Nieuwe gezinsauto gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:32
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe gezinsauto en wellicht dat jullie hier nog goede suggesties hebben.

Vorige auto was een Renault Megane 2 1.5dci. Prima auto wel met veel luxe die ons 4 jaar lang goed geholpen heeft. Helaas gaf hij afgelopen maandag de geest op een rot plek en tijdstip. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kck3Q4DPXBx45QA3UrScR2V8Ey8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDbW66JxUHmX9ZKyZssbj213.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus op zoek naar een nieuwe auto zodat ik weer enigzins comfortabel naar werk kan rijden als we terug zijn van vakantie.
Eisen:
-5 stoelen
-beetje ruimte, C segment? ( 1 kind, mogelijk 2 in de toekomst)
-zuinig, ik rijd ong. 45.000 km per jaar dus een zuinige diesel of LPG is dan het beste denk ik?
-trekhaak (950kg)
-cruise control
-airco (maar eigenlijk liever nog climate control)

Budget is max 4.000. Ik weet dat het niet super veel is maar met het aantal km's dat ik maak wordt de afschrijving anders veel te hoog ;)

Waar ik zelf al aan zat te denken:
-Renault megane 3 1.5dci (betrouwbaarder dan megane 2, zuinig, relatief goedkope MRB maarja iedereen om me heen roept 'koop nou niet weer een renault)

-Volvo v50 1.6d (zuinig, vaak luxe uitgevoerd, de vrouw vind hem alleen niet zo mooi :|. En ik lees niet zulke goede verhalen over de 1.6 diesel van Ford/Psa?)

-oude volvo op LPG? (Luxe uitgevoerd, wel oudere bouwjaren, hoge km-standen en dure MRB voor mijn budget, ik betwijfel of dat zich 'terugverdient' in lagere onderhoudskosten?)

Mis ik nog autos? _/-\o_

don't mind me

Verwijderd

Budget is max 4.000. Ik weet dat het niet super veel is maar met het aantal km's dat ik maak wordt de afschrijving anders veel te hoog ;)
Die moet je even verder uitleggen.

4000 euro voor 45.000km per jaar. Ik wil niet zeggen dat dat vragen is om problemen maar eh..........

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:46

SeatRider

Hips don't lie

En waarom is je huidige auto niet meer te repareren dan? Weet je in elk geval wat je hebt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:56:
[...]

4000 euro voor 45.000km per jaar. Ik wil niet zeggen dat dat vragen is om problemen maar eh..........
Of je nu 4000 of 8000 besteedt aan een tweedehands auto, dat ding zal met 45000 per jaar veel onderhoud nodig hebben. Kan je extra geld steken in een jongere of luxere auto of eentje met lage kmstand, maar verschil in betrouwbaarheid hoeft er niet te zijn. Liever wat geld achterhouden voor onderhoud en reparaties dan je hele budget in een auto steken.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Renault megane 3 1.5dci (betrouwbaarder dan megane 2, zuinig, relatief goedkope MRB maarja iedereen om me heen roept 'koop nou niet weer een renault)
Lekker laten roepen; als jij voor 4000 Euro weer dezelfde wagen weet te kopen voor wederom 4 jaar plezier (omgerekend 1000 Euro per jaar dus als ie kapot zou gaan), why not? Je weet wat je eraan hebt, je weet exact over de afgelopen 4 jaren wat de vaste lasten (verbruik, verzekering, normaal onderhoud etc etc etc).

Wil je ontzettend grappig denken? Snuffel eens een Jaguar X-type of S-type op (op de bekende auto-sites met jouw budget ofcourse)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:48

empy

Rijdt rondjes

SeatRider schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:00:
En waarom is je huidige auto niet meer te repareren dan? Weet je in elk geval wat je hebt.
Dit inderdaad, wat is er mis met je oude dat deze het veld moet ruimen?

Volvo V50 zou ik gezien de verhalen laten staan. Een V70 met een D5 is wel weer een mooie wagen, maar houd rekening met hogere lasten en een hoger brandstofverbruik. En ook deze hebben gewoon onderhoud nodig.

Zelf rijd ik in een 2012 Megane 1.5dCi estate, sinds eind 2015 heb ik er 180k KM mee gereden. Er zijn wat bekende kwalen van dit type, maar de motor is gigantisch betrouwbaar. De enige keer dat hij bij mij een storingsmelding gaf, was met het bekende slangetje naar een druksensor welke verpulverd. Deze wordt vervangen voor een betere versie die dit probleem niet zou hebben.
Verder zijn alle garagebezoeken van mij onderhoud geweest, of het herstellen van fuckups tijdens het onderhoud. (Voor elk onderhoud mag hij nog minimaal 1 keer terug omdat ze iets vergeten zijn of ik ineens andere klachten heb. Maar dit is dealerafhankelijk :+ )
De megane 3 is een prima auto, maar er is inderdaad een groep mensen die roept dat je nooit Frans moet kopen.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Om een goede zoekactie uit te zetten mis ik nog een maximale kilometerstand van je nieuwe auto.
Met dit budget heb je niet veel te 'willen', maar is het gewoon een kwestie wat te koop staat. De volgende auto's zie ik dan meest voorbijkomen als ik tot 160.000 zoek:

Fiat Punto Evo - Ik weet niet of je dat groot genoeg vind, maar het zijn wel fijne auto's.
Seat Ibiza ST
Skoda Fabia Combi

Ik zou zelf voor de laatste gaan, enorm veel aanbod tussen 3k en 4k dus er zit vast wel een mooie/goeie tussen.

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 11-09-2020 08:33 ]

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:12:
[...]

Of je nu 4000 of 8000 besteedt aan een tweedehands auto, dat ding zal met 45000 per jaar veel onderhoud nodig hebben. Kan je extra geld steken in een jongere of luxere auto of eentje met lage kmstand, maar verschil in betrouwbaarheid hoeft er niet te zijn. Liever wat geld achterhouden voor onderhoud en reparaties dan je hele budget in een auto steken.
Mja, met die gedachtegang kan je er net zo goed 1 van 2000 euro zoeken.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:52

EMP

Krulloos!

Iets boven budget, maar ik hoor positieve dingen over de Peugeot 308 1.6 BlueHDI vanaf 2014. Wel zorgen dat je de BlueHDI pakt en niet de E-HDI is minder betrouwbaar. De tweede generatie (T9, vanaf 2014) is qua wegligging een stuk beter dan de eerste, dus die zou je wellicht eens willen test-rijden.

De Peugeot 308 werd op dit andere forum ook genoemd als auto met de een van de hoogste restwaardedaling in de eerste jaren, oftewl, veel auto voor je geld :)

Tweedehands te vinden vanaf 5K, ik weet niet of je budget rekbaar is, maar zo ja, dan zou je hem zeker eens kunnen proefrijden.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:59
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:34:
[...]

Dan zit je weer met het verschil dat er niet echt keuze overblijft echter.

