Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ryzen 3600 stock: 95C in CPU benchmark

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-11 19:30
Heb een nieuwe PC voor mijn zoon samengesteld met een Ryzen 3600. Ik ben gewoon voor de stock cooler gegaan om nog wat de kat uit de boom te kijken. De kast is een Phanteks Eclipse 350x waarbij ik de 120mm naar achter verplaatst heb, en 2 Noctua 140mm fans vooraan geplaatst heb.

Dacht gisteren eens te gaan benchmarken (Passmark 10). Viel me al direct op dat zonder iets te starten de idle temperatuur heel variable was tussen 50 tot zelfs 70°C. Toch maar eens benchmark gestart en duurde niet lang voor de temperatuur de 90°C bereikte en uiteindelijk zelfs piekte op 95°C, wat de AMD gespecte Tmax is. CPU ging wel nog niet throttlen.

Metingen gedaan met HWInfo95 en ik denk niet dat er iets mis is met de metingen, want de componenten zijn eigenlijk identiek als in mijn eigen PC, behalve dat ik een andere case heb, en er een Hyper 212 Black Edition op zitten heb. In diezelfde test op mijn PC heb ik een piek op 81°C.

Mijn vraag nu is of dit normaal is, of heb ik toch ergens een fout gemaakt in de build ? Ik moest bij het builden toch effen online checken ivm koelpasta. De stock cooler had gewoon een witte schijf van misschien een halve mm dik en ik was niet zeker wat ik daar mee moest aanvangen, maar van wat ik online zag, moest ik daar helemaal niets mee, en is dat de pre-applied cooling pad, en dus gewoon as-is monteren.

Vandaag sowieso eens demonteren, en re-pasten met de koelpasta die bij mijn Hyper 212 zat. Ik heb overigens ook nog ergens een tubetje Arctic Silver van jaren geleden. Geen idee of die beter/slechter is, en of koelpasta in tube slechter wordt met de jaren.

Tnx!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 16:18
Stomme vraag, maar heb je wel het plastic verwijderd wat soms onder de koeler zit?

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 16:09
Ik zal je eerlijk zeggen, de stock koeler is echt slecht icm de ryzen 3600, ik raad iedereen aan die deze CPU heeft of een snellere Ryzen gewoon een simpele koeler erop te zetten, dat scheelt zo 10-15 graden. Had namelijk hetzelfde probleem met de stockkoeler.

• Twixie
FunFair schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:59:
Stomme vraag, maar heb je wel het plastic verwijderd wat soms onder de koeler zit?
Er zat zeker geen plastic onder. Ik haalde de koeler uit de verpakking, die uiteraard wel dus in een doorschijnende plastic vorm ligt, en zag gewoon een witte schijf op het koelblok. Ik dacht eerst nog dat dat een sticker was die ik moest verwijderen, maar online zag ik toch dat ik de koeler gewoon zo moest monteren en dat dat blijkbaar de cooling pad was. Vond het wel wat vreemd dat dat niet afzonderlijk afgeschermd was met een stukje plastic of wat film.

Hoeveel marge zit er eigenlijk op de gedocumenteerde afmetingen. Ik ging immers eerst voor dezelfde koeler gaan als die ik heb. Die blok is echter 159mm hoog, terwijl de kast plaats biedt voor 160mm. Ik durfde het dan ook niet te riskeren voor die koeler te gaan, vandaar het kat uit de boom kijken, maar heb er dus al wat spijt van :).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Twixie schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:07:
[...]

Er zat zeker geen plastic onder. Ik haalde de koeler uit de verpakking, die uiteraard wel dus in een doorschijnende plastic vorm ligt, en zag gewoon een witte schijf op het koelblok. Ik dacht eerst nog dat dat een sticker was die ik moest verwijderen, maar online zag ik toch dat ik de koeler gewoon zo moest monteren en dat dat blijkbaar de cooling pad was. Vond het wel wat vreemd dat dat niet afzonderlijk afgeschermd was met een stukje plastic of wat film.

