Windows 10 update: internet werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-07 18:54
Mijn vraag

Nadat ik gisteren Windows is een keer liet updaten naar de nieuwste versie is vandaag gebleken dat de update één en ander heeft gesloopt. Het is momenteel niet mogelijk om een internetverbinding tot stand te krijgen. Daarnaast draait Windows diagnostics niet meer en als ik naar de netwerkinstellingen ga in windows, sluit deze meteen af.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Systeem: Windows 10 versie 2004 64 bit, laatste update
Internet: Bedraad, standaard ziggo router
Ethernet adapter: Killer e2200 Gigabit Ethernet adapter Ndsi 6.30
Systeemsoort: PC, dus geen wifi aanwezig.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Regulier herstarten (niet opgelost)
Ethernet adapter updaten (geen updates)
Overige PC's/wifi doet het nog wel
Pingen router (kabel doet het nog)
Windows diagnostics als administrator runnen (doet het niet)

Het lijkt mij dat het probleem ligt in een aantal corrupte windows bestanden gezien de netwerkinstellingen niet meer wilt opstarten en windows diagnostics het ook niet wilt doen.

Ik zal vanavond deze post nog aanvullen met meer relevante informatie. Heb momenteel helaas geen toegang tot mijn pc en kan dus nog even geen overige info aanleveren.

Mijn hoop is dus dat ik nog iets kan repareren zonder een clean install uit te hoeven voeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Skynick op 11-09-2020 18:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-07 21:30
Je kan altijd terug naar de vorige versie van VOOR de grote update, of alles wat los geüpdatet is terugtrekken. Ga hiervoor naar Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update. Klik op Geschiedenis van updates weergeven en bovenaan op de link Installatie van updates ongedaan maken.

Als de laatste grote update langer dan 10 dagen geleden was, zal dat het probleem niet zijn omdat het gisteren nog wel werkte. Dan moet het in de losse updates zitten lijkt me ...

Eventueel nog iets te doen met "systeemherstel" ???

[ Voor 28% gewijzigd door Houtenklaas op 11-09-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou ook eens https://support.killernet...-center-should-i-install/ lezen (sowieso, eerst lezen wat er wel/niet kan bij een bepaalde update van je OS) want daar staat iets heeeeeel grammaticaal verwarrends.
Special conditions for this release: This version will install on versions of Windows 10 that are older than version 1803 (April 2018 Update), but many things will not function well. We highly recommend installing this version only on Windows 10 1803, 1809, 1903, 1909 or newer. (Windows Update 1909 is the most recent update, next release will be 2004 for details on Windows Updates)
+
What is this? This version is a major update. This is our most recent release, which has been tested primarily with and optimized for Windows 10 version 1803 (April 2018 Update) and Windows 10 1809 (October 2018 Update).
Ik lees dus, maar dat is precies hoe je grammaticaal iets interpreteert: er zijn geen drivers of niet getest of nog niet vrijgegeven voor Windows 10 2004. Echter, je kan het ook lezen als dat Killer weet dat de volgende release 2004 is en ze alleen hebben getest tot 1809.

Maar ja, de startpost is "ik ben niet thuis" en "geen versies" dus het is erg lastig om een component als een Killer ethernetdriver te troubleshooten :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Hoi allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties. Het is inderdaad moeilijk om nu al specifieke antwoorden te geven zonder software versies, daar ben ik mij van bewust. Helaas vanochtend niet al te veel tijd gehad om alles goed te testen. Ik zal vanavond in ieder geval even de software versies erbij zetten.

Zal ook dan proberen om de updates terug te draaien op de manier dat Houtenklaas heeft aangegeven. Hopelijk lost dat het probleem al soort van op. Als dit niet werkt, zal ik ook even de killernet adapter nog een keer nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Skynick schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:11:
Hoi allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties. Het is inderdaad moeilijk om nu al specifieke antwoorden te geven zonder software versies, daar ben ik mij van bewust. Helaas vanochtend niet al te veel tijd gehad om alles goed te testen. Ik zal vanavond in ieder geval even de software versies erbij zetten.

