• ComputerNerd23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-11-2023
Beste tweakers

mijn laptop is sinds vanochtend heel traag geworden zo traag dat hij gewoon onbruikbaar is
toen ik vanochtend mijn laptop opstartte startte hij heel traag op ook programma`s startten heel traag
hij was al traag maar hij is veel trager geworden

De specificaties

Laptop model: acer aspire 5349
processor: Intel Celeron B800 1.50GHz
Ram: 4GB DDR3
HDD: TOSHIBA MK3259GSXP
OS: windows 10 Eductacation 64-bits besturingssysteem x64-proccesor

Toen ik in taakbeheer keek zag ik dat de HDD 100% in gebruik is terwijl er geen programma`s open stonden

en er staan weinig bestanden op

ik ga over een paar maanden een nieuwe laptop kopen kan niet eerder dus ik moet nog een paar maanden met deze laptop

Ik hoor geen rare geluiden van de laptop

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:19
Je probleem is Windows 10 op een 5400RPM harddisk. Windows 10 is behoorlijk disk intensief, vooral de laatste versie. Heb de laatste tijd al meer telefoontjes gehad van mensen die 10 minuten naar een zwart scherm met een draaiend rondje zitten te staren.

Enige oplossing is de harddisk vervangen door een SSD, daarmee is zelfs jouw oude laptopje weer werkbaar.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:44

Tens

let me drink about it

je zou één van de opties genoemd in de link kunnen proberen, was overigens eerste hit op zoekterm hard disk 100%.......

https://www.cleverfiles.c...isk-usage-windows-10.html

Of gewoon de laptop een tijdje aan laten staan, grote kans dat Windows wel een keertje klaar is met whatever ze bezig is op je harde schijf. Dat laatste is eigenlijk het enige wat je kan doen zonder dat je de schijf aan een andere pc hang om te testen, bij 100% disk activiteit kun je toch niks doen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:28
Kijk je dan bij het prestatie tabblad of bij die van processen? Want als je naar processen gaat en je sorteert dan op disk dan zou je toch iets te zien moeten krijgen. Kans is groot dat Windows op de achtergrond bezig is met updates klaarzetten of iets indexeren.

Desnoods kijk je even in resource monitor (Taakbeheer>prestatie tabblad>Resource monitor) of je daar wat meer ziet.

Als het na een tijdje niet weggaat zou ik toch even met een programma zoals CrystalDisk de harde schijf controleren.

• ComputerNerd23
....

[ Voor 100% gewijzigd door ComputerNerd23 op 24-10-2020 17:41 ]

• ComputerNerd23
...

[ Voor 100% gewijzigd door ComputerNerd23 op 24-10-2020 17:41 ]

Pagina: 1