Hoeveel marge zit er eigenlijk op de gedocumenteerde afmetingen. Ik ging immers eerst voor dezelfde koeler gaan als die ik heb. Die blok is echter 159mm hoog, terwijl de kast plaats biedt voor 160mm. Ik durfde het dan ook niet te riskeren voor die koeler te gaan, vandaar het kat uit de boom kijken, maar heb er dus al wat spijt van :).
Misschien dat ze het intussen veranderd hebben, maar bij mijn 3600 uit oktober zat er idd een plastic laag onder ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 16:09
heuveltje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:10:
[...]

Misschien dat ze het intussen veranderd hebben, maar bij mijn 3600 uit oktober zat er idd een plastic laag onder ?
Bij de mijne niet dacht ik, probleem is ook als je redelijke airflow hebt deze stockkoeler het op hoge (100%) belasting toch heel warm word. Je moet echt een fatsoenlijke airflow hebben om bij hoge belasting deze processor (redelijk) koel te houden. Deze wellicht een optie? pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

• Twixie
Oh ja, nog iets dat ik me nu herinner nu ik nog eens op YouTube kijk. Ik zie daar immers dat die Stealth Wraith op de plaats waar de koelpad zit, ook nog een koperen schijfje heeft. Maar bij mij was dat helemaal niet het geval. Het schijfje zat gewoon rechtstreeks op het massieve blok. Ik begin me af te vragen of dit een manufacturing fault is, al zou dat wel een heel grove zijn. Zal straks eens op zolder kruipen om de doos van mijn eigen 3600 uit te pakken en te zien hoe mijn cooler er uit zag.

EDIT: blijkbaar is dit normaal, ik lees net op Reddit dat ze die koperen schijf recent weggelaten hebben, wat natuurlijk ook niet bijster helpt : https://www.reddit.com/r/..._95_degrees_while_gaming/ . En wat @Borromini tegelijkertijd met mijn Edit ook bevestigt :).

[ Voor 23% gewijzigd door Twixie op 12-09-2020 10:26 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

AMD heeft zijn Zen-basiskoelers wel 'gedowngrade' op een bepaald moment, als ik het me goed herinner.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Twixie
Ok, dan ga ik niet eens meer moeite doen om de pasta te vervangen met de stock cooler, en gewoon voor een deftig blok gaan. Tnx all!

• Twixie
Ondertussen zit er een Scythe Mugen 5 Rev.B. in en in dezelfde test gaat de CPU niet hoger dan 83°C. Of maw het blok dat je tegenwoordig standaard bij een 3600 krijgt, is niet veel soeps :P.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-11 20:36
83c is voor een mugen 5 ook nog best wel hoog, het gaat om een cpu met een tdp van 65 watt. Heb je verder wel casefans/airflow in je kast, en met welke utility meet je de temperatuur?

[ Voor 13% gewijzigd door sjaakwortel op 22-09-2020 15:56 ]

• Twixie
sjaakwortel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:56:
83c is voor een mugen 5 ook nog best wel hoog, het gaat om een cpu met een tdp van 65 watt. Heb je verder wel casefans/airflow in je kast, en met welke utility meet je de temperatuur?
Ja, ik vond het ook nog aan de hoge kant, want in mijn eigen kast, met zelfde moederbord, GPU en CPU tik ik af op 80°C. Maar volgens mij heeft het ook gewoon te maken met de benchmark (Passmark 10), en sowieso ook met mijn fan curves. Met Prime95 is de CPU al 3C minder warm (EDIT: als ik lang genoeg wacht gaat hij ook wel richting 80).

Mijn fan curves zijn als volgt (in beide kasten):
CPU:
0-60C: fixed op 40%.
60-75C: 40-70%
75-80C: 70-100%
Case:
0-70C: fixed op 40%
70-85C: 40-70%
85-90C: 70-100%
Zoals je kunt zien zijn ze eerder bedoeld om de boel stil dan wel koel te houden.

