Groot gat houten kozijn repareren

Pagina: 1
Acties:

• blakez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-01 14:20
Goedemiddag,

In de linker onder hoek van mijn houten kozijn heb ik heel veel houtrot weggehaald, wat nu resulteert in een groot gat. Het houtrot heeft zowat de gehele hoek aangetast, van de buitenkant van het kozijn, tot aan het binnenste hout in de spouwmuur. Je kijkt van buiten zo de spouwmuur in. Als jullie onderstaande foto's beoordelen, zou dit nog te repareren zijn en zo ja, hoe?

Alternatief is natuurlijk een nieuw kunststof kozijn te steken, maar misschien dat iemand hier een soortgelijke reparatie al eens heeft uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBRQ3ypoWYuI_Jy3yQPKEjMSXcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaE05tP9UdRbNhCZFMKtvKFl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nw3fwvd6hBcpaWvpH2XYCLbto_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e84d5FudEFUkXkwCIRrLJGlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-04 16:37

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou het grote gat opvullen met een klos hout van dezelfde houtsoort als kozijn en daarna afwerken met Dry-flex. Geweldig spul dat zich fantastisch laat afwerken . Zou voor de 16 uurs droging gaan.

https://www.verfwinkel.nl...zC3voIcQ9C8RoCvjYQAvD_BwE

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Je kan inderdaad zoals @MLLL al zegt niet meer af met een beetje plamuur.

Dit is dusdanig ver vergaan dat je het rotte stuk eruit moet zagen en er een geheel nieuw stuk hout in moet maken.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:33
Gevalletje timmerman! Dit is te ver voor het betere pasta werk...

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 18:42
Zorg dat je echt álle houtrot weg hebt gehaald. Het is een schimmel, dus zolang er nog wat blijft zitten gaat t vrolijk verder (ervaringsdeskundige...).

Daarna kun je met een houtrotafsluiter het spul afsmeren. Daarna klos maken die er precies in past en afsmeren met houtrotvuller (als de klos niet zo goed past) of plamuur (als de klos echt mooi past). Het is wel lastig om eea netjes te krijgen, is mijn ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door WeetIkHetNou op 10-09-2020 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hoeveel werk / tijd wil je er in (blijven) steken? We zien nu één kant van het kozijn maar ik zou er niet raar van op staan te kijken als de andere kant aan de onderzijde er niet veel beter aan toe is, ook al zit daar waarschijnlijk nog wel een laagje verf op wat verbloemd?

Laat een timmerman het spul goed maken (repareren) óf vervang 't kozijn ineens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-04 16:37

MLLL

Palm Treo 650

Wat voor kozijn is het ?
Het lijkt ooit een raam te zijn geweest maar aan de binnenkant lijk ik onderdelen van een draaikiepraam te zien.

Als het een kozijn is met vast glas kost het je niet de hoofdprijs om het in het geheel te vervangen.
En een kozijn vervangen is geen rocket-science...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb dit soort dingen recent gedaan. Hak het rotte hout weg met een beitel , je moet zo toch hout op maat maken... dus meer is niet snel erger.
Houtrotimpregeneer op het goede hout.

En kijk eens naar "timmerman koos" op YouTube. Die heeft diverse filmpjes van exact dit probleem.

Succes vent, het is best goed te doen .

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Pagina: 1