[PV check] Offerte in orde of aan de hoge kant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 22:47
Situatie:
twee-onder-een kap oost-west dak, iets meer naar het zuiden dan het noorden gericht.

Wij willen graag meedoen aan het regionaal, op basis van een lening gefinancierde, zonnepanelenproject.
Helaas is er door alle andere verbouwingen op dit moment geen budget om dit geheel zelf te financieren, vandaar dat we willen deelnemen aan dit project.

Aangeboden wordt:

11 x Ja Solar 320 WP mono kristallijn
3245 Wp totaalvermorgen
Geschatte opbrengst 2560 kWh
15 jaar garantie via het project
25 jaar vermogensgarantie (deze garantie komt van Ja Solar zelf, zie ik).

Omvormer:
Solaredge (geen specifiek model, men linkt naar deze productsheet)
15 jaar garantie via het project

Optimizers:
SolarEdge P370 + adapterset
25 jaar garantie

Verder nog:
- 11x schuin pannendak stormvast systeem met blanke klemmen.
- aardlekautomaat en werkschakelaar
- aarding gehele constructie
- wegwerken bekabeling
- btw teruggave geregeld
- aanmelden bij de netbeheerder
- Serviceplan (garantie, storing en onderhoud (15 jaar), geen voorrij- en montagekosten, iedere 5 jaar reiniging van de panelen

Is €6637,92 een reële prijs? voor complete ontzorging?
Wij zijn op dit gebied compleet leek, kunnen dit niet zelf monteren en hebben dit bedrag niet achter de hand. Het gaat dus op basis van een vaste prijs per maand. We kunnen boetevrij eerder aflossen en zijn dit ook van plan.
Uiteraard kan ik het nodige vinden maar het aanbod is enorm en echt wijzer wordt ik er niet van.
Concurrerende offertes zitten onder deze prijs, maar die zijn niet op basis van een gemeentelijke financiering.
We zijn ons er van bewust dat we iets meer betalen door de afbetaal constructie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:02
Ik denk dat je bij zelf kopen (wat nu financieel dus niet haalbaar is) voor letterlijk de helft klaar kunt zijn. Aangezien de meeste opbrengst in de zomer zit zou ik zeggen: de komende 6 maanden 500 euro opzij leggen en in het voorjaar het met eigen geld laten doen.

Ik denk dat je zelfs met zelf aanschaffen in combinatie met een persoonlijke lening of lenen bij een vriend of familielid nog voordeliger uit zou zijn.

Ter indicatie zou ik in ieder geval een offerte opvragen bij bijvoorbeeld greenguys.nl. Kennis kreeg voor een vergelijkbaar systeem daar een offerte van 4000 euro na BTW teruggave. Ga je voor een systeem zonder optimizers dan moet je het zelfs wel voor 3000 euro kunnen regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:37
Veel, maar dan ook echt veel, te duur. Qua materiaalkosten zit je op 3000 euro incl. BTW, installatie moet voor 1250 euro incl. BTW kunnen. Totaal dus max 4250 euro incl. BTW moet lukken. Indien je geen schaduw hebt en aan een simpele string-omvormer genoeg hebt en een beetje rond zoekt naar een goedkope installateur ben je ongetwijfeld voor minder dan 3500 incl. BTW klaar.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvYyZMRN3OXVlw-L28XezLMsN1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKYQQTW67TSEhz5sIakOUrCA.png?f=fotoalbum_large

Komt dan nog 1000-1250 euro aan montagekosten bij. Dus eens met @Heronimo, indien mogelijk sparen en alles over een paar maanden zelf financieren.

