Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor economische studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lsytra
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-03-2023
Hallo!

Wat ga je met je laptop doen?
Studeren, denk hierbij aan veel office programma's: Word, PowerPoint en Excel. Onedrive, pdfjes en surfen op het web. Door corona zijn veel lectures thuis, waardoor het ook belangrijk is dat videos lekker lopen en dat ik goed mee kan doen met een zoom/teams call.
Naast schoolwerk zal de laptop ook gebruikt worden voor YouTube & Netflix en soms een spelletje genaamd Old School Runescape.
Hiervoor hoeven de graphics niet te hoog te zijn. Min req: 1.5 GHz Processor, 256 MB RAM, 128 MB 3D Graphics Card

Wat is je budget?
Ik denk dat 800 euro een redelijk bedrag is voor een goede laptop. Minder is altijd mooi meegenomen. Voor een hoger bedrag wil ik altijd nadenken, indien de prijs kwaliteit verhouding stukken beter is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, gewicht en accuduur is dus van belang.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Zelf zat ik te denken aan de volgende specificaties:
Schermgrootte: 15.6"
Processor: Liefst nieuwste generatie i5/i7 of ryzen
Videokaart: Denk eigenlijk dat integrated graphics genoeg zullen zijn?
Ram: min 8gb
Geheugen: Denk dat een SSD wel een vereiste is. Ik heb al een vaste computer, dus de schijf hoeft niet te groot. Meer gewoon voor al het schoolwerk en een paar programmaatjes.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:43

g0tanks

Moderator CSA
Ik zou zelf neigen naar een robuuste ThinkPad: pricewatch: Lenovo ThinkPad E15 (2e gen.) (20T8000YMH) met o.a. 16GB RAM en een recente Ryzen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
voor 800 euro zijn hele leuke studielaptops te koop met een AMD 4700u erin...die is snel genoeg om komende jaren vooruit te kunnen:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM0095MH)

• Lsytra
DeArmeStudent schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 00:54:
voor 800 euro zijn hele leuke studielaptops te koop met een AMD 4700u erin...die is snel genoeg om komende jaren vooruit te kunnen:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 14ARE05 (81YM0095MH)
Zit er een groot verschil tussen ryzen 5 en ryzen 7? Wil namelijk het liefst een laptop van 15.6" en de 15.6" variant is 100 euro duurder

• DeArmeStudent
Het verschil zal minimaal zijn voor gewone taken die jij aandraagt. Pas bij taken waar veel cores tegelijk bezig zijn, kan het verschil oplopen tot 15 procent, door de 2 extra cores van de 4700u.

Maar ik ben altijd geneigd om mensen het beste te adviseren voor hun geld, vandaar mijn advies voor de 4700u.

Over de grootte van de laptop kun je ook even nadenken:

Een 15,6 inch laptop hoeft niet eens zo een groter scherm te bevatten, want in veel 14 inch laptops maken de fabrikanten de randen rond het scherm dunner. Meestal mist een 14 inch laptop alleen een numpad. Het voordeel van 14 inch is natuurlijk dat ze compacter zijn, en meestal iets minder zwaar.

Overigens hoef je geen 800 euro uit te geven voor een laptop met de taken die jij noemt. Een 4500u laptop en 15,6 inch laptop kun je ook kopen voor 500 euro:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4005AMH)

Die heb ik ook mijn nichtje aangeraden voor haar studie.

[ Voor 24% gewijzigd door DeArmeStudent op 11-09-2020 13:56 ]

• Lsytra
DeArmeStudent schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:49:
Overigens hoef je geen 800 euro uit te geven voor een laptop met de taken die jij noemt. Een 4500u laptop en 15,6 inch laptop kun je ook kopen voor 500 euro:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4005AMH)

Die heb ik ook mijn nichtje aangeraden voor haar studie.
Edit: Ook de Ideapad 5 is nergens meer te krijgen

Bedankt voor je berichten!

Ik zit nu te twijfelen tussen deze https://tweakers.net/pric...5-15are05-81yq002bmh.html en de laatste die je hierboven voorstelde https://tweakers.net/pric...3-15are05-81w4005amh.html. Nu is die laptop die jij voorstelde helaas nergens meer te krijgen... Misschien dat hij binnenkort weer ergens opduikt? :?
Eigenlijk de enige verschillen die ik heb kunnen vinden bij deze 2 laptops is:

___________________Ideapad 3__________Ideapad 5
Geheugensnelheid__2.666MT/s__________3.200MT/s
Werkgeheugen______8gb (tot 16gb)_________16gb
SSD_____________256gb______________512gb
Videochip_________Vega 6__________Radeon graphics
Aansluitingen____Geen type-C_________wel type-C
Bluetooth___________5.0________________5.1
Accu_____________45kwh_____________70kwh

Was me te ingewikkeld om de tabellen hierin uit te vogelen.

Geen idee of de geheugensnelheid van het ram zo erg is? Over het werkgeheugen verschil maak ik mij niet zo een zorgen. Als 8gb ooit te weinig blijkt kan ik het altijd nog upgraden (volgens tweakers).
Persoonlijk denk ik ook dat de SSD grootte prima is... 512gb is wel net iets veiliger.
Radeon Graphics zijn volgensmij beter dan de Vega 6 graphics, dit is altijd mooi meegenomen maar zoals eerder vertelt is dat niet de hoogste prioriteit..
De ideapad 3 heeft geen usb c aansluiting... Zelf geen ervaring mee, maar ik zie tegenwoordig vaker dat mensen dit een nadeel vinden. Kan je hiermee zoveel sneller opladen of gewoon gebruiks gemak (zelfde lader als telefoon?).
Zelf doe ik niet zo heel veel met Bluetooth, hoewel ik wel van plan ben om een sony xm3 te halen.
Wat mij wel heel erg opvalt is dat de accu van de ideapad 3 wel erg klein is vergeleken de Ideapad 5 en dat ik accuduur wel van grote belang vind... Overigens is de ideapad 5 lichter, wat natuurlijk ook fijn is.

• DeArmeStudent
@Lsytra gezien de verschillen, dubbel geheugen, dubbel opslag en dubbel de accu capaciteit, is de IdeaPad 5 zeker een goede keuze, alleen vind ik de prijs van 800 euro prijzig, voor een laptop met een 4500u.

Voor die prijs kun je hetzelfde model laptop krijgen met een 4700u erin:
https://tweakers.net/lapt...uS8xRsopWMjQ3NjNTiq2trQUA
Pagina: 1