Mijn vraag
Ik zoek een plafond Wi-Fi access point met 802.11ax (Wi-Fi 6) voor thuis. In het plafond is een loze leiding gemaakt waar ik een UTP kabel doorheen ga trekken. Daarop wil ik een access point aansluiten dat ik met PoE ga voeden. Wellicht met een switch met PoE ondersteuning, of een losse bij voorkeur met het access point meegeleverde PoE injector (als dat de juiste term is). Ik was op de Ubiquiti UniFi nanoHD uitgekomen wegens lovende reviews en goede specs, maar die ondersteunt geen WiFi 6. Sowieso vind ik maar 1 WiFi 6 'plafond' access point onder € 200, dat is toch wel mijn max budget. Dat is de Netgear WAX610. Vergelijking: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1589772;1166225/
Wat is wijsheid? De Netgear WAX610, Ubiquiti nanoHD, of nog iets anders kopen? Ik wil er net zo lang mee doen tot het ding kapot of hopeloos ouderwets geworden is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik zoek een plafond Wi-Fi access point met 802.11ax (Wi-Fi 6) voor thuis. In het plafond is een loze leiding gemaakt waar ik een UTP kabel doorheen ga trekken. Daarop wil ik een access point aansluiten dat ik met PoE ga voeden. Wellicht met een switch met PoE ondersteuning, of een losse bij voorkeur met het access point meegeleverde PoE injector (als dat de juiste term is). Ik was op de Ubiquiti UniFi nanoHD uitgekomen wegens lovende reviews en goede specs, maar die ondersteunt geen WiFi 6. Sowieso vind ik maar 1 WiFi 6 'plafond' access point onder € 200, dat is toch wel mijn max budget. Dat is de Netgear WAX610. Vergelijking: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1589772;1166225/
Wat is wijsheid? De Netgear WAX610, Ubiquiti nanoHD, of nog iets anders kopen? Ik wil er net zo lang mee doen tot het ding kapot of hopeloos ouderwets geworden is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Ik wil het AP monteren aan het plafond op de overloop van de 1e verdieping van mijn nieuwe huis. Dat is redelijk centraal voor 3 slaapkamers gescheiden door gipsblokken wanden.
- De belangrijkste clients zijn twee telefoons (1 met WiFi 6), een laptop, Chromecast of TV en Nintendo Switch.
- Ik moet nog een patchpaneeltje en switch (1Gbit) aanschaffen voor in de meterkast. Vanuit daar ga ik naar huiskamer, plafond 1e verdieping (daar komt het AP), slaapkamers en zolder.
- Het modem / router van de provider zal ik gebruiken. Die werken voor mijn doeleinden vaak goed genoeg. De provider wordt waarschijnlijk T-Mobile glas 1Gbit. TV loopt dan via UTP.
- In de huiskamer wil ik bij de TV mijn huidige Netgear R7000 of Asus RT-AC1200G+ als AP gebruiken. Of, wellicht ook vervangen door een WiFi 6 AP.
- Het betreft een rijwoning met een appartementsgebouw tegenover op 30 meter afstand ongeveer. Hopelijk komt daar niet te veel WiFi interferentie vanaf. Primair wil ik goede 5Ghz dekking.