Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

systeem uitbreiden met 4 panelen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
Mijn vraag

Sinds 2018 hebben wij 34 zonnepanelen in (Oost/West opstelling) op ons dak liggen.
Het betreft een Solaredge systeem met 34 panelen in een oost/west opstelling van 9,18kWp op een SE8k omvormer.

Nu wil ik graag weten of het mogelijk is om 4 erbij te plaatsen. Op het dak is ruimte genoeg, maar is het qua omvormer en aansluiting ook mogelijk. Als de omvormer een enkele keer aftopt is dat geen probleem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Solaredge SE8k omvormer en JA solar poly 270 Wp met SE Optimizer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Offerte gekregen voor:

4 keer URE 340 Wattpiek Mono
4 keer SolarEdge P370 Power Optimaler

inclusief frame en aansluiten voor 2118 euro

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Beste antwoord (via MarcelGo op 14-09-2020 14:59)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:30

DjVe

Hatsaflats!

MarcelGo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:32:
Dat is nu ook de denkrichting, ik schaf zelf alles aan en plaats het op het dak en dan inderdaad iemand die het daadwerkelijke aansluiten wil/kan doen tegen een normale vergoeding.

Zelf snap ik onvoldoende van parallel aangesloten panelen en de optimizers.
Het is dan ook niet echt parallel aangesloten ;)

Ik verwacht dat er nu 2 strings liggen met elk 17 panelen. Ik denk dat we ook wel mogen verwachten dat alles oost gericht op 1 ingang zit en alles op west gericht op de ander.

Je zet de omvormer uit door de tuimelschakelaar onderop. Daarna de werkschakelaar (of de automaat in de meterkast) omzetten en je kan veilig aan de slag. Het voordeel van SE is in dit geval: als de omvormer niet aan staat, geeft elke optimizer slechts 1 volt af (dus veilig). Je zou nog even kunnen controleren of je met een multimeter op beide stings 17V meet.

Vervolgens ga je op het dak aan de slag. Je demonteert 1 paneel oost en haalt de negatieve kabel los (MC4). Dat is de kabel die vanaf de het paneel naar het volgende paneel gaat. Vervolgens verleng je deze kabel met een (bijvoorbeeld kant en klare) MC4 koppelkabel. Verleng ook de losse positieve kabel van het paneel wat na je gedemonteerde paneel lig. Nu heb ej eigenlijk de lus onderbroken en klaargemaakt om er een extra kleine lus toe te voegen. Nu kan je de twee panelen die je oost wil monteren aan elkaar doorlussen en de twee connectoren die je over houdt prik je in de twee koppelkabels. Netjes alles opbinden zodat er geen connectoren op het dak liggen en kabels in de wind kunnen bungelen. Hetzelfde doe je voor de westkant. Haal de stickers met serienummers van de optimizers af en plak ze even op een papiertje (zodat je ook weet waar ze opp het dak liggen)

Vervolgens met een multimeter weer checken of je nu 19V per string meet. Ja? Inprikken in de omvormer. Werkschakelaar weer om (of automaat). Tuimelschakelaar onder omvormer weer aanzetten. Vervolgens moet je in de omvormer alleen nog even het commando geven dat hij alles opnieuw moet zoeken. Daarna in de portal de nieuwe panelen toevoegen. Ondertussen kan je al bier drinken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 11-09-2020 10:29 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Begrijp ik het goed, dat men voor 4 panelen te installeren, 2118 euro vraagt?

Wanneer wil je dat terug verdient hebben?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MarcelGo
Ja, dat was hier ook al een verrassing, ze spreken over een rendement van 14% pfff, ik zou graag iemand vinden die dat voor de helft doet. Of is dit iets dat ik zelf moet gaan doen?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Los paneel €125, P370 €45 en wat draad/ijzer er bij.
Damn ik ga ook panelen verkopen >:)
Ik lees dat 10,8kWp de max is maar met oost/west zal dat wat ruimer zijn.
Alleen dc max 900V zal misschien problemen geven met alles in serie.
Er kunnen 2 strings op met een ongelijk aantal panelen dus dat scheelt weer.
Waarschijnlijk heb je nu al 2 strings omdat je al boven de 900V uit zou komen met 1 string.

[ Voor 43% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-09-2020 19:52 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• MarcelGo
Die 10kWp is niet hard? Op een zonnige voorjaarsdag haal ik wel pieken van 8500 watt.

