Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade Simrace (VR) /Photoshop PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-11 12:40
Hallo,

Ik ga een vriend helpen met het aanpassen van zijn huidige pc.

De pc is 5 jaar oud en de GPU is onlangs vervangen (geupdate naar RTX2070Super).
Echter vanwege problemen met de VR performance bij Simracing hebben we besloten om de CPU, Ram en moederbord te vervangen. Op dit moment zit er een Xeon E3-1231 v3 CPU in.

De PC zal gebruikt worden voor voornamelijk:
-Simracing (VR met Oculus Rift S)
-Photoshop

Ik zat te denken aan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 161,31€ 161,31
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,21

Vanuit het huidige systeem worden HD, SSD, RTX 2070 Super en PSU (550W) meegenomen.
(550W is op zich niet heel ruim, maar volgens mij (en ook volgens de BBG wel gewoon voldoende))

Ik heb gekozen voor de 3700X (boven de 3600) om 2 redenen:
-Vooral omdat ik in het verleden begrepen heb dat de extra cores op de 3700X mogelijk in de
volgende generatie games wel benut zullen gaan worden. (Dit zou dan samenhangen met de
ontwikkeling op de nieuwe generatie consoles die een uitbreiding zouden krijgen wat betreft het
aantal cores.
-Bij Photoshop is de extra performance mooi mee genomen.

16 GB lijkt mij voor nu voldoende én er kan altijd nog bij-geprikt worden.

*Ik vraag mij echter af of er naast compatibiliteit voor toekomstige processoren nog een groot verschil zit tussen de “MSI MAG B550 Tomahawk” en de “MSI B450 Tomahawk MAX”.

*Zou de standaard cooler van de AMD voldoen, als we niet gaan overklokken?

*Aangezien we wel behoorlijk op het budget willen passen, zou elk alternatief dat niet echt performance kost, maar wel enigszins ons budget een beetje kan sparen zeer welkom zijn.
(vandaar ook mijn vraag omtrent het andere MoBo)

*Elk ander advies of op en/of aanmerkingen over dingen die ik over het hoofd zie zijn erg welkom!!

Alvast bedankt!

Groet,
Michiel

Beste antwoord (via P.C_N00B op 20-09-2020 12:41)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
P.C_N00B schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:49:
*Ik vraag mij echter af of er naast compatibiliteit voor toekomstige processoren nog een groot verschil zit tussen de “MSI MAG B550 Tomahawk” en de “MSI B450 Tomahawk MAX”.
Hier zit ondanks de naam een heel groot verschil tussen. Bijna alle B550 borden van MSI zijn beter dan de B450 Tomahawk. De B450 chipset kun je nu beter vergelijken met de nieuwe A520 chipset. Op een B450 Tomahawk is een 3900x zonder oc de max. Op de B550 versie kun je alle Zen 2 en Zen 3 processoren vlekkeloos draaien en vermoedelijk ook met oc. Je zou trouwens een wat goedkoper bord kunnen nemen. Bijvoorbeeld de pricewatch: MSI B550-A PRO. Lijkt mij goed genoeg. Als je zeker niet gaat overklokken of toekomstig je processor gaat upgraden naar iets zwaars dan zou je ook kunnen overwegen een A520 bord te nemen. Nog veel goedkoper.
pricewatch: Asus TUF Gaming A520M-Plus
Jazeker anders leveren ze die niet bij. die van Intel zijn schandalig slecht. Die van AMD niet. De Wraith Prism is ook een stuk beter dan de Wraith Stealth (die van de R5 3600). Als je pc stil moet zijn kun je ook aftermarket koeling nemen. Let wel dat een pc met een HDD nooit stil wordt en ook de behuizing en casefans invloed hebben.

Welk merk en type voeding heb je trouwens precies? 550W zegt weinig over de kwaliteit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
P.C_N00B schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:49:
Hier zit ondanks de naam een heel groot verschil tussen. Bijna alle B550 borden van MSI zijn beter dan de B450 Tomahawk. De B450 chipset kun je nu beter vergelijken met de nieuwe A520 chipset. Op een B450 Tomahawk is een 3900x zonder oc de max. Op de B550 versie kun je alle Zen 2 en Zen 3 processoren vlekkeloos draaien en vermoedelijk ook met oc. Je zou trouwens een wat goedkoper bord kunnen nemen. Bijvoorbeeld de pricewatch: MSI B550-A PRO. Lijkt mij goed genoeg. Als je zeker niet gaat overklokken of toekomstig je processor gaat upgraden naar iets zwaars dan zou je ook kunnen overwegen een A520 bord te nemen. Nog veel goedkoper.
pricewatch: Asus TUF Gaming A520M-Plus
Jazeker anders leveren ze die niet bij. die van Intel zijn schandalig slecht. Die van AMD niet. De Wraith Prism is ook een stuk beter dan de Wraith Stealth (die van de R5 3600). Als je pc stil moet zijn kun je ook aftermarket koeling nemen. Let wel dat een pc met een HDD nooit stil wordt en ook de behuizing en casefans invloed hebben.

Welk merk en type voeding heb je trouwens precies? 550W zegt weinig over de kwaliteit.

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-11 12:40
Hallo Djarune,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!!

De B450 laat ik dan bij deze gewoon helemaal links liggen.
De MSI B550-A PRO vind ik dan inderdaad een mooi alternatief. Prijs technisch mooi er tussenin, zonder al te veel in te leveren. TOP!

De huidige voeding is de Antec VPF Series 550W
https://tweakers.net/pric...ntec-vpf-series-550w.html