In die ene kast zit ook wel een fan minder dan in mijn eigen kast: 2 Noctua's van 140mm vooraan, en de standaard 120mm van Phanteks achteraan. In mijn Fractal Design R5 zitten er 3x 140mm vooraan en 1x 140mm achteraan.

PS: temp gemeten met HWInfo64 (en dan ook de Max waarde dus die 83C tikt maar heel even aan).

[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 22-09-2020 16:20 ]

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 21:51
Ik heb hetzelfde gehad, met de mugen 5. Bij mij zaten de plastic spacers op het moederbord verkeerd om. Dat zie je bijna niet, maar dat maakt net het verschil in hoe strak de koeler zat.

Als ik voordat ik het fixte een kleine beetje de koeler aanduwde (terwijl de pc aanstaat en prime draait) doken de temperaturen naar beneden, dus dat zou je kunnen proberen.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:29
Ik heb een 3500x, en deze koeler geplaatst op aanraden van een australische youtuber waar ik altijd naar kijk:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.74304c4dvd80CO

Max temp onder load (gaming, geen benchmark gedaan) 57,5 graden max. idle/browsen zo'n 28.

• Twixie
yeehaw schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:22:
Ik heb hetzelfde gehad, met de mugen 5. Bij mij zaten de plastic spacers op het moederbord verkeerd om. Dat zie je bijna niet, maar dat maakt net het verschil in hoe strak de koeler zat.
Ik ben eigenlijk vrij zeker dat ik ze goed geplaatst heb, want het viel me meteen op dat de 2 kanten verschillend waren, waarbij aan 1 kant de opening wijder was. Ik ging er van uit dat dat de kant is die over de 'voetjes' van de standaard AM4 backplate moesten. Al weet ik nu niet meer zeker of ik het ook omgekeerd geprobeerd heb, maar als die dan niet mooi over die voetjes schuiven zullen de 2 brackets inderdaad wel enkele mm hoger zitten.
yeehaw schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:22:
Als ik voordat ik het fixte een kleine beetje de koeler aanduwde (terwijl de pc aanstaat en prime draait) doken de temperaturen naar beneden, dus dat zou je kunnen proberen.
Want dat was eigenlijk wel iets dat me opviel bij het vastschroeven van het blok: ineens had ik gewoon max weerstand op 1 van de schroeven, terwijl je zou verwachten dat de schroeven stroever en stroever worden door de veer die steeds verder opspant. Ik twijfelde dan ook wel even of ik hem wel goed geplaatst had, maar 3°C verschil met mijn eigen PC (die een 212 Hyper Black Edition heeft) leek me wel ok.

• Twixie
MEN-O schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:28:
Max temp onder load (gaming, geen benchmark gedaan) 57,5 graden max. idle/browsen zo'n 28.
Dat zijn wel extreem lage Temps. Bvb op dit moment, gewoon aan het browsend, zie ik met Ryzen Master mijn Temp rond de 38°C hangen, en dat is dus met iets van 5% load.
Maar opnieuw: ik denk dat het heel erg afhangt van je fan curves. Als ik ze allemaal op max laat draaien, ga ik er ook wel van uit dat ik nog minstens 5 graden lager kan. Straks eens proberen....

• Twixie
Eens getest en met alle fans op max is de Tmax toch zo'n 8 graden lager tijdens Prime95. Vreemd genoeg maakt het tijdens idle zo goed als geen verschil.

• Hanky74
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:01
[quote]MEN-O schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:28:
Ik heb een 3500x, en deze koeler geplaatst op aanraden van een australische youtuber waar ik altijd naar kijk:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.74304c4dvd80CO
-----------

Tech Yes City :)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je kan ook eens experimenteren met AMD Cool n Quiet en andere technieken die de turbo voltages bepalen. Ik had zelf ook hoge temps met een 212 Hyper Black Edition, maar gek genoeg is hij bij mij met een all-core overclock naar 4,2 Ghz en een fixed voltage van 1,325V een heel pak kouder dan standaard. Volgens mij komt dat omdat hij standaard nogal snel het voltage enorm omhoog gooit bij boost.

Android developer & dürüm-liefhebber

Pagina: 1