De huidige panelen zijn 270Wp en dat is wat mij betreft prima, dan kom ik officieel op 9180 + 1080.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:26
@MarcelGo op een SE8K mag maximaal 10.800Wp aan panelen aangesloten worden. Er mogen bij en 3 fase omvormer maximaal 50 optimizers in een string, je kunt dus gewoon de bestaande string uitbreiden met 4 optimizers.

Betreft het een plat dak systeem of hellend dak?
Kun je makkelijk bij de beoogde locatie van de panelen?
Ruim 2000 euro klinkt wel als oplichterij, daar heb je zowat een complete installatie voor.

• MarcelGo
205Gutmann schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:47:
@MarcelGo op een SE8K mag maximaal 10.800Wp aan panelen aangesloten worden. Er mogen bij en 3 fase omvormer maximaal 50 optimizers in een string, je kunt dus gewoon de bestaande string uitbreiden met 4 optimizers.

Ruim 2000 euro klinkt wel als oplichterij, daar heb je zowat een complete installatie voor.
Het is een plat dak, in ons vorige huis was het in serie aangesloten nu is het parallel, de panelen en de frames en ballast kan ik zelf wel, de bedrading is voor mij een uitdaging.

Ik betaal graag een deskundige bijvoorbeeld 4 uur arbeidsloon, dat lijkt me ruim voldoende inclusief reistijd..Maar 2100 euro is minimaal 100% te veel.

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-11 15:58
Het is al een tijdje zo dat de panelen niet de kosten zijn van een installatie. Maar 2100 euro is een klap geld voor 4 panelen, en je energieverbruik liegt er ook niet om.

Heb je geen mogelijkheid om aan de verbruikskant aanpassingen te maken? Met 2100 euro kun je behoorlijk wat aanpassingen maken ik licht, TV, vloerpompen, ventilatie etc etc. Voor een normaal woonhuis bespaar je al gauw 80 euro per jaar door een 15 jaar oude ventilator te vervangen bijvoorbeeld, en dat kan al voor 350 euro ofzo.

Dat levert je ook op lange termijn meer op. De salderingsregeling gaat nu langzaam verdwijnen, wat het lastiger maakt om je panelen terug te verdienen. Aanpassingen aan de verbruikskant leveren veel langer wat op.

• MarcelGo
FalconerHG schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:42:
Het is al een tijdje zo dat de panelen niet de kosten zijn van een installatie. Maar 2100 euro is een klap geld voor 4 panelen, en je energieverbruik liegt er ook niet om.

Heb je geen mogelijkheid om aan de verbruikskant aanpassingen te maken? Met 2100 euro kun je behoorlijk wat aanpassingen maken ik licht, TV, vloerpompen, ventilatie etc etc. Voor een normaal woonhuis bespaar je al gauw 80 euro per jaar door een 15 jaar oude ventilator te vervangen bijvoorbeeld, en dat kan al voor 350 euro ofzo.

Dat levert je ook op lange termijn meer op. De salderingsregeling gaat nu langzaam verdwijnen, wat het lastiger maakt om je panelen terug te verdienen. Aanpassingen aan de verbruikskant leveren veel langer wat op.
Mijn huis is nul op de meter...sterker nog ik kan zelfs mijn auto ervan rijden, maar kom een klein beetje tekort zodra ik meer dan 15k km rij. Ik wil graag de omvormer maximaal benutten en spaargeld brengt toch niets op :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
205Gutmann schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:47:

Max DC vermogen is niet gelijk aan totaal Wp bij oostwest.
Dus er mag meer dan 10800 Wp aan omdat het oostwest is.
De exacte limiet aan DC vermogen kun je bepalen met SE designer als aantal panelen per dakvlak, helling en richting bekend is.

@MarcelGo
Hoe heb je bepaald dat je 4 panelen extra wilt? Om misverstanden te voorkomen, heb je er een (lucht)foto bij?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MarcelGo Is je omvormer nú al aan het 'af-toppen' of nog niet? Ook al is 't ding nu ooit 'overbelast' tijdens piek-uren dan nog zou je twee panelen pér string / kant (O/W) extra kunnen aansluiten zonder daar een nieuwe omvormer bij te gaan aanschaffen..... Piek-Uren zijn en blijven.. Pieken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 10-09-2020 23:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MarcelGo
Een luchtfoto met de aantekening dat er een brede rand loopt waar niets op kan plaatsen (ook grijs en valt daarom weg op de foto) en aan de rechterzijde van boven gezien staan wat kanaalpijpjes die je op de foto niet goed ziet. De extra panelen zijn al ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrcPve29P9ojovJhzGWbaKKAZ8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qvWa5qmTpEi6vXsuTu72QDZd.jpg?f=user_large

Als je het dak opnieuw zou indelen is er meer ruimte maar dat is niet de bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 11-09-2020 07:34 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Welk montagesysteem is er nu gebruikt? Ik zou 2 panelen links en 2 panelen rechts leggen, zodat je met het juiste montagesysteem ook gewoon het hele systeem weer kan koppelen met elkaar.

