Lenovo Yoga Slim 7 - USB-C poorten traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Ik ben recentelijk, na 15 jaar Mac, over gestapt op Windows in de vorm van een Lenovo Yoga Slim 7. Fijne laptop, in het begin een driver issue gehad, waardoor ik Windows opnieuw moest installeren, maar loopt sindsdien als een zonnetje.

Ik heb de laptop middels een USB-C dock verbonden aan mijn externe monitor, met daaraan mijn externe schijven(6TB seagate voor werkfiles, 850 EVO 256GB in een USB-3 behuizing als scratch disk voor Premiere en Photoshop). De monitor(Acer B296CL) is aangesloten middels USB-3 kabel aan de dock.

Als ik AS SSD Benchmark draai haal ik snelheden van niet hoger dan 30MB... Ook als ik de SSD aansluiten middels een USB-C verloop direct aansluit op de laptop kom ik niet hoger dan 30MB, dus het lijkt mij niet aan de dock te liggen, of de hub in de monitor. Als ik hem echter aansluit op een gewone USB-3 poort haal ik wel gewoon snelheden van 350MB.

Het lijkt mij iets van een driver issue, maar mijn Windows kennis rijkt nog niet zo ver dat ik het opgelost krijg.
In Lenovo Vantage heb ik een hardware scan gedaan, maar daaruit komen geen issue. Er zijn ook geen updates die nog gedaan moeten worden en in de bios kan ik ook niets vinden.

Iemand een tip om de USB-C porten op normale snelheid te krijgen?

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alles wat je op USB aansluit gebruikt een gedeelde bus. Ik kan me voorstellen dat als er meerdere disks en een monitor aanzitten, die gewoon vol zit. Of die dock heeft USB2.0 poorten.
Dat USB-C verloopje om te testen, is dat ook een USB3.0 verloopje? Want als dat 2.0 is, dan blijf je inderdaad rond de 30MB/s hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Iemand een tip om de USB-C porten op normale snelheid te krijgen?
USB-C zegt niets over de snelheid erachter overigens. Het is alleen een connector-dingetje en die kan (nadruk) ook gewoon afgemonteerd zijn op een USB1.1 of USB2.0 controller zoals @TERW_DAN schetst bij een doorvoer van slechts 30MB/s.

Tuurlijk, we zouden kunnen aannemen dat je een recente Lenovo sneller verwacht dan 30MB/s maar allicht dat je in de handleiding van de laptop of samen met Lenovo telefonisch even kan doornemen wat hier nu precies gebeurt / aan de hand is?

Vergelijkbare discussie is met mensen die "M.2 SSD willen want snel". Nee. M.2 is een connector en ook daar kan een oude SATA-300 busje overheen die dan weer de storage aanstuurt en niet verder komt dan grofweg 70MB/s en dat is best traag voor een SSD ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2020 09:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens de specs is die USB-Cpoort in die Lenovo USB3.1. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat eraan hangt dat ook is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TERW_DAN schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:28:
Volgens de specs is die USB-Cpoort in die Lenovo USB3.1. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat eraan hangt dat ook is natuurlijk.
Maar dan zou die 6TB Seagate toch ook even los getest kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Thnx voor de input heren! Zowel de dock, als het verloop en de kabels zijn allemaal USB-3.
Om uit te sluiten dat het aan de volle dock ligt heb ik dus ook de laptop helemaal afgekoppeld en alleen de SSD via het verloopje eraan gehangen. Ook dan haal ik maar max 30MB, dezelfde SSD direct aan een USB-3 poort haal ik wel volle snelheid. Vandaar dat ik tot de conclusie kwam dat het iets met de USB-C poorten te maken heeft.

De Seagate is hetzelfde verhaal, via de dock of met verloop niet hoger dan 30MB, gewone USB3 poort wel volle snelheid.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Allicht lastig te testen: disks + verloopje aansluiten bij de buren?

Haal je daar 30MB/s, dan is je verloopje "defect". Haal je daar hoger, dan is je Yoga USB-C "defect".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
@MAX3400 yes, dat was mijn plan ook. Ik kan maandag de laptop meenemen naar werk, daar kan ik van alles testen op meerdere MacBooks.

Extra aanvulling:

Met alleen de dock aangesloten met de HDMI erin flikkert het beeld constant(gaat steeds aan/uit). Ik heb nog een usb-dock voor mijn Nintendo Switch voor onderweg. Die werkt prima in de Switch(de dock van de laptop werkt ook op de Switch), maar bij beide docks gaat het beeld flikkeren als ik deze op de laptop aansluit.
Beide docks doen het wel normaal op de Switch. Daarom denk ik toch dat er iets aan de hand is met de USB-C poorten, als de schijven niet meer dan 30MB geven lijkt mij 2560x1080 via HDMI via de dock ook te veel data? Vandaar dat ie gaat flikkeren?

