Tweeters werken niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Patrick230
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-08 14:14
Mijn vraag:
Ik heb 2 boxen van de Pied Piper, woofers werken goed ook de midrange doen het goed.
De tweeters van beide boxen hoor ik niet ( zijn nieuw) .

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Versterker Onkyo: 7 x 170 W , gebruik alleen stereo 2 x 170W Speakerbox :kan tot +/- 200W
Tweeter :6,5 Ohm , midrange: 6,7 Ohm en de woofers: 7 Ohm van beide boxen gemeten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De woofers geven mooi laag werken dus goed.
De midrange van beide boxen werken ook goed.
De tweeters hoor ik niet , vermoedelijk iets met de filters.
Vraag is dus hoe kan ik de filters testen, geen flauw idee , ik heb een schema gemaakt van de layout van de filter.
aangezien er geen schema voorhanden was van de Pied Piper.
m.v.g Patrick:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUR_uO5GLOnU5YAB0tTqB1LorQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHizt4pGW7tJdFYU77uNRu4y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSOb3PalYwOqHRIK1CCuCSTGiTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyoUt7bjv21ujgJo34u45iSl.png?f=fotoalbum_large

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zijn de tweeters nieuw of de de gehel speaker? In het laatste geval lijkt me terug naar de verkoper je snelste optie.
Verder moet je eea gewoon met een multimeter door kunnen meten lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Patrick230
Beste,De tweeters zijn splinternieuw met de multimeter ohms gemeten.
Kan ik de tweeters rechtstreeks aansluiten op een versterker van 30W met laag volume?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Patrick230 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:20:
Kan ik de tweeters rechtstreeks aansluiten op een versterker van 30W met laag volume?
Laag volume zou moeten kunnen en met een toongenerator (audacity) wat hogere frequenties weergeven
Een gefilterde tweeter begint meestal boven de 2000 Hz.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Deze Luidsprekers hebben op de achterkant 4 terminals denk ik? Zijn die wel gebrugd met een stalen plaatje?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je mids doen het wel toch?

Vraag me af of het filter wel klopt voor de tweeters, zo op het oog wordt er aardig gedempt. 5,5 ohm in serie en 18 ohm parallel. en dan nog de demping van de caps en spoelen. Tsjah als ze erg gevoelig zijn kan het best kloppen. Maar daar zou ik het zoeken denk ik.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Patrick230
Oke , alles werkt weer:
1) het bleek dat in totaal 7 solderingen niet goed te zijn , dus schoongemaakt en
opnieuw gesoldeerd!
2) ook de verbindingen met de speakers opnieuw gesoldeerd!
3) bij een condensator bleek de isolatie van de verbinding nog intact te zijn
ook hier vrij gemaakt en opnieuw gesoldeerd.
Bedankt voor het meedenken!
mvg Patrick230

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:37

SeatRider

Hips don't lie

Top dat je nog even terugmeldt wat de oplossing was 👍

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Gestel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-08 14:20
@Patrick230 :

Ik kom wat laat in dit topic terecht, maar ik heb op dit moment vrijwel hetzelfde probleem met mijn Pied Pipers. Bij beide luidsprekers werken de woofers en middentoner wel, maar de tweeter niet.

Na het openmaken zag ik dat ik dezelfde filterprint heb als hier in het topic: TSN Pied Piper Mrk 7.3 uit 1997. Op mijn print staat eveneens “(c) 1997 TSN Pied Piper Mrk 7.3”. Dat maakt jouw oplossing voor mij natuurlijk extra interessant.

Je schrijft dat uiteindelijk in totaal 7 solderingen niet goed bleken te zijn, dat je daarnaast de verbindingen met de speakers opnieuw hebt gesoldeerd en dat bij één condensator de isolatie van een verbinding nog intact bleek te zijn.

Weet je toevallig nog welke 7 soldeerverbindingen dat waren en hoe die over de twee filterprints verdeeld waren? Zaten ze vooral in het tweeterdeel van het filter, of verspreid over de print?

Bij het openen kwam ik trouwens nog iets anders tegen. Het zwarte dempings-/schuimmateriaal aan de binnenzijde van mijn kasten is vrijwel volledig verteerd. Het is naar beneden gevallen, valt bij aanraken uit elkaar en voelt behoorlijk vettig aan. De resten zitten daardoor ook op de filterprint en componenten. Ik ben benieuwd of dat bij jouw Pied Pipers destijds ook zo was.