Zal ook dan proberen om de updates terug te draaien op de manier dat Houtenklaas heeft aangegeven. Hopelijk lost dat het probleem al soort van op. Als dit niet werkt, zal ik ook even de killernet adapter nog een keer nalopen.
Of vervang dat killer ding door een intel of realtek NIC. Die killer levert meer problemen op dan hij oplost

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Helaas kwam dit moederbord met standaard zo'n killernet adapter. Heb alleen niet zoveel zin om een losse netwerkkaart aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tja, dan loop je het risico dat je twee keer per jaar een tijdje zonder internet zit; jouw keuze

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt ook nog steeds terug naar vorig herstelpunt instellen op Windows 10. De makelijkste oplossing bij allerlei problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 10:41
Heb er hier ook last van, meerdere keren per dag. Een Intel 219 chip. Adapter verdwijnt compleet van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Updates deinstalleren lukt niet. Windows geeft aan dat deze de update niet kan voltooien en maakt alles weer ongedaan.

Het lijkt erop dat de windows update corrupt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Doet het helaas ook niet. Geeft aan dat windows helemaal up to date is. Adapter opnieuw installeren werkt ook niet. Krijg een melding dat windows de class configuration nog aan het opzetten is code 56..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

Je zou eens kunnen proberen een dos prompt te starten (met admin rechten) en vervolgens "sfc /scannow" te laten draaien. Lijkt meer kapot te zijn dan alleen je driver.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Gedaan. Windows resource protection did not find any integrity violations.

Network reset werkt overigens ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
netwerksettings IPv6 uitgezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Laatst online: 12:41
doe eens
netsh winsock reset
in een elevated command prompt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Ipv6 uitzetten gaat niet gezien de gehele adapter jiet wordt gezien in het netwerk.

Netsh winsock reset heeft helaas niet geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
de adapter doet he tgeheel niet

zie je die uberhaupt nog wel in apparaatbeheer?

verwijder hem eens en reboot dan

• Skynick
Helaas ook al geprobeerd zonder resultaat. Ik heb de adapter verwijderd en daarna opnieuw opgestart. Adapters laten zoeken en dezelfde foutmelding gehad. Ook opnieuw de driver geprobeerd te installeren.

• boyette
maar je ziet het apparaat wel en het geeft geen problemen?

bij het zoeken naar adapters krijg je een foutmelding?

kan je eens een duidelijk verhaal maken?

of mis ik hier wat

• noIDIon
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09-2021
Ik las net een blogpost nadat ik zelf een andere soort probleem had na het updaten van mijn Windows 10. Bij mij start hij helemaal niet meer op... Ik heb geprobeerd de laatste update te verwijderen door in de herstel opties die Windows geeft maar dat mocht niet baten. Nu zegt hij dat ik mijn systeem opnieuw moet instellen?

In onderstaande link staat waarschijnlijk een oplossing voor jouw probleem. In het tweede hoofdstuk staat dat er een registery bijgewerkt moet worden.
https://www.maketecheasie...ndows-10-update-problems/

edit: Heb de update verwijderd, geen succces.

[ Voor 4% gewijzigd door noIDIon op 12-09-2020 11:21 ]

• Skynick
De adapter wordt gevonden in device manager. Hier staat echter een waarschuwing bij dat windows bezig is met de class.configuration code 56.

Bij adapters komt deze dan ook niet tevoorschijn.

Hiernaast is het niet mogelijk om de update terug te draaien. Windows geeft aan dat er iets mis gaat en draait alles weer terug, waardoor de update blijft staan. Het systeem zelf is hierdoor ook erg instabiel geworden waardoor regelmatig de pc blijft hangen bij het booten van windows.

Alle overige zaken zoals offline games werken overigens naar behoren.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:30
Heb je toevallig een third-party VPN-client op je systeem staan? Dan zou ik die eens verwijderen en opnieuw opstarten.

