Vraag

• MrWeijland
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-04 20:59
Hallo Tweakers,

Long time lurker here :) Deze maand studeer ik af van mijn masteropleiding Information Sciences. Hierdoor wordt het tijd om te gaan denken aan een baan. Echter weet ik niet goed waar ik met mijn profiel terecht kan. Aangezien Tweakers bol staat van de IT-experts, dacht ik, laat ik deze guru's om raad vragen. _/-\o_

Mijn profiel:

HBO Informatica
Hier heb ik hands-on ervaring opgedaan met programmeren, vooral webtechnologien. Ook heb ik gewerkt als part-time iOS developer (Swift) en backend developer (PHP).

WO Information Sciences
Deze master ging over het snijvlak tussen IT en business: security in organisations, law in cyberspace en software development entrepreneurship. Deze master heb ik gekozen om mijn technisch inhoudelijk skills aan te vullen met management skills.

Extra
Daarnaast heb ik veel thuis geknutseld, waar ik een eenmanszaak aan over heb gehouden waarmee ik websites bouw voor klanten op ZZP-basis en een zelf ontwikkelde SaaS heb gelanceerd. Ook ben ik bestuurder geweest van een grote studentenvereniging uit mijn studentenstad.

Op zoek naar
Een functie waar ik mijn technische skills kan inzetten om de organisatie te helpen sturen, maar ik hoef niet per se full time te programmeren. Een traineeship of iets anders leerzaams zou ik ook mooi vinden. Het mag best taai zijn, gezien het feit dat ik graag snel wil klimmen en ik durf te stellen dat ik snel leer en ik geniet van het oplossen van complexe vraagstukken. Daarbij moet ik ook zeggen dat een leuk salaris mij niet koud laat. :9

Tot nu toe gevonden
- ABN AMRO IT Talent Traineeship, spreekt me aan omdat je veel kanten van deze bank leert kennen en niet alleen als programmeur aan de slag hoeft te gaan. Echter weet ik niet zeker of dit traineeship bedoeld is voor mensen met een IT-achtergrond, of dat dit juist een soort traineeship voor omscholing naar IT is.
- Unilever future leaders IT traineeship, spreekt me heel erg aan, alleen verwacht ik dat het heel hoogdrempelig en populair is, waardoor het me goed lijkt om ook alternatieven te bestuderen.

Kunnen jullie organisaties of functies aanraden die bij een dergelijke achtergrond en ambitie passen? Ik snap dat jullie geen recruiters zijn, dus ik verwacht geen uitgebreide vacatures, ik ben enkel op zoek naar een zetje in de goede richting. :)

Groeten en thanks! _/-\o_

Alle reacties

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 14:18
Met jouw profiel en jouw wensen kun je denk ik twee kanten op. Of solliceren voor een traineeship bij één van de grote multinationals. Met jouw raakvlak tussen IT (technisch vlak) en security denk ik dat een rol in een CISO of Audit department goed bij je past. Dan moet je inderdaad kijken bij ABN AMRO, ING of Rabobank of als je meer consultancy wilt doen bij KPMG, Deloitte of Accenture.

Andere optie is om te solliceren bij een (middel)grote detacheerder of system integrator zoals Capgemini of CGI. Hierbij zal je iets meer hand-on opdrachten krijgen en programmeren terwijl je je bij de eerste meer op hoger level met IT bezig houdt.

Ik zit zelf op dit moment bij ABN AMRO en ik moet zeggen dat de IT traineeships best goed in elkaar zitten. Je krijgt de mogelijkheid om mee te werken op verschillende afdelingen binnen de Technology & Innovation grid waaronder dus CISO / End User Services / Cloud Platforms e.t.c. en je kunt na afloop van het traineeship solliciteren op een interne functie op de afdeling die jij het meest interessant vind.

HD4Life @ Full-HD

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:08
Wat @Davidshadow13 zegt ben ik het helemaal mee eens.

Belangrijk is eerlijk te zijn naar jezelf en je ambitie want er leiden meerdere wegen naar Romé . Ik zie de volgende dingen doorschijnen: Veel centen verdienen, het liefst uiteindelijk in het management terecht komen, hard willen werken en ambitie en vooral uitdaging in een leuke (misschien ook wel internationale) omgeving.

Het leuke is dat veel mensen vanaf school er zo over nadenken en bij alle genoemde opties is die mogelijkheid er. Het punt is, heel veel mensen willen dat dus de vraag is hoe ga jij je onderscheiden en waar krijg je energie van.

- Consultancy -> Kans om veel binnen te kijken bij diverse bedrijven binnen een aantal jaar. Alle bovengenoemde bedrijven + vele andere bedrijven / overheden heb ik via consultancy al kunnen bekijken + een beeld ervan gekregen. Waar de valkuil ligt is dat consultancy vaak geen consultancy is maar detachering (uurtje factuurtje verhuur voor een bepaalde rol) is, waardoor de kans (zeker aan het begin van je carrière) ook bestaat dat je meerdere jaren op één klant wordt geplaatst waar je niet op zit te wachten (saaie overheidsclub bijvoorbeeld). Je moet daarin zelf de regie houden. Salaris is in het begin aan de lage kant, wel krijg je een lease auto.

