Coax (Koka 9TS) met lengte 25-30 meter haalbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Voor onze nieuwbouwwoning zijn we momenteel bezig met de elektricien om te bepalen waar alle loze leidingen en dergelijke moeten liggen. Nu wil ik een serverkast op zolder inrichten en waarschijnlijk zullen ook alle loze leidingen dus naar zolder gaan.

Nu zit ik met de vraag of ik een loze leiding vanuit de woonkamer rechtstreeks naar de meterkast wil ten behoeve van het Ziggo signaal. Het alternatief (waar ik de voorkeur aan geef) zou zijn: coax vanuit de meterkast naar zolder en vanaf daar weer door loze leiding naar woonkamer. In het laatste geval zou dat waarschijnlijk op zo'n 25 tot 30 meter lengte uitkomen vermoed ik (ik kan het niet precies nagaan).

Mijn voorkeur gaat naar alle loze leidingen naar zolder (ik wil in dezelfde leiding ook een data kabel leggen). Maar de vraag is of ik met de afstand van de coax kabel in de problemen ga komen.

Nu heb ik begrepen dat het moeilijk te zeggen is wat de maximale lengte is. Onder andere hier over gelezen:
https://www.coaxkabelwink...lengte-van-een-coaxkabel/

Ik vraag dus eigenlijk naar ervaringen. Zijn er mensen die een dergelijk lange coax kabel hebben liggen? Of juist met minder lengte al problemen ervaren?

De bedoeling is om hoogwaardige componenten te kiezen (Koka 9TS kabel, goeie Hirschmann connectoren).

Overigens zou de andere optie zijn om de loze leidingen vanuit de woonkamer wel naar de meterkast te leggen en een data kabel van daaruit weer doortrekken naar zolder. Vind ik iets minder fraai en heb dan meer loze leidingen nodig.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Data en coax niet samen leggen, sowieso. Stap daar vanaf. Als het al fysiek in de leiding past (dikke kans van niet) kunnen ze elkaar dwars gaan zitten, wil je niet :)

Max lengte hoeft nooit een issue te zijn. Bij grotere lengtes heb je kans op een verminderd signaal, maar dat is met een versterker bij het AOP op te lossen.

Maar je hebt nieuwbouw...in principe zou in ieder vertrek 2 leidingen moeten komen: coax en UTP. Per ruimte kun je met een switch verder. Verder wil je ongetwijfeld wifi; pak een ubiquiti systeem met in-wall AP's, dan heb je meteen en 3 poort gbit switch in je kamer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik zou toch nog maar eens goed nadenken over het verplaatsen van je loze leidingen naar de zolder.

De meterkast/technische ruimte maakt alles een stuk flexibeler omdat daar alles bij elkaar komt en je dan niet gebonden bent aan 1 specifiek gebruik van je leidingen. Nu denk je slim te zijn met UTP of COAX maar over enkele jaren is je behoefte wellicht weer anders. Grote kans dat het dan ook gaat om iets dat in de meterkast een plaats heeft.

Ik zou gewoon zorgen voor een loze leiding naar zolder van voldoende diameter, of een aantal op strategische plaatsen (nog beter). Of daar dan nu UTP of COAX doorheen gaat is niet zo spannend. Maar probeer, zoals hierboven ook al gezegd, zeker in de planningsfase, combinaties van kabels te vermijden. En meer dan 1 leiding voor UTP naar een specifieke plek is meestal overbodig. Geen flex leidingen gebruiken en er passen altijd wel 2 UTP kabels doorheen waarmee je eigenlijk alle scenario's wel aankan. Een netwerk is prima flexibel op te zetten, geen enkele reden waarom al je kabels bij je server moeten eindigen.

En ik neem aan dat er ook nog andere dingen als een warmtepomp/cv en/of aansluitingen/omvormers voor zonnepanelen op zolder komen? Kies voor flexibiliteit en zorg ervoor dat er voldoende loze leidingen liggen. Bedrading ervan met wat op dat moment relevant is, is eenvoudig.

Voldoende tijd besteden aan plannen van loze leidingen is erg zinvol, je gaat er ook in de toekomst blij van worden. En kies samen met de electricien ook voor dingen als diepere centraal en schakeldozen. Ook daar wordt je blij van. Trend is ook dat je bijvoorbeeld voor je verlichting steeds meer centraal gaat regelen met sensoren en/of dimmers en ook daar heb je leidingen of voldoende inbouwruimte voor nodig.

