Grond in tuinschuurtje staat blank. Tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:25

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Recent hebben wij een moestuin gehuurd. Op deze moestuin staat een (afgeschreven) schuurtje. Dit is een 1/4 van de gehele schuur. De andere drie delen staat op moestuinen van anderen. Omdat het een deel van de totale schuur is kan ik hem niet omgooien en opnieuw opbouwen en wil ik hem toch proberen op te knappen.

De vloer van de schuur is rot en lag los van de rest van de constructie. Deze heb ik verwijderd en het werd snel duidelijk waarom deze rot is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvNJCKAlegVn8iLvMX6dNBezZBs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRqJe4KSz0i0O9CNVhF3N6Ps.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MF3oOZ23cij-04q1xy--EObBUiw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDGKhR6lD5Iko4XmD2ql7QdD.jpg?f=fotoalbum_medium

De schuur zelf is gebouwd op betonnen poeren en die lijken nog in goede staat. De gehele tuin ligt op een laag punt is daarom nat. Hopelijk wordt dat beter als we de tuin verder gaan beplanten. Voordat ik de schuur zelf wil opknappen en terugbrengen naar zijn oorspronkelijk omvang (kleiner) wil ik eerst wat met de vloer doen. Mijn idee is om 20-25 cm af te graven dan 5-10cm grind dan zand en dan betontegels tussen de poeren. De betontegels tussen opsluitbandjes. Gaat dat werken of heeft iemand een beter idee?

Beste antwoord (via jjust op 13-09-2020 15:01)

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Als dit grondwater is of water dat ernaar toestroomt van andere kavels dan helpt de oplossing niet. Je zult het water moeten afvoeren en dat betekent inderdaad drainage. Je zou eventueel diepe putten kunnen maken met een grondboor en die volstorten met grind. Het wat zakt dan via die putten weg. Een extra optie is landbouwplastic onder het straatwerk leggen met een opstaande rand. Vergelijkbaar het een grondzeil onder tenten. Nadeel is wel dat water dat je zelf morst in het tuinhuisje, niet wegvloeit. Je kunt ook nog een verhoogde vlonder maken in het tuinhuisje. Het water blijft onder de vlonder staan, maar zakt op den duur weg, de vlondervloer blijft dan wel droog.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:10

Nikeo

Jawelles

Het is niet je eigendom dus waarom zou je er zoveel tijd en geld in willen steken? Ik zou het schuurtje er gewoon af laten rotten de komende zoveel jaren. Blijft lang staan hoor. Om de bodem enigszins acceptabel droog te houden kun je er een aantal kruiwagens zand in gooien (een kuub zit je zo op) en daar wat oude tegels op leggen. Die kun je gratis overal wel krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:08

MLLL

Palm Treo 650

Zit er een sloot in de buurt?
Zoja kun je misschien een drainageslang kunnen aanbrengen om het overtollige water af te voeren

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-05 00:19
Als dit grondwater is of water dat ernaar toestroomt van andere kavels dan helpt de oplossing niet. Je zult het water moeten afvoeren en dat betekent inderdaad drainage. Je zou eventueel diepe putten kunnen maken met een grondboor en die volstorten met grind. Het wat zakt dan via die putten weg. Een extra optie is landbouwplastic onder het straatwerk leggen met een opstaande rand. Vergelijkbaar het een grondzeil onder tenten. Nadeel is wel dat water dat je zelf morst in het tuinhuisje, niet wegvloeit. Je kunt ook nog een verhoogde vlonder maken in het tuinhuisje. Het water blijft onder de vlonder staan, maar zakt op den duur weg, de vlondervloer blijft dan wel droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32

dr.lowtune

Deugt niet

Dat vocht trekt mooi op in het houtwerk zeg....(dat hout gaat ook niet lang meer mee). Ik zou, wat @gron74 voorstelt maken; een verhoogde vlonder. Ook als het dan echt hard regent buiten blijven je spullen droog. Als het grondwater is en je legt tegels op dezelfde hoogte als dat het nu blank staat, dan staan je tegels straks blank en schiet je er niks mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:18
Ik kan het niet helemaal goed inschatten, maar de grond lijkt kleiig. Dit laat het water niet goed door, het zal dus altijd nat(ter) blijven.

Uitgraven en opvullen met grind kan dan zelfs averecht werken. Je creëert een 'badkuip' waar al het water wel naar toe kan stromen, maar niet meer uit kan stromen. Dan wordt het dus mogelijk nog erger.

Accepteren lijkt hier het makkelijkst, zeker omdat het niet jouw gebouw is.
Het idee met het Landbouwplastic lijkt het meest handige hier

Je kan onder de bestaande houten wanden nog iets van opsluitbanden plaatsen zodat het vocht niet makkelijk het hout in trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
gron74 schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:34:
Drainage naar een sloot is helaas geen optie. Het is kleiige grond waardoor het lastig wegloopt. Je suggestie om putten te boren en die vol te storten met grond lijkt me wel het proberen waard. Ik egaliseer dan de grond en verhoog met alleen zand. Daar is dan nog wel 10-15 cm ruimte voor. Dit zand ligt dan ook wat hoger dan de omliggende kleigrond. Daarboven betontegels. Die tegels liggen dan ook ruim hoger dan waar het water lag.

De vlonder is ook een goede suggestie maar dat kan op een later moment alsnog. Als het nog nat blijkt te worden kan ik eventueel nog een vlonder maken op de betontegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 21:41
Met een grondboor vrij diepe gaten maken en volstorten met grind, maar ik wist dat we op een meter/anderhalf meter een vrij waterdichte laag hadden zitten. Misschien is dat hier ook wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:54
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je onderhoudt uitvoerd op iets wat niet jouw eigendom is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Wat ik heb begrepen is dat in het verleden er (extra) huur werd betaald voor het tuinhuisje. Maar door de slechte staat en het feit dat de vereniging de schuurtjes heeft afgeschreven zijn ze gestopt met het rekenen van huur voor het tuinhuisje. Blijkbaar had de vereniging geen zin om het schuurtje op te knappen. Dat is allemaal voordat wij de tuin hebben gehuurd.

Ik vind het echter wel handig om een schuurtje te hebben op onze moestuin voor gereedschap en andere materialen zoals potten. Dus dan moet ik wel wat aan het schuurtje doen, de vereniging gaat er niks aan doen. Ik ben niet van plan om hele grote bedragen uit te geven. Maar ik vind het geen bezwaar om wat geld uitgeven om een werkbaar schuurtje te hebben. We huren de moestuin met de gedachte om dat nog jaren te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door jjust op 13-09-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:05
De gedachte die bij mij meteen opkomt is, hoe is het met de grond in je tuin zelf gesteld? Als het onder je schuurtje zo nat is, dan lijkt het mij dat de grond in je moestuin ook behoorlijk nat zal zijn? Kun je daar wel lekker op werken? Of is daar wel iets aan drainage gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Er schijnt wel drainage te liggen maar of dat nog werkt vraag ik me af. De tuin zelf loopt op de korte zijde af. Het lage punt is wel vrij nat daar staat het schuurtje ook. De tuin zelf is jarenlang verwaarloosd. Onze hoop is dat het door aanplanten de kwaliteit van de grond verbeterd. Hierbij nemen we een permacultuur benadering als uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:05
Als het schuurtje op het laagste punt is, wellicht kun je dan tussen tuin en schuur een geultje graven waar het overtollige water in komt en kan wegstromen, voordat het onder je schuurtje komt?
Pagina: 1