ASrock 5700 challenger gepaard met Kernel Power 41 error

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsz
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-03 21:52
Goedendag,

Een paar weken geleden heb ik een vriend van mij geholpen met een systeem samen te stellen en te installeren. Dit heb ik gedaan zoals ik met al mijn vorige PC's ook gedaan heb en het leek gelukt te zijn. Echter ervoer hij willekeurige systeem herstart momenten of een groen scherm. Uiteraard frustrerend, dus ik bood aan mijn Sapphire 5700 XT in zijn systeem te doen en de Challenger in mijn kast. Eerst met Display Driver Uninstaller alles verwijderd in veilige modus, om ook een verse driver installatie te hebben.

Mijn tests waren onder andere FurMark en de Heaven Benchmark die beiden vlekkeloos verliepen. Temperaturen bleven goed in het gemiddelde en beide kaarten zijn voorzien van een 650w voeding. Maar wat mij dus opviel was dat in mijn systeem de crashes dus OOK gepaard gaan met diezelfde Kernel Power 41 error. Moet ik toch verwachten dat de videokaart uit de verpakking dus al issues heeft gehad?

P.S Hij ervaart nu dus geen crashes meer met mijn videokaart.

Graag jullie 10 cent :)

Speclist mijn systeem (de zijne wijkt hier maar net iets van af)
AMD Ryzen 5 3600
ASrock B450M Pro4
Hyper X Fury 16GB
Nu dus een ASrock Challenger 5700
Corsair RMx 650w

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54
Als ik dit bij mij zou hebben, dan zou ik de kaart retourneren. Als de fout mee "verhuist" naar het andere systeem, kan het haast niet anders zijn dan een probleem met die kaart.
Wat je nog zou kunnen controleren is of er een bios update voor te krijgen is (moederbord en/of grafische kaart) en of het misschien een bekend probleem is.

Heb nog even gegoogeld.
Vond dit:
https://community.amd.com...-155496/pastedImage_1.png

Zou heel goed kunnen dat dit bij jullie allebij gebeurt. Gewoon even je pcie settings in je bios veranderen en kijken of het helpt.

[ Voor 39% gewijzigd door Pirelly op 11-09-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Als het probleem is meeverhuist met de videokaart dan moge duidelijk zijn dat het aan de kaart ligt... je zou eventueel nog kunnen kijken of er BIOS updates voor die specifieke kaart zijn die mogelijke problemen kan verhelpen.

Maar als dat niet het geval is... direct contact opnemen met de verkopende shop en retour met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsz
Bedankt voor de adviezen. Het lijkt er wel op dat er een andere bios versie beschikbaar is, maar ik denk dat ik deze kaart voor RMA terug stuur.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54
Waarom al die moeite nemen als je het misschien met een instelling in je bios (zoals ik aan heb gegeven), of een nieuw bios, kunt oplossen?

Heb je die pcie instelling geprobeerd te veranderen van auto naar 3 in je moederbord bios, of misschien wel omgekeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Pirelly op 11-09-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsz
Ik heb voor nu in ieder geval de aanvraag gedaan. Het duurt nog wel even voordat er een response komt. In de tussentijd, heb ik nu mijn PCIe van Gen3 naar Auto gezet. Eens zien wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsz
Korte update, ik heb de diverse adviezen geprobeerd (PCIe settings veranderen) maar het had helaas geen effect. Dus toch de kaart maar opgestuurd en Azerty constateerde ook dat er iets mis is in de kaart. Doorgestuurd naar de leverancier en nu maar wachten.

Toch bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontjem
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-01-2022
Ik heb echt precies hetzelfde probleem hier. BEgin van deze maand een nieuwe build gemaakt

AMD Ryzen 5 3600
Asrock B550M Pro 4
Kingston HyperX
Coolermaster 650 80gold
Asrock Challenger RX5700XT

Temps en alles zijn gecheckt en goed. 4 fans in de build en een Hyper 212 op de CPU.

Bij mij komt dit probleem juist voor als het systeem zowat niet belast wordt, vannacht de pc gewoon aan laten staan en toen is ie 5 keer gerestart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAWH0p7nuSTYjF7G5GDQCqAGrNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SuHnPplpJiVXuHE2dz9CjSAR.png?f=user_large

Alles al geprobeerd, RAM is al vervangen. Windows is opnieuw geïnstalleerd. Alle filmpjes en guides op internet mbt energiebeheer etc al gedaan.

Ik ben echt ten einde raad...

• Dalu
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Hey ik had een vraag, dit is ondertussen al een tijd geleden.
Na zo een lange tijd is er vast meer informatie.

Hebben jullie een oplossing gevonden of hebben jullie vrede gesloten met het probleem?
Ik had het probleem lange tijd niet meer en sinds 3 dagen geleden valt mijn computer uit bij lichte taken zoals webserving of een zoomcall.
Hoop dat iemand van jullie nog op tweakers zit om dit te beantwoorden :)
Pagina: 1