Vraag

• dreistein
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07-2024
Mijn vraag
Past een Ssd Sn550 Nvme 1 Tb M.2 2280 in mijn 2012 Mac Pro?
Met andere worden heb ik een sleuf waar de SSD in past en is die sleuf Nvme of SATA?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mac Os High Sierra.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niets ....

Beste antwoord (via dreistein op 15-09-2020 02:13)

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
nelizmastr schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:38:
[...]

Een iMac is geen Mac Pro ;)

Een Mac Pro is een andere klasse en is i.t.t. de iMac volledig uitbreidbaar.
[...]

De Mac Pro 2012 heeft geen m.2 sleuven, alleen reguliere PCIe sloten voor uitbreiding.
Je zal een m.2 naar PCIe adapter moeten kopen, minimaal met x4 lanes. Opstarten van NVMe kan niet op een machine van deze leeftijd, wel als opslag. Een PCIe SSD op basis van AHCI kan wel, maar die zijn dun gezaaid. Er schijnt wel een firmware mod te zijn, maar dat is op eigen risico.

Of je moet de vuilnisbak Mac Pro hebben, dat is de 2013, die kan wel NVMe SSD’s gebruiken, met een speciale adapter van Apple’s aansluiting naar M.2.
Booten vanaf een NVME Drive is wel mogelijk op een MacPro 2009-2010,2012 modellen (5,1).
Als je de laatste bootrom (firmware) versie draait, welke via Mojave is geleverd, kan je d.m.v een NVME PCI Express adapter een NVME SSD plaatsen.

Geen probleem dus.. :+

p.s
hier is nog wat inhoudelijke macpro firmware info te vinden, mocht iemand dat interessant vinden :
https://forums.macrumors....tructions-thread.2142418/

[ Voor 10% gewijzigd door FlorisVN op 12-09-2020 12:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

https://www.macfreak.nl/h...ze-ssd-in-imac-late-2012/
Is een SATA M2 slot. Nee dus; geen NVME drives.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:51

nelizmastr

Goed wies kapot

dreistein schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 02:12:
Mijn vraag
Past een Ssd Sn550 Nvme 1 Tb M.2 2280 in mijn 2012 Mac Pro?
Met andere worden heb ik een sleuf waar de SSD in past en is die sleuf Nvme of SATA?
De Mac Pro 2012 heeft geen m.2 sleuven, alleen reguliere PCIe sloten voor uitbreiding.
Je zal een m.2 naar PCIe adapter moeten kopen, minimaal met x4 lanes. Opstarten van NVMe kan niet op een machine van deze leeftijd, wel als opslag. Een PCIe SSD op basis van AHCI kan wel, maar die zijn dun gezaaid. Er schijnt wel een firmware mod te zijn, maar dat is op eigen risico.

Of je moet de vuilnisbak Mac Pro hebben, dat is de 2013, die kan wel NVMe SSD’s gebruiken, met een speciale adapter van Apple’s aansluiting naar M.2.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 15:58
nelizmastr schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:38:
[...]

[...]

Booten vanaf een NVME Drive is wel mogelijk op een MacPro 2009-2010,2012 modellen (5,1).
Als je de laatste bootrom (firmware) versie draait, welke via Mojave is geleverd, kan je d.m.v een NVME PCI Express adapter een NVME SSD plaatsen.

Geen probleem dus.. :+

p.s
hier is nog wat inhoudelijke macpro firmware info te vinden, mocht iemand dat interessant vinden :
https://forums.macrumors....tructions-thread.2142418/

[ Voor 10% gewijzigd door FlorisVN op 12-09-2020 12:40 ]