• holoX
Dank voor jullie antwoorden @PeeVv @Heronimo. Waar ik stiekem al een beetje bang voor was blijkt dus toch te kloppen.
Na wat verder onderzoek blijkt er in onze Provincie een duurzaamheidslening beschikbaar te zijn.
We gaan nu kijken naar zelf aanschaffen, laten monteren + duurzaamheidslening.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
Regio Limburg (zuid).
Ik zie een hoop aanbieders en webshops, dat wordt nog aardig wat uitzoekwerk. Jammer dat zonnepanelen niet in de Tweakers Pricewatch staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

holoX schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:44:
Jammer dat zonnepanelen niet in de Tweakers Pricewatch staan.
Ook daar zijn oplossing voor, zie; https://vpn.vanhaarst.net...en.2020-08-17.csv.xz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
J&M solar?
Paul Voncken uit Wijlre?

Dan vraag je aan Paul een mooiie SMA omvormer die je zelf uit kan lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-09-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je aan een duurzaamheids lening gedacht? dan zit je ook niet aan 1 of ander koppelverkoop systeem vast ;)

https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Ontzorgen op deze manier zou ik in dit geval niet aan beginnen, je kan een zonnesysteem gewoon prima bij J&M ofzo aanschaffen en ook die ontzorgen qua instalatie, alleen even wat geld regelen.
persoonlijk zou ik gewoon even sparen, we gaan nu toch de slechte maanden in, zolang je ze ergens in Februari op het dak hebt liggen mis je niet heel veel en bespaar je enorm op moeite en waarschijnlijk op rente, afsluitkosten etc..

Indicatie van opbrengst per maand t.o.v. het totaal.

Afbeeldingslocatie: https://www.zelfstroom.nl/assets/uploads/2018/08/Opbrengst-zonnepanelen-per-maand-480x197.png

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 13-09-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
Dank voor al jullie reacties! Ik heb nu een aantal offerte aanvragen lopen. Onder andere bij J&M solar.

• holoX
Heb nu van diverse lokale partijen offertes ontvangen.

Het blijkt maar dat de offerte waar dit topic mee begonnen is absurd was. Ik heb 3 offertes voor mijzelf uitgewerkt in bijgevoegd schema. Prijzen zijn volgens mij redelijk marktconform?
Ik heb alleen mijn twijfels bij geen optimizers, ingeboude optimizers en de laatste de losse optimizers.
Moet ik dit zien als een onboard graphics chip en een losse videokaart of is het niet zo zwart wit?

Met een beetje zoekwerk kan ik dit online ook nog goedkoper vinden maar ik ga liever voor het totaalpakket bij een lokale partij.
Graag jullie meningen :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_uVBSHl2Ar6evW2YnbzgM9IWWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3UxVsFIL3jXcU1CEIrmCa6Pi.png?f=user_large

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

@holoX begin eens met wat foto's van je dak tesamen met afmetingen (dakpannen tellen mag ook). En of je bomen voor je huis hebt en/of andere vormen van grote schaduw-gevers.

• holoX
_Arthur schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:56:
@holoX begin eens met wat foto's van je dak tesamen met afmetingen (dakpannen tellen mag ook). En of je bomen voor je huis hebt en/of andere vormen van grote schaduw-gevers.
Ik heb helaas geen afmetingen van het dak. Wel een screenshot van de inmeting van een van de gevraagde partijen.
Huis ligt oost-west, lichtelijk gedraaid naar het zuiden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc8LW-J9p73gKavByEzv3k7c3a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ApBjHZytCDD60lVDNO1tjXiD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Wat is je huidige jaarverbruik? En verwacht je dat dat de komende jaren omhoog gaat? Je hebt door een oost-west dak veel plek voor panelen, in theorie zouden er 22 op kunnen. Als je eenmaal bezig bent kan je beter het maximale eruit halen, later bij leggen is relatief duur.

Als ik zo in je laatste offertes kijk is de linkse van J&M. Ik snap alleen niet helemaal hoe ze op €3680 excl. BTW komen. De materialen (9 van dezelfde panelen met dezelfde SMA omvormer en een Clickfit Evo systeem) kost op hun site €1.774,56 excl. Dat betekent dat ze €1905,44 excl. voor montage rekenen? 8)7 Ter vergelijking: winkelman-zonnepanelen.nl rekent €924,79 excl. voor 9 panelen.