In een appartement waar ik recent heb gewoond hadden ze vanuit de bouw overal dubbele loze leidingen aangelegd in zowel de plafonds als in elke ruimte (buiten de centraaldozen en aansluitingen voor rookmelders) naast ieder raam en (buiten)deur. Daar was dus elk scenario zoals AP's aan het plafond of elektrische raamdecoratie of camera's eenvoudig uit te voeren. Vergeet ook niet om er wat bij je buitenruimtes aan te leggen....

En om je vraag te beantwoorden. Goede kwaliteit coax, zoals de Hirschman, en de lengte is zelden een probleem. Ik gebruik ook iets van 25m naar mijn bovenste verdieping zonder problemen. Met veel andere coax aansluitingen heb je wellicht een versterker nodig, maar dat is ook een simpel te regelen.

Maar ik blijf coax van de meterkast naar boven en dan weer terug naar de woonkamer geen goede keuze vinden :-).

[ Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 11-09-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Dank voor de antwoorden. Uiteraard denken we goed na over allerlei extra's die mogelijk in de toekomst geinstalleerd worden (screens voor ramen, zonnepanelen, laadpunt auto, cameras, access points) en hebben we nagevraagd hoe leidingen en inbouwdozen worden uitgevoerd (19mm pvc, flex wordt vermeden tenzij het écht niet anders kan, 50mm diepe inbouwdozen).

Mijn eerste voorkeur was ook om alles in meterkast uit te laten komen en dan met mantelbuis naar de technische ruimte op zolder. Echter kan de elektricien niet een mantelbuis leveren die dik genoeg is voor alle kabels (maximale dikte 40mm). Project ontwikkelaar vragen of zij een mantelbuis willen installeren kan nog, maar ervaring leert tot nog toe dat je van een koude kermis thuis komt (of het kan niet, of het kost een vermogen ;)).

Switch in de meterkast ophangen wil ik ook niet. Maakt herrie, zorgt voor hitte in kleine kast (ik weet niet eens of er wel voldoende ruimte zal zijn) en ik heb een mooi zelfbouw rack waarin ik server, switch en patch panel heb hangen. Dat wil ik in de nieuwe woning ook graag weer zo hebben.

Het aantal loze leidingen is al behoorlijk groot (het kwartje viel bij de elektricien toen ik zei dat ik een server op zolder zou gaan plaatsen: "oh... vandaar al die loze leidingen, ik dacht al"). Dus ik probeer er een beetje efficient mee om te springen voor zover mogelijk (je tikt toch 125 euro per loze leiding af en met alle andere extra opties voor elektra loopt het al behoorlijk in de papieren).

Kortom, ik ben op een punt dat ik zoek naar een praktische oplossing :). Dat alle loze leidingen in de technische ruimte op zolder uitkomen vind ik een compromis dat ik goed kan accepteren. Het lijkt mij sterk dat ik die leidingen ooit voor iets anders ga gebruiken dan data (en zelfs als het zo zou zijn dan kan ik altijd nog vanaf de zolder naar de meterkast).

Goed om te horen dat 25m in principe wel werkbaar zal zijn. Ik zal mijn opties nog eens overwegen en eventueel kiezen voor enkele extra loze leidingen op strategische plekken, of toch beide kabels door één leiding leggen. Dat coax en data elkaar kunnen storen had ik nog niet eerder gehoord (heb het in mijn huidige woning ook, uiteraard met kwalitatief goede kabels), weet wel dat je niet een mantelbuis moet gaan vullen met datakabels en er ook nog 230V (of erger 400V) door moet trekken. Zal ook nog eens navragen hoe het zit met de mogelijkheden voor een mantelbuis van meterkast naar de technische ruimte.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Waarom vraag je uberhaupt advies.... je hebt je mening al lang bepaald en komt met allerlei onzinnige argumenten om die keuze te verdedigen.

Nee je hebt helemaal geen dikke leiding nodig voor een UTP kabel van een meterkast naar een server op zolder, en nee een switch in de meterkast maakt geen lawaai of verwamt je meterkast, enz.

Zoek dan zelf gewoon of 25m coax kabel kan, en vraag verder geen advies als je alleen argumenten bedenkt om je eigen mening te bevestigen.

En ja, tuurlijk kan alles naar je zolder. Veel plezier ermee als je later nog eens wat wilt doen. Gewoon alle soorten kabels in 1 buis en dan lekker shielded cat7 gebruiken. Kan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Goh, ik wist niet dat het je zo aan het hart ging ;).

Volgens mij vroeg ik naar de kabellengte waarop ik een hele hoop ongevraagd advies krijg en je voor het gemak aanneemt dat ik daar niet aan heb gedacht.

Vervolgens weet je ook precies hoe ik mijn huis moet inrichten en mag ik daar niet mijn eigen mening op nahouden.

