Aankoopadvies nieuwe videokaart en koeler op AMD Ryzen 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Allonvanuitert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06-2023
Goedemorgen,

Enkele maanden geleden heb ik mijn systeem een upgrade gegeven, echter de FPS en graphics blijven toch wat achter door mijn wat oudere videokaart. Ik speel COD Modern Warfare (Warzone), 1920-1080 resolutie, FPS 80-90.

Ik wil dus mijn videokaart upgraden en ook mijn koeler.
Budget 300-400 euro.

Ik ben niet van plan te overclocken.

Dank alvast!

Huidige setup:
AMD Ryzen 7 3700X processr
Gigabyte Radeon RX 580 Videokaart
Ballistix DDR4 Sport LT 2x8GB 3200 Geheugenmodule
be quiet! Pure Base 500 Black Midi Tower Behuizing
Be quiet! Straight Power 11 550W PSU / PC voeding
Kingston A2000 1000GB M.2 SSD
MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord
G-Master Red Eagle monitor met Freesync.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aankoopadvies nieuwe videokaart op AMD Ryzen 7 ?

Trouwens, het is wel handig(er) als je in een topic benoemt wat je zelf al gevonden had aan opties.

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 10-09-2020 17:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Allonvanuitert
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-06-2023
Hoi Max,

Dank voor je reactie. Ik had in het vorige topic nog geen bevredigend definitief advies gekregen, vandaar dat ik het opnieuw post.

Eerder dacht ik aan:
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G

En t.a.v. koeler:
Gelid Tranquillo Rev. 4 B of de Gelid Solutions Phantom Black?

Hoop dat je me kan helpen. :)

Gr Allon

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Domweg een nieuw topic aanmaken als je niet het antwoord hebt waar je op zat te wachten is in mijn optiek een beetje 'not done', ik denk niet dat je er respect mee zal oogsten bij mensen die je dan belangenloos moeten helpen. Zeker omdat de kritische informatie nu niet vindbaar is. Als MAX3400 er niet was geweest hadden we het hele vraaggesprek wat je hebt en hoe snel het allemaal moet lopen opnieuw moeten doen. Beetje jammer van (vooral mijn) tijd vind ik.

Maar genoeg zuurdoenerij... :) Samenvattend:
  • Je wil niet wachten op de aankondiging van AMD's nieuwe line-up en je wil weten of de Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G een fatsoenlijke kaart is;
  • Je wil voornamelijk Call of Duty: Modern Warfare op ~85fps kunnen draaien op een 1080p FreeSync monitor;
  • Je wil weten wat een fatsoenlijke koeler is voor een Ryzen 7 3700x.
In elk geval kom je met dit budget volgens mij niet uit voor de genoemde kaart die ik in de pricewatch niet voor minder dan €395 kon vinden, dus daar gaat het al mis. Ik vond wel een review op techpowerup met een overzicht van de framerate voor verschillende videokaarten en jij kunt met minder toe:

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/call-of-duty-modern-warfare-benchmark-test-performance-analysis/images/performance-1920-1080.png https://www.techpowerup.com/review/call-of-duty-modern-warfare-benchmark-test-performance-analysis/5.html

Je zult de kaarten even op de pricewatch moeten opzoeken en de afweging tussen prijs en framerate zelf even maken. Het lijkt me dat je met een GTX 1660 ook klaar bent voor een gemiddelde framterate van over de 80fps en dan houdt je €150 of zo over.

De Ryzen 3000 serie is nogal agressief met de boostfrequentie, dus in veel gevallen zal hij toch heet worden. De processor heeft echter niet een enorm vermogensbudget (ik geloof iets van 80W) en als je niet overklokt is een bijzondere koeler meestal onnodig. Ze regelen de frequentie vanzelf terug als ze te heet worden, dus ik zou gewoon die Gelid Solutions Phantom kopen en er niet meer naar kijken. Kijk alleen of de koeler past in je systeem.

In sommige gevallen kan je een paar procent winst halen door betere koeling, maar dat is alleen als je een goede koeler vergelijkt met de stock koeler. Het verschil tussen verschillende 12cm towerkoelers is niet groot genoeg om een betekenisvol performanceverschil van de processor te kunnen verwachten. Verder gaat er ook niets mis als je de stock koeler gebruikt, mijn Ryzen 5 3600 verloor er ongeveer 5% performance door bij een stresstest. Een spel belast je CPU veel minder en dan is het verschil alleen kleiner.