Omdat het om dezelfde Mrk 7.3-filterprint gaat én het defect bij mij hetzelfde lijkt — in beide kasten geen hoog — hoop ik dat je misschien nog weet waar je die slechte verbindingen precies hebt gevonden.

Hier de foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vr3L_NBmrf_oRNCMSOuhKssQ20k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVcrwbkFxXhtmSuA2dPZNDTT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWfMoxw5xL4yK-DVNoIgnEWYP_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n30DkQyQuRixdY0fuB1VIJLs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPGqNZjWqCotoLAq2MZLD6ZYdLQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnbJk12JhCYqCZ9To9tzkDvw.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 28% gewijzigd door Gestel op 10-08-2026 02:20 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:57

mr_petit

opperprutser

Waarom loop je niet alle soldeerverbindingen even na met wat 60/40 soldeertin?
Kans is groot dat ze met loodvrij tin destijds gesoldeerd zijn, en loodvrij tin was in die dagen vaak van mindere kwaliteit.

Ik zou ook gelijk die elco's vervangen voor MKT's/MKP's (kost je incl verzenden ongeveer €30 (jantzen/audyn cap), al kun je op alie al voor ca. een tientje klaar zijn (gele chinese zooi)). Dat is echt een puntje waar ze destijds een 1 of 2 tientjes hebben proberen te besparen...
Of op z'n minst even nameten. Elco's zijn niet altijd even stabiel na verloop van tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2026 02:37 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Gestel
Dank voor de suggestie. Alles opnieuw solderen is inderdaad een optie, net als het vervangen van de elco’s. Als ik zover ben, neem ik je advies om 60/40-soldeer te gebruiken zeker mee. Ik wil alleen eerst proberen de daadwerkelijke oorzaak te achterhalen voordat ik alles opnieuw soldeer of onderdelen vervang.

Wat ik namelijk interessant vind, is dat in dit topic bij beide luidsprekers het hoog was uitgevallen en uiteindelijk meerdere slechte soldeerverbindingen werden gevonden. Mijn Pied Pipers hebben dezelfde TSN Pied Piper Mrk 7.3-filterprint uit 1997 en bij mij is eveneens bij beide luidsprekers het hoog vrijwel weg.

Als op dezelfde plekken dezelfde fout blijkt te zitten, zou dat misschien kunnen wijzen op een probleem dat bij meer exemplaren uit deze serie voorkomt. Dat lijkt me op zichzelf interessante informatie om eerst vast te leggen voordat ik alles nasoldeer.

De elco’s wil ik zeker controleren/meten. Als die afwijkende waarden blijken te hebben, neem ik vervanging door MKT/MKP uiteraard ook mee.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je neemt nu wel veel aannames. Ten eerste ga je er van uit dat ook al die 7 soldeerverbindingen niet goed waren. Wellicht heeft de TS 7 verbindingen nagelopen en bij de 7e was het opgelost. Dan kan het net zo goed 1 zijn, namelijk de laatste.
Ook staan er rare zaken in dit topic, zoals 'de isolatie van de verbinding van de condensator' die nog intact zou zijn? Draadjes aan deze condensatoren zijn niet geïsoleerd, dus dat kan in beginsel al niet. Of hij bedoeld totaal iets anders dan wat hij schrijft.

Sowieso.....als er 1 soldeerverbinding na verloop van tijd slecht geworden is, en het ligt aan het proces (en dus niet een toevallige fabricagefout), dan is de kans natuurlijk groot dat andere verbindingen ook slecht kunnen worden. Alles nasolderen is wat?....5 minuten werk? Hoe lang ben je wel niet bezig om, als het nog een keer gebeurt, de speakers van hun plaats te halen, open te maken, soldeerbout erbij te pakken en het nog een keer te solderen.... Ik zou dat niet skippen in dit geval.

Heb je zelf al überhaupt iets gemeten? bijv de weerstand van de tweeters en de bedrading van tweeters naar print?

