Twee groepen door één buis. Beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-06 12:04
Bij het vervangen van mijn groepenkast deze week kwam ik er achter dat er bij één van de buizen twee groepen binnen komen. Dit betreft een groep voor de oven en een groep voor de overige keukenapparatuur. Ook delen deze groepen een enkele aardedraad. Er loopt dus twee keer fase, twee keer nul en één keer aarde door dezelfde buis.

Nu reikt mijn kennis van de normen ver genoeg om te weten dat dit niet zomaar de bedoeling is, maar weet ik niet zeker op welke manier ik dit conform kan krijgen. Volgens mij heb ik drie opties:
  1. Laten zoals het is, want bestaande situatie die is aangelegd in een tijd dat het wellicht nog mocht
  2. Ik kon zo gauw een bron vinden die aangaf dat het met het plaatsen van een fornuisgroep wel zou mogen
  3. Een tweede buis aanleggen. Ik geef toe dat ik vrij lui ben en hier écht niet op zit te wachten.
Wat kan ik hier het beste/makkelijkste doen, of zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Alle reacties

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fornuisgroep beter alleen voor fornuis.
Belangrijke uitzondering
Bovenstaande regel geldt echter niet altijd. Zo wordt geadviseerd om apparaten die een vermogen hebben van meer dan 2.000 watt, op een aparte groep aan te sluiten. Denk daarbij aan de wasmachine, de wasdroger, vaatwasser, combimagnetron of oven. Houd hier rekening mee bij het samenstellen van je groepenkast.
2e buis trekken is imho de enige oplossing

Iperf

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:54
jordje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:56:
  1. Een tweede buis aanleggen. Ik geef toe dat ik vrij lui ben en hier écht niet op zit te wachten.
Is ook niet nodig, gewoon installatiekabel gebruiken :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Fish schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:01:
fornuisgroep beter alleen voor fornuis.

[...]

2e buis trekken is imho de enige oplossing
Dat advies is al even geleden afgeschaft.

Ben nog een bron aan ‘t zoeken.. niet zo lang geleden kwam dit ergens in een soortgelijk topic naar boven, maar ik kan die niet zo snel vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 12-09-2020 11:20 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-06 12:04
Nielson schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:03:
[...]
Is ook niet nodig, gewoon installatiekabel gebruiken :)
In principe zou het leggen van de buis zelf het probleem niet echt zijn, alhoewel ik er tegenop zie de kruipruimte in te kruipen. Heb ook nog genoeg voorbedrade flexbuis liggen waarmee het makkelijk zou gaan. Het gaat me meer om de trekdoos die achter een hoek-keukenkastje zit, waar de oven/fornuis weer tegenaanstaat. Dat is dus al bijna een derde van de keuken die eruit zou moeten, plus dat je bijna een vorkheftruck nodig hebt om die oven te verplaatsen 8)7

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
1) Heeft naar mijn weten nooit gemogen.
2) Staat uitgewerkt in de NPR 5310; met extra verdeler aan andere eind.
3) Mooiste oplossing, maar waarschijnlijk veel werk.
Glashelder schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:09:
[...]

Dat advies is al even geleden afgeschaft.

Ben nog een bron aan ‘t zoeken.. niet zo lang geleden kwam dit ergens in een soortgelijk topic naar boven, maar ik kan die niet zo snel vinden.
De 2,2 kVa regel is geschrapt, staat niet meer in de norm. Staan wel bepalingen die met meer wollig taalgebruik op ongeveer hetzelfde uitkomen.

Oven wil ook nog wel eens 3,7 kW zijn (tijdens voorverwarmen)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
In België mag je dit in een bestaande situatie laten zijn, voor zover ik weet (vanuit het principe dat aarding veiligheid is die enkel kortstondig stroom voert bij grote fout in de installatie, en de kans op 2 gelijktijdige dergelijke fouten erg klein is in de fractie van een seconde voor de aardlek/zekering het circuit uitschakelt).

Kan je gemakkelijk tot onder de keukenkastjes geraken met een kabel 3x2.5mm² (die mag je bloot gebruiken)? Dan kan je daaronder verder lopen tot bij de oven/trekdoos.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1