Anders:
1. Windows Key + I om in de Settings te komen.
2. Ga naar Network and Internet.
3. mogelijkheid a) ‘Network troubleshooter'
3. mogelijkheid b) In de Status tab zoeken naar Network Reset

• Croga
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Als je systeem na een update niet meer werkt is toch altijd je eerste stap naar Systeemherstel gaan en laten herstellen naar toen het nog wel werkte?

Serieus mensen; Systeemherstel is het beste wat er de afgelopen 10 jaar bij gebouwd is. Gebruik dat dan alsjeblieft.

• noIDIon
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-09-2021
Croga:
...(de) eerste stap (is om) naar Systeemherstel (te) gaan en laten herstellen naar toen het nog wel werkte?...
Been there, done that, didn't work. Tot zover Systeemherstel...

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:30
Croga schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:45:
Als je systeem na een update niet meer werkt is toch altijd je eerste stap naar Systeemherstel gaan en laten herstellen naar toen het nog wel werkte?

Serieus mensen; Systeemherstel is het beste wat er de afgelopen 10 jaar bij gebouwd is. Gebruik dat dan alsjeblieft.
Nee, eigenlijk niet. De eerste stap is altijd gegevens verzamelen en proberen te achterhalen wat er precies mis is. De melding die de OP eerder deelde lijkt te impliceren dat een netwerk adapter conflicteert met iets. Dus dan is voor mij de eerste stap; alle netwerk settings resetten en eventuele conflicten verwijderen.

Een herstelpunt terugzetten is leuk, maar dan doe je een van de twee aannames;
1. De update heeft willekeurig iets gesloopt, een volgende keer gaat dit wel goed
2. Tegen de tijd dat ik de update weer installeer heeft een ontwikkelaar dit opgelost.

• MAX3400

MAX3400

Nee, nog steeds geen info / navraag over je Killer-driver?

Maar, het kan dus ook (nadruk kan en nadruk ook) dat je chipset onder Windows 10 2004 niet (meer) 100% functioneert en daaardoooor je NIC niet meer vindt.

Terug naar de tekentafel (startpost): welke onderdelen heb je exact. Met exacte firmware-versies. Met exacte driver-versies. etc. Allicht kunnen we vanaf daar opnieuw gaan denken of het alleen je NIC is of meer.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 20:24
Ik neem aan dat je windows geforceerd hebt geïnstalleerd of kreeg je hem toch vanzelf via de updates.
In het eerste geval zijn de drivers nog niet aangepast en geeft windows de versie nog niet aan jou en als je het zelf doet dan kom je tegen dit soort problemen aan
Je kan een fix proberen of terug naar 1909 versie.

Ook kan je met een admin cmd een DiSM fix proberen
Dism.exe /Online /Cleanup-image /CheckHealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Hier een site hoe het werkt, en je kan het zelfs met een iso van een windows versie, bestanden terugzetten vanaf de iso
link

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 12-09-2020 12:34 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:49
@Skynick Je krijgt suggesties genoeg om het op te lossen. Maar zonder internet zitten is natuurlijk lastig. Een losse netwerkkaart aanschaffen zie je niet zitten. Snap ik wel, je wilt gewoon snel weer online zijn zonder permanent iets in je kast te hoeven bouwen. Misschien is een USB Ethernet adapter een mooie tussenweg? Kost niet de hoofdprijs, hoef je niet ingeplugd te laten en kun je altijd meenemen naar een ander systeem. Een kwestie van inpluggen en gaan. Werkt verbazingwekkend goed tegenwoordig met W10.
In de PW staat het een en ander. Bijvoorbeeld deze adapters https://tweakers.net/netw...q5I93Uht-qpFG65ptZyz39v0D Alleen even kijken of je USB C wilt of juist niet. O.a. Amazon heeft vaak ook wel wat aanbod wat niet in de PW staat. Voor een euro of 15 moet je iets kunnen vinden van een redelijk merk dat prima werkt.