Totaalplaatje van Winkelman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20Ax0gdv259bzdGiquZaDPy36Pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSPgJGlSlShppd231E0A3yWp.png?f=fotoalbum_large
Dit is inclusief bekabeling, montage, aanpassing meterkast e.d. Je offertes kunnen dus wel wat scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:11:
Wat is je huidige jaarverbruik? En verwacht je dat dat de komende jaren omhoog gaat? Je hebt door een oost-west dak veel plek voor panelen, in theorie zouden er 22 op kunnen. Als je eenmaal bezig bent kan je beter het maximale eruit halen, later bij leggen is relatief duur.

Als ik zo in je laatste offertes kijk is de linkse van J&M. Ik snap alleen niet helemaal hoe ze op €3680 excl. BTW komen. De materialen (9 van dezelfde panelen met dezelfde SMA omvormer en een Clickfit Evo systeem) kost op hun site €1.774,56 excl. Dat betekent dat ze €1905,44 excl. voor montage rekenen? 8)7 Ter vergelijking: winkelman-zonnepanelen.nl rekent €924,79 excl. voor 9 panelen.

Totaalplaatje van Winkelman:
[Afbeelding]
Dit is inclusief bekabeling, montage, aanpassing meterkast e.d. Je offertes kunnen dus wel wat scherper.
Huidige jaarverbruik is 2000-2300 kWh. Volgens jaar komt er 1 split airco aan, als het goed bevalt 2 stuks.
De linkse is niet van J&M, die is van Hesi. Winkelman ziet er scherp uit, maar de afstand is te groot (Zuid Limburg).
Ik heb volgens mij helemaal geen offerte opgevraagd bij J&M. Is er een reden waarom een lokale installateur uit Margraten hier zo vaak genoemd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
holoX schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:43:
[...]

Huidige jaarverbruik is 2000-2300 KwH. Volgens jaar komt er 1 split airco aan, als het goed bevalt 2 stuks.
De linkse is niet van J&M, die is van Hesi. Winkelman ziet er scherp uit, maar de afstand is te groot (Zuid Limburg).
Ik heb volgens mij helemaal geen offerte opgevraagd bij J&M. Is er een reden waarom een lokale installateur uit Margraten hier zo vaak genoemd wordt?
Ah, dan hebben ze toevallig dezelfde panelen als J&M op de site heeft, zou zomaar kunnen dat de materialen daar vandaan komen. Reden dat ze zo populair zijn is dan ook hun site, https://www.jenm-zonnepanelen.nl/, waar je makkelijk alles bij elkaar kan klikken. Dan kan je dus ook zien dat Hesi érrug veel geld vraagt voor de montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Heb je een inschatting van het verbruik van je airco per jaar? Je wilt eigenlijk altijd je totale verbruik compenseren, maar niet veel meer dan dat omdat het dan relatief weinig oplevert. Maar ik gok dat 11 moderne (330+) panelen genoeg moet zijn om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:46:
[...]

Ah, dan hebben ze toevallig dezelfde panelen als J&M op de site heeft, zou zomaar kunnen dat de materialen daar vandaan komen. Reden dat ze zo populair zijn is dan ook hun site, https://www.jenm-zonnepanelen.nl/, waar je makkelijk alles bij elkaar kan klikken. Dan kan je dus ook zien dat Hesi érrug veel geld vraagt voor de montage.

Heb je een inschatting van het verbruik van je airco per jaar? Je wilt eigenlijk altijd je totale verbruik compenseren, maar niet veel meer dan dat omdat het dan relatief weinig oplevert. Maar ik gok dat 11 moderne (330+) panelen genoeg moet zijn om dat voor elkaar te krijgen.
Hesi is zeker ook niet de eerste keuze. Ze hebben een bekende naam in het zuiden ivm hun CV verhuur en onderhoud, verder niet heel spannend.
Ik heb nu bij J&M een offerte opgevraagd, even afwachten tot maandag.
Aanstaande woensdag komt de 2e in de tabel kijken en een definitieve offerte uitbrengen. Op die dag komt er nog een 4e partij waar ik geen prijzen van heb. Nr 2 is op dit moment nog de gunstigste.

