Elektrische radiator plaatsen in omgeving bad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-06 12:09
In ons nieuwbouw huis wordt de badkamer opgeleverd met een elektrische radiator. Nu is deze op een onhandige plek geplaatst en zouden we deze graag verplaatsen naar naast het bad. Nu begreep ik dat we radiator daar wel mag (zone 2), maar het stopcontact niet.

Het stopcontact mag wel op 230 cm hoogte (zone 1), maar nu lijkt het dat het niet mogelijk is om het elektrische verwarmingselement aan de bovenkant van de radiator te plaatsen.

Een oplossing zou zijn het snoer dan langs de wand omhoog te laten lopen (vraag of dit slim is achter een hete radiator).

Ik las ook dat een blindplaat met kabelinvoer met ipx4 classificatie zou mogen, maar kan geen materiaal vinden wat hieraan voldoet.

Ik zou denken dat meer mensen hier tegen aan lopen en er een andere oplossing mogelijk is maar googlen levert nog niet echt antwoorden.

Iemand dezelfde situatie gehad en een oplossing gevonden?

Beste antwoord (via RCreator op 15-09-2020 10:58)

• o1o92o2o
  • Laatst online: 30-09-2020
Je kunt ook de stekker van die radiator afknippen en dan een IP44 kniedeksel met wartel icm bijbehorend IP44 afdekraampje gebruiken in zone 2. Bijvoorbeeld Busch-Jaeger 2133-34 + 2101-34
prein2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:00:
Andere kant van de muur een kamer? Dan gaatje boren en aan de andere kant in t stopcontact doen. Evt gat afkitten.

Heb zelf alleen de ventilator in zonde 2 zitten. Dat is een speciaal ervoor gemaakte 12v variant..
Dan wordt het weer een vreemd geleidend deel dat je moet vereffenen, in ieder geval als hij niet tot dezelfde groep behoort.

[ Voor 10% gewijzigd door o1o92o2o op 13-09-2020 03:05 ]

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Andere kant van de muur een kamer? Dan gaatje boren en aan de andere kant in t stopcontact doen. Evt gat afkitten.

Heb zelf alleen de ventilator in zonde 2 zitten. Dat is een speciaal ervoor gemaakte 12v variant..

PVoutput

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• o1o92o2o
Je kunt ook de stekker van die radiator afknippen en dan een IP44 kniedeksel met wartel icm bijbehorend IP44 afdekraampje gebruiken in zone 2. Bijvoorbeeld Busch-Jaeger 2133-34 + 2101-34
prein2 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:00:

Dan wordt het weer een vreemd geleidend deel dat je moet vereffenen, in ieder geval als hij niet tot dezelfde groep behoort.

[ Voor 10% gewijzigd door o1o92o2o op 13-09-2020 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

o1o92o2o schreef op zondag 13 september 2020 @ 02:58:

[...]

Oh ja, niet alle huizen hebben overal randaarde. Als het stopcontact geaard is moet er geen probleem zijn.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
prein2 schreef op zondag 13 september 2020 @ 06:33:
[...]

Oh ja, niet alle huizen hebben overal randaarde. Als het stopcontact geaard is moet er geen probleem zijn.
Neem de regels omtrend potentiaalvereffening nog eens door zou ik zeggen. In een nieuwbouwhuis hebben sowieso alle stopcontacten randaarde, maar als je stopcontacten van een andere groep hebt in je badkamer moet je die ook weer vereffenen naar je CAP. En als je het stopcontact in een andere ruimte hebt zou je alsnog die radiator moeten vereffenen.

Gat boren en dichtkitten is natuurlijk sowieso gebeun van de bovenste plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCreator
  • Laatst online: 08-06 12:09
o1o92o2o schreef op zondag 13 september 2020 @ 02:58:

[...]

Dat is echt precies waar ik naar op zoek was _/-\o_ !
Ik had al op allerlei verschillende termen gezocht om een IPx4 deksel met draadinvoer te zoeken, maar niet geslaagd.

Het helpt als je de juiste termen en merken weet :)

Ik ga het voorleggen bij de aannemer en hopelijk willen ze zo wel de radiator op die plek plaatsen. Anders kijken of we het zelf achteraf kunnen/mogen regelen.

Ziet er iemand nog haken of ogen als we dit zouden doen? De aansluiting komt op 35cm van badrand, maar al op 150cm van de kraan. Dus ik zou zeggen dat Ip44 vast aansluiten voldoende veilig moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
RCreator schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:56:
[...]

Dat is echt precies waar ik naar op zoek was _/-\o_ !
Ik had al op allerlei verschillende termen gezocht om een IPx4 deksel met draadinvoer te zoeken, maar niet geslaagd.

Het helpt als je de juiste termen en merken weet :)

Ik ga het voorleggen bij de aannemer en hopelijk willen ze zo wel de radiator op die plek plaatsen. Anders kijken of we het zelf achteraf kunnen/mogen regelen.

Ziet er iemand nog haken of ogen als we dit zouden doen? De aansluiting komt op 35cm van badrand, maar al op 150cm van de kraan. Dus ik zou zeggen dat Ip44 vast aansluiten voldoende veilig moet zijn.
Ja, dit zijn de wat exotischere delen die zich niet makkelijk laten vinden en ook niet overal verkocht worden in het standaard assortiment.

Als je het achteraf wilt doen; je moet wel een leiding / inbouwdoos op de goede plek hebben. Achteraf is dat lastig bijmaken omdat je dan (bij aanvoer van centraaldoos boven in de badkamer) bovenlangs door de dekvloer moet. De overgang van horizontaal door de dekvloer naar de bocht in de vloer en verticaal in de
muur is niet een makkelijk klusje.

Let wel (of je het nu zelf doet of laat doen) dat er geschikte klemmen gebruikt worden. Het soepele snoer van de radiator vereist een lasklem die daar geschikt voor is. Bijvoorbeeld Wago 222 (die grijze met oranje hendeltjes) of 221 (transparante opvolger van 222) of 224 (specifiek voor overgang van 1 massieve naar 1 soepele geleider).
Pagina: 1