Zelfbouw speaker icm Sonos

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-10 15:17
Beste Tweakers,

Een tijd geleden heeft mijn dochter van 3 jaar oud een Sonos speaker naar beneden getrokken.
Resultaat was dat mijn dochter moest huilen, ik moest huilen en dat de Sonos One dusdanig krakent geluid produceert dat deze onbruikbaar werd.

Ik had het idee dat het systeem op zich nog prima functioneerde, maar dat de woofer of tweeter stuk was. Het plan was vervolgens om de Sonos aan te gaan sluiten op een oude speaker zodat ik op de werkkamer op zolder toch nog naar muziek kan luisteren, met het gemak van Sonos.

Nadat ik de Sonos uit elkaar heb gehaald bleek de bedrading richting de woofer en tweeter uit 4 kabels te bestaan. Via Marktplaats heb ik een oude KEF IQ3 (bi-amp) speaker op de kop getikt voor 15 euro en ben ik aan de slag gegaan om de Sonos aan te sluiten op deze luidspreker.

De foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFirv-SDsZjTd-awCIQDOwS_yTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBRzsslvK9z37MWlxIGrPtvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWNaC_Bors96eIvELiuBYTgXZ38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3j12NzmUZSBMvw8ighuDI4Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-1bBFGed-PrkVIclkkjYkoMczI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsgRo0g0mKLnozf9mFL8D80Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Het enige wat ik moest doen was de Sonos slopen, de kabels iets te strippen, de bedrading van de woofer en tweeter juist aansluiten en gaan..

Het resultaat was verrassend, na wat spelen met de equalizer in de Sonos app komt er waarempel een beter geluid uit de KEF dan ik ooit eerder uit de Sonos heb horen komen.

Maar nu...
Omdat ik die Kef zo ontzettend lelijk vind en de Sonos rommel er een beetje los aan hangt wil ik het geheel wat gaan Tweaken.

Nu wil ik eigenlijk zelf van MDF een speaker bouwen, maar dan met de onderdelen van de Sonos en KEF bij elkaar. De bedoeling is dan ook om het Sonos bordje aan de binnenkant van de speaker te gaan monteren.

De vraag is dan eigenlijk: wat gebeurt er met de geluidskwaliteit als ik de tweeter en woofer uit de KEF samen met de Sonos onderdelen in een MDF kast bouw. Krijg ik dan nog enorme vervorming van geluid?
Of moet ik dan een soort van tussenlaag aan de achterkant maken zodat het Sonos bord nog gescheiden blijft van de binnenkant van de luidspreker?
En kan ik uberhaupt de woofer en tweeter gaan overzetten naar een andere kast?

Wellicht dat jullie mij hier iets op weg kunnen helpen en of ik hier uberhaupt wel aan moet beginnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je kan prima een nieuwe kast bouwen. Leuk project! Belangrijk is dat je het volume binnen de kast gelijk houdt. Ook eventuele (basreflex)poorten moeten dezelfde afmetingen houden. Je kan ze eventueel overzetten. Dempingsmateriaal dat binnen de kast zat kan je ook overzetten, eventueel zelfs iets aanvullen.

De kast mag niet lekken bij de elektronica, voornamelijk omdat dat blaasgeluiden oplevert. Bij de oorspronkelijke behuizing van de Sonos kan je zien hoe Sonos dat heeft opgelost. Als je het niet vertrouwt, geef je de elektronica een apart kamertje.

Verder hebben de afmetingen van de voorkant van de luidspreker ook invloed, net als waar de woofer en tweeter geplaatst zijn, maar daar zal ik in dit project niet te veel aandacht aan besteden. Belangrijker is dat de woofer en tweeter boven elkaar worden geplaatst en niet naast elkaar.

Mocht iemand anders dit ook willen maken:
De KEF-luidspreker verwacht een ongefilterd signaal op de luidsprekeraansluitingen. Met de Sonos-versterker bied je een signaal aan dat al gefilterd is, voor de specifieke woofer en tweeter van de Sonos. De KEF-luidspreker krijgt dus een ander signaal dan waarvoor hij ontworpen is. Hij zal dus 'anders' (meestal minder goed) klinken dan wat de ontwerper in gedachten had. Het is een gok hoe dat uitpakt.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 11-09-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Bedankt voor je reactie, dan ga ik proberen een soortgelijke kast te maken qua formaat.
Ik denk dat ik inderdaad maar een tussenschot maak waar de elektronica in gaat.

Ik zal wat foto’s maken tijdens de bouw en deze tzt posten. Ik zat al even te zoeken, maar ik ben nog niet een soortgelijk project tegen gekomen met gebruik van Sonos onderdelen.
Er was één andere build waarbij een Symfoniks voor een zelfde soort doel werd gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

yorroy schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:49:

De vraag is dan eigenlijk: wat gebeurt er met de geluidskwaliteit als ik de tweeter en woofer uit de KEF samen met de Sonos onderdelen in een MDF kast bouw. Krijg ik dan nog enorme vervorming van geluid?
Mooi werk zo :)

Hoe vind je het nu klinken? Want op zich heb je het geluid van de Kef speaker al enorm vervormd. Die kef gaat uit van een onbewerkt 'vlak' signaal, maar die Sonos versterkers hebben actieve filters die bedoeld zijn voor de kleine sonos speakertjes. Die leveren voor het laag een signaal waar op z'n minst een low pass overheen gegaan is en waarschijnlijk wel meer correcties om de kleine speaker goed te laten klinken. Voor de tweeter is er waarschijnlijk alleen een high pass en een niveauaanpassing specifiek voor verschil in gevoeligheid van de tweeter en de woofer van de sonos speaker gebruikt.