- Vaste werkgever -> je leert één omgeving / sector echt goed kennen, vaak goede begeleiding /opleidingstrajecten, salaris zit ook goed. Je horizon blijft wel beperkt vindt ik. Zeker bij banken is het werk zeer gekaderd en procesmatig, net zoals de carrière vooruitgang. Veel is gepland. ABN AMRO doet veel zaken met TCS dus je zal ook veel met Indiase collega's gaan werken.

Zeker aan het begin van je carrière alle kansen aanpakken, hard continue leren door cursussen (hard + soft skills), kennisdeling, coaching (ben je net klaar en kan je weer opnieuw beginnen) en daarnaast flink eraan trekken door (effectieve) uren te maken en niet rond te hangen.

Ik heb beide kanten gezien, gestart met een traineeship bij een bank en daarna de overstap gemaakt naar consultancy. Ik heb er eentje nog niet gezien in je lijst die ook zeker het onderzoeken waard is en dat zijn software vendors, daar zit het echte grote geld.

Dan inhoudelijk zijn er plat geslagen een aantal paden op hoger niveau (Servicedesk etc. uitgesloten):

Business (minder technisch)

- Business analist / informatieanalist (meer technisch)
- Business (strategie) consultant
- Security rollen (heb je ook technische varianten van).

Engagement management:

- Project Manager
- Service Delivery Manager
- PMO
- Incident/Problem/Change manager
- IT Manager
- Transformatie / transitie manager
- Scrum Master
- Product Owner

Architectuur
- Solution architect
- Enterpise architect

Sales
- Sales Development Representatieve
- Account Exectutive

Techniek zit onderscheid over het algemeen tussen front end, back end, middleware, database's en infra/cloud.

- Ontwikkelaar
- Tester
- Pakket configurator / ontwikkelaar
- Beheerder

Hierin zijn de best betaalde banen op engagement management, sales of architectuur (of een combinatie van). Als ontwikkelaar in Nederland zit je qua salaris er net onder maar als zzp'er kan je er weer ruim over heen gaan dus dat kan ook een route zijn. Je begint vaak met een operationele rol en kan met meer ervaring doorgroeien.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:59

Zenix

BOE!

Ik werk bij de overheid, maar ken een aantal collegae die hier goede ervaring mee hebben:
https://www.werkenvoorned...rters/rijks-i-traineeship

Je gaat dus bij verschillende organisatie onderdelen werken, verschillende disciplines en uiteindelijk mag je zelf een organisatieonderdeel kiezen waar je wil gaan werken en daar kan je dan solliciteren.

[Voor 67% gewijzigd door Zenix op 12-09-2020 22:30]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 14:50
Wat @wm1234 zegt is een mooi overzicht van de verschillen tussen vast of consultancy, en de rollen die er mogelijk zijn. Ik denk dat de keuze tussen vast of consultancy ook voor een deel in je karakter ligt. Ben je iemand die elke keer weer iets nieuw wilt om daar uitdaging in te vinden, is consultancy geschikt omdat je daar veel afwisseling in hebt en in korte tijd veel bedrijven kan zien. Heb je liever een vaste basis waaruit je werkt aan enkele projecten met dezelfde mensen om je heen, kan vast juist weer interessant zijn. Hou er daarnaast rekening mee dat voor bepaalde werkzaamheden weinig/geen externen worden ingehuurd, waarbij je bijvoorbeeld werkt met specifieke business processen. Als je dat soort posities ambieert kan je beter op zoek naar een vaste werkgever.

Maar ik ben benieuwd welke posities uit het lijstje hierboven je aanspreekt, heb je daar een idee van? Dan kunnen we wat meer inhoudelijk reageren :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:13
Je ziet dat heel veel jonge mensen in consultancy beginnen.
Gemiddelde "levensduur" binnen consultancy is 3 - 5 jaar waarna velen de overstap maken naar een vaste werkgever/werkplek. Reden hiervoor is dat weinig mensen zich geroepen voelen om vaak veel km's te maken en nog vaker (te) veel uren. Zeker als je je dan begint te settelen en een gezin wil starten.
Voordeel is wel zoals hierboven al aangegeven dat je op korte tijd vaak veel ervaring kan opdoen bij verschillende klanten.
Zelf ben ik nu net op 1 september na 22 jaar consultancy overgestapt naar een vaste werkgever.
Combinatie van werk, rijtijden en gezin werd uiteindelijk net iets te moeilijk te combineren.

Er zijn trouwens best wel wat grote(re) bedrijven die trainees werven.
Helaas niet altijd gericht op de meer technische profielen, maar dat kan wel een onderdeel van je traineeship zijn. Afhankelijk van waar je woont, zou je eens kunnen kijken naar Nike, ASML, VDL, DSM, Tata etc.

• MrWeijland
Wat een reacties! Bedankt allemaal voor het meedenken! Much appreciated.

