Drainagebuis of gewone buis voor afvoer regenwater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:53
Na een verbouwing waarbij de regenpijpen afgekoppeld zijn van het riool, gaan we nu bezig met de tuin. In de tuin komt een iets lager gelegen stuk (6 meter van het huis, oppervlakte ongeveer 20 m2, diepte ongeveer 50-60 cm), bedoeling is dat dat als een soort wadi gaat fungeren. In de wadi zelf komen rotsblokken (vuistgrootte) te liggen en komen planten in te staan die het niet erg vinden om in vochtige grond te staan. De wadi zal een soort overloopvijver worden.

Ben nu aan het plannen voor het leggen van buizen van de regenpijpen naar deze 'wadi'.

Idee was om drainagebuizen (80 mm 450 pp), zigzaggend vanaf de regenpijp naar de wadi te laten lopen en daar in uit te laten komen. Waarom zigzaggend? Ik ging er van uit dat water dat vanaf de regenpijp de drainagebuis in zou lopen en dan 'onderweg' ook langzaam weg zou zakken vanuit de drainagebuis de grond in.

Nu ik me wat meer inlees zie ik eigenlijk dat deze buizen ook juist gebruikt worden om overtollig water uit de grond af te voeren, dus ik vraag mij nu af of mijn idee nu wel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 09:19

lasharor

7 december 2004

Ga je gaten maken in die buis? Ik denk dat dat het risco bestaat dat binnen no time die buis vol zit met zand.

Daarnaast moet je je natuurlijk wel bedenken wat er gebeurt bij een hevige regenbui. Dan heb je al verzadigde grond en laat je ook nog eens al het regenwater van je dak op een redelijk beperkte oppervlakte grond leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
lasharor schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:38:
Ga je gaten maken in die buis? Ik denk dat dat het risco bestaat dat binnen no time die buis vol zit met zand.

Daarnaast moet je je natuurlijk wel bedenken wat er gebeurt bij een hevige regenbui. Dan heb je al verzadigde grond en laat je ook nog eens al het regenwater van je dak op een redelijk beperkte oppervlakte grond leeglopen.
Dank voor je reactie .
In zo'n buis zitten toch al gaten? Daarom is het toch ook omwikkelt met PP?

Ik bedoel zulke buizen https://www.irritech.nl/drainage-pp450-50mm-per-meter.html
Ik leg de buis in sleuf, gevuld met grind. Plus (maar dat heb ik mij laten vertellen) als er zand in zou komen en de boel verstopt zou raken dat je er met een tuinslang water door heen kan spoelen en zo weer vrij kan maken.

ik heb ergens online berekent dat er minimaal een capaciteit van 500 liter nodig zou zijn als waterberging, plus ben ik in de gelukkige omstandigheid dat mijn voortuin nog een stuk groter is, dus als de 'wadi' vol zou raken stroomt het wel weg de tuin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:01

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik zou zeggen niet doen, omdat je dan de vocht-opslaan functie van die grond verzwakt. Je wil je tuin niet draineren, je wil wat van het dak komt in de wadi hebben.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:28

H12

Wat je wil doen werkt theoretisch, en in de praktijk ook wel, prima. Je regenpijp is waarschijnlijk 80mm en je drainbuis ook. De drain heeft wel een lagere afvoercapaciteit dan een gladde PVC buis (vanwege de ribbels en gaten). Ook de drain zigzaggend leggen zorgt voor meer weerstand van het water. Nu zal het geen probleem zijn, want een rond 80mm buis kan de meeste dakoppervlakken ruim verwerken.
Leg de drains in ieder geval in vloeiende bochten en altijd zo gelijkmatig mogelijk onder afschot naar je wadi. Als je dit niet doet heb je grotere kans op verstoppingen. Doorspuiten kan, maar een echte verstopping haal je er niet uit met een tuinslang. Zorg dus ook voor een bladvang bovenaan je regenpijp en eventueel ook onderin je regenpijp.

