Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ZERQ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-12-2020
Beste mensen,

Gisteren een nieuwe upgrade ontvangen
MSI x570 gaming Carbon pro wifi met ryzen 3900x
Ik had een all in one cooling oplossing van men Intel en had hiervoor een speciale bracket besteld via Corsair. Maar zowel bij deze koeling oplossing als de standaard box wraith krijg ik heel hoge idle temperaturen (60-70c in w10) en 85-95 graden onder load (games, cinebench).

Ik heb gekeken in de bios en zag dat de cpu op 1.4volt staat. De temperatuur hebben ik bekeken in Windows via ryzen master software.

Heb alle drivers geupdate en de bios laatste versie geïnstalleerd.

Nog tips dat ik kan doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGzrMUefpGFH5LYhrhV7N_LUmIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pOhLJVDJBpGcMN1L2tjhQuf.jpg?f=fotoalbum_large

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
hoe groot is de AIO?
AIO correct gemonteerd met koelpasta en zit die er echt goed op?
Is de AIO ook goed gemonteerd? als die voor zit: tubes gaan van onder naar boven + de radiator zit net boven of gelijke hoogte als de cpu block? Ryzen is nogal aggresief met voltage in idle. Maar met een koeler zoals een aio moet de temperatuur wel beter zijn als dit.

[ Voor 25% gewijzigd door Fusi0nking op 11-09-2020 16:48 ]

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:55
Meer info zou leuk zijn, heb je nieuwe koelpasta gebruikt? Wat voor AIO heb je? Welke computer kast heb je?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voltage op auto laten en Vcore Load Line Calibration op zijn zwakst zetten.

Hier hoef je verder niets aan te doen en idle voltage voor de CPU is altijd in het hogere segment. Het reguliert zichzelf prima.

Verder wat @Fusi0nking zegt en anders moet je toch echt zoeken in het contact tussen koeler en processor. Je hebt er toch wel koelpasta tussen zitten!?

• ZERQ
Ja ik heb 2 coolers getest ondertussen:
de aio h110 V2 Corsair en de stock cooler van ryzen zelf. In een nzxt h440 i
Beiden scoren hetzelfde in temperatuur.

Heb dan nog zelf de koelpasta verwijderd en koelpasta aangebracht van een ander merk voor resultaat te testen (cooler master high preformance) geen resultaat.

Er is wel degelijk contact met de cpu en de cooler (koelpasta is mooi verspreid bij het switchen van cooler).

Ik heb contact gehad met MSI zelf en die zeggen dat het deels ligt door de meetprogrammas zelf die de cpu doen throttelen. Heb allerlei instructies gehad van hun..

Ik test het straks eens uit als ik terug ben van werk.

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Staat de pomp wel aan?

• ZERQ
Was inderdaad een bios foutje.

Alles gefixed bedankt

Mag gesloten worden

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:43
ZERQ schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:13:
Was inderdaad een bios foutje.

Alles gefixed bedankt

Mag gesloten worden
Wat voor fout dan?

Jij bent geholpen, maar misschien kun je een ander ook helpen ;)

• Fusi0nking
Ben inderdaad ook wel even benieuwd wat het probleem was

• ZERQ
skipe schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:25:
[...]

Wat voor fout dan?

Jij bent geholpen, maar misschien kun je een ander ook helpen ;)
excuses niet meer gelet op deze topic,

Het probleem:

Automatische OC setting van de mobo moest uit. (Stond standaard aan).
Kapotte oude AIO wss stuk gegaan tijdens montage...
Ik gebruik nu de stock cooler die bij de processor zat en dit lukt behoorlijk 50-60 idle 70-75 in games.
Nog niet ideaal maar het kan er mee door.

Dit was niet vermeld maar ik kreeg ook BSODS tijdens windows zelf (memory management)
Ram latjes getest geen fouten gevonden, wel abnormaliteiten tijdens de test.
Blijkbaar zijn msi mobo's en voornamelijk van de x570 heel gevoelig voor ram.
oude ram was 3000mhz wat het mobo niet echt wou nemen zelf met bios update.
Nieuwe ram latjes gekocht van corsair 3600 MHZ RGB PRO, draait perfect nu aan 3600mhz...

