Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnorSneeuwman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09-2020
Mijn vriend en ik werken samen in één ruimte. Dat is heel gezellig verder, maar hij heeft recent een IBM model M toetsenbord weten te scoren. Heel cool, maar ook erg luid }:O
Ik ben maar gaan kijken naar noise-cancelling headphones en kwam eigenlijk uit op die van Sony. Op dit moment twijfel ik tussen de Sony WH-1000XM4 en de Sony WH-1000XM3. Het grootste verschil tussen de twee is de prijs. De 3 is 150 euro goedkoper dan de 4. Dit is ook logisch aangezien het model zelf 2 jaar ouder is. Hierdoor is er wel de kans dat de 3 geen firmware updates meer gaat ontvangen terwijl de 4 dat waarschijnlijk wel nog een lange tijd krijgt.

Verder kan de 4 met twee verschillende apparaten tegelijk verbonden zijn, dit is ideaal aangezien ik hem waarschijnlijk op mijn computer en met mijn telefoon wil gebruiken. Mijn computer is echter een Windows computer en aangezien de 4 in tegenstelling tot de 3 geen AptX codec meer heeft, kan ik deze alleen met een SBC codec gebruiken. Hiervan lees ik dat de geluidskwaliteit slechter is (nu heb ik daar zelf verder geen ervaring in, en het is niet alsof ik nu een hele goede koptelefoon heb). Eerst zal gewoon de onboard audio van m'n PC gebruikt worden, maar t.z.t. is het wel de bedoeling dat er een Bluetooth adapter aangesloten wordt.

De 4 is dus nieuwer, heeft beter geluid volgens de reviews en heeft een 'koptelefoon af, muziek op pauze'-functie, en natuurlijk de kans op wat meer updates. De 3 heeft niet de 'koptelefoon af'-functie en is waarschijnlijk bijna end of life qua ondersteuning, maar heeft dan wel weer AptX codexes - maar ook geen ondersteuning voor twee apparaten tegelijkertijd aansluiten.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn de verbeteringen van de 4 de 150 euro verschil waard ten opzichte van de 3 naar jullie meningen? Ze hebben beiden zo hun voordelen en nadelen, en ik heb op dit moment toch wat moeite met het wegen van deze voor- en nadelen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42

timovd

Voorsprong door techniek

Voor getik van een tobo gaat een NC-headset niet veel helpen ben ik bang. Het is namelijk geen "noise".

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:46
SnorSneeuwman schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:44:
Mijn vriend en ik werken samen in één ruimte. Dat is heel gezellig verder, maar hij heeft recent een IBM model M toetsenbord weten te scoren. Heel cool
Ja, om naar te kijken ja :P
Hier ligt de oplossing voor je probleem :P

Noise Cancelling werkt niet enorm top met toetsaanslagen. Ik heb zelf een XM3 en natuurlijk isoleert een koptelefoon, en natuurlijk werkt het wel 'iets'. Maar het is geen vliegtuigmotor ofzoiets wat eeuwig doorzoemt. Dit gaat niet het gewenste resultaat opleveren.
Mijn vraag is eigenlijk, zijn de verbeteringen van de 4 de 150 euro verschil waard ten opzichte van de 3 naar jullie meningen? Ze hebben beiden zo hun voordelen en nadelen, en ik heb op dit moment toch wat moeite met het wegen van deze voor- en nadelen.
Als je het mij vraagt: nee. Tenzij je nu al weet dat je muziek op je PC gaat afspelen, maar regelmatig belt en dit naadloos moet overnemen, zie ik eigenlijk geen enkele reden om voor de XM4 te gaan. De XM3 is al duur zat :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:59
Ik heb de M4 sinds een tijdje, en moet zeggen dat die NC echt wel top is. Bij het demo-model in de Mediamarkt merkte ik al dat het zelfs zo'n winkel op een zaterdag stil wist te maken. In daadwerkelijk gebruik krijgt 'ie het ook best goed voor elkaar geluiden weg te drukken... Maar specifiek voor zoiets "spontaans" en kort als toetsaanslagen, daar kan actieve NC eigenlijk weinig tegenop. Dan moet je het vooral hebben van de passieve afsluiting door goed aan te sluiten.
Je zou even wat reviews na moeten kijken - maar volgens mij was de NC op de M4 nog wel beter dan op de M3.
Enja, de M4 is echt "net" uit, en heeft net z'n eerste voorzichtige prijsverlaging gehad bij 1 winkel. Maar misschien is 't 't wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnorSneeuwman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09-2020
Bedankt voor de reacties!