Addicted to silent computing

• Skynick
Ik heb alle suggesties voor deze post uitgeprobeerd. Niks heeft helaas geholpen. Alle systeem checks geven aan dat er geen problemen aanwezig zijn.

Ik gebruik ook geen VPN. Daar kan het dus ook niet aan liggen.

Update was overigens niet geforceerd maar door windows update zelf ingesteld.

Systeem bestaat zoals al eerder genoemd uit windows 10 pro 64 bit (10.0, Build 19041).

Killernet e2200 9.0.0.42 driver

Systeem
Processor i7 4790k
Z97x gaming 3
16gb ram
Gigabyte rtx 2080

Zou normaliter wat logs verstrekken, maar dat is momenteel dus een beetje lastig.

Wil wel graag iedereen alvast bedanken voor alle suggesties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn persoonlijke regel is altijd, werkt het na twee uur prutsen nog niet, dan backup maken en opnieuw beginnen.

Schone W10 2004 erop, data terugzetten en verder met je leven. Of via de Heidoc ISO downloader een 1909 pakken.

I reject your reality and substitute my own

• Croga
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

noIDIon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:55:
Been there, done that, didn't work. Tot zover Systeemherstel...
Dat is niet wat TS zegt. TS praat over een poging de updates te de-installeren. Dat is een heel ander proces dan systeemherstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dat is niet eens de laatste versie. Why?
Zou normaliter wat logs verstrekken, maar dat is momenteel dus een beetje lastig.
Je USB-poorten zijn ook allemaal uitgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gelijkaardige issue hier, maar dan met het audio afspeel apparaat . Uit het niets start mijn pc net opnieuw op vanwege een kennelijke update. Meteen 2 blue screens of death, en de updates zijn niet af te ronden. De vorige versie wordt automatisch teruggezet, behalve mijn audio afspeel apparaat, daar staat nu een rood kruis door. Met geen mogelijkheid is deze weer werkend te krijgen.

Maar nu waarschijnlijk het gelijkaardige. Mijn HTPC heeft een MSI z97 gaming 7 moederbord.
En de MSI support page schijnt al tijden niet goed te werken. En drivers zijn niet meer van hun website te downloaden. En links naar hun driversecties werken ook niet meer.

Ik ben nu handmatig de realtek drivers voor mijn audio aan het downloaden. Ik zou het zelfde doen voor jouw killer netwerk.(belangrijk bij deze NIC's, is om driver only te installeren)

EDIT:

in mijn geval werkt handmatig installeren dus niet, Een herstel punt van voor de update werkt ook niet. Het audio apparaat staat gewoon in apparaatbeheer en "werkt correct".

[ Voor 10% gewijzigd door kendo op 13-09-2020 00:54 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
eric.1 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:05:
[...]

Nee, eigenlijk niet. De eerste stap is altijd gegevens verzamelen en proberen te achterhalen wat er precies mis is. De melding die de OP eerder deelde lijkt te impliceren dat een netwerk adapter conflicteert met iets. Dus dan is voor mij de eerste stap; alle netwerk settings resetten en eventuele conflicten verwijderen.

Een herstelpunt terugzetten is leuk, maar dan doe je een van de twee aannames;
1. De update heeft willekeurig iets gesloopt, een volgende keer gaat dit wel goed
2. Tegen de tijd dat ik de update weer installeer heeft een ontwikkelaar dit opgelost.
In een aantal gevallen werkt Systeemherstel in een aantal gevallen niet. Ik heb er een aantal keer profijt van gehad in het verleden. Ik dacht dat je het in safe mode moet runnen in Windows 10 anders werkt het niet. Het is ook aan te bevelen om een aantal herstelpunten te hebben....even instellen als je Windows 10 in gebruik neemt/op z'n tijd een herstelpunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
Een alternatief voor systeemherstel is ''verse start''
https://support.microsoft...ive-your-pc-a-fresh-start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:31
Mel33 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:23:
Ik neem aan dat je windows geforceerd hebt geïnstalleerd of kreeg je hem toch vanzelf via de updates.
In het eerste geval zijn de drivers nog niet aangepast en geeft windows de versie nog niet aan jou en als je het zelf doet dan kom je tegen dit soort problemen aan
Je kan een fix proberen of terug naar 1909 versie.