Je kan het ook zelf doen en desnoods alleen iemand erbij vragen om het geheel weer netjes aan te sluiten (hoewel dat ook niet moeilijk is) en in te stellen.

Panelen: https://solargarant.nl/zo...oly-270-wp-met-optimizer/
Montagesysteem: €50 per paneel (en wat losse tegels)
Wat kabel en connectoren op strings te koppelen: €25
Liftje om alles dak op te krijgen: €150
Half dagje werk met een vriend/buurman: kratje pils

Het is echt eenvoudig. Als je wat foto's maakt op het dak, dan kunnen we je mogelijk wat aanvullende tips/tricks geven :)

• 205Gutmann
busscherski schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:08:
[...]

Max DC vermogen is niet gelijk aan totaal Wp bij oostwest.
Dus er mag meer dan 10800 Wp aan omdat het oostwest is.
De exacte limiet aan DC vermogen kun je bepalen met SE designer als aantal panelen per dakvlak, helling en richting bekend is.

@MarcelGo
Hoe heb je bepaald dat je 4 panelen extra wilt? Om misverstanden te voorkomen, heb je er een (lucht)foto bij?
Dat klopt, maar de vraag was of er 4 panelen bij aangesloten mogen worden en dat is zelfs met de grens van 10.800Wp geen probleem.
SolarEdge gooit tegenwoordig de oudere panelen uit de sitedesigner waardoor het vaak lastig is om met oudere panelen nog berekeningen te maken.

• 205Gutmann
MarcelGo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:57:
[...]

Het is een plat dak, in ons vorige huis was het in serie aangesloten nu is het parallel, de panelen en de frames en ballast kan ik zelf wel, de bedrading is voor mij een uitdaging.

Ik betaal graag een deskundige bijvoorbeeld 4 uur arbeidsloon, dat lijkt me ruim voldoende inclusief reistijd..Maar 2100 euro is minimaal 100% te veel.
Waar woon je ergens, misschien is er een handige tweaker die je even wil helpen.
Als je zelf de onderconstructie en dergelijke kunt dan is het aansluiten van een paar kabels maar een klein klusje.

• MarcelGo
Dat is nu ook de denkrichting, ik schaf zelf alles aan en plaats het op het dak en dan inderdaad iemand die het daadwerkelijke aansluiten wil/kan doen tegen een normale vergoeding.

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-11 15:58
MarcelGo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:51:
[...]

Mijn huis is nul op de meter...sterker nog ik kan zelfs mijn auto ervan rijden, maar kom een klein beetje tekort zodra ik meer dan 15k km rij. Ik wil graag de omvormer maximaal benutten en spaargeld brengt toch niets op :)
Heel gaaf!

Acties:
  • Beste antwoord

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MarcelGo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:32:

Het is dan ook niet echt parallel aangesloten ;)

Ik verwacht dat er nu 2 strings liggen met elk 17 panelen. Ik denk dat we ook wel mogen verwachten dat alles oost gericht op 1 ingang zit en alles op west gericht op de ander.

Je zet de omvormer uit door de tuimelschakelaar onderop. Daarna de werkschakelaar (of de automaat in de meterkast) omzetten en je kan veilig aan de slag. Het voordeel van SE is in dit geval: als de omvormer niet aan staat, geeft elke optimizer slechts 1 volt af (dus veilig). Je zou nog even kunnen controleren of je met een multimeter op beide stings 17V meet.

Vervolgens ga je op het dak aan de slag. Je demonteert 1 paneel oost en haalt de negatieve kabel los (MC4). Dat is de kabel die vanaf de het paneel naar het volgende paneel gaat. Vervolgens verleng je deze kabel met een (bijvoorbeeld kant en klare) MC4 koppelkabel. Verleng ook de losse positieve kabel van het paneel wat na je gedemonteerde paneel lig. Nu heb ej eigenlijk de lus onderbroken en klaargemaakt om er een extra kleine lus toe te voegen. Nu kan je de twee panelen die je oost wil monteren aan elkaar doorlussen en de twee connectoren die je over houdt prik je in de twee koppelkabels. Netjes alles opbinden zodat er geen connectoren op het dak liggen en kabels in de wind kunnen bungelen. Hetzelfde doe je voor de westkant. Haal de stickers met serienummers van de optimizers af en plak ze even op een papiertje (zodat je ook weet waar ze opp het dak liggen)