Jammer dat het niet werkt voor geluiden van een toetsenbord, maar ik denk alsnog wel na over een noise-cancelling headphone. Het is toch wel fijner qua werken en de passieve noise cancelling gaat sowieso al beter zijn dan met de koptelefoon die ik nu heb.
Wat voor mij nog een reden is om te twijfelen zijn de updates die nog kunnen komen voor de XM4, maar waarschijnlijk niet meer komen voor de XM3. Maar dan moet ik inderdaad voor mezelf uitzoeken of dat het extra prijskaartje waard is.
Nogmaals bedankt voor alle input en ik ga er nog eens rustig over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:20
Wacht even op black friday. Wellicht dat dat de doorslag gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
aschja schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:39:
Wacht even op black friday. Wellicht dat dat de doorslag gaat geven.
Dan kun je wel blijven wachten en grote kans dat de XM3 dan helemaal niet meer verkrijgbaar is. Ik heb een XM2 en werkt erg lekker qua NC. Als je daarnaast ook nog muziek afspeelt dan hoor ik mijn eigen toetsaanslagen niet meer. Gewoon voor een XM3 gaan als die nu €150 goedkoper is dan de XM4.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En over die firmware updates: die zijn echt niet altijd een zegen bij Sony (of Bose). Ik heb mijn XM3 toendertijd gedowngrade van 4.2 naar 2.0 omdat de ANC veel beter was op 2.0. Het enige wat ik "mis" is Google/Alexa, en dat wil ik niet eens.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• seriousjin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:12

seriousjin

Let's get seriously serious..

Ik heb zelf vorige maand de XM3 aangeschaft en ben heel tevreden.

Helpt in mijn ervaring (zeker met ANC aan) toch wel tegen tikken van toetsenbord en ook goed tegen stemgeluid (niet 100%, blijft beste bij laagfrequente geluiden). Enige manier om daar achter te komen is zelf uitproberen. Ik was echt ondersteboven van de noise canceling.

Wat je vraag XM3 vs XM4 betreft: De XM4 heeft helaas geen ondersteuning voor AptX, waardoor je aan (theoretisch) inferieure codecs vastzit. Dat maakt voor mij al dat de XM3 mij meer waard is dan de 4 :D . Verder heb ik niet echt behoefte aan de nieuwe functionaliteiten van de XM4.

"You may be big, but I am serious!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Lph4Num3r1c
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 23:48
Hoe is het met de ondersteuning tov de MX3? Ik heb de MX3, maar kan deze niet verbinden met mijn Philips OLED / Android. Terwijl dit prima gaat met alle andere bluetooth headsets doe ik heb liggen, Jabra etc.

Tevens mis ik een koppelingsoptie met de PS4/PS4 Pro met mijn MX3 is dat een MX3 issue of gewoon Sony die zijn eigen producten niet ondersteund. (PS4 Pro kwam veel later op de markt dan de MX3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

4Lph4Num3r1c schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:59:
Hoe is het met de ondersteuning tov de MX3? Ik heb de MX3, maar kan deze niet verbinden met mijn Philips OLED / Android. Terwijl dit prima gaat met alle andere bluetooth headsets doe ik heb liggen, Jabra etc.

Tevens mis ik een koppelingsoptie met de PS4/PS4 Pro met mijn MX3 is dat een MX3 issue of gewoon Sony die zijn eigen producten niet ondersteund. (PS4 Pro kwam veel later op de markt dan de MX3).
Ik heb hem aan kunnen sluiten op alles wat ik wilde, werkt prima, maar heb geen PS :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-03 23:37

GIMJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

(Ook daar te lezen) De XM3 ondersteunt aptX, de XM4 niet meer, dat zou voor mij wel een dealbreaker zijn :F . Zijn meer draadjes op tweakers over te vinden trouwens :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:12
Maar wat verwacht je van die updates die eventueel op de 4 komen en op de 3 niet? Het ding blijft alsnog fijn je audio afspelen en noise cancelling hebben. Het is echt niet dat ze met die updates compleet nieuwe mogelijkheden toevoegen waardoor de 4 ineens compleet iets anders kan dan de 3.