• MijnGameNaam
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09-11-2025
wat leuk zou zijn is bijvoorbeeld een 2e hands kaart
je kan nu namelijk best goedkoop een mooie 2080 super kopen voor 400 euro.
maar wat je ook kan doen is wachten tot black friday, sinterklaas en kest
dan zijn de nieuwe generatie van nvidia uit gekomen.
dit betekend 3 dingen

1. je kan goedkoper de nieuwe RTX 3000 serie kopen
2. je kan goedkoop 2e hands RTX 2000 serie kaarten vinden van mensen die geupgrade hebben
3. retailers gaan flink stunten met hun "outdated" RTX 2000 serie kaarten dus verwacht flinke kortingen

als je asap wilt upgraden de vraag en aanbod sectie heeft aardig goede deals op kaarten van mensen die willen gaan upgraden zometeen in spetember

:Bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: MSI GeForce RTX 2080 Super Ventus OC

let hierbij wel op dat de 3070 zomenteen de kracht heeft van een 2080ti voor rond de 499 euro
dus laat je niet beduvelen op tweakers, ebay of marktplaats\

bij vragen kan je altijd reageren of DM'en

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Als je 20-25fps increase genoeg vind voor €300~ kan je voor een 1660 super of 5600xt gaan met dit budget.
Als je liever een increase van lets say 50 (of zelfs meer) fps wilt voor die prijs moet je nog even geduld hebben voor een rtx 3060 / navi equivalent of de 2e hands markt speuren voor een rtx 2080 / rtx 2080 super
Qua koeler kan je de phantom nemen, beter zal de cpu niet runnen maar stiller en wat koeler wel.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-01 19:15
Allonvanuitert schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:53:
Goedemorgen,

Enkele maanden geleden heb ik mijn systeem een upgrade gegeven, echter de FPS en graphics blijven toch wat achter door mijn wat oudere videokaart. Ik speel COD Modern Warfare (Warzone), 1920-1080 resolutie, FPS 80-90.

Ik wil dus mijn videokaart upgraden en ook mijn koeler.
Budget 300-400 euro.

Ik ben niet van plan te overclocken.

Dank alvast!

Huidige setup:
AMD Ryzen 7 3700X processr
Gigabyte Radeon RX 580 Videokaart
Ballistix DDR4 Sport LT 2x8GB 3200 Geheugenmodule
be quiet! Pure Base 500 Black Midi Tower Behuizing
Be quiet! Straight Power 11 550W PSU / PC voeding
Kingston A2000 1000GB M.2 SSD
MSI B450 TOMAHAWK MAX moederbord
G-Master Red Eagle monitor met Freesync.
Je haalt nog best prima frames atm. Als je 144hz monitor hebt en daar meer naar toe wilt, dan de settings iets omlaag schroeven.

Wachten tot leuke aanbiedingen bij Black Friday en dan je slag slaan.

Zonde om nu iets nieuws te kopen terwijl eind vh jaar prijzen zo goed als zeker lager zijn en je nu nog prima mee kan.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Involvement
Fusi0nking schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:42:
Qua koeler kan je de phantom nemen, beter zal de cpu niet runnen maar stiller en wat koeler wel.
Dat zeg ik dus letterlijk in mijn post, hij loopt wel beter (als in: op een hogere frequentie) als hij koeler is. Hij zal dan niet terugklokken bij zwaardere lasten. Dit effect merk je pas als hij boven de ~80 graden komt, maar met de stock koeler is het niet moeilijk boven de 90 te komen zelfs met een 3600.

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
@Involvement klopt helemaal. Maar realistisch gezien ga je in games dat niet echt terug zien.
Ben wel even benieuwd hoe je een stock 3600 met stock koeler boven de 90 graden krijgt tijdens het gamen? Ja in stress tests wel maar dat is niet een realistisch scenario lijkt mij.
Met goeie airflow kan mijn broer de 3600 stock makkelijk onder de 80 houden tijdens gamen, alsnog wel hoog dus een phantom is zeker niet verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Fusi0nking op 15-09-2020 17:40 ]

• Involvement
Het wisselt, ik draai een 3600 in een SFF case en ik heb wel last gehad met temperaturen zelfs zonder stresstests, maar inmiddels heb ik zoveel variabelen veranderd dat het niet meer te vergelijken is. Het viel me alleen op dat Precision Boost best agressief spanningen en frequenties verhoogt tot het niveau dat hij zelfs in idle nog wel temperatuursprongen richting 60°C maakte op de stock koeler (heel irritant om te horen ook als je de fan via een fancurve aanstuurt) en bij een systeembelasting van een paar seconden al begon terug te klokken. Had dat langer geduurd dan had ik er minder mee gezeten, maar door de snelle reactie van Precision Boost kan ik het gewoon niet aanraden om een 3700X (die 2 meer kernen heeft) met een stock koeler te draaien (of enige andere Zen 2 processor for that matter, want die gedragen zich vergelijkbaar).

Het zou kunnen dat mijn moederbord (een ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac) een beetje ondeugend omspringt met de spanningen en het vermogensbudget (het schijnt dat moederborden dat nog wel doen om de testscores te beïnvloeden) en er zal zeker een factor in zitten dat ik verwacht dat dat dezelfde TDP ook hetzelfde opgenomen vermogen zou betekenen (ik had eerst een Ryzen 3 1200, ook 65W TDP maar aanzienlijk koeler), maar dat is dus niet zo. Gelukkig zijn we wel tot dezelfde conclusie gekomen: neem gewoon een Gelid Solutions Phantom koeler en er kraait geen haan naar. ;)
Pagina: 1