Tijdens cinebench durft hij nog altijd begin de 80 graden te gaan maar koelt wel al veel beter.
Ik kijk op het gemak eens rond voor een nieuwe AIO.

Bedankt voor de hulp.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ZERQ Vcore omlaag naar 1.25v. !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fusi0nking
ZERQ schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:04:
[...]

excuses niet meer gelet op deze topic,

Het probleem:

Automatische OC setting van de mobo moest uit. (Stond standaard aan).
Kapotte oude AIO wss stuk gegaan tijdens montage...
Ik gebruik nu de stock cooler die bij de processor zat en dit lukt behoorlijk 50-60 idle 70-75 in games.
Nog niet ideaal maar het kan er mee door.

Dit was niet vermeld maar ik kreeg ook BSODS tijdens windows zelf (memory management)
Ram latjes getest geen fouten gevonden, wel abnormaliteiten tijdens de test.
Blijkbaar zijn msi mobo's en voornamelijk van de x570 heel gevoelig voor ram.
oude ram was 3000mhz wat het mobo niet echt wou nemen zelf met bios update.
Nieuwe ram latjes gekocht van corsair 3600 MHZ RGB PRO, draait perfect nu aan 3600mhz...

Tijdens cinebench durft hij nog altijd begin de 80 graden te gaan maar koelt wel al veel beter.
Ik kijk op het gemak eens rond voor een nieuwe AIO.

Bedankt voor de hulp.
Dat verklaart een hoop. Bedankt voor het delen.
Ryzen is aardig agresief met idle voltage, meestal gaat dit een stuk naar beneden met load
Je kan een kleine offset plaatsen maar dit is niet echt nodig.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fusi0nking schreef op maandag 14 september 2020 @ 17:30:
[...]

Dat verklaart een hoop. Bedankt voor het delen.

[...]

Ryzen is aardig agresief met idle voltage, meestal gaat dit een stuk naar beneden met load
Je kan een kleine offset plaatsen maar dit is niet echt nodig.
Je kunt ook een video bekijken met wat uitleg.(vanaf 3:30)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Fusi0nking
Heb dat wel is gezien. Dat is al weer een jaar geleden. Standaard is ryzen erg agresief met voltage, als je pbo uitschakelt zullen de voltages naar beneden gaan. Of een offset zetten. Maar dit hoeft niet

Zoek even op ryzen high voltage (dan niet iets pakken van een jaar + geleden) en je zult zien dat dit normaal is bij ryzen.

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
Je kan ook hierop wachten: 1usmus ClockTuner voor Ryzen. Deze moet komende dagen uit komen, en belooft standaard zowel performance te verhogen en temperatuur/stroomverbruik te verlagen, door per core te tunen.

Kan natuurlijk ook handmatig, maar dat kost veel tijd en onderzoek/ervaring.

• Fusi0nking
Niet Henk schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:42:
Je kan ook hierop wachten: 1usmus ClockTuner voor Ryzen. Deze moet komende dagen uit komen, en belooft standaard zowel performance te verhogen en temperatuur/stroomverbruik te verlagen, door per core te tunen.

Kan natuurlijk ook handmatig, maar dat kost veel tijd en onderzoek/ervaring.
Dat wist ik nog niet! Die development ga ik even in de gaten houden :) die ram calculator is iig geweldig dus ik ga dat goed in de gaten houden!

[ Voor 5% gewijzigd door Fusi0nking op 15-09-2020 01:13 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fusi0nking schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:19:
Heb dat wel is gezien. Dat is al weer een jaar geleden. Standaard is ryzen erg agresief met voltage, als je pbo uitschakelt zullen de voltages naar beneden gaan. Of een offset zetten. Maar dit hoeft niet

Zoek even op ryzen high voltage (dan niet iets pakken van een jaar + geleden) en je zult zien dat dit normaal is bij ryzen.
Ik tune altijd Ryzen instellingen, en dat loopt prima. niks AUTO of high Vcore, alles handmatig.

Pagina: 1