Vervolgens met een multimeter weer checken of je nu 19V per string meet. Ja? Inprikken in de omvormer. Werkschakelaar weer om (of automaat). Tuimelschakelaar onder omvormer weer aanzetten. Vervolgens moet je in de omvormer alleen nog even het commando geven dat hij alles opnieuw moet zoeken. Daarna in de portal de nieuwe panelen toevoegen. Ondertussen kan je al bier drinken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 11-09-2020 10:29 ]

• MarcelGo
@DjVe Dank voor de heldere uitleg, als je zegt kabel op paneel los maken bedoel je dan de optimizers of is die apart aangesloten? Ik moet van het weekend maar even naar boven klauteren en wat dingen fotograveren denk ik, dan zal ik het wel gaan begrijpen O-)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat jou paneel fabriek af al voorzien is van een optimizer. Dus daar zit geen verschil in ;)

• MarcelGo
Ah, dat zou veel verklaren, maar ik ga het van het weekend zien!

Voor de hulp....het is in Almere ;)

[ Voor 23% gewijzigd door MarcelGo op 11-09-2020 11:10 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan heb je alvast 1 Tweaker in de buurt (Buiten) :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
MarcelGo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:09:
Ah, dat zou veel verklaren, maar ik ga het van het weekend zien!

Voor de hulp....het is in Almere ;)
Misschien kun je een deal maken met solar-bouwmarkt, om de hoek.

• busscherski
Als je laat weten wat de helling is wil ik wel voor je uitzoeken of je er ook gewoon 8 bij kunt leggen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MarcelGo
busscherski schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:13:
Als je laat weten wat de helling is wil ik wel voor je uitzoeken of je er ook gewoon 8 bij kunt leggen.
Het ligt op een flatfix set oost/west volgens mij is dat 13 graden. Er is in principe geen plaats voor 8 panelen tenzij ik de boel opnieuw inricht maar dat is niet bedoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcelGo op 13-09-2020 07:38 ]

• busscherski
In de luchtfoto lijkt het of er ook 4 panelen passen aan de rechterkant. Is dat niet zo?

Hoeveel DC kabels zijn er nu aangesloten op de omvormer? 2 of 4?

• MarcelGo
Rechts staan kanaalpijpjes die je niet goed ziet en de rand moet vrijblijven dus dat gaat niet daar.

Er komen 4 DC kabels naar de omvormer toe.

• busscherski
Je hebt SE, rechts zou je dus ook 4 panelen noordzuid kunnen leggen als dat past. Dat brengt ongeveer evenveel op als oostwest.
Is er geen enkele mogelijkheid?
Eventueel pijpjes inkorten.

Uitbreiden met 8 is relatief goedkoper dan met 4, vandaar dat ik het vraag.

• MarcelGo
Ik heb vandaag wat foto's gemaakt, zet ik morgen online.

• MarcelGo
Even voor de duidelijkheid, ik overweeg nu 4 panelen te kopen en flatfix fusion om de boel te kunnen plaatsen. Ik ga hier nog terug komen voor assistentie voor de bekabeling inclusief aarding.

Ik begrijp uit jullie reacties dat 4 panelen probleemloos moet kunnen, deze zijn inclusief SE SPV310-60MMJ.

Volgens mij heb ik 2 parallelle strings, een op oost in serie en een op west in serie, als ik 2 panelen bij elke string invoeg maakt dat niet uit waar, toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0kHdD87b_iAy2NNJH9KQM_Q4vI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIQVd4WU615Gukp3bGTVfUlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAmgvLKi3iHkg9bXBRaRnkHH94o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXsWCXJppNyyzgQOiWw6h60F.jpg?f=fotoalbum_large

[

[ Voor 50% gewijzigd door MarcelGo op 28-02-2022 08:24 ]

• busscherski
2x2 erbij op de juiste string kan makkelijk

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je foto's laten inderdaad zien dat je dus panelen hebt met een eigen optimizer. Als je 4 van deze panelen koopt en montagemateriaal + wat kabel en connectoren (of kant en klare kabels), dan komt het helemaal goed. Flat-Fix-Fusion is ook ontzettend eenvoudig om zelf in elkaar te zetten. Je hebt nauwlijks gereedschap nodig :)

Qua werkwijze kan je mijn eerdere post aanhouden. Je zou ook nog even via de calculator (wachtwoord is fffbeta) nog even kunnen nagaan hoeveel ballast je moet plaatsen op deze 4 extra panelen (ik verwacht dat je totaal 3 tegels naar boven moet brengen en de rest van de ballast kan je waarschijnlijk van de panelen halen die nu aan de buitenzijde liggen waar je aan gaat koppelen.