TS is duidelijk iemand waarbij de auto een vervoersmiddel is, zelfs met 45k kilometers geen echte eisen over rijgedrag of comfort buiten de climate control, waarbij een oude Megane luxe is. Die is wijs en begrijpt dat zo'n auto alleen geld kost :+

In de huidige automarkt is onderhandelen sowieso goed te doen. Die auto's staan geld te kosten bij de garages. Als jij die nieuwe Megane mooi vindt, en je hebt verder weinig problemen gehad met je huidige, waarom niet? Iedere auto binnen dat budget zal met die kilometers helaas problemen kunnen krijgen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49

Yucon

*broem*

Ik weet niet of dit heel handig is. Die dieselblokjes zijn nu niet het toppunt van degelijkheid. Verder vind ik het wel prima auto's en ik heb zelf ook een hele tijd in zo'n ibiza gereden, maar de combinatie laag budget en veel kilometers per jaar is niet zo heel gelukkig.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:19
Toyota Avensis Wagon (T250 model)? Maar is wel al een wat oudere auto (2003-2009) dus niet echt meer met lage kilometerstanden te vinden. Of een Corolla Verso?

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:18
Misschien ééntje waar je niet gelijk aan zou denken maar wat bij goed onderhoud toch wel een betrouwbare en goed rijdende auto blijkt. De Alfa 159 is zat keuze in voor dit budget en vast en zeker een goed exemplaar van te vinden. Nadeel is wel dat hij niet erg zuinig is.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:44
Hier een V70 D5 rijder.

- groot
- betrouwbaar
- luxe
- krachtig
- kilometervreter
- bij 100 km/h relatief zuinig: 1 op 17 a 1 op 18
- de mijne is in drie jaar tijd van 290 naar 390 dkm gegaan. Ik vind het onderhoud meevallen. +/- 1000 euro per jaar, inclusief alle beurtjes, APK, banden. Geen noemenswaardige gebreken.
- goede audio

nadeel:
- veel stadsverkeer betekent substantieel hoger verbruik
- draaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaicircel
- belasting: +/- 130 euro p/m

Een Ford Focus is ook een optie! Heerlijke rijdersauto

• _JGC_
  • Nu online
[...]

Kan, maar vaak worden dat soort auto's vaak weggedaan omdat er veel onderhoud aan zit te komen en dat gaan we niet meer in een auto van 2000 euro steken (die nog geen 1000 oplevert als je 'm inruilt, staat daarna opgepoetst met nieuwe APK en dezelfde gebreken voor 2000 bij een handelaar).

Met name diesels worden nu gedumpt voor een habbekrats. Ik zie voor minder dan 4000 euro vooral veel niet super oude Renault Clio 1.5dci's staan, sommigen ook met de hele bak aan opties, Nu heeft Renault vooral zijn reputatie te danken aan de Laguna 2, maar die diesels zijn gewoon hele betrouwbare motoren, betrouwbaarder dan de nieuwere VAG en PSA diesels.

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 14:00
[...]

Dat kan ook prima.

Verwijderd

Klopt, maar dan koop je meer op geluk dan wijsheid met 45.000km per jaar.

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:00
[...]

Maar toch doe je het. Ik doe al jaren niks anders, koop een auto van 1000-2000€ en rij er 40 tot 50k per jaar mee. Bij grote kosten gaat ie eruit. Soms gaat er een 3-4 jaar mee, soms 1,5. Qua onderhoud 2x per jaar een beurt en basta.

@Verwijderd V70 D5 is lekker, hou wel rekening met onderhoudskosten, die zijn niet mals. Automaat wilt regelmatig problemen geven dus ik zou voor handgeschakeld gaan. Verder, als een V70 op het lijstje staat dan zou ik ook naar een C200/220 CDI kijken, ietwat minder ruim in de kofferbak, maar achterbank ruimer en het rijdt lekkerder (heb beiden gehad). Wel facelift ivm roest

• MAX3400

MAX3400

107mb schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:11:
...
- de mijne is in drie jaar tijd van 290 naar 390 dkm gegaan. Ik vind het onderhoud meevallen. +/- 1000 euro per jaar, inclusief alle beurtjes, APK, banden.
Allicht overbodig domme vraag van mij; je rijdt ongeveer 33K per jaar. @Pindakaas wil 45K per jaar. Dat klinkt (nadruk) als dus minstens 1 beurt extra paar jaar? En afhankelijk van de zware voet, ook 1 set extra banden per 2 jaar.

Tuurlijk, alsnog, 1000 Euro aan onderhoud "valt" mee maar als dat dan ook nog eens een extra (controle) beurt van 400 per jaar wordt of elke twee jaar een set banden extra van 400 Euro, dan tikt het ietsjes meer aan :)

Geen idee wat de intervallen zijn voor een D5, dat merk je...

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2020 10:28 ]

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 22:13
offtopic:
Zou de user TS vaker onbedoeld getagd worden?

Home Assistant configuratie

• Pindakaas
Ik ben nog steeds op vakantie dus zal niet super snel reageren.

De oude auto hebben we 4 jaar geleden gekocht voor 2700. Hier hebben we in de afgelopen 4 jaar zeker dat bedrag ook nog wel aan onderhoud in gestopt. Afschrijving en onderhoud per km is dus relatief goedkoop geweest.
Daarnaast veel luxe in de auto, relatief goedkope MRB en een verbruik van 1:20 gemiddeld was het een prima auto.

Maandag is onderweg de Turbo stuk gegaan. Opzich is dat nog wel te repareren maar gecombineerd met een hoge km-stand, een distributieriem die binnen 10.000 vervangen moet worden, een roetfilter die foutmeldingen geeft en koppeling die ook niet heel lang meer duurt is het nu toch echt wel einde verhaal.
[...]

Wat ik daarmee bedoel is dat met mijn kilometers en budget zo'n auto na 4 jaar echt wel op is. Een duurdere aanschafprijs resulteerd dan bijna altijd in een hogere afschrijving.

En hoewel is natuurlijk ook graag een fijn sturende auto wil hebben waar ik met plezier in rijd weet ik ook dat zulke 'racemonsters' simpelweg niet in mijn budget ligt. ;)

don't mind me

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
VW Passat is erg comfortabel. Misschien kleinere broertje Golf Variant o.i.d?
Audi A4 ook mooi en vrij betrouwbaar met 1.9TDI.

Anders zou ik kijken naar Japanner, qua betrouwbaarheid zit dat wel goed vaak.

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
Voor 4k zou ik kijken voor een oer betrouwbare Alfa Romeo met 1.9 JTD. Niet kapot te krijgen. Voor dat geld heb je een hele knappe 156 met onverwoestbare diesel.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:14
TheFes schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:29:
[...]

offtopic:
Zou de user TS vaker onbedoeld getagd worden?
offtopic:
Waarschijnlijk wel, maar die is hier al jaaaaaaren niet meer geweest :)
__1337__ schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:35:
Voor 4k zou ik kijken voor een oer betrouwbare Alfa Romeo met 1.9 JTD. Niet kapot te krijgen. Voor dat geld heb je een hele knappe 156 met onverwoestbare diesel.
Een vriend van me heeft zo'n 159 met die JTD en ik ken meer goede ervaringen met dat blok. En toch voelt het raar, om 'oer betrouwbaar' en 'Alfa Romeo' achter elkaar te lezen.