Waar ik naar vroeg was de kabellengte. Daar heb ik een antwoord op en daarnaast heb ik begrepen dat het wellicht niet slim is om coax+data in één leiding te stoppen. Dit zijn voor mij nieuwe argumenten om het een en ander te heroverwegen (zoals ik al aangaf).

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 20:31
zal ik em erinkoppen.. dat kan prima

zolang je maar kwaliteitscomponenten en kabel gebruikt kan coax heeeel erg ver reiken, en moest je het qua dbmv'tjes niet halen kan je altijd nog terug versterken.

ietsje technischer :
dit zijn schijnbaar de officiele specs
5 MHz 1.5 dB / 100 m
860 MHz 17.2 dB / 100 m
1750 MHz 25.1 dB / 100 m
2150 MHz 28.2 dB / 100 m
3000 MHz 33.6 dB / 100 m

30m coax is +- 3 a 6 dbmv verlies afhankelijk van je frequenties (neem aan dat ze ook in NL nog steeds geen 1ghz+ gebruiken)

zolang je je tilt niet te hard verneukt zou je tuner eigenlijk alles moeten locken .. of dat nu -10dbmv of +10dbmv is.
ook je terugweg zou bij deze afstanden nog wel ok moeten zijn...
qua kabelkeuze is het in belgie eigenlijk wel dat men voor grotere afstanden zoals naar tuinhuizen waar de coax 30m of meer is ,er minima PE11 aangeraden of word ( wat C6 word genoemd in NL )
simpelweg omdat deze kabel dikker is is het verlies minder.
Nadeel van deze kabel is dat je deze niet kan afmonteren op je reguliere coaxdoos ... daar moet eerst een overgang op

praktisch :bedoel je met 30m: van AOP naar zolder en dan terug naar je CATV doos ?
ik snap je punt van "ik wil alles centraal op zolder" , maar tenzij je dat wil combineren met een satteliet multiblok misschien wel een beetje overkill , zeker als je maar 1x40mm pijp hebt naar zolder
moest het praktisch passen ,kan je niet gewoon een 80mm afvoerpijp vragen ?
40mm is echt niet groot als je pakweg 12x utp en 4x coax naar boven wil krijgen

• The Flying Dutchman
ijske schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:11:
zal ik em erinkoppen.. dat kan prima

zolang je maar kwaliteitscomponenten en kabel gebruikt kan coax heeeel erg ver reiken, en moest je het qua dbmv'tjes niet halen kan je altijd nog terug versterken.

ietsje technischer :
dit zijn schijnbaar de officiele specs
5 MHz 1.5 dB / 100 m
860 MHz 17.2 dB / 100 m
1750 MHz 25.1 dB / 100 m
2150 MHz 28.2 dB / 100 m
3000 MHz 33.6 dB / 100 m

30m coax is +- 3 a 6 dbmv verlies afhankelijk van je frequenties (neem aan dat ze ook in NL nog steeds geen 1ghz+ gebruiken)

zolang je je tilt niet te hard verneukt zou je tuner eigenlijk alles moeten locken .. of dat nu -10dbmv of +10dbmv is.
ook je terugweg zou bij deze afstanden nog wel ok moeten zijn...
qua kabelkeuze is het in belgie eigenlijk wel dat men voor grotere afstanden zoals naar tuinhuizen waar de coax 30m of meer is ,er minima PE11 aangeraden of word ( wat C6 word genoemd in NL )
simpelweg omdat deze kabel dikker is is het verlies minder.
Nadeel van deze kabel is dat je deze niet kan afmonteren op je reguliere coaxdoos ... daar moet eerst een overgang op

praktisch :bedoel je met 30m: van AOP naar zolder en dan terug naar je CATV doos ?
ik snap je punt van "ik wil alles centraal op zolder" , maar tenzij je dat wil combineren met een satteliet multiblok misschien wel een beetje overkill , zeker als je maar 1x40mm pijp hebt naar zolder
moest het praktisch passen ,kan je niet gewoon een 80mm afvoerpijp vragen ?
40mm is echt niet groot als je pakweg 12x utp en 4x coax naar boven wil krijgen
De 30m (eerder 25m of zelfs nog iets minder) is van aansluitpunt in meterkast naar de zolder en vervolgens naar de woonkamer.

Ik ga de aannemer nog vragen of ze een buis met grote diameter door de leidingenschacht willen plaatsen. Dat zou het mooiste zijn (maar kost me wel voor iedere UTP kabel +/- 7m extra, maar dat is niet echt een probleem).

The Flying Dutchman

Pagina: 1