Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Coconut
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 22:59
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een soundbar ter vervanging van mijn huidige setup met een denon receiver, 2 bookshelf speakers en een sub. Ze zijn al wat ouder maar het werk opzicht prima. Ik wil een eenvoudigere plug&play oplossing.

De soundbar mag max. €600 kosten, minder is ook prima. Er moet een sub bij zitten, 2 rear speakers is niet noodzakelijk, maar fijn als het achteraf nog bijgekocht kan worden.

De TV wordt aan de muur gehangen en de soundbar komt op het TV meubel.

Ik ben geen audiofiel maar houd wel van een mooi vol geluid.

Wat is je budget?
Max €600 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb een Samsung 55" RU8000, hieraan gekoppeld een xbox one, een tv kastje en een chromecast. Nu is dat nog via een receiver verbonden maar daar wil ik vanaf. Geen meerdere afstandsbedieningen meer, geen aparte kanalen voor audio, geen grote receiver. Plug&play.

Ik gebruik het af en toe voor alle soorten muziek, bij EDM op een hoger volume. Af en toe TV kijken, af en toe een film/serie via netflix, af en toe gamen op een Xbox one, wellicht in de toekomst op een Xbox series X.

Wat heb je zelf al gevonden?
Kwam zelf uit op twee opties:
De LG SL10YG i.c.m. de rear SPK8. Samen nu voor €535 te verkrijgen.
De Samsung HW-Q80R voor €549, evt. later aan te vullen met rear speakers voor €100+.
De Samsung Q90R is echt buiten budget, en lijkt ook niet goedkoper te worden.

Beide soundbars hebben nu een opvolger, wat de prijs aantrekkelijk maakt.
Als ik online de reviews lees dan zijn deze lovender over de Q80R dan de SL10YG, mooier voller geluid en de SL10YG zou in de midden tonen minder zijn. Ook zou atmos op de samsung beter zijn. Daarintegen heeft de SL10YG voor hetzelfde geld rear speakers erbij.

Daarbij heb ik een Samsung TV welke goed samen lijkt te werken met een Samsung soundbar, maar of ik daarop moet selecteren?
Mijn TV heeft geen eARC. De samsung soundbar wel, de LG soundbar niet.

Welke vragen heb je hier nog over?
Mijn bank staat op circa 4 meter van de tv af, strak tegen de muur, er is dus geen ruimte om speakers achter de bank te zetten. Wel vrij dicht bij er naast.

De Samsung is exact even breed als mijn TV, de LG is breder, maar past makkelijk op mijn TV meubel.

Na wat onderzoek lijken dit mijn beste opties te zijn, of zijn er nog betrouwbare alternatieven?
De Samsung heb ik meer vertrouwen in qua merk en reviews, echter lijkt de LG meer waar voor zijn geld te geven.

Heeft iemand ervaring met beide of een van deze soundbars?
En werken alle functionaliteiten wel op een TV zonder eARC? (ik ben niet bekend met alle dolby varianten etc.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroY85
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-06 14:01
Die Samsung is wel een prima soundbar, echter hou er wel rekening mee dat het niet hetzelfde (in mijn optiek minder) zal klinken als je huidige opstelling met losse componenten. Voor een eenvoudige setup zoals je ook aangaf is een soundbar prima. Ik zou dus voor die Samsung gaan en ik kan ook geen andere soundbar bedenken die je beter kan kopen voor dat geld. Gemis van eArc op je tv is geen ramp, enige is dat je bijv. geen Atmos geluid vanaf bijv. de Netflix app op je tv kan krijgen maar je kan dan bijv. wel weer een Nvidia Shield of Bluray speler op je soundbar krijgen zodat Atmos alsnog mogelijk wordt. Althans hij kan het verwerken, of je het echt hoort is de vraag. Of je Xbox aansluiten op de Soundbar want die ondersteunt dat ook.

[ Voor 5% gewijzigd door ZeroY85 op 11-09-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Coconut
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 22:59
Bedankt voor feedback. Het is hier inderdaad een gevalletje design/gemak boven geluidskwaliteit..
Ik ga later deze week eens kijken of ik de soundbar nog ergens kan beluisteren. En anders even naar de opvolger luisteren, dat zal er qua geluid niet ver vanaf zitten.
Denk dat ik met prijs-kwaliteit hier in ieder geval wel goed zit ja.
Die tip om de xbox op de soundbar aan te sluiten is een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:59
Captain Coconut schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:33:
Bedankt voor feedback. Het is hier inderdaad een gevalletje design/gemak boven geluidskwaliteit..
Ik ga later deze week eens kijken of ik de soundbar nog ergens kan beluisteren. En anders even naar de opvolger luisteren, dat zal er qua geluid niet ver vanaf zitten.
Denk dat ik met prijs-kwaliteit hier in ieder geval wel goed zit ja.
Die tip om de xbox op de soundbar aan te sluiten is een goede!
weet niet of je ING rentepunten hebt , die hebben leuke aanbiedingen .

jbl 9.1 €539
jbl 5.1 €399
jbl 5.1 via jbl zelf met 25% bon van ING = €375

harmankardon enchant 1300 met sub €670
De HK is voor muziek stuk beter , bij jbl overheerst de sub nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Zijn helaas altijd wel een stuk slechter qua geluidskwaliteit die WAF-vriendelijke "oplossingen"...

[ Voor 3% gewijzigd door Bart2005 op 01-10-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:59
Bart2005 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:31:
Zijn helaas altijd wel een stuk slechter qua geluidskwaliteit die WAF-vriendelijke "oplossingen"...
Daar is TS zich van bewust , en vraagt hier zelf specifiek om.

met de rente punten komen de hogere segment bars 800-1000€ ineens in zijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 08:10
Ik heb gekozen voor een Samsung je q70r + swa 8500. Ik had hiervoor een receiver en speakers van Harman Kardon met stevige subwoofer. Ondanks dat de geluidskwaliteit prima was, was ik op zoek naar wat compacters bij de platte tv.

Ik ben persoonlijk onder de indruk van het geluid uit zo'n relatief simpele set. Het geluid is voor mij als "audioleek" erg mooi en vol. Op de adaptive stand komt stemgeluid, muziek en geluidseffecten mooi samen. Dit past mooi bij de documentaires die ik graag kijk (planet earth ed.) Daarnaast merk ik dat ik de Atmos effecten in mijn buik voel als ik het geluid open draai! Erg toffe ervaring bij actiefilms.

Wat mij uiteindelijk over de streep trok was de scherpe prijs (360 euro voor de soundbar en 100 voor de rear speakers ) en het draadloze gemak van de set. Geen geklooi meer met eindeloze speakerkabels naar de andere kant van de woonkamer, maar een mega flexibele oplossing. De Q80r was me destijds te duur voor de meerwaarde die het bracht.

Kleine tip: op rtings.com staan uitgebreide reviews van soundbars

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Pagina: 1