Een soort geïnstitutionaliseerd auto-racisme. :)

[ Voor 47% gewijzigd door dreamscape op 11-09-2020 10:51 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor dat aankoopbedrag en aantal kilometers is een diesel toch wel het aantrekkelijkste. Als je het mij vraagt kan je het beste een zo recent mogelijk model zoeken en kom je uit bij hoge kilometerstanden. Echter hoe nieuwer en hoger de kilometerstand hoe meer snelweg kilometers het betreffen en daar is de slijtage nihil. Daarnaast zijn ze vaak goed onderhouden aangezien ze veel gebruikt zijn. Let wel op of er geen dure beurten aankomen zoals bij je huidige auto het geval is.

Zelf weet ik dat de 1.5 dCi van Renault erg betrouwbaar is. Deze vind je uiteraard terug in een Renault, maar ook Dacia en zelfs Nissan. De 1.3 diesel van de Punto staat volgens mij wat minder goed bekend en de 1.2 TDI van Volkswagen (+ Skoda en Seat) durf ik niet teveel over te zeggen. Het dieselblok van de Focus is volgens mij ook niet probleemloos, maar volgens mij geld dat met name voor de MK2(.5). Eventueel kan je ook de Opel Astra nog overwegen. Bij ons in de familie lijken ze daar wel een fanclub voor hebben op gericht en er is zelfs een diesel met onderhoudsinterval van 50.000 km.

Volvo's zou ik persoonlijk laten staan. Ze kunnen veel kilometers rijden, maar dat gaat wel gepaard met een rustige rijstijl en duur onderdelen. Combineer je die rijstijl met een andere diesel dan zal het onderhoud goedkoper uitvallen.

Edit: Ik zie dat een Mazda 6 ook binnen budget komt, maar dan heb je wel een zware auto wat je in onderhoud en MRB zeker gaat merken. Deze grote diesels zijn vaak in aanschaf wel voordelig en bomvol luxe (zo lang nog het werkt).

PS: Z'n caravan hebben wij ook, inclusief de afbladerende sticker :+

[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 11-09-2020 10:57 ]

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 14:00
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:10:
[...]

Klopt, maar dan koop je meer op geluk dan wijsheid met 45.000km per jaar.
Dit is volledig off-topic, maar vind je reactie onzin. Ik heb al meerdere auto's gehad in die prijsklasse en daar gewoon enkele jaren mee rondgereden + de nodige kilometers gemaakt en dan als grootste kostenpost de banden gehad.
1 auto zelfs na 2 jaar verkocht met winst waardoor het mij alleen belasting en verzekering gekost heeft.

Ja je moet geluk hebben, maar ik denk dat het hier juist om wijsheid gaat. Een auto van 10k kan ook de dag na aankoop al stuk zijn.

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:18
De 156 had ik dan weer niet gedaan, de 159 is iets volwassener en over het algemeen iets betrouwbaarder

Verwijderd

Pindakaas schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:33:
Ik ben nog steeds op vakantie dus zal niet super snel reageren.

De oude auto hebben we 4 jaar geleden gekocht voor 2700. Hier hebben we in de afgelopen 4 jaar zeker dat bedrag ook nog wel aan onderhoud in gestopt. Afschrijving en onderhoud per km is dus relatief goedkoop geweest.
Daarnaast veel luxe in de auto, relatief goedkope MRB en een verbruik van 1:20 gemiddeld was het een prima auto.

Maandag is onderweg de Turbo stuk gegaan. Opzich is dat nog wel te repareren maar gecombineerd met een hoge km-stand, een distributieriem die binnen 10.000 vervangen moet worden, een roetfilter die foutmeldingen geeft en koppeling die ook niet heel lang meer duurt is het nu toch echt wel einde verhaal.

[...]

Wat ik daarmee bedoel is dat met mijn kilometers en budget zo'n auto na 4 jaar echt wel op is. Een duurdere aanschafprijs resulteerd dan bijna altijd in een hogere afschrijving.

En hoewel is natuurlijk ook graag een fijn sturende auto wil hebben waar ik met plezier in rijd weet ik ook dat zulke 'racemonsters' simpelweg niet in mijn budget ligt. ;)
Mag ik dan weten waar je de 2700 aan onderhoud in hebt gestopt de afgelopen jaren???

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-11 10:12

Bene

list incomprehension

Ik denk dat je gedachte over een Megane 3 1.5dci een goeie is om nu verder te bekijken. Ik heb zelf vorige maand geprobeerd mijn M III te verkopen (sinds maart rij ik zo weinig dat er spinnenwebben op zitten) en kreeg daar lelijk weinig op geboden met meerdere keren als motivatie dat er nu heel veel spaardiesel occasions op de markt zouden staan.

Overigens een super fijne auto.

• ptholemy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-11 08:32
Pindakaas schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:47:
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe gezinsauto en wellicht dat jullie hier nog goede suggesties hebben.

-Volvo v50 1.6d (zuinig, vaak luxe uitgevoerd, de vrouw vind hem alleen niet zo mooi :|. En ik lees niet zulke goede verhalen over de 1.6 diesel van Ford/Psa?)

Mis ik nog autos? _/-\o_
V50 D2 (update van de 1.6) probleemloos gereden van 144.000 t/m 217.000 km. Echter is zie dat je een caravan hebt.... Ik heb de D2 weggedaan, omdat de airco uitviel tijdens het rijden met de caravan. Op papier mag hij 1300 trekken, maar afhankelijk wat voor caravan je hebt: het houdt niet over. Verder geweldige auto. Ik zou dan niet gaan voor de 1.6 maar de D2.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:08

ThunderNet

Flits!

Het blok zelf is misschien degelijk.. Alles wat er omheen zit kan wel degelijk stuk.

Maar dan ook direct maar een optie erin gooien: Saab 9-3 estate, met diezelfde 1.9 Diesel. Onderhoud is qua kosten goed te doen als je niet naar de vaak dure saab-dealer gaat (maar ook niet spotgoedkoop). Relatief veel luxe aan boord en een heerlijke kilometervreter.

[ Voor 27% gewijzigd door ThunderNet op 11-09-2020 14:40 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-11 10:59

PauseBreak

derp!

Bene schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:43:
Ik denk dat je gedachte over een Megane 3 1.5dci een goeie is om nu verder te bekijken. Ik heb zelf vorige maand geprobeerd mijn M III te verkopen (sinds maart rij ik zo weinig dat er spinnenwebben op zitten) en kreeg daar lelijk weinig op geboden met meerdere keren als motivatie dat er nu heel veel spaardiesel occasions op de markt zouden staan.

Dat is ook het geval. Als ik even op gaspedaal.nl kijk met de zoekopties Renault Mégane 2010-2014, diesel, dan staan er 413 online. En dat is nog exclusief wat er op marktplaats wordt aangeboden.
Binnen het budget van @Pindakaas is dit een bijzonder goede keuze. Betrouwbaar, zuinig, doorgaans luxe uitgerust. Er is ook zo ontzettend veel aanbod op dit moment dat je kieskeurig kunt zijn, zelfs als je je budget beperkt tot 4 of 5k. Met een maximumprijs van 5k staan er nog steeds 173 te koop. Dat is aanzienlijk meer aanbod dan veel vergelijkbare concurrenten. Even nog verder finetunen, maximale kilometerstand van 180.000km: 25 auto's die hieraan voldoen.