Die kef doet vervolgens met zijn wisselfilter (dat je gewoon gebruikt, ook bij bi-amp) voor het laag nog een keer een low pass (mogelijk op een hele andere frequentie), een bafflestep correctie en misschien wel meer, en voor het hoog een high pass (op mogelijk diezelfde andere frequentie) en een niveauaanpassing om de gevoeligheid van de woofer en tweeter te matchen.

Veel dingen heb je in je situatie nu dus dubbel en dat zorgt voor minder geluid rond de wisselfrequenties van de sonos en de Kef. Het zou prima kunnen dat je dat prima vindt klinken (zou zelfs beter kunnen zijn dan wat er uit die sonos kwam, omdat er bijvoorbeeld wat dieper laag is, dat doet veel aan 'lekker klinken' ervaring).

Als je het nu gewoon goed vindt (incl al die dubbele filtering), en je volgt de adviezen van wat hierboven gezegd is, dan zou ik me geen zorgen maken. De verschillen in klank door een andere kast (met dezelfde inhoud en dezelfde BR poort), zullen veel kleiner zijn dan de verschillen in klank tussen "Kef op normale versterker" en "kef aangesloten op de twee versterkers van de Sonos" :).

Als je op de een of andere manier die actieve filtering van de sonos nog zou kunnen by-passen, zoud dat helemaal perfect zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 12-09-2020 11:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Nog even een aanvulling op dit topic, mocht iemand anders hetzelfde willen proberen.
Na nog wat meer muziek geluisterd te hebben valt me toch op dat de balans niet helemaal lekker is. De bas overheerst behoorlijk, en hoewel die met de equalizer nog redelijk terug te schroeven is klinkt het toch niet helemaal lekker.
Ik kan nog niet helemaal de vinger op de zere plek leggen, want met heel wat spelen met de instellingen blijft het geluid het toch net niet.

Ik erger me dan net teveel aan de kwaliteit om hem lekker te laten spelen terwijl ik aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
yorroy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:11:
Nog even een aanvulling op dit topic, mocht iemand anders hetzelfde willen proberen.
Na nog wat meer muziek geluisterd te hebben valt me toch op dat de balans niet helemaal lekker is. De bas overheerst behoorlijk, en hoewel die met de equalizer nog redelijk terug te schroeven is klinkt het toch niet helemaal lekker.
Ik kan nog niet helemaal de vinger op de zere plek leggen, want met heel wat spelen met de instellingen blijft het geluid het toch net niet.

Ik erger me dan net teveel aan de kwaliteit om hem lekker te laten spelen terwijl ik aan het werk ben.
Dat was te verwachten he. Zoals verschillende mensen al aangaven stuur je nu een gefilterd signaal naar de aansluitingen van de speakers. Over dit gefilterd signaal gaat nog eens de filter (crossover) van de speaker zelf. Sommige frequenties ben je dus onherroepelijk kwijt.

Wat je kan proberen is de crossover van de speaker er tussen uit te halen en de woofer / tweeter rechtstreeks aan te sluiten. Dat is nog altijd niet helemaal ideaal omdat de filter van de Sonos niet ontworpen is voor de KEF speaker, maar het kan wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

Nee verre van ideaal, het is een volledig fictief crossover filter. Baffle step correctie, gains, crossover frequentie en slope, niks klopt ip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het mooist zou zijn de DSP van de Sonos helemaal over te slaan en wel de versterker te gebruiken en dan de filters van de Kef speakers. Maar hoe je dat zou moeten doen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 19:57

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Denk dat je nooit van die DSP af komt, zal denk ik wel geïntegreerd zijn in een chip met andere functies.
Had de sonos helemaal niets passiefs? Een enkele condenstor naar de tweeter ofzo?

Zonder meet apparatuur, en heel veel werk zul je het nooit perfect krijgen ben ik bang. Ik zou het hele passieve crossover weghalen. Testen hoe het klinkt als je het direct aanstuurt en eventueel met wat weerstanden (L-pad) de grootste onbalans er uithalen. Ohja, en een schietgebedje doen :)

• yorroy
Ik ga er niet aan beginnen merk ik al, dit gaat mijn pet te boven.
Iemand interesse de resten van de sonos gratis over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbspro
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik lees net deze topic. Heb ongeveer zelfde truuc met de sonos uitgehaald. En ja Sonos is geen high-end, maar door gebruik van de trueplay optie van sonos kun je toch echt een mooi resultaat behalen. Trueplay zorgt ervoor dat de dsp de 2 kanalen (hoog en laag) tuned op de ruimte waarin de luidspreker staat. Werkt ook erg goed met zelf bouw luidsprekers. Nu Arylic boards besteld om volgende stap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:46
Zou je de ruimtecorrectie misschien kunnen misbruiken om in ieder geval de frequentie response op orde te krijgen? Low- en highpass blijft wel een probleem dan, maar mogelijk is het eindresultaat dan wel acceptabel.
Pagina: 1