Ook kan je met een admin cmd een DiSM fix proberen
Dism.exe /Online /Cleanup-image /CheckHealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
Dism.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Hier een site hoe het werkt, en je kan het zelfs met een iso van een windows versie, bestanden terugzetten vanaf de iso
link
Ik vind het wel grappig dat je de "online" versie noemt terwijl de TS geen online mogelijkheden heeft, en dan een site linked die niet uitlegt hoe je de install.wim (of install.esd) gebruikt om te restoren (offline). (Het kan eventueel werken maar files die missen worden over het algemeen met behulp van online mogelijkheid binnengehaald wat dus niet werkt als je geen netwerk mogelijkheden hebt).

Verder repareert die DISM alleen de "component store" indien die beschadigd is / files mist / wat ook, om je systeem daarna te herstellen is nog steeds een sfc /scannow nodig.

Had dan: https://www.windowscentra...y-repair-windows-10-image gedaan waar ook die opties worden uitgelegd.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:D\Sources\install.wim /LimitAccess

(Waar D: dan je Windows ISO / USB locatie is en /LimitAccess zorgt dat Windows Update zo min mogelijk gebruikt wordt).
sfc /scannow

(Alleen als er problemen in je Windows Store gevonden worden). Let wel dat je een ISO of USB maakt met de laatste versie van de Windows Download Tool zodat je ook (zoveel mogelijk) de laatste versie van bestanden hebt als je een offline restore uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 20:24
Starke schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:39:
[...]

Ik vind het wel grappig dat je de "online" versie noemt terwijl de TS
Had dan: https://www.windowscentra...y-repair-windows-10-image gedaan waar ook die opties worden uitgelegd.
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:D\Sources\install.wim /LimitAccess

(Waar D: dan je Windows ISO / USB locatie is en /LimitAccess zorgt dat Windows Update zo min mogelijk gebruikt wordt).
sfc /scannow

(Alleen als er problemen in je Windows Store gevonden worden). Let wel dat je een ISO of USB maakt met de laatste versie van de Windows Download Tool zodat je ook (zoveel mogelijk) de laatste versie van bestanden hebt als je een offline restore uitvoert.
Oh had ik dat niet? Het was natuurlijk voor de offline optie bedoeld idd

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
Hoi allemaal,

Vandaag weer even verder lopen knutselen. Na wat aanpassingen in het registry heb ik windows diagnostics weer werkend gekregen. Echter loste dit het probleem nog niet op met de adapter. Ook nog handmatig geprobeerd de nieuwste drivers van de adapter erop te zetten, maar daar ook weer te maken met errors dat de adapter nog niet herkend wordt door windows.

Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om windows terug te zetten naar een eerder restore point van voor de update. Alles werkt weer. Heb voor de zekerheid meteen de adapter correct naar de nieuwe firmware gezet zodat als de update straks opnieuw komt het allemaal wel hopelijk zal werken.

Voor nu acht ik het probleem opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenNL
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-12-2020
Skynick schreef op zondag 13 september 2020 @ 18:05:
Hoi allemaal,

Vandaag weer even verder lopen knutselen. Na wat aanpassingen in het registry heb ik windows diagnostics weer werkend gekregen. Echter loste dit het probleem nog niet op met de adapter. Ook nog handmatig geprobeerd de nieuwste drivers van de adapter erop te zetten, maar daar ook weer te maken met errors dat de adapter nog niet herkend wordt door windows.

Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen om windows terug te zetten naar een eerder restore point van voor de update. Alles werkt weer. Heb voor de zekerheid meteen de adapter correct naar de nieuwe firmware gezet zodat als de update straks opnieuw komt het allemaal wel hopelijk zal werken.

Voor nu acht ik het probleem opgelost. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Opgelost :)
Pagina: 1