Misschien handig voor TS om makkelijk te weten te komen waar hij op moet letten:

Ik zag ook nog de suggestie van een Punto Evo voorbijkomen. Dat vind ik zelf ook een leuke auto om te zien. Wel wat meer potentiële kwaaltjes, en geen stationvariant dus met twee kinderen niet al te praktisch gezien hoe groot alle kinder en babyspullen tegenwoordig zijn.
Qua aanbod zit je met een Fiat Punto Evo, budget max 5k op 275 auto's op gaspedaal. Als je dan ook nog filtert op maximaal 180.000km blijven er 129 over, méér dan genoeg keuze om lekker kieskeurig te zijn en de krenten uit de pap te halen.

Voor een Fiat Punto Evo:

Nee, merp!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-10 16:48
Denk dat je ook in het voordeel segment zit aangezien diesel een beetje in de ban-hoek is gekomen.

Niet populair zijn betere prijzen

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 14:55
Is dit niks? Diesel, Climate control, cruise control, 5 personen, 150k km, bj 2012, trekhaak... Alleen het trekgewicht zou je even moeten checken.

Seat Ibiza 1.2 TDI Copa Plus Ecomotive station, €4300

https://www.autotrack.nl/a/seat-ibiza-50179897

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssvxd8cdZbHahm0iO7KgI_uvkIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G26DTLiWTfVXjxPfX8d3zhUM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Negakinu op 11-09-2020 16:05 ]

too old, too cold

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Is de Renault Scenic niet een optie (van na bj 2011)?
Heeft ook ruimte, climate control en allerlei andere luxe opties.
Maar bij auto's moet je altijd 'geluk' hebben.
Proefrit maken en goed luisteren hoe de motor klinkt en hoe het schakelen ed gaat.
Controleren wanneer de distributieriem vervangen moet worden.
En profiel vd banden.
Dan kan je de eerste kosten al voorzien.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:05
PauseBreak schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:29:
[...]
Qua aanbod zit je met een Fiat Punto Evo, budget max 5k op 275 auto's op gaspedaal. Als je dan ook nog filtert op maximaal 180.000km blijven er 129 over, méér dan genoeg keuze om lekker kieskeurig te zijn en de krenten uit de pap te halen.

Voor een Fiat Punto Evo:
[YouTube: Fiat Punto 199 (2005-now) buying advice]
Ik heb zelf een Punto MY2012 diesel (vanaf 2012 heet de Punto geen 'Evo' meer) met nu een km-stand net over de 180dkm. Vanaf ongeveer 140dkm rekt de ketting teveel uit met kans op breuk (en flinke motorschade). Ik heb de mijne bij 140dkm vervangen nadat bleek dat de kettingspanner buiten de marge begon te lopen. Let dus op dat de ketting gecontroleerd is (of preventief vervangen). De auto is achterin erg krap, ik ben ruim 1.90m en achter mijn stoel kun je eigenlijk niet zitten als je je benen ook kwijt wilt (het blijft B-segment). Wel zuinig (momenteel 1 op 24 met voornamelijk snelweg) en goedkoop in onderhoud.

dus...

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Negakinu schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:02:
Is dit niks? Diesel, Climate control, cruise control, 5 personen, 150k km, bj 2012, trekhaak... Alleen het trekgewicht zou je even moeten checken.

Seat Ibiza 1.2 TDI Copa Plus Ecomotive station, €4300

https://www.autotrack.nl/a/seat-ibiza-50179897

[Afbeelding]
1000 kg.

[ Voor 18% gewijzigd door Comp User op 11-09-2020 16:52 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-10 11:45
Bene schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:43:

Dit, absoluut. Ik hem 150.000km op een Megane 3 gezet (geen diesel, maar een 2.0T) en er is in 5 jaar tijd alleen een sensortje voor de keyless entry stuk gegaan. Verder alleen banden en regulier onderhoud. Top auto's! En met 1 kind en eventueel een tweede: doe jezelf een plezier en koop een estate, ook die zijn er zat en zijn behoorlijk groot.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
_JGC_ schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:12:
[...]

Mwah, als je voor 4000 euro een Renault hebt en voor 8000 euro een Toyota (en dat is realistisch), dan is die Toyota een HEEL veel betere aankoop. Een Toyota schrijft veel minder hard af dan een Renault en die laat je niet op een helling in Italië staan met je caravan er achter (tenzij tank leeg) ;)
Je verdient 'm ook terug qua reparaties die je niet hoeft af te rekenen. Ga alleen niet voor de 2.2 D4-D met 177 pk, vrij krachtig blok maar het minst betrouwbare dat Toyota ooit heeft gemaakt.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dieken Taffert schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:51:
[...]

Mwah, als je voor 4000 euro een Renault hebt en voor 8000 euro een Toyota (en dat is realistisch), dan is die Toyota een HEEL veel betere aankoop. Een Toyota schrijft veel minder hard af dan een Renault en die laat je niet op een helling in Italië staan met je caravan er achter (tenzij tank leeg) ;)
Je verdient 'm ook terug qua reparaties die je niet hoeft af te rekenen. Ga alleen niet voor de 2.2 D4-D met 177 pk, vrij krachtig blok maar het minst betrouwbare dat Toyota ooit heeft gemaakt.
Iedere auto kan je laten staan als er 375.000km op de teller staat, merk maakt niet uit.
Daarbij, doe je onderzoek eens voordat je dit soort dingen roept. Voor een budget zoals ts heeft koop je geen Toyota met een redelijke kilometerstand en wat luxe. Dat zijn allemaal auto’s met hogere kilometerstanden en relatief kale uitvoeringen. De dieselmotoren die Toyota heeft gebruikt zijn daarnaast niet bepaald top.

Nee, merp!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:52
Je zoekt dus een gebruikte auto van +/-€4000, waar je ook nog eens +/-180000km bij wil zetten als hij het 4 jaar red.

Als je zoveel rijd, hoe afhankelijk ben je dan van je auto? Is het een ramp als hij elk jaar een week in de garage staat? Of rijd je die KM alleen in je vrije tijd?

Heb je misschien al eens uitgerekend wat private lease je zou kosten als je deze 4 jaar rijd?
Rijd je een jonge/nieuwe auto, en is de kans eem stuk groter dat de auto je niet volgende maand weer in de steek laat.
Je bent wel wat duurder uit, maar daar krijg je wel de zekerheid van terug dat je 4 jaar een auto rijd.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-11 16:15
EMP schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:35:
Iets boven budget, maar ik hoor positieve dingen over de Peugeot 308 1.6 BlueHDI vanaf 2014. Wel zorgen dat je de BlueHDI pakt en niet de E-HDI is minder betrouwbaar. De tweede generatie (T9, vanaf 2014) is qua wegligging een stuk beter dan de eerste, dus die zou je wellicht eens willen test-rijden.