Voor het prijsverschil zou ik me niet zo druk maken om de updates, maar dat is slechts mijn 50 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-dj
  • Laatst online: 12:22
Ik heb de 3 gehad en daarna de 4 getest. Zie mijn review op tweakers.

Kort samengevat is de 4 iets beter dan de 3. Met wat nieuwe features zoals verbinden met 2 apparaten tegelijk (is gefixt na mijn review) en het stoppen van muziek bij het afzetten.

Maar als je dit niet het belangrijkste vind en wat geld wil uitsparen is de 3 (zeker nu voor €199) een hele mooie aanbieding. En als je ze niet naast elkaar legt of gebruikt zal je daar geen miskoop mee doen.

Typ geluid wordt zoals eerder al genoemd minder gefilterd. Maar constant geroezemoes of straat geluiden zijn praktisch verleden tijd.

Alleen omdat ik de 4 daarna goedkoop kon overnemen en ik mijn 3 heb kunnen verkopen ben ik overgestapt.

[ Voor 8% gewijzigd door i-dj op 23-11-2020 23:45 ]

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

i-dj schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:44:
Ik heb de 3 gehad en daarna de 4 getest. Zie mijn review op tweakers.

Kort samengevat is de 4 iets beter dan de 3. Met wat nieuwe features zoals verbinden met 2 apparaten tegelijk (is gefixt na mijn review) en het stoppen van muziek bij het afzetten.

Maar als je dit niet het belangrijkste vind en wat geld wil uitsparen is de 3 (zeker nu voor €199) een hele mooie aanbieding. En als je ze niet naast elkaar legt of gebruikt zal je daar geen miskoop mee doen.

Typ geluid wordt zoals eerder al genoemd minder gefilterd. Maar constant geroezemoes of straat geluiden zijn praktisch verleden tijd.
Ik meen me te herinneren dat die sensor voor op en af zetten nog wel problemen kan geven als die beslaat bijvoorbeeld, staat me niet precies bij hoe en wat.

Geen last van gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-dj
  • Laatst online: 12:22
seriousjin schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:46:
[...]

Ik meen me te herinneren dat die sensor voor op en af zetten nog wel problemen kan geven als die beslaat bijvoorbeeld, staat me niet precies bij hoe en wat.

Geen last van gehad?
Heb de hoofdtelefoon hele dagen op gehad met "warme" oren tot gevolg. Geen last van een sensor die niet meer reageert door "mist".

Heb alleen de optie om muziek te stoppen als je gaat praten uitgezet. Ik ben een meezinger ... :+ :X

PSN: IS_DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-06 22:07
Wellicht ook naar andere merken kijken? Zelf deze naar volle tevredenheid in gebruik:
pricewatch: Microsoft Surface Headphones 2 (Zwart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seriousjin

seriousjin

i-dj schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:49:
[...]
Heb alleen de optie om muziek te stoppen als je gaat praten uitgezet. Ik ben een meezinger ... :+ :X
Herkenbaar, die feature zou voor mij ook niks zijn :*)

[ Voor 7% gewijzigd door seriousjin op 23-11-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:06
Ik zit zelf op een XM2 en ben nu aan het kijken om over te stappen op een XM4 omwille van de upgrade in ANC...

De XM2 presteert al erg goed (eerste ANC headset voor mij) en het is een wereld van verschil in geluid, maar omdat ik erg gevoelig ben voor omgevingsgeluid wil ik misschien toch nog de extra mile gaan voor een upgrade naar de XM4...

Wat dat geluid van de tobo betreft, ik merk wel dat het sterk afhankelijk is van het geluid dat je in je headset afspeelt. Zelf heb ik een mechanisch plankje en mijn XM2 + ANC + 'brown noise' dempt dat erg goed. Je hoort de tokkels nog, maar een heel stuk minder.
Theoretisch gezien moet de XM4 daar toch nog een pak beter op reageren dan de XM2 die hier zelfs niet in het verhaal van TS voorkomt.

Wat is het uiteindelijk geworden @SnorSneeuwman ?
Pagina: 1