Maar goed, je moet doen wat jou goed lijkt natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2026 02:59 ]

• Patrick230
Beste, helaas heb ik ze verkocht 3 jaar geleden,

het is wel zo dat toen echt alle verbindingen met 60/40 opnieuw gesoldeerd heb.

ook de aansluitingen van de speakers ook opnieuw gesoldeerd.

ik had geen problemen met loslaten van schuim, advies: zuig het eruit.

verder kan ik je helaas niet meer helpen

met vriendelijke groet,

Patrick

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
Gestel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 02:40:

De elco’s wil ik zeker controleren/meten. Als die afwijkende waarden blijken te hebben, neem ik vervanging door MKT/MKP uiteraard ook mee.
Op de plek van de elco zul je het verschil tussen een glatt elco en een MKT/MKP niet horen. Lijkt me zonde van het geld.

• Gestel
Je hebt gelijk dat ik uit die 7 solderingen te snel de conclusie trek dat het ook daadwerkelijk 7 slechte verbindingen waren. Dat staat er inderdaad niet noodzakelijkerwijs. Dat is juist een van de redenen waarom ik Patrick gevraagd heb of hij zich nog kan herinneren wat hij destijds precies heeft aangetroffen.

Die opmerking over de isolatie bij de condensator vond ik zelf ook lastig te plaatsen. Op deze print zie ik daar ook niet direct een verklaring voor, dus ook daar wil ik liever niet over speculeren.

Alles nasolderen ga ik uiteindelijk waarschijnlijk ook gewoon doen en 60/40 heb ik liggen. Mijn reden om dat niet meteen te doen is vooral diagnostisch: als beide MK 7.3’s hetzelfde defect hebben, wil ik eerst vaststellen waar de onderbreking daadwerkelijk zit. Daarna is preventief nasolderen van de rest inderdaad weinig extra werk.

Ik heb de tweeters en het traject naar de print nog niet systematisch doorgemeten. Dat wordt dus de volgende stap. Eerst tweeters zelf testen daarna bedrading en vervolgens het tweeterdeel van het filter. Dan weten we in ieder geval iets voordat ik door nasolderen de oorspronkelijke fout mogelijk laat verdwijnen.

Het kan uiteindelijk natuurlijk gewoon een incidentele slechte verbinding blijken te zijn. Maar als bij twee exemplaren met dezelfde filterprint dezelfde fout op dezelfde plek blijkt te zitten — en Patrick destijds mogelijk iets vergelijkbaars heeft aangetroffen — dan wordt het juist interessant om te weten of er misschien sprake is van een terugkerend probleem bij deze serie.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

blissard schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
Op de plek van de elco zul je het verschil tussen een glatt elco en een MKT/MKP niet horen. Lijkt me zonde van het geld.
Hoezo niet?
Die elco bepaalt samen met de spoel direct de scheidingsfrequentie (12dB/okt filter) danwel afvalkarakteristiek van de drivers.
Wat voor verschillen had jij dan in gedachte betreffende verschillende types condensatoren?
Gestel schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:20:
Die opmerking over de isolatie bij de condensator vond ik zelf ook lastig te plaatsen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij in dit geval niet een condensator maar een spoel bedoelt en dat de emaillelaag van 1 van de uiteinden niet goed door de fabrikant verwijderd was en daardoor door de print heen stak en een goede soldeerverbinding belette.
Maar dan hebben we het dus over een spoel en niet een condensator.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2026 15:31 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52
mr_petit schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Hoezo niet?
Die elco bepaalt samen met de spoel direct de scheidingsfrequentie (12dB/okt filter) danwel afvalkarakteristiek van de drivers.
Als de (bipolaire) elco de juiste waarde heeft zal een ander type geen geluidsverschil geven.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

blissard schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:59:
[...]

Als de (bipolaire) elco de juiste waarde heeft zal een ander type geen geluidsverschil geven.
Geldt dat niet voor elke condensator?
Daarom schreef ik ook dat ie op z'n minst nagemeten moest worden.
Hoge ESR heeft hier ook invloed op scheidingsfrequentie en flanksteilheid.

Overigens zou m.i. dielectrische absorptie ook vervorming kunnen geven, ook in de manier dat deze elco geschakeld is.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2026 21:43 ]

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:38
Je hebt twee speakers met hetzelfde probleem, dus je kan zelf eigenlijk al doen wat je wou doen. Hebben beide speakers op dezelfde plek een slechte soldering dan weet je dat het wellicht een probleem is wat vaker voorkomt bij die prints.
Pagina: 1