Verbruik van de airco schatten we ruim op 300 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Heb je een idee van de hoeveelheid schaduw op je dak? Het lijkt op de luchtfoto dat de bomen niet veel invloed hebben, dan heb je ook geen Solaredge nodig. Je zou de partijen die langs komen kunnen vragen om ook een offerte met een simpele Growatt/Goodwe/SMA string-omvormer te maken. In jouw opstelling is Solaredge €800 duurder in vergelijking met een Goodwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:10:
Heb je een idee van de hoeveelheid schaduw op je dak? Het lijkt op de luchtfoto dat de bomen niet veel invloed hebben, dan heb je ook geen Solaredge nodig. Je zou de partijen die langs komen kunnen vragen om ook een offerte met een simpele Growatt/Goodwe/SMA string-omvormer te maken. In jouw opstelling is Solaredge €800 duurder in vergelijking met een Goodwe.
We wonen nog niet lang hier, eerste zomer nu gehad. De schaduw op het dak voor is te verwaarlozen, daar heb ik niet veel last van. Ik heb wel aan diverse installateurs gevraagd of we de panelen niet kunnen verdelen omdat aan de achterkant de zon opkomt. Ik heb mij laten vertellen dat de panelen dan niet goed opgestart worden.
Ik zal de installateurs wijzen op jouw tip. Een SMA omvormer kost bij J&M ook 767,90€. Of kijk ik dan verkeerd? Ik probeer ervan te leren, maar vaak is het nog rocket science...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
SMA is een degelijk Duits merk, maar daardoor ook relatief duur. Chinese omvormers (Goodwe, Growatt) zijn een stuk goedkoper, maar doen wat mij betreft niet onder voor de concurrentie. Ik heb zelf ook een Goodwe. Zo'n Goodwe heb je voor €443 voor een versie met 1 tracker en €534 voor versie met 2 trackers.

Grote verschil met SolarEdge is dat SolarEdge per paneel een optimizer nodig heeft, zonder werkt dat niet. Deze kosten ook nog eens €49 per paneel, daar komen de grootste extra kosten vandaan. Zo'n optimizer regelt alles op paneelniveau, waar een string-omvormer dat alleen bij alle panelen tegelijk kan doen. Een schaduw op één paneel heeft dan bij SolarEdge dus minder invloed dan bij een string-omvormer, maar in de praktijk hebben zonnepanelen en string-omvormers allerlei slimme trucjes om de invloed mee te laten vallen.

Oost-west zou eventueel kunnen, je kan dan bijv. 6 per kant leggen. Per paneel geven ze ongeveer 30 volt, voor zes panelen kom je dan op 180 volt. Een Goodwe 3000D-NS heeft minimaal 80 volt nodig, dat kan dus makkelijk. Het voordeel is dat je opbrengst dan beter verspreid is over de dag, als straks de salderingsregeling stopt heb je daar wel voordeel mee. Eventueel kan je dan ook wat meer panelen kwijt indien het budget het toelaat (al is dat met je verbruik wellicht niet nodig).

Even ter vergelijking: mijn ouders hebben nu tijdelijk een string van 4 panelen op een Solis 5k liggen, die start om 07.30 al op met ~100v aan spanning. Op dat moment leveren ze slechts 8 watt op omdat er nog bijna geen zon is. Vanaf ~08.00 stijgt de opbrengst. Vervolgens leveren ze relatief evenveel op als een andere string van 12 panelen. Dat omvormers met weinig panelen niet goed opstarten is met moderne omvormers dus eigenlijk niet echt een ding meer.

• holoX
PeeVv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:45:
SMA is een degelijk Duits merk, maar daardoor ook relatief duur. Chinese omvormers (Goodwe, Growatt) zijn een stuk goedkoper, maar doen wat mij betreft niet onder voor de concurrentie. Ik heb zelf ook een Goodwe. Zo'n Goodwe heb je voor €443 voor een versie met 1 tracker en €534 voor versie met 2 trackers.

