Mos op dakpannen, kan/moet ik daar iets aan doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb betonnen dakpannen op het huis. Op de noordzijde zit er flink mos op. Een jaar of 3 geleden heb dat weg proberen te krabben, maar het komt uiteraard net zo hard weer terug.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8E56dWycH6eCqAS9DW4KZxNLvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIUSkp0D0DSE0huXvG1y0Cly.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn dakpannen van een jaar of 18 oud. Iemand een idee wat ik hiermee kan of zou moeten?
Ik heb er weinig last van (behalve bij flinke regen dan ligt het terras vol) maar ik wil problemen liever voorkomen...

Beste antwoord (via masaman op 11-09-2020 17:56)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Betonnenpannen hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar. Die met het moeilijkste leven zullen bij 30 jaar dus aan vervanging toe zijn. Je zit bijna op 2/3e daarvan, dus dat de eerste tekenen van verval gaan tonen is niet zo gek.

Negeren of af en toe schoonmaken zijn de beste opties op dit moment.

Vervangen kan natuurlijk ook, maar is niet goedkoop. Bij een normaal huis heeft een bedrijf dit in een dag (met 2 man) voor je gedaan. Zelf doen is als je handig (en niet bang) bent zeker te doen, pak een of twee weekendje(s) samen met wat buren en dan heb je het wel gehad, en dan heb je alleen de materiaal kosten.

Hoe dan ook zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Niets aan doen, groeit net zo hard terug.

Nadeel: je moet je goot dan vaker schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
optie 2 is professioneel laten reinigen (hogedruk) en je pannen opnieuw laten coaten. De toplaag is poreus als er mos op blijft groeien.
optie 3 pannen vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Wat ik zelf doe is 1x per jaar even de groene aanslag reiniger van de Action (die voor je tuintegels) in een plantenspuit (zo'n grote met een losse spuitlans). Dan vernevel ik het hele dak met dat spul (meestal alleen de noordzijde). Mos gaat dood/droogt uit/laat los en spoelt er met een flinke regenbui vanaf. Werkt tot nu toe prima. Wel even je dakgoten goed schoonmaken daarna. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 11-09-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:56
Je kunt het ook laten zitten. Het hoort een beetje bij betonnen pannen, kaal zijn die ook niet mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59
Gratis groen dak. Helemaal hip. :)
er zijn tweakers die er een apart topic voor openen :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Betonnenpannen hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar. Die met het moeilijkste leven zullen bij 30 jaar dus aan vervanging toe zijn. Je zit bijna op 2/3e daarvan, dus dat de eerste tekenen van verval gaan tonen is niet zo gek.

Negeren of af en toe schoonmaken zijn de beste opties op dit moment.

Vervangen kan natuurlijk ook, maar is niet goedkoop. Bij een normaal huis heeft een bedrijf dit in een dag (met 2 man) voor je gedaan. Zelf doen is als je handig (en niet bang) bent zeker te doen, pak een of twee weekendje(s) samen met wat buren en dan heb je het wel gehad, en dan heb je alleen de materiaal kosten.

Hoe dan ook zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:53
Meeste is hierboven al gezegd. Ik zou wel even goed controleren op gebroken/gescheurde pannen om lekkage te voorkomen. Ik heb er vorig jaar ook een drietal moeten vervangen omdat ze gebroken waren (dak is 21 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Recupereer je je regenwater (regenton/regenwaterput)? Zo ja, zorg dat je een goeie filter hebt (sowiezo aan te raden), indien niet installeren en regenton/put schoonmaken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08
Dit spoelt er bij een hevige stortbui en masse vanaf. Ik heb enige tijd geleden bladscheiders aangebracht en sindsdien heb ik een paar keer per jaar een hoop mos liggen wat zo de groene container in kan.

Aan het mos zelf zou ik niets doen. Beschouw het meer als signaal dat de pannen slijten.
Pagina: 1