Het is verder een prima idee om je infiltratie te spreiden, maar met jouw eindsituatie niet eens noodzakelijk. Als je wadi op goed doorlatende grond ligt voldoet deze prima en is het toepassen van een drain en grind alleen een extra kostenpost. Bovendien breng je dan ook nog eens veel water in de grond tegen je huis aan. Als je een kruipruimte hebt kan die plaatselijk wel vochtig worden. Leg dan in ieder geval de eerste meter van je ondergrondse afvoerbuis in glad PVC.

Je hoeft niet bang te zijn dat je drain gaan ontwateren, tenzij je deze in of op het grondwater legt. Als je naar je wadi wil afvoeren ligt je drain waarschijnlijk niet dieper dan 0,6m-mv (diepte onder de grond). Tenzij je in een diepe polder woont kan dit en ook zonder dat je je planten uitdroogt (en dan nog stroomt het water in de wadi en dan weer de grond in naar die planten). Als je in een diepe polder woont, zal je wadi trouwens ook niet infiltreren en is het alleen berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@thunder7 en @H12

Dank voor jullie reactie. Dan wordt het gewoon glad pvc, heb ik nog liggen, dus dan scheelt het in ieder geval geld (en ook veel moeite)
Bladvangers liggen overigens ook al klaar ;)

Wat betreft de capaciteit van de 'wadi', mocht dat niet voldoende zijn dan kunnen we altijd daar nog een infiltratieput in maken

[ Voor 24% gewijzigd door BB-One op 11-09-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Wat voor grond heb je in je tuin?
Als dat dikke klei is, dan is je plan niet echt zinvol.
Heb je goede doorlaatbare grond, dan is die drainagebuis eerder een bron van problemen dan een oplossing.
Een drainagebuis is gemaakt om af te voeren, en is niet geschikt om op korte tijd een groot debiet te verwerken (stortbui).

Als je denkt dat je wadi het niet aan kan, dan kan je beter eerst met gladde regenpijp van je dak naar de wadi, en dan vanuit de wadi wat drainagebuizen in lussen onder de rest van je tuin leggen. Dat verhoogt de capaciteit van je wadi, en het water gaat lokaal de grond in.
Maar sowieso is een overloop aan je wadi geen slecht idee. Er zijn altijd wel periodes waarin het lang en veel regent, en dan geraakt elk reservoir dat niet snel genoeg kan af voeren wel eens vol. (hangt natuurlijk af van ... hoe groot het probleem wordt als je wadi overloopt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@Tommie12 De tuingrond is goed doorlaatbaar, ik denk zelfs dat het haalbaar is om het regenwater direct van de regenpijp over de grond weg te laten lopen, is de afgelopen zomer ook meer dan goed gegaan met de hoosbuien... Oveirgens wel met een horizontaal stuk van plusminus 1 meter van het huis af, Maar een soort overloop waar het wat vochtiger gaat zijn met bijbehorende begroeiing zonder dat het een vijver is staat ons wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dan heb je een goed plan.
Gewoon rioolbuis naar je wadi. Dat water vindt zijn weg wel.

Heel regelmatig water over je tuin laten vloeien is niet zo goed, dan spoel je toch wat weg, en je bodem slibt dicht. Daarom sproeien de boeren hun velden ook, en laten ze niet gewoon water lopen over de oppervlakte.
Je kan het altijd eens een jaar aanzien. Als je wadi niet overloopt, dan kan je de rest van de moeite besparen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:41
Ik heb ook al foto's gezien van mensen die een klein "beekje" aanleggen van de regenpijp naar de wadi, ergens een stapel oude trottoirtegels op de kop tikken en in een U in een geultje, wat riet hier en daar, een grote tegel waar je een pad hebt en er over wil (eventueel regenpijp onder het terras en daar pas uitkomen). Erg mooi in een natuurlijke tuin (beetje dit idee: http://www.mier.be/wat/regentuinen/ ).
Ik zou het meteen zelf doen als ik hoogteverschil had in de tuin.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1