Grote verschil met SolarEdge is dat SolarEdge per paneel een optimizer nodig heeft, zonder werkt dat niet. Deze kosten ook nog eens €49 per paneel, daar komen de grootste extra kosten vandaan. Zo'n optimizer regelt alles op paneelniveau, waar een string-omvormer dat alleen bij alle panelen tegelijk kan doen. Een schaduw op één paneel heeft dan bij SolarEdge dus minder invloed dan bij een string-omvormer, maar in de praktijk hebben zonnepanelen en string-omvormers allerlei slimme trucjes om de invloed mee te laten vallen.

Oost-west zou eventueel kunnen, je kan dan bijv. 6 per kant leggen. Per paneel geven ze ongeveer 30 volt, voor zes panelen kom je dan op 180 volt. Een Goodwe 3000D-NS heeft minimaal 80 volt nodig, dat kan dus makkelijk. Het voordeel is dat je opbrengst dan beter verspreid is over de dag, als straks de salderingsregeling stopt heb je daar wel voordeel mee. Eventueel kan je dan ook wat meer panelen kwijt indien het budget het toelaat (al is dat met je verbruik wellicht niet nodig).

Even ter vergelijking: mijn ouders hebben nu tijdelijk een string van 4 panelen op een Solis 5k liggen, die start om 07.30 al op met ~100v aan spanning. Op dat moment leveren ze slechts 8 watt op omdat er nog bijna geen zon is. Vanaf ~08.00 stijgt de opbrengst. Vervolgens leveren ze relatief evenveel op als een andere string van 12 panelen. Dat omvormers met weinig panelen niet goed opstarten is met moderne omvormers dus eigenlijk niet echt een ding meer.
Bedankt voor dit inzicht. De schouwer van de originele offerte (van ruim 6K) was er zwaar van overtuigd dat de panelen nooit zouden opstarten in een oost-west verhouding.
Het wordt mij allemaal stukken duidelijker nu.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je deze neemt, heb je aan 4 panelen al genoeg opstartspanning. (59Vmpp per stuk)

Ideaal is 6 panelen per string op een 1-fase stringomvormer en 10 panelen per string op een 3-fase stringomvormer.
Per kant dan welteverstaan.

Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdztilD62dEVJI3yoOkwI6U_jEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpcSLXfsr0NuzUX4N6HhUI0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29Vct-S-G2FvKfJakSaTlC4HoBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AymZKHSwFgUQg1SWm9nYeafh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc23psHP2Vepgma4Ujb-4ipp3ko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/METxuO2r5bxCYOiKIFVHBRt2.jpg?f=fotoalbum_tile

Er hangt wel een stevig prijskaartje aan.
Dus als je meer andere panelen kwijt kan om een hogere Vmpp te verkrijgen kan is dat ook goed natuurlijk
Het is maar om aan te geven wat er kan.

Alles kan je invullen in https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/ (kies rode knopje nieuw project)
Is een gratis tool van SMA en zal voor de meeste stringomvormers gelden. (uitzonderingen daargelaten)

[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2020 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Heb het even voor je ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwVdx9Na-CE1O9ZDAkluXKKf2tQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmv45xwleBVhLSzOCYQXEU3W.png?f=fotoalbum_large

Dit is 12x 365Wp met zes op oost en zes op west. Jaarlijkse geschatte opbrengst is 3471 kWh. Alles op west levert welgeteld 12 kWh per jaar meer op. Nagenoeg hetzelfde dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@PeeVv Als ik die bomen op west zie, levert oost/west bij gelijke aantal panelen, meer op denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-09-2020 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Dit is inderdaad uitgaande van een situatie zonder schaduw. Indien de schaduw problemen oplevert is oost-west sowieso beter dan alles op west. Kortom, @holoX, wees niet bang voor een oost-west opstelling, laat die installateurs maar lekker lullen :+

• holoX
Vandaag weer twee installateurs op bezoek gehad. De eerste, die niet in bovenstaand lijstje staat, adviseerde een oost-west opstelling. Dit op basis van 12x Canadian Solar KuBlack CS3K-310MS, SolarEdge 3000 omvormer en SolarEdge P370 optimizers. 4543€ Ex btw, complete installatie.
Ziet er overigens zo uit: https://tweakers.net/i/0u...REJhrA00.png?f=user_large

Het tweede bezoek was nummer 2 in het bovenstaand lijstje. Wilde toch gaan voor een opstelling volledig aan de voorkant, enige afwijking uit het lijstje eerder genoemd zijn 12 panelen in plaats van 10.

