HDMI 2.1 naar dual-link DVI-D

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dtecta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Bestaat er een adapter(kabel) die HDMI 2.1 naar dual-link DVI-D (1920x1080p @ 120Hz) omzet?
...

Op dit moment heb ik een GTX 1070 met 3x displayport, 1x DVI, en 1x HDMI aangesloten op 3x ASUS V248QE in NVIDIA Surround (5760x1080p @ 120Hz) en een Valve Index. De Index heeft displayport nodig, dus blijven er 2x displayport en 1x DVI over om de drie schermen aan te sluiten zodat ik ze in NVDIA Surround op 120Hz kan draaien. De V248QE heeft wel een HDMI aansluiting maar die geeft maar maximaal 1080p @ 60Hz.
...

Nu overweeg ik om een RTX 3070 aan te schaffen ter vervanging van de GTX 1070. Dit zou qua voeding prima moeten kunnen. Echter, recente videokaarten hebben geen DVI uitgang meer en moet ik een HDMI kabel gebruiken om één van de schermen aan te sluiten. Ik wil de schermen op NVIDIA Surround @ 120Hz blijven gebruiken en dus moet ik de HDMI 2.1 uitgang van de videokaart omzetten naar displayport of dual-link DVI-D. DVI lijkt me het simpelst maar ik heb tot nu toe geen adapter gevonden (passief of actief) die dat kan, dus nu vraag ik me af of dit eigenlijk wel mogelijk is.
...

Beste antwoord (via dtecta op 11-09-2020 12:51)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Schopje naar Componenten Aankoopadvies. :)

Voor zover ik weet kan dat alleen met een actieve adapter. Passieve HDMI naar DVI adapters bijvoorbeeld nemen het HDMI signaal en pinnen die om naar DVI, alleen HDMI is van nature single link en dat is voor 1080p120 niet genoeg. Actieve HDMI 2.0 naar dual link DVI adapters bestaan voor zover ik weet niet, dus dan moet je een HDMI naar DP adapter hebben. Zoiets bijvoorbeeld.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Schopje naar Componenten Aankoopadvies. :)

Voor zover ik weet kan dat alleen met een actieve adapter. Passieve HDMI naar DVI adapters bijvoorbeeld nemen het HDMI signaal en pinnen die om naar DVI, alleen HDMI is van nature single link en dat is voor 1080p120 niet genoeg. Actieve HDMI 2.0 naar dual link DVI adapters bestaan voor zover ik weet niet, dus dan moet je een HDMI naar DP adapter hebben. Zoiets bijvoorbeeld.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• dtecta
Dank je wel! Gezien de prijs van zo'n actieve adapter kan ik beter een nieuwe monitor aanschaffen.

• dtecta