[ Voor 68% gewijzigd door jd1987 op 11-09-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Vandaag getest en zoals ik al dacht ligt het toch echt aan de USB-C porten van de Yoga...
Mijn docks en adapters doen het prima op USB3 specs op verschillende Macbooks op werk.
De Apple docks die gewoon op USB3 speed werken op de Macbooks lopen ook op USB2 speed op mijn laptop.

Heb ook al contact opgenomen met Lenovo, maar nog niets van vernomen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghosterror
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
zelfde probleem hier. Mijn Samsung T5 SSD van 1TB doet het prima, de 500GB doet het niet of zeer traag met een 'standaard' kabel. Met de bijgeleverde 'high speedkabel' doet hij zelfs niks. Op mijn MBP aangesloten doen ze het beide perfect. Raar, hopelijk is het een usb driver en geen design fout. Voor de rest een top laptopje ( ryzen 7 4800U/16GB/1T).

Buy cheap, It will break . Buy expensief It will break to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:03
De bovenste USB-C poort (tegen de rand aan) is vooral voor laden bedoeld en geeft sowieso niet de volle snelheden...

De 2e zou volgens mij wel volle snelheid moeten zijn (zelf geen usb-c externe schijven om te testen) maar inderdaad, icm met ook een monitor aangesloten bijv kan het allemaal minder worden.

@ghosterror Met de standaard kabel bedoel je de normale usb? (En highspeed = usb-c?)

Net even getest met een T1 van samsung, maar met normale USB krijg ik zo'n 200MB/s gemiddeld (af en toe even 260, af en toe even 170 oid. Dit op beide poorten. Vergeleken met mijn matebook x pro(i7-8550u uit 2018) over het algemeen iets sneller, die begint op 150-170 om uiteindelijk ook naar de 200 te klimmen maar doet er gemiddeld wel wat langer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghosterror
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Er zijn verschillende kwaliteit van usb C kabels. Als ik mijn usb C to usb C kabel gebruik die bij mijn samsung S20+ is geleverd dan kan ik verbinding maken met alles dat ik aan de (niet laadpoort) usb C hang. Alleen is het allemaal heel traag +/- 30MB . Als ik de usb C kabel die bij mijn T5 ( 1T SSD samsung ) steek gebruik maak ik niet altijd contact maar als het lukt is die dan wel zeer snel ( +/- 500 MB/s). Zelfde SSD T5 aan de usb A poort met een deftige usb A to usb C kabel leverd iets minder op ( +/- 350MB/s ). En dit terwijl het toch beide usb 3.1 gen2 poorten zijn. En goede oude HDD op de usb A aangesloten is dan weer prima met snelheden die eigenlijk beperkt zijn door de HDD zelf.

Buy cheap, It will break . Buy expensief It will break to

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:46

KL643

beeldaandemuur

Heel oud topic maar ik liep er ook tegenaan (usb-c poort traag). Vandaag had ik eerst mijn bios geüpdate naar de laatste versie maar de uiteindelijke oplossing bleek simpeler te zijn.. gewoon de usb-c kabel andersom in de poort te steken. De snelheid ging van 40Mb/s naar 900 Mb/s :)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 13:18
Alle drivers up to date?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
KL643 schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:01:
Heel oud topic maar ik liep er ook tegenaan (usb-c poort traag). Vandaag had ik eerst mijn bios geüpdate naar de laatste versie maar de uiteindelijke oplossing bleek simpeler te zijn.. gewoon de usb-c kabel andersom in de poort te steken. De snelheid ging van 40Mb/s naar 900 Mb/s :)
Andersom is de connector zelf omgedraaid (andere kant boven dus) of de apparaten andersom aangesloten?
Waarschijnlijk heb je dus last van een slechte/versleten kabel en/of USB-C poort?

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 01-01-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:46

KL643

beeldaandemuur

The_Doman schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Andersom is de connector zelf omgedraaid (andere kant boven dus) of de apparaten andersom aangesloten?
Waarschijnlijk heb je dus last van een slechte/versleten kabel en/of USB-C poort?
Ik heb de connector omgedraaid die bij mijn UGreen M2 enclosure zat. Die kabel is spliksplinter nieuw en bij mijn desktop vertoont hij exact hetzelfde gedrag. (40 vs 900 MB/s)

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
KL643 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:04:
Die kabel is spiksplinter nieuw liter nieuw en bij mijn desktop vertoont hij exact hetzelfde gedrag. (40 vs 900 MB/s)
Tja, 'sliksplinter nieuw' zegt ook nog niet zoveel.
dennisvinkie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:15:
Het antwoord kan soms zo simpel zijn.... :-) Het was inderdaad de kabel. Had ik alleen nooit aan gedacht, omdat ik gewoon de nieuwe kabel die erbij zat gebruikte.... Hier mag je toch van verwachten dat hij goed werkt!
Hugo P. schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:33:
Ik ben er eindelijk uit hoor :)
Het meegeleverde kabeltje (USB C --> A) bleek gaar; hoe dat nou kan?
Pagina: 1