Garantie en service voor een zelfbouw pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• potatoe
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06-2021
Hallo, ik ben 15 jaar en al enkele jaren zeer geïnteresseerd in pc's, componenten, computers bouwen. Ik heb al honderden youtube video's gezien.
In ons gezin is de tijd aangebroken om een nieuwe pc in huis te halen. Ik wou deze natuurlijk supergraag zelf bouwen en samenstellen, maar er is een probleem. Mijn vader wilt niet dat we de computer thuis bouwen. Om de reden dat er geen garantie is, er is niemand om op terugtevallen als er een probleem is.

Mijn vragen:

Is er een mogelijkheid om garantie en service te krijgen/kopen op een zelfgebouwde pc? Ik weet dat de onderdelen apart garantie hebben maar de volledige pc niet natuurlijk.

Zo niet, ben ik dan beter af om zelf componenten te kiezen en een pc te laten bouwen (zo ja waar dan best?) of ben ik beter af om gewoon een pre-build te kopen?

Alvast ontzettend bedankt, dit helpt me echt veel🤞

Beste antwoord (via potatoe op 10-09-2020 20:57)

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Je kan bij (bijvoorbeeld) Azerty alle onderdelen kopen en laten assembleren. Dan heb je garantie, kosten vallen best mee.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:50
Nee garantie op zelfbouw is er niet. Zelf bouwen is gelukkig niet moeilijk, vooral als je al zelf onderzoek hebt gedaan :)

Kijk in de pricewatch voor de plekken waar onderdelen het goedkoopst zijn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Je kan bij (bijvoorbeeld) Azerty alle onderdelen kopen en laten assembleren. Dan heb je garantie, kosten vallen best mee.

• potatoe
Hey, Kurma
Wanneer ik een pc wil laten bouwen met 3jaar garantie kost dit mij al 185€ maar dat is nog zonder de Windows licentie.
Ik zou ook zelf windows kunnen installeren maar dan op de gratis manier. Dan kost het 140€ om te laten bouwen +garantie.
Is windows installeren niet te moeilijk?
Heel erg bedankt om te antwoorden trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
He wat flauw van je pa.

Ik bouwde vroegah in de goede oude tijd altijd onze pc's, ergens moet je een keer de kans krijgen het te leren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thehope
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Hey, ook een 15 jarige hier. Pc's bouwen is niet moeilijk (10 keer gedaan ofzo). Er is natuurlijk geen garantie als jij je build niet goed doet, maar dat gebeurt bijna nooit. Wat bij mij werkte om mijn ouders over te halen is ze een video te laten zien van mensen die een pc bouwen en gewoon vertellen dat het een soort ikea is.(daar krijg je tenslotte ook geen geld terug als jij je planken doormiddenbreekt). Mocht dit allemaal niet lukken dan zou ik azerty doen, maar dan wel zelf windows installeren. Succes!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01
Kurma schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:47:
Klopt, zelf goede ervaring mee. 1x netjes geholpen toen ik service nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kan het zo zijn dat je vader er zelf ook geen affiniteit mee heeft?
Is er dan niet een familielid/kennis die je kan helpen met de bouw.

En garantie is ook geen toverwoord, zelfs bij de veel geprezen Azerty heb ik zelf problemen gehad.

Excuses voor mijn grammatica.

• potatoe
Hey, ik zou mijn vader nogmaals proberen te overtuigen om zelf een pc te bouwen, is er iets dat de garantie kan vervangen? Wat doe jullie als je pc niet meer functioneer en je zelf het probleem niet vind?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
dan vraag je het hier op tweakers :)

• potatoe
Maar denk je dat het mogelijk zou zijn om een zelfgebouwde pc binnen te brengen bij een it bedrijf om te laten repareren? (dan wel betaald natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broccoli79
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-03-2023
Dat kan best.

Heb ik ook wel eens gedaan toen er een defect was. Je betaalt dan meestal kosten voor het stellen van de diagnose (ca € 50,-) en dan nog voor de reparatie (uurloon en kosten van het onderdeel).

Vraag dat wel even na bij jouw favoriete computerwinkel.

[ Voor 12% gewijzigd door Broccoli79 op 10-09-2020 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:44
potatoe schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:42:
Maar denk je dat het mogelijk zou zijn om een zelfgebouwde pc binnen te brengen bij een it bedrijf om te laten repareren? (dan wel betaald natuurlijk)
Als je zelf kan bouwen dan kan je toch ook zelf troubleshooten en repareren?
En
dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 10-09-2020 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:48
Zeg anders dit tegen je vader:

Wat wel zo is met zelfbouw is dat de downtime vaak lager is omdat je makkelijk een onderdeel kan kopen als iets kapot gaat. Ook is het zo dat je geen garantie op het hele ding hebt maar de individuele garantie van de componenten zijn vaak langer dan die van een volledige computer. Ram is al gouw levenslang, voedingen meestal 5+ jaar etc. terwijl een computer 2 tot hoog uit 3 jaar garantie heeft. Daarbij kan je eigenlijk bijna geen fouten maken met het bouwen van een pc. Als je gewoon een goede build volgt (dus niet van de stumpers van the Verge, maar LTT, bitwit, etc.) gaat er eigenlijk niets mis. In mijn tijd bij een computerzaak ben ik 1x een computer tegen gekomen die niet meer werkte door de zelfbouw... en dat was omdat de eigenaar het nog stiller wou en alle vents dicht had geplakt.

Als je computer ooit kapot gaat en je komt er niet uit kan je zoals hier boven vermeld gewoon hier rond vragen, wie weet zijn er tweakers bij je in de buurt die je meer dan graag helpen (als je in de buurt van Groningen zit, help ik graag). Je vader hoeft echt nergens bang voor te zijn.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• potatoe
Ja ik vertrouw mezelf wel en moest het aan mij liggen was ik nu al aan het bouwen.

Kheb hem net proberen te overtuigen maar hij wilt er weer niks van horen.
Dan zal ik waarschijnlijk nooit de kans krijgen om zelf een pc te bouwen he.

Maar ik laat beter de pc ineensteken bij azerty dan een prebuild te kopen he?

Iedereen heel erg bedankt voor te antwoorden👍

• potatoe
Hahaha, een tutorial van the verge lijkt me geen goed idee. Ik ga stuk. Ik heb de video ook gezien.
Pagina: 1