De Peugeot 308 werd op dit andere forum ook genoemd als auto met de een van de hoogste restwaardedaling in de eerste jaren, oftewl, veel auto voor je geld :)

Tweedehands te vinden vanaf 5K, ik weet niet of je budget rekbaar is, maar zo ja, dan zou je hem zeker eens kunnen proefrijden.
Precies wat ik heb gedaan. Je kunt geen recentere auto rijden tegen deze afschafprijs zeker niet met deze uitrusting! Daarnaast zijn ze bijzonder zuinig 1/22 zonder moeite. Onderhoud voor een grote beurt was 650 zonder hele gekke dingen. Enige wat daar buiten gebeurt is het afgelopen jaar was de turbo slang lek €300 schade.. Verder nu kmstand van 250k+

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
MaD_co schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:18:
Je zoekt dus een gebruikte auto van +/-€4000, waar je ook nog eens +/-180000km bij wil zetten als hij het 4 jaar red.

Als je zoveel rijd, hoe afhankelijk ben je dan van je auto? Is het een ramp als hij elk jaar een week in de garage staat? Of rijd je die KM alleen in je vrije tijd?

Heb je misschien al eens uitgerekend wat private lease je zou kosten als je deze 4 jaar rijd?
Rijd je een jonge/nieuwe auto, en is de kans eem stuk groter dat de auto je niet volgende maand weer in de steek laat.
Je bent wel wat duurder uit, maar daar krijg je wel de zekerheid van terug dat je 4 jaar een auto rijd.
Heb geen idee maar is private lease met 45000per jaar niet heel duur juist? Omdat je de auto inlevert met 180.000 op de teller?

• MAX3400

MAX3400

Mapro schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:35:
[...]

Heb geen idee maar is private lease met 45000per jaar niet heel duur juist? Omdat je de auto inlevert met 180.000 op de teller?
Een gloednieuwe Captur is €457 "basis" bij 25K per jaar & 4 jaar. Dat is dus 20K in 4 jaar excl. brandstof en meer-KM.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mapro schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:35:
[...]

Private lease is bijna overal gemaximeerd op 30-35.000km/jaar. Ze willen geen auto’s met hoge kilometerstanden. Als je al een aanbod kunt vinden voor 45.000/jr dan zit je richting of over de €1.000/maand.
MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:40:
[...]

Een gloednieuwe Captur is €457 "basis" bij 25K per jaar & 4 jaar. Dat is dus 20K in 4 jaar excl. brandstof en meer-KM.
Een Renault PL is gemaximeerd op 30.000km/jaar, 24 maanden. Wil je meer rijden dan zul je langs de dealer moeten gaan en moeten onderhandelen. Hetzelfde geldt voor de meeste andere automerken.

Edit: als je de kleine letters leest dan zijn ook de meerkilometers uiteindelijk gemaximeerd, dus ook als je het online regelt kom je op jaarbasis zeker 5.000km tekort. Plus dat de meerprijs per kilometer nogal hoog is.

[ Voor 10% gewijzigd door PauseBreak op 11-09-2020 20:50 ]

Nee, merp!

• MAX3400

MAX3400

PauseBreak schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:48:
[...]

Een Renault PL is gemaximeerd op 30.000km/jaar, 24 maanden.
Onzin...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIsG0qLg3N033CkxbaP6l3yJaWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R856pvATZUZkMQ6tQgRJyu6C.jpg?f=fotoalbum_large
Haal ik letterlijk 2 seconden geleden van de particuliere (!!!) lease pagina af van Renault.

• Mapro
MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:40:
[...]

Basismodel vanaf 21k direct leverbaar.. vind ik dan nog erg aan de prijs eerlijk gezegd.

• MAX3400

MAX3400

Mapro schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:54:
[...]

Basismodel vanaf 21k direct leverbaar.. vind ik dan nog erg aan de prijs eerlijk gezegd.
Ja, en dat was basis. Ik heb 0 veranderd aan opties, banden, eigen risico, etc etc etc.

Lease is ook relatief duur; echter nog steeda een optie voor mensen die niet 21K hebben liggen maar wel 700 in de maand kunnen uitgeven ;)
PauseBreak schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:56:
[...]

Ga dan maar even terug naar die pagina en probeer eens om meer dan 30.000km per jaar te krijgen. Dat is voor mij namelijk het maximale aantal jaarlijkse kilometers dat de Renault PL configurator toestaat, ongeacht model.
Kan je dat zelf niet?

Let wel: iemand anders kwam met het idee voor PL. Dat ik dan even een berekening neerplemp, die overigens zeeeeer onvoordelig is, wil niet zeggen dat je mij maar weer op pad stuurt voor overige berekeningen.

Sowieso staat er in (bijna) elk PL contract een meerprijs per kilometer overschrijding.

Maar lineair gezien; 457 bij 25K komt op 640 bij 35K en dus 31K in 4 jaar...

[ Voor 65% gewijzigd door MAX3400 op 11-09-2020 21:02 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:53:
[...]

Onzin...

[Afbeelding]
Haal ik letterlijk 2 seconden geleden van de particuliere (!!!) lease pagina af van Renault.
Ga dan maar even terug naar die pagina en probeer eens om meer dan 30.000km per jaar te krijgen. Dat is voor mij namelijk het maximale aantal jaarlijkse kilometers dat de Renault PL configurator toestaat, ongeacht model.
En om die 30k/jr te krijgen zit je vast aan een looptijd van 2 jaar. Langer staan ze niet toe.

Edit voor jouw edit: het punt is dus dat het kilometrage is gemaximeerd. Alleen al daarom is PL geen realistische optie voor TS.

Edit: maar we dwalen wel behoorlijk af zo.TS overweegt PL niet dus dan is dit misschien niet de beste plek om het hierover te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door PauseBreak op 11-09-2020 21:05 ]

Nee, merp!

• Mapro
MAX3400 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 20:56:
[...]

Ja, en dat was basis. Ik heb 0 veranderd aan opties, banden, eigen risico, etc etc etc.

Lease is ook relatief duur; echter nog steeda een optie voor mensen die niet 21K hebben liggen maar wel 700 in de maand kunnen uitgeven ;)
Goed punt, ik ben beetje tegen private lease..
Ligt denk ik meer aan me opvoeding als aan de rest van de mensen😉 je kunt een auto rijden die je kan afrekenen en anders niet zit er in me hoofd..

Renault megane dci prima keuze voor topic starter, of deze megane repareren

[ Voor 6% gewijzigd door Mapro op 11-09-2020 21:09 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie hier een aantal mensen de 1.2 TDI van VAG noemen, al dan niet icm een Seat Ibiza. Zie de foto in de TS, dr moet een aardige caravan achter kunnen volgens mij. Dat wil je dat blokje echt niet aan doen. Het is een driepitter met een turbo. Die moet keihard werken dan. Je wilt iig een vierpitter.

Als ik een outsider voor mag stellen: kijk eens bij Dacia. En dan zou ik met name naar de Lodgy en de Duster kijken. Kost geen kont, technologie van Renault die zich wel bewezen heeft en mag behoorlijk wat trekken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Megane 3 is gewoon de beste optie voor jouw budget en relatief betrouwbaar. Aangezien ik er redelijk ervaring mee heb, ook qua zelf onderhouden moet je wel letten op een aantal dingen. Vaak lekt de koppelingsleiding. Er zit een een soort ventiel op, die roest erg hard en de rubbers daar drogen uit = lek.

Dat ronde klokvormige ding.

Afbeeldingslocatie: https://totalparts.fr/picture/holtrop/000000005067-1.jpg

Falend slotmechanisme (vooral bij bestuurdersdeur), probeer dus goed de sloten uit, lekker vaak open en dicht doen. Luister naar een vaag geluid bij het openen en sluiten en kijk of de deur wel echt op slot zit na het op slot zetten van de auto met de keycard.

Ook een probleem kan zijn dat de motor van het raammechanisme snel overhit wordt, probeer de ramen paar keer op en neer te doen en kijk of daar niks aan mankeert.

De blanke lak is niet al te best bij deze types Megane (vooral zwart), dus let op dat de laklaag goed in orde is, plekjes die wittig eruitzien of blaasjes.

Het is geen Japanner maar voor het beperkte budget 1 van de betere opties.

Succes ermee

[ Voor 16% gewijzigd door Arsenius op 11-09-2020 23:10 ]

• Dieken Taffert
PauseBreak schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:27:
[...]

Iedere auto kan je laten staan als er 375.000km op de teller staat, merk maakt niet uit.
Daarbij, doe je onderzoek eens voordat je dit soort dingen roept. Voor een budget zoals ts heeft koop je geen Toyota met een redelijke kilometerstand en wat luxe. Dat zijn allemaal auto’s met hogere kilometerstanden en relatief kale uitvoeringen. De dieselmotoren die Toyota heeft gebruikt zijn daarnaast niet bepaald top.
Je hebt niet gelezen waar ik op reageer oid? Voor je het gaat hebben over "onderzoek doen", zou ik daar eens beginnen ;)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dieken Taffert schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:56:
[...]

Je hebt niet gelezen waar ik op reageer oid? Voor je het gaat hebben over "onderzoek doen", zou ik daar eens beginnen ;)
Natuurlijk wel, anders had ik niet zo gereageerd. Feit is dat jouw suggestie onzinnig is met dit budget en deze eisen.

Nee, merp!

• Dieken Taffert
PauseBreak schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:06:
[...]

Natuurlijk wel, anders had ik niet zo gereageerd. Feit is dat jouw suggestie onzinnig is met dit budget en deze eisen.
TS geeft aan dat zijn budget max 4000 is, maar vaak zit daar nog wel wat rek in. Goedkoop = duurkoop, dat gaat meestal op voor occasions.

En dan nog, ook voor ca. 4000 euro vind je echt wel een diesel Toyota die aan de eisen voldoet. Corolla, Auris, Avensis etc.

Hier b.v.:
https://www.autodealers.n...?aid=3012473&herkomst=gpl

Climate control, leren bekleding, cruise control, ruim zat en veel betrouwbaarder dan welke Renault dan ook.

Honda maakt betere dieselblokken dan Toyota, daar kan TS ook eens kijken. Fantastische auto's. Iets als dit:
https://www.autowereld.nl...rco-33454786/details.html

Of voor iuets meer dit:
https://www.autowereld.nl...020-33097769/details.html

Diesels zijn nu spotgoedkoop, ook bij een zeer goed merk valt nu goed te shoppen met beperkt budget. Frans, Italiaans niet doen. Slecht advies.

[ Voor 24% gewijzigd door Dieken Taffert op 13-09-2020 10:27 ]

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Onze Citroen C4 Grand Picasso 2007 gekocht in 2014 heeft dezelfde motor als de Volvo die je noemt.
Zuinig en zelfs met een volle lading (cement/beton/zand vele honderden kilos) geen vuiltje aan de lucht hier in het heuvelachtige landschap.

Vorig jaar hoorden we opeens een gek geluid bij de motor vandaan kome nen sindsdien ben ik zelf het onderhoud aan de auto gaan doen, we hebben er de ruimte voor.
Het youtube channel moremolecules laat van vele onderdelen zien hoe het te reinigen of vervangen.
Bij ons moest ik de bout van een injector wat aandraaien en bij controle zat er nog een andere iets te los. (een set toque wrenches was goedkoper dan garagebezoek)

Olie vervangen op tijd is erg belangrijk bij deze motoren, een makkelijke klus dat niet veel kost
Onderdelen zijn niet duur omdat het een veel gebruikte motor is.

(leuk detail, na de dieselfilter/olie/oliefilter/luchtfilter/remmen voor/banden vervangen te hebben, en de intercooler en alle slangen en pijpen rondom de turbo intercooler en luchtinlaat grondig reinigen kwamen we vorige week door de keuring welke hier in Frankrijk sinds dit jaar extra streng geworden is.)

Aanrader dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Silent7 op 13-09-2020 10:41 ]

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Oh en een snelle zoekactie:
https://www.autotrack.nl/...asso-diesel-2011-50224183
Voordeel is dat hij feitelijk rijd als een kleine auto (gelijk een Xantia aan draaicirkel en wendbaarheid) maar een enorme berg ruimte heeft.
Met zeven mensen geen probleem of een grote vrieskist halen of wasmachine, alle achterbanken neer en je hebt de ruimte van een klein busje.

• _JGC_
  • Nu online
@Dieken Taffert Aziaten en diesel... die moeten lekker bij benzine en/of hybride blijven. Niks dan lof over Kia/Honda/Toyota/Hyundai, maar die diesels zijn gewoon een flink stuk minder betrouwbaar. Dan heb ik het over geknalde turbo's, kapotgedraaide dieselpompen met metaalgruis door de injectoren en dat soort ellende.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mazda heeft anders wel betrouwbare diesels zover ik weet. En Mazda staat voor betrouwbaarheid.
https://www.autoscout24.n...dtidx=10&cldtsrc=listPage
Mazda 6 II 230K op de teller maar dubbele haal je waarschijnlijk gemakkelijk

• _JGC_
  • Nu online
Die mazda diesels schijnen maar 1 probleem te hebben, stijgend oliepeil door afgebroken regeneratie van het roetfilter. Komt eigenlijk alleen voor bij veel korte ritjes en uiteindelijk als het roetfilter op het eind van zijn levensduur is.

PSA heeft hetzelfde met hun eerste generatie 1.6HDiF. Verschil is dat je bij Mazda eerst een melding krijgt over te hoge oliedruk voor het blok zich kapotdraait.

• Dieken Taffert
_JGC_ schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:55:
@Dieken Taffert Aziaten en diesel... die moeten lekker bij benzine en/of hybride blijven. Niks dan lof over Kia/Honda/Toyota/Hyundai, maar die diesels zijn gewoon een flink stuk minder betrouwbaar. Dan heb ik het over geknalde turbo's, kapotgedraaide dieselpompen met metaalgruis door de injectoren en dat soort ellende.
Niet geheel onwaar, maar wel deels onjuiste/achterhaalde info.

Honda maakt uitstekende dieselmotoren, behoren tot de beste en betrouwbaarste in the business met Mercedes-Benz. Bij Toyota halen de dieselblokken het niet bij de benzines en hybrides, dat is zo, maar zijn ze alsnog bovengemiddeld betrouwbaar. De 2.2 D4-D is niet goed, de rest is dat overwegend wel.

Hyundai/Kia zijn wisselvallig qua dieselblokken, minder dan Renault. Maar op een Kia krijg je wel even 7 jaar garantie, dus een relatief jonge Kia diesel is alsnog een ok aankoop. Mazda is wat beter qua betrouwbaarheid, ze maken sowieso ontzettend fijne dieselmotoren. De 2.2 met 2 turbo's is een juweel van een dieselblok.

Dan is er nog de kwestie: een auto is VEEL meer dan zijn motorblok. Merken als Renault en Fiat maken goede en betrouwbare dieselmotoren (niet de beste, wel prima)... maar overall scoren Renault en Fiat heel veel minder dan de Aziaten. Renault is gemiddeld genomen de meest betrouwbare (nog steeds niet geweldig en de rest is knudde) Franse auto omdat er Nissan onderdelen in zitten, waar Nissan tegenwoordig het minst betrouwbare Japanse merk is omdat er Renault onderdelen in zitten.

Net als een C1 of een 107/108 één van de beste Peugeots is (want deels Toyota), maar een Aygo één van de slechtste Toyota's qua betrouwbaarheid (want deels PSA).

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik lees vooral een hoop onjuiste vooroordelen jegens Europese autofabrikanten. Je bent blijven steken in de jaren 90 van de vorige eeuw.

Wat belangrijk is binnen dit budget is dat je je keuze vooraf beperkt tot een bepaald model en je gaat inlezen op dat model zodat je weet waarop te letten tijdens een proefrit. Of extra aandacht voor moet vragen tijdens een aankoopkeuring.

Ik zou iemand die een diesel wil rijden niet aanraden om een Toyota te kopen. Het heeft een hele goede reden dat Toyota gestopt is met het verkopen van dieselmotoren in personenauto’s (verkopen ja want zelf ontwikkelen en bouwen deden ze voor Europa al lang niet meer) en dat is dat ze te onbetrouwbaar waren. Je kunt dan beter kijken naar een hybride, die overigens ook zeer goed scoren qua verbruik, maar die zijn zeer lastig te vinden binnen dit budget.

Honda is wel een goede. Alleen wel een beperkt aanbod, met 5 auto’s online binnen budget en vanaf bouwjaar 2008. Dat is wel wat beperkt maar wellicht staat er iets tussen van TS’ gading.

Nee, merp!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:57

DaWaN

'r you wicked ??

Het gebrek aan aanbod van Japanse auto's in dit segment zou voor mij een belangrijke reden zijn om ze te vermijden.

Het budget van de TS laat alleen maar auto's toe die ruim uit de garantie zijn. Het belangrijkste is dan een auto in goede staat te vinden. Hoe meer aanbod, hoe groter de kans op het vinden van een auto in goede staat.

Kosten van reparatie is ook een belangrijke factor. Ik vermoed dat bijvoorbeeld een koppeling + vliegwiel van een Japanse diesel al snel 2-3x zoveel kost in materiaal als van een Europees merk. Rij je onverhoopt een keer schade, dan zul je veel makkelijker goedkoop plaatwerk kunnen vinden op de sloop.
Mijn Lexus IS200 b.v.b. is al meerdere malen economisch total loss geweest (koppeling, schade, katalysator) vanwege de hoge onderdeelprijzen. Nu heb ik hem zelf weer telkens opgelapt, maar als je het onderhoud laat doen is goedkope reparatie een belangrijk onderdeel van goedkoop rijden.

Mijn ouders rijden in een Citroën C3 1.6 eHDI uit 2011. Ik doe daar al jaren het onderhoud aan en die auto heeft nooit onverwachte kosten gehad. Bij aankoop zou ik zelf vooral letten op de onderhoudshistorie en oliebeurten. In het budget van rond de 4000 euro zou ik wel rekening houden met wat potentiele onderhoudsitems: koppeling, distributieriem, banden, remmen, etc. Hoe meer je daar van kunt afstrepen hoe beter. Zelf zou ik b.v.b. eerder een auto met 250.000 km kopen met een nieuwe koppeling en distributie dan een exemplaar met 175.000 km met originele koppeling en distributie.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• _JGC_
  • Nu online
DaWaN schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:35:
Het gebrek aan aanbod van Japanse auto's in dit segment zou voor mij een belangrijke reden zijn om ze te vermijden.

Het budget van de TS laat alleen maar auto's toe die ruim uit de garantie zijn. Het belangrijkste is dan een auto in goede staat te vinden. Hoe meer aanbod, hoe groter de kans op het vinden van een auto in goede staat.

Kosten van reparatie is ook een belangrijke factor. Ik vermoed dat bijvoorbeeld een koppeling + vliegwiel van een Japanse diesel al snel 2-3x zoveel kost in materiaal als van een Europees merk. Rij je onverhoopt een keer schade, dan zul je veel makkelijker goedkoop plaatwerk kunnen vinden op de sloop.
Mijn Lexus IS200 b.v.b. is al meerdere malen economisch total loss geweest (koppeling, schade, katalysator) vanwege de hoge onderdeelprijzen. Nu heb ik hem zelf weer telkens opgelapt, maar als je het onderhoud laat doen is goedkope reparatie een belangrijk onderdeel van goedkoop rijden.

Mijn ouders rijden in een Citroën C3 1.6 eHDI uit 2011. Ik doe daar al jaren het onderhoud aan en die auto heeft nooit onverwachte kosten gehad. Bij aankoop zou ik zelf vooral letten op de onderhoudshistorie en oliebeurten. In het budget van rond de 4000 euro zou ik wel rekening houden met wat potentiele onderhoudsitems: koppeling, distributieriem, banden, remmen, etc. Hoe meer je daar van kunt afstrepen hoe beter. Zelf zou ik b.v.b. eerder een auto met 250.000 km kopen met een nieuwe koppeling en distributie dan een exemplaar met 175.000 km met originele koppeling en distributie.
Koppeling + vliegwiel ben je bij een europeaan ook flink mee aan de beurt overigens. De vraag is ook hoe lang zoiets mee gaat. Met moderne auto's lijkt het bijna of die dingen by design na een beperkt aantal kilometers moeten sterven. Mijn Peugeot 207 moest met 180.000km een nieuwe koppeling omdat het kunststof druklager was versleten en gesmolten. Plaat zelf was niks aan te zien. Dat is best wel een tegenvaller als je een Golf 3 1.9D hebt gereden waar bij 350K pas een nieuwe koppeling op hoefde omdat iemand aan de zelfstellende kabel had zitten knippen, of een 206 1.4HDI die gewoon 11 jaar en 350K met dezelfde koppeling heeft gedaan waarna ik hem heb ingeruild voor een bodemloze put op wielen.

Nu is Lexus het andere uiterste qua verkrijgbaarheid van onderdelen. Pak een Yaris of Hyundai i10 en de aftermarket onderdelen zijn gewoon net zo makkelijk en goedkoop te krijgen als voor jouw C3.

Wat me overigens opvalt is dat het werkplaatstarief bij een Franse autodealer tegenwoordig fors hoger is dan bij een Toyota of Hyundai dealer. Zit zo 20-30 euro per uur tussen.

• Dieken Taffert
PauseBreak schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:55:
Ik lees vooral een hoop onjuiste vooroordelen jegens Europese autofabrikanten. Je bent blijven steken in de jaren 90 van de vorige eeuw.
Nonsens, is op basis van recente statistieken van de gezaghebbende bronnen op dit gebied.
Wat belangrijk is binnen dit budget is dat je je keuze vooraf beperkt tot een bepaald model en je gaat inlezen op dat model zodat je weet waarop te letten tijdens een proefrit. Of extra aandacht voor moet vragen tijdens een aankoopkeuring.