En dan de grote favoriet van dit topic, J&M solar:

12x Ja Solar 325 Wp
SolarEdge HD Wave 3500
SolarEdge P370
Clickfit evo montagespul
alle bekabeling + installatie:

3599,90 ex BTW.

Ze verschillen allemaal niet heel erg veel van elkaar, behalve de oost-west opstelling die is 1000€ duurder.
De grote twijfel gaat er nu inzitten of de oost-west opstelling verstandig is of niet.

[ Voor 17% gewijzigd door holoX op 23-09-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

holoX schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:40:
De grote twijfel gaat er nu inzitten of de oost-west opstelling verstandig is of niet.
Altijd verstandig om voor o/w te gaan.

• PeeVv
Waarom wederom alleen maar SolarEdge? Je geeft zelf aan dat de schaduw te verwaarlozen is, dan kan je net zo goed voor een string-omvormer gaan, SolarEdge voegt dan helemaal niks toe. De J&M offerte zou dan €45 per paneel goedkoper zijn omdat je geen optimizers meer hebt en de omvormer is €200 goedkoper, uitgaande van een GoodWe 3600D-NS. Dat scheelt dus €740 incl. BTW.

Steek een deel van dat geld in de meerprijs voor 370Wp panelen en een eventueel voordeel van SolarEdge heb je lang en breed gecompenseerd door de 540Wp die je extra op je dak hebt liggen. Meerprijs is 'slechts' €250 extra.

Dus wellicht dit voorleggen:

12x LONGi Solar - Mono 370
GoodWe GW3600D-NS
Clickfit evo montagespul

~3155,90 ex BTW. als mijn berekening klopt

-edit-

Deze opstelling kan ook zonder problemen op oost-west. Bij Solar Bouwmarkt kost dat €75 extra aan montage, dus bij J&M zal dat ook niet extreem zijn. Gewoon aangeven dat je dat wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door PeeVv op 23-09-2020 17:16 ]

• holoX
PeeVv schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:08:
Waarom wederom alleen maar SolarEdge? Je geeft zelf aan dat de schaduw te verwaarlozen is, dan kan je net zo goed voor een string-omvormer gaan, SolarEdge voegt dan helemaal niks toe. De J&M offerte zou dan €45 per paneel goedkoper zijn omdat je geen optimizers meer hebt en de omvormer is €200 goedkoper, uitgaande van een GoodWe 3600D-NS. Dat scheelt dus €740 incl. BTW.

Steek een deel van dat geld in de meerprijs voor 370Wp panelen en een eventueel voordeel van SolarEdge heb je lang en breed gecompenseerd door de 540Wp die je extra op je dak hebt liggen. Meerprijs is 'slechts' €250 extra.

Dus wellicht dit voorleggen:

12x LONGi Solar - Mono 370
GoodWe GW3600D-NS
Clickfit evo montagespul

~3155,90 ex BTW. als mijn berekening klopt

-edit-

Deze opstelling kan ook zonder problemen op oost-west. Bij Solar Bouwmarkt kost dat €75 extra aan montage, dus bij J&M zal dat ook niet extreem zijn. Gewoon aangeven dat je dat wilt.
Je wordt inderdaad standaard bedolven onder SolarEdge.
Ik heb J&M zojuist om een update van de offerte gevraagd gebaseerd op 12 Longi + GoodWe + oost/west montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55

Zenix

BOE!

Daarom was mijn eerste eis bij offertes. Geen SolarEdge :)
Pagina: 1