• 205Gutmann
Flat fix fusion is inderdaad erg makkelijk om te monteren. Zorg dat je een steeksleutel of dopje van 3/8 hebt, dat is namelijk de sleutelwijdte van de Clickfit schroeven waar je de tussen- en eindklemmen mee bevestigd.

MC4 kabels kun je bij diverse leveranciers ook prefab bestellen als je weet welke lengtes je nodig hebt.

• MarcelGo
Ik heb nog een vraagje, is aarding van de panelen nodig? Ik weet wel dat het 8 jaar geleden niet werd gedaan. En is het voor het werken eraan nodig of voor de panelen zelf?

Ik heb inmiddels een nette offerte voor 850 euro inclusief bezorgen!

@Speedy-Andre als ik nog hulp nodig heb stuur ik je een DM, maar ik verwacht het wel te kunnen klaren :)

[ Voor 18% gewijzigd door MarcelGo op 18-09-2020 12:24 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik hou wel van consequent werken, op de foto's zie ik groen/gele aarde naar de panelen dus zet dat voort.

• busscherski
@MarcelGo
Aarden van bevestigingsmateriaal is nodig voor de veiligheid en om te voldoen aan de norm.

Vrijwel altijd zal het ook wel veilig genoeg zijn zonder aarding. Toch doe ik het wel.

• MarcelGo
Even een update, ik moet mijn onderschrift aanpassen, het is gelukt, allemaal hartelijk bedankt voor de tips en ondersteuning. _/-\o_

Behalve dat het bijna 1300 euro goedkoper is heb ik er ook een goed gevoel aan over gehouden. ;)

• busscherski
Goed gedaan!
Heb je de optimiser uitgaande voltage grafiekjes voor ons?

• MarcelGo
Ik moet het geheel nog even in de solaredge omgeving laten wijzigen, ik heb zelf geen metingen gedaan.

• MarcelGo
Met de huidige terugleverprijzen overweeg ik nog een aantal panelen op mijn schuurdak. Het liefst op een 3 fase omvormer vanwege het al aanwezige pakket op het huisdak.

Het schuurdak is 5 x 6 meter en ligt achter de garage ten WZW hiervan ongeveer 40 centimeter lager. Ik heb ik de garage een ongebruikte 400V 3 fase groep beschikbaar.

Het betreft het dak linksonder in de hoek, Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym7kVUn_KNr-Ya7yPw0AMnJFfnE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tEjhhFB8zQv2WcPVCLbicrAZ.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door MarcelGo op 28-02-2022 08:32 ]

• busscherski
Wat is je favoriete legplan?

• MarcelGo
Oost-West, maar dat is eigenlijk ONO-WZW, en anders gewoon 9 panelen WZW...grootste beperking is teveel teruglevering op 1 fase? Ik heb een SE 8,5kW 3 fase omvormer.

[ Voor 16% gewijzigd door MarcelGo op 28-02-2022 15:29 ]

• busscherski
Als je die 6 + 3 panelen oostwest wilt leggen en aangesloten op 2 of 3 fase dan moet je werken met micro omvormers en die over bijvoorbeeld 2 of 3 fasen verdelen.

Op zich kan er ook nog net een 3 kW enkelfase omvormer bij. Dat werkt prima met 9 panelen in dezelfde richting.
3 fase kan dan ook maar biedt weinig voordeel.

De enkelfase string omvormer is het goedkoopst en laat ruimte om later nog eens hetzelfde te doen op een ander dak.

• MarcelGo
Mijn idee was 12 panelen oost-west (2 keer rijtje van 3, eigenlijk 6) OF 9 panelen west (3 keer 3 panelen)

Alles op 1 fase gaat niet mijn hoofdzekering eruit knallen? (Wel een goede gedachte om nog te kunnen uitbreiden op een andere fase)

[ Voor 17% gewijzigd door MarcelGo op 28-02-2022 17:46 ]

• busscherski
6 + 6 oostwest 360 Wp panelen = 4320 Wp.

Bij oostwest 15 graden helling kies je een omvormer van +/- 70% van het aantal Wp als het nauwelijks af mag toppen.

0.7 x 4230 Wp = 3 kW.

Op die fase komt dan: 3 kW + 8.5 kW / 3 = 5.83 kW.
Bij 240 V netspanning is dat 24.3 A. Netspanning zal bij vollast en geen eigen verbruik altijd boven 230V liggen.

Pagina: 1