Ik zou iemand die een diesel wil rijden niet aanraden om een Toyota te kopen. Het heeft een hele goede reden dat Toyota gestopt is met het verkopen van dieselmotoren in personenauto’s (verkopen ja want zelf ontwikkelen en bouwen deden ze voor Europa al lang niet meer) en dat is dat ze te onbetrouwbaar waren.
Klinkklare nonsens, dat laatste. Het was te duur om dieselmotoren zelf te ontwikkelen voor het beperkte marktaandeel dat Toyota had. Inkopen bij BMW was goedkoper.
Je kunt dan beter kijken naar een hybride, die overigens ook zeer goed scoren qua verbruik, maar die zijn zeer lastig te vinden binnen dit budget.

Honda is wel een goede. Alleen wel een beperkt aanbod, met 5 auto’s online binnen budget en vanaf bouwjaar 2008. Dat is wel wat beperkt maar wellicht staat er iets tussen van TS’ gading.
Budget kun je vaak wat oprekken, zeker als je daarvoor iets veel betrouwbaarders koopt is dat goed besteed geld. Toyota dieselauto is veel betrouwbaarder dan een Renault dieselauto, Honda gaat dat nog eens overheen.

• Pindakaas
@Dieken Taffert probleem is dat 4K al het opgerekte budget is ;) meer dan dat wil ik eigenlijk echt niet uitgeven.

Ben ik toch benieuwd of je een bron hebt voor de claim dat toyota diesels beter zijn dan bijv. Renault?
Toyota's zijn wel een klap duurder dan Renaults. En ook een stuk minder aanbod.

Wij zijn nog steeds op vakantie maar ondertussen in nederland mijn schoonvader op pad gestuurd om bij een megane 3 een proefritje te maken. Auto was opzich in nette staat, hier en daar wat gebruikssporen maar dat hoort er bij op deze leeftijd denk ik. Auto stond ook voor 4K te koop en daar bovenop was nog extra afleverpakket te koop met o.a. bovag garantie. Hmmm, maar eens even over nadenken..

don't mind me

• Dieken Taffert
Ok, 4k it is.

Toyota zijn duur omdat ze betrouwbaar zijn, er is ook minder aanbod omdat ze betrouwbaar zijn. Natuurlijk heb je nog steeds mishandelde en slecht onderhouden exemplaren, die zijn niet per sé betrouwbaar. Onderhoudshistorie blijft relevant.

In alle gezaghebbende statistieken scoren Toyota's veel beter dan Renaults. Ook de auto's met dieselblok. Vergeet ook niet dat Renault van VOOR de Nissan periode slechter is dan Renault erna... hier en daar heb je een redelijk betrouwbaar model van een specifieke generatie met een specifieke motorisering etc., maar over het geheel genomen is het een wereld van verschil.

Als je kijkt naar hoe leuk een auto is om te rijden, scoort Renault weer VEEL beter dan het saaie Toyota van toen. Is niet zozeer statistisch onderbouwd, maar dat baseer ik op tientallen jaren meerdere autobladen lezen en elke dag gemiddeld 1.5-2 uur op autosites surfen. Nooit een Renault gehad, wel een Toyota. Gaap.

• Arsenius
  • Niet online
Maar Toyota onderdelen zijn wel een stuk duurder, Renault onderdelen kan je overal vandaan halen. Toyota is nice in Europa als je het geld hebt voor het onderhoud en dat gewoon ook laat doen.

Als je echt prijsbewust bent is Renault beter, zeker als je zelf ook handig bent. Reserve onderdelen nieuw of 2e hands haal je echt voor een paar duppies bij wijze van..

Als ik in Amerika zou wonen of in Azië dan is de keus snel gemaakt, Toyota of Honda.. De keuze is reuze daar en onderdelen zijn goedkoop..

In Europa ben je haast gedwongen als je prijsbewust bent om een Renault of een VAG auto te halen, omdat onderdelen zo makkelijk te krijgen zijn en wederom dus goedkoop zijn.

• _JGC_
  • Nu online
@Arsenius Is heel erg afhankelijk van welke auto je neemt. Koop je een niche ding die hier niet in overvloed rijdt, dan zijn de onderdelen duur. Koop je een auto die hier veel rijdt, zoals een Aygo, Yaris of Prius, valt dat reuze mee.
Verder, als je budget 4000 euro is, dan zijn de auto's die je kunt kopen voor dat bedrag inmiddels ook wat ouder. Ouder betekent meer tijd om aftermarket onderdelen na te maken.

Overigens is het werkplaatstarief van de Aziatische dealer fors lager dan het werkplaatstarief van de franse of duitse dealer. Als ik 80 euro excl BTW per uur moet betalen voor een Peugeot dealer die maar wat aanprutst, ga ik liever naar een universele garage die 50 euro excl BTW rekent. Kennis van me betaalt 50 euro excl BTW bij de Hyundai dealer, dan hoef je niet naar de universele garage. Krijg je als het goed is ook beter onderhoud van.

• Arsenius
  • Niet online
Dat kan wel zo zijn ja, maar we hebben het hier ook over een gezinsauto, de auto's die je noemt zijn echt gewoon te klein voor een fatsoenlijke gezinsauto. Prius zie ik trouwens ook niet vaak meer, qua uiterlijk moet het ook maar je smaak zijn..

Probeer maar eens onderdelen te scoren voor de Auris.. vergelijk dat eens qua prijs met onderdelen voor de Megane 3.. Zit toch wel een verschilletje in denk ik zo.

• Pindakaas
Ondertussen is er een nieuwe auto gekomen hoor. Beetje geprobeerd in te lezen en het is toch een megane 3 geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipm16GfBCzA-3f3LK6uVG2f1f6c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcQRv5HI5Fw5NQPyxaHUvmWv.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier een crosspost in het sjat topic.

don't mind me

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pindakaas schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:54:
Ondertussen is er een nieuwe auto gekomen hoor. Beetje geprobeerd in te lezen en het is toch een megane 3 geworden:

[Afbeelding]

Hier een crosspost in het sjat topic.
Mooi, hopelijk heb je er (weer) veel plezier van!
Gelukt binnen je budget?

Zitten nu winterbanden op, wist je dat? Dat geeft 's zomers meer slijtage en meestal (vrijwel altijd) langere remweg.

Als het 4-seizoensbanden zijn heb ik niets gezegd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 28-09-2020 12:39 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Cheesy schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:39:
[...]

Mooi, hopelijk heb je er (weer) veel plezier van!
Gelukt binnen je budget?

Zitten nu winterbanden op, wist je dat? Dat geeft 's zomers meer slijtage en meestal (vrijwel altijd) langere remweg.

Als het 4-seizoensbanden zijn heb ik niets gezegd ;)
Ja maar hoe moet je hem anders afleveren met een verse APK :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Pindakaas
Nog net gelukt binnen budget ja :)

Zitten nu 4-seizoenenbanden op inderdaad. Overgezet van de oude auto, was gelukkig de zelfde maat en die zaten er net 10.000km op. (Net zoals de accu)

don't mind me

Pagina: 1