helaas niet al te goedkoop als je meer dan 300W wil.

in jouw situatie heb een simpele zonnelader genoeg. Deze hebben vaak al een aansluiting voor alle gebruikers ingebouwd die uitschakelt als de accu te ver ontladen wordt. Gebruik verder wel bedrading die dik genoeg is, en pas wat eenvoudige zekeringen toe.

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05 09:20
Ik heb pas een nieuwe omvormer gekocht victron phoenix omvormer ve.direct 24v 800w
volgens de specs zou hij 7 watt in stand-by moeten gebruiken maar dat is dus meer 10/11 watt.

Verders functioneert hij wel goed alleen de ventilator is nadrukkelijk aanwezig en draait bij belasting maar ook als het binnen warm is. Ik zou deze na de garantie kunnen vervangen voor een stille computer fan.

Mijn vorige omvormer was ook een 800 watt Victron maar deze had een aluminium behuizing en deze had ook een ventilator maar draaide alleen bij langdurige zware belasting.

Jammer genoeg maakte deze plotseling sluiting en is hij niet meer te repareren.
Pagina: 1