- Ik werk op dit moment part time bij een consultancykantoor (zoals gezegd, eigenlijk detachering), waarbij er vooral gefocust wordt op het binnentrekken van schoolverlaters, deze opleiden en dan wegzetten met dikke marge. Het is ontzettend leuk om hier te werken, alleen heb ik het idee dat ik met mijn achtergrond niet op hetzelfde niveau zit als de meesten die ze binnenhalen met genoemde achtergrond. Hierdoor zijn de groeimogelijkheden naar mijn verwachting beperkt, wat ook de reden is waarom ik twijfel daar te blijven. Ik had ook op de site van Capgemini gekeken, maar andere tweakers gaven aan dat Capgemini een soort "last resort" is voor mensen die niet weten waar ze heen willen; matig salaris en onpersoonlijk. De verhalen op hun site spreken me dan wel weer aan.

- Uit @wm1234's lijstje lijkt me engagement management (met name product owner) samen met architectuur het leukst; ik denk dat dit ook goed samenkomt met mijn technische vaardigheden en opgedane soft / professional skills. Ik verwacht dat vast bij een organisatie werken beter is dan detachering om dit te bereiken, is dat waar?

- Elke keer iets nieuws klinkt aanlokkelijk, alleen het nieuwe kan ook iets saais zijn wat dan weer risicovol is. Bij een vaste organisatie werken is dan misschien weer snel hetzelfde... struggles struggles

- Rijks I traineeship heb ik ook naar gekeken, alleen deze start maar eens per jaar in september, wat ik dus precies gemist heb. :(

- Heb morgen een kennismakingsgesprek met Brunel voor het traineeship bij ABN. Ben benieuwd :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:17

EMP

Krulloos!

@MrWeijland Zit je gebonden aan een regio (of land)?

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• MrWeijland
@EMP Regio niet, maar liefst in de buurt van de randstad, en ik wil wel in Nederland blijven :)

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:08
Brunel kan je net zo goed afzeggen. Laag salaris en ook gewoon detachering. Traineeship alleen doen bij het bedrijf zelf.

PO is eigenlijk 9/10 vast en architectuur heb je vele smaakjes kan dus bij beide.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een reality check: "organisatie te helpen sturen", PO, architectuur. Allemaal rollen die je over het algemeen pas met ca 5-10 jaar ervaring gaat doen. Niet erg om nu al die ambitie te hebben, maar wees je er bewust van dat je voorlopig gewoon een groentje bent wat thuis veel knutselt :)

Snel klimmen, veel leren: traineeship bij de grote bedrijven (unilever, shell zou ik ook zeker proberen) of een van de grote detacheerders. Bij die laatste is het keihard werken, veel leren, relatief iets minder salaris, en up or out. Dus over een paar jaar weer iets anders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 16:44
MrWeijland schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:28:
Wat een reacties! Bedankt allemaal voor het meedenken! Much appreciated.

- Ik werk op dit moment part time bij een consultancykantoor (zoals gezegd, eigenlijk detachering), waarbij er vooral gefocust wordt op het binnentrekken van schoolverlaters, deze opleiden en dan wegzetten met dikke marge. Het is ontzettend leuk om hier te werken, alleen heb ik het idee dat ik met mijn achtergrond niet op hetzelfde niveau zit als de meesten die ze binnenhalen met genoemde achtergrond. Hierdoor zijn de groeimogelijkheden naar mijn verwachting beperkt, wat ook de reden is waarom ik twijfel daar te blijven. Ik had ook op de site van Capgemini gekeken, maar andere tweakers gaven aan dat Capgemini een soort "last resort" is voor mensen die niet weten waar ze heen willen; matig salaris en onpersoonlijk. De verhalen op hun site spreken me dan wel weer aan.

- Uit @wm1234's lijstje lijkt me engagement management (met name product owner) samen met architectuur het leukst; ik denk dat dit ook goed samenkomt met mijn technische vaardigheden en opgedane soft / professional skills. Ik verwacht dat vast bij een organisatie werken beter is dan detachering om dit te bereiken, is dat waar?

- Elke keer iets nieuws klinkt aanlokkelijk, alleen het nieuwe kan ook iets saais zijn wat dan weer risicovol is. Bij een vaste organisatie werken is dan misschien weer snel hetzelfde... struggles struggles

- Rijks I traineeship heb ik ook naar gekeken, alleen deze start maar eens per jaar in september, wat ik dus precies gemist heb. :(

- Heb morgen een kennismakingsgesprek met Brunel voor het traineeship bij ABN. Ben benieuwd :)
Ik werk zelf voor Cap ik mentor/coach meerdere juniors. Het is bij Cap net wat je er zelf van maakt en hoe je mentor/coach/buddy er in staat. Het kan soms wat onpersoonlijk lijken, maar vergis je niet; EY, Deloitte, PWC zijn soms nog onpersoonlijker.

Het beeld van hard en onpersoonlijk binnen Cap stamt nog uit de tijd van het oude Volmac. Tegenwoordig is het een erg human centric bedrijf geworden. Ik werk er zelf met veel plezier en zal hier ook nog wel wat jaartjes blijven hangen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:17

EMP

Krulloos!

En @MrWeijland, ben je er al uit wat je wilt?

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee