Hallo,
Ik ga een vriend helpen met het aanpassen van zijn huidige pc.
De pc is 5 jaar oud en de GPU is onlangs vervangen (geupdate naar RTX2070Super).
Echter vanwege problemen met de VR performance bij Simracing hebben we besloten om de CPU, Ram en moederbord te vervangen. Op dit moment zit er een Xeon E3-1231 v3 CPU in.
De PC zal gebruikt worden voor voornamelijk:
-Simracing (VR met Oculus Rift S)
-Photoshop
Ik zat te denken aan:
Vanuit het huidige systeem worden HD, SSD, RTX 2070 Super en PSU (550W) meegenomen.
(550W is op zich niet heel ruim, maar volgens mij (en ook volgens de BBG wel gewoon voldoende))
Ik heb gekozen voor de 3700X (boven de 3600) om 2 redenen:
-Vooral omdat ik in het verleden begrepen heb dat de extra cores op de 3700X mogelijk in de
volgende generatie games wel benut zullen gaan worden. (Dit zou dan samenhangen met de
ontwikkeling op de nieuwe generatie consoles die een uitbreiding zouden krijgen wat betreft het
aantal cores.
-Bij Photoshop is de extra performance mooi mee genomen.
16 GB lijkt mij voor nu voldoende én er kan altijd nog bij-geprikt worden.
*Ik vraag mij echter af of er naast compatibiliteit voor toekomstige processoren nog een groot verschil zit tussen de “MSI MAG B550 Tomahawk” en de “MSI B450 Tomahawk MAX”.
*Zou de standaard cooler van de AMD voldoen, als we niet gaan overklokken?
*Aangezien we wel behoorlijk op het budget willen passen, zou elk alternatief dat niet echt performance kost, maar wel enigszins ons budget een beetje kan sparen zeer welkom zijn.
(vandaar ook mijn vraag omtrent het andere MoBo)
*Elk ander advies of op en/of aanmerkingen over dingen die ik over het hoofd zie zijn erg welkom!!
Alvast bedankt!
Groet,
Michiel
Ik ga een vriend helpen met het aanpassen van zijn huidige pc.
De pc is 5 jaar oud en de GPU is onlangs vervangen (geupdate naar RTX2070Super).
Echter vanwege problemen met de VR performance bij Simracing hebben we besloten om de CPU, Ram en moederbord te vervangen. Op dit moment zit er een Xeon E3-1231 v3 CPU in.
De PC zal gebruikt worden voor voornamelijk:
-Simracing (VR met Oculus Rift S)
-Photoshop
Ik zat te denken aan:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 161,31 | € 161,31 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 51,90 | € 51,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 502,21 | ||
Vanuit het huidige systeem worden HD, SSD, RTX 2070 Super en PSU (550W) meegenomen.
(550W is op zich niet heel ruim, maar volgens mij (en ook volgens de BBG wel gewoon voldoende))
Ik heb gekozen voor de 3700X (boven de 3600) om 2 redenen:
-Vooral omdat ik in het verleden begrepen heb dat de extra cores op de 3700X mogelijk in de
volgende generatie games wel benut zullen gaan worden. (Dit zou dan samenhangen met de
ontwikkeling op de nieuwe generatie consoles die een uitbreiding zouden krijgen wat betreft het
aantal cores.
-Bij Photoshop is de extra performance mooi mee genomen.
16 GB lijkt mij voor nu voldoende én er kan altijd nog bij-geprikt worden.
*Ik vraag mij echter af of er naast compatibiliteit voor toekomstige processoren nog een groot verschil zit tussen de “MSI MAG B550 Tomahawk” en de “MSI B450 Tomahawk MAX”.
*Zou de standaard cooler van de AMD voldoen, als we niet gaan overklokken?
*Aangezien we wel behoorlijk op het budget willen passen, zou elk alternatief dat niet echt performance kost, maar wel enigszins ons budget een beetje kan sparen zeer welkom zijn.
(vandaar ook mijn vraag omtrent het andere MoBo)
*Elk ander advies of op en/of aanmerkingen over dingen die ik over het hoofd zie zijn erg welkom!!
